כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע אחרי מות- קדושים - והקשר לעצמאות

    4 תגובות   יום שלישי, 21/4/15, 08:40

    חטא רצון הישיבה בגלות     

    "כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ: אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם אֲנִי ה' אֱ-לֹקֵיכֶם" (ויקרא י"ח).

    מעשיהם של המצרים וגם של הגויים שגרו בארץ כנען היו מקולקלים .

    גם בקרבם של המצרים גרו בני ישראל והיו יכולים ללמוד ממעשיהם הרעים , וגם בקרב העמים שנשארו בארץ כנען חיו בני ישראל וראו את מעשיהם הרעים .

    בני ישראל שישבו בארץ גושן שבמצרים היו יכולים לטעות ולחשוב שהקב"ה שם אותם לשבת שם כיוון שאין מעשיהם של המצרים שם כל כך רעים , לכן , מסביר הכלי יקר , שהיה צריך הקב"ה להזהירם על כך שגם מעשיהם של המצרים שבארץ גושן מקולקלים ובני ישראל צריכים ללמוד להיזהר ממעשיהם הרעים .

    כך גם מעשיהם של העמים שנמצאים בארץ ישראל מקולקלים (שלשיטת רש"י מקולקלים יותר משל כל העמים , ולדברי הכלי יקר של המצרים ושאר האומות מקולקלים יותר משל הכנענים) ובני ישראל צריכים להיזהר וללמוד להתרחק ממעשיהם .

    הכלי יקר מסביר שיש בפסוק הזה רמז לשתי האשמות של הכתוב כלפי בני ישראל :

    "כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ" ,

    - אתם בני ישראל ישבתם בארץ גושן ורציתם להשתקע בה במקום להיות שם גרים , זמניים ולרצות להגיע אל ארץ כנען שהקב"ה הבטיח לאבות .

    "וישב ישראל בארץ גושן" (בראשית מז) , היו מבני ישראל שלא רצו לצאת ממצרים ועונשם היה שמתו במכת חושך .

    התורה מדברת כאן באשמה של בני ישראל במעשה הזה שעשיתם בארץ מצרים שרציתם לשבת בה וחשקתם להישאר במצרים ולנהוג כמעשי המצריים .

    האשמה השנייה היא 'מעשה ארץ כנען' :

    "וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה..." ,

    - בני ישראל מאסו בארץ חמדה בתקופת הליכתם במדבר , עד שהקב"ה הוא שהיה צריך להביאם לשם אפילו בעל כרחם , שהרי לאורך תקופת המדבר נשמעו קולות של רצון לחזור למצרים , למות במדבר ולא להגיע אל ארץ ישראל , כאשר יש מצוות שאפשר לקיים רק כאשר יושבים בארץ ישראל .

    לכן מזהיר הקב"ה כאן את בני ישראל דלא יבקשו לשבת ישיבה של קבע בארץ טמאה כפי שרצו במצרים ולא ילמדו ממעשיהם הרעים , וכן זירז הקב"ה את בני ישראל ללכת לארץ ישראל , בכדי לזכות ולקיים את המצוות התלויות בה , שיתכן וחששו מקיומם בני ישראל ולכן לא רצו לעלות לארץ .

    גם בדור הקודם ראינו יהודים שראו את החיים הטובים שבגולה ולא רצו לעלות לארץ ישראל ,

    רצו להמשיך לשבת חיים של קבע בארצות הגויים , ואף אם מעשיהם של הגויים היו רעים  ,

    הם רצו להמשיך ולשבת שם .

    ומלבד הרצון להמשיך לשבת בגולה , היה גם רצון שלא לעלות לארץ , גם מסיבות של חוסר רצון להסתבך בקיום המצוות התלויות בארץ , וגם מסיבות אחרות. וכפי שעשה הקב"ה לבני ישראל אחרי גלות מצרים , כך גם עשה לנו הקב"ה בדור שלנו , שהיה צריך לעלות אותנו בעל כרחנו לכאן לארץ , "אשר אני מביא אתכם שמה" , לפעמים זה היה בייסורים קשים , בצרות , ברצח של יהודים וקרבנות רבים ,

    אך הקב"ה היה צריך לזעזע את עם ישראל בכדי שיעלו ויגיעו לארץ ישראל .

    וגם אחרי שזיכה אותנו הקב"ה לעלות לארץ ישראל ולהקים בה שלטון יהודי , האזהרה עומדת בתקפה , שלא לרצות לשבת בקביעות בקרב הגויים בארצותיהם , ושלא ללמוד ממעשיהם הרעים בכל מקום , וכן להיזהר מלמאוס בארץ חמדה בוודאי אחרי הניסים הגדולים שעשה לנו הקב"ה בדורנו , עלינו להודות לו על כך ולפתח ולשכלל את מדינתנו ולשמוח בכך שהקב"ה החזיר אותנו לארצנו .

     

    בין ישראל לעמים

    היכן נמצא מרכז העולם ?

    - תשובות שונות נשמע לשאלה זאת. אם נשאל את השאלה הזאת את עם ישראל כאן בארץ ישראל , כנראה שאחוז גבוה יענו שמרכז העולם הוא באמריקה , משם יוצאת תרבות המערב , ההתפתחות הטכנולוגית ואף המוסר המערבי שמחייב את כל העולם , ועל פיו נקבעות אמות המידה המוסריות (בעיקר אלו הנדרשות על ידי האומות מעם ישראל , אך הן לא בהכרח עומדות בהן...).

    התעוררות גדולה קיימת היום בעולם נגד הלאומיות , שלפי העולם 'הנאור' כיום ערך השוויון הוא הערך העליון והלאומיות היא שיוצרת מלחמות בעולם .

    הרי אין כל הבדל , לא חיצוני וגם לא מהותי בין בני האדם , אז אין סיבה שאדם אחד או אומה אחת תהיה מעולה או פחותה יותר מהאחרות.

    אך הקב"ה מדגיש בתורה בסוף פרשת קדושים , כי גם בין הבהמה הטהורה לבין הבהמה הטמאה אין אמנם כל הבדל. לכולם יש מראה המייחד אותם לכל אחת יש את תכונתה המיוחדת , ובכל זאת אומר לנו הקב"ה שיש בהמות טמאות ויש טהורות :

    " וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה לַטְּמֵאָה וּבֵין הָעוֹף הַטָּמֵא לַטָּהֹר וְלֹא תְשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בַּבְּהֵמָה וּבָעוֹף וּבְכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי לָכֶם לְטַמֵּא" (ויקרא כ').

    - גם אם לא רואים את ההבדל , או גם אם ההבדל הוא רק חיצוני , בסימנים כאלה ואחרים , בכל זאת יש הבדל - יש בהמות ועופות טהורים שניתנים לאכילה , ויש בהמות ועופות טמאים שאסורים באכילה .

    וכפי שהדבר קיים בבעלי החיים , כך הדבר גם בבני האדם :

    "וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי" .

    - עם ישראל נבחר להיות לעם סגולה מכל העמים , גם אם אין סימנים חיצוניים המראים על הבדל כל שהוא בין יהודי לבין גוי .

    הנשמה של יהודי והנשמה של גוי הן שונות. נכון שיהודי צריך לממש את הפוטנציאל הענק שטמון בו ,

    אך צריך לדעת שהקב"ה בחר בעם ישראל מכל האומות להיות לו לעם .

    הרב קוק כותב ב'אורות ישראל' (פרק א') שכפי שיש איברים שבהם גילויי החיים גדולים יותר ,

    כגון מוח ולב , כך הגילויים הרוחניים הגדולים מופיעים בעולם דווקא דרך עם ישראל ולא דרך אף אומה אחרת.

    וודאי שמטרתם של עם ישראל , שלאומיותם של ישראל , צריכה להיות לאומיות שבאה מתוך כלל האנושות , מתוך רצון לתקן , לשנות ולקדם את כל העולם אל הטוב שלשם הוא צריך להגיע. האומות רואות את הלאומיות כמקור החיכוכים והמלחמות , אך לאומיותם של עם ישראל לא באה בכדי להיבדל מכלל העולם , אלא בכדי להצמיח גאולה , ישועה ותיקון לכלל העולם :

    "אנו, כלומר כנסת ישראל , רוצה לחיות דווקא מפני התכלית המוסרית שיש בהוויה בכללה" (אורות ישראל פ"א) .

    אמנם , לפי תורתנו יש מעגלי קרבה , בבחינת 'עניי ערך קודמים' , אכפת לנו מכל אדם בכל מקום

    בעולם , אך קודם כל נדאג ליהודים הקרובים אלינו , אין בכך סתירה לאהבה ולדאגה לכלל העולם כולו . "ואהבת לרעך- כמוך".


    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/4/15 21:00:

      חברי החביב, בחכמה ובאורח-רוח כתיבתך...

      סופ"ש נעים :-)

        23/4/15 08:06:

      חג עצמאות שמח איש יקר.

        22/4/15 22:36:
      לשלמה רעי ועמיתי בור סוד שאינו מאבד אף טיפה. חג עצמאות שמח לך וליקיריך
        21/4/15 08:53:
      אני מוצאת את עצמי מחכה לפוסט השבועי שלך ועל זוויות ראיה נוספות שאתה מביא לפרשות ולהקשרם למציאות חיינו...תודותיים !