כותרות TheMarker >
    ';

    החינוך שלנו

    ארכיון

    0

    טיול אחורה בזמן.......או......מה למדתי ביוון ?

    15 תגובות   יום רביעי, 24/6/15, 12:29

    ''

    היום  יום המבחן השנתי של  האוטו,  פעם הייתי רץ למוסך הבוחן, מחכה..מצליח או לא ..מתקן ...חוזר.

    מצאתי שיותר  נוח לקבל את שירות המוסך עמו אני עובד, למסור את האוטו לבדיקה, תיקון... והם  מעבירים מה שצריך ......... זמן  נהדר  לביקור  בספרייה עד  הודעת המוסך,שהאוטו מוכן.  לפעמים  ,כמו  עכשיו קיבלתי  הודעה על  המלצה להחליף גלגלים , דיסקאות  בלמים אחוריים (יש  שוליים...אבל...) החור בכיס יגדל, וגם  הזמן ביצוע...

    מה  יותר  טוב  מלשקוע בצלילה  לדפי היסטוריה, ולחפש מה יוצא לי  מזה (ולשכוח  מה קורה  שם...במוסך...)

    הנה כמה  תובנות:

     

    ''

    ליזיזסטרטה... הצגה על פי  אריסטופנס  (  411  BC ) ...הנושא שלום  בין  ספרטה  לאתונה  על ידי הכוח  הנשי...

    חזרתי  קודם...שנת  421  לפני הספירה..  הושג שלום ניקיאס אחרי  הרבה  שנים  של מלחמה . אבל בשנת  415  היציע  אלקיבידיאס לצאת למסע  לסיציליה  ולעזור ליוונים  שבמושבות שם. התוצאות היו  קשות, כישלון  אדיר, אוניות טבעו בדרך, האתונאים הוכו  שם, וחזרו מעט  מאד  אוניות , עם המשך  המלחמה  נגד  ספרטה, ובשנת  411 בוצעה  באתונה מהפכה.. דיקטטורה  של כמה  מאות שליטים, תוך מלחמות עם ספרטה...עד...לניצחון ספרטה, דווקא  בקרב  ימי  שנת 405 וכאן  נגמרו  המלחמות..  (לא  לדאוג  היה  המשך  אחרי  30  שנה...אבל אתונה  כבר  יצאה  מהמשחק ..ותבאי  עלתה, עד  אלכסנדר מוקדון) 

         משפטים:  באתונה  ישבו  במשפט  מושבעים  (1001  1501  עד  2501 )  אסור  היה להיות  מקצוען  במשפטים, כלומר עורך דין היה מקצוע  אסור, ולכן  מי  שתבע משהו היה מחויב  לשכנע קהל..כלומר  להציג  את  טיעוניו  בדרך דרמטית. לשכנע  את  קהל  המושבעים, וגם את  הצופים...זכותו לתבוע  רק  אם יש  לו  זיקה  ישירה  (עניין אישי-דיקה)  אם  חמישית מהמושבעים  לא שוכנעו , הוא  חויב  בקנס   גדול, איבד  זכותו  לתבוע  , ובאובדן חלקי של  זכויות  האזרח  עד  אובדן  מלא של  זכויות . משמעות  הדבר, שאם פגעו  במשפחתו (רצח,שוד, או כל נזק) לא הייתה  לו  זכות  הגנה  מהמדינה... למעשה  הפך הוא  ומשפחתו  להפקר ....

     

     

        שלום ושביתת נשק: מנאומי  אנדוקידס  שנשארו עד  היום, בהם  טען  בבית המשפט  למען  שלום  עם  ספרטה:  

     מעולם לא הופלה הדמוקרטיה באתונה  בגלל  שלום. 

    שלום נכרת בתנאים שווים לאחר  שהגיעו   הצדדים לידי הסכם ,וישמו את חילוקי  הדעות  בינהן

    שביתת נשק כופים על  המנוצחים ,כמו ספרטה  שהביסה אותנו  וציוותה  עלינו להרוס את  החומות,למסור את האוניות, ולהשיב את הגולים. אז נכפתה עלינו שביתת הנשק  בכוח,היום אתם נועצים על  שלום. בכתובת האבן נכתב שעלינו להרוס את החומות,על פי  התנאים של היום נוכל להקימן מחדש.

    לאיזה  שלום ספרטה הייתה  זוכה לו ניצחנו אפילו  בקרב  אחד ?

    מן ההכרח לזכור את העבר, כדי  להחליט החלטה  נכונה.     

    במלחמה מצביא חייב  להיעזר בהטעיה וסודיות כאשר הוא מסכן חיי  אנשים  רבים.

    אבל שליחי שלום ,שישבעו עליו, וייחרט על מצבות בפרהסיה , אל לאנשים לפעול בסודיות או הטעיה.

    הספרטנים הגיעו לשכנע אותנו לכרות שלום ,הודות לנו ההחלטה הסופית היא שלכם.

     

    הרקע:  

        שנת  416  BC אתונה דורשת מאנשי  האי מלוס  להצטרף עימם למלחמה נגד  ספרטה.

    תושבי  העיר השלווים לא רוצים, ומעדיפים ניטרליות

    אתונה מתנפלת על העיר, כובשת אותה......ומוכרת את כל  הגברים, הנשים  וילדיה  לעבדים

    אלקיבידיאס לוקח אישה חפשיה  כזו,  שהפכה בהחלטה  שרירותית ורגעית לשפחה

    מנאומי  אנדוקידס:  אתם צופים במעשים כאלה המוצגים בטרגדיות ..ונראים בעינייכם כאיומים,אבל כאשר אתם רואים אותם מתרחשים באתונה ..לא איכפת לכם כלל. אזרחים כאלו כוננו רודנויות (על מעשי אלקיבידיאס)

     

        בחינת התנהלות  [ אותינה]  בחינה  שכל המכהן במשרה ציבורית היה צריך לעבור בתום כהונתו, על דרך התנהלות תפקידו. דין וחשבון כספי שהגיש הנבחן . אם עניינו לא  נמצא  מספק, אפשר  היה לתבוע אותו  למשפט בגין מעילה בכספים,קבלת שוחד, ורשלנות. במשרה שלא כרוכה בענייני כספים,הגיש הצהרה בכתב,שהתנהל כהלכה בעת מילוי תפקידו. 10 בוחנים היו באגורה [מקום ביוון] מספר ימים, בחנו את הנושא, ניתן היה להגיש תלונות בכתב , ואם הן מוצדקות הועברו למשפט. מי שנמצא אשם הפך לבעל חוב של המדינה, שלילת זכויותיו  (כנ"ל)

       מישרה ציבורית:  תביעה  של אייסכינס את טימרכוס ,בגין עסקי זנות (שני שליחים לתבאי על ענייני  מדינה שרבו )

    מסתבר שבאתונה מי  שהתעסק בענייני  זנות לא היה רשאי לעסוק בתפקיד ציבורי כלשהו .

    ''
     

    דרג את התוכן:

      תגובות (15)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/6/16 14:27:

      בקשר למוסך? גמאני בעד שיעשו טיפול וטסט בשבילי.
      ואתה? אתה יודע לנצל זמן בצורה מיטבית חיוך

        1/7/15 19:48:

      צטט: אהובהקליין 2015-06-30 13:22:41

      לואיס היקר.
      יפה ומעניין כתבת!
      הזמן הוא יקר ואם אפשר לנצל אותו לקריאה זה נהדר!
      יישר כוח!
      בברכה
      אהובה.

      רוב תודות  אהובה

      המסקרן  הוא,  בעוד  שהתקדמנו  בטכנולוגיה...התכונות האנושיות לא זזו  במילימטר.

      אלפי שנה  עברו...והמאבקים מתבצעים באותן שיטות ,רק כלים חדשים

      שמעון

        30/6/15 13:22:

      לואיס היקר.
      יפה ומעניין כתבת!
      הזמן הוא יקר ואם אפשר לנצל אותו לקריאה זה נהדר!
      יישר כוח!
      בברכה
      אהובה.

        28/6/15 08:15:

      צטט: לואיס קרול 2015-06-28 01:37:51

      צטט: דורון טל 2015-06-27 23:10:28

      צטט: לואיס קרול 2015-06-27 16:51:54

      צטט: דורון טל 2015-06-27 09:25:24

       "עַד-מָתַי, רְשָׁעִים יַעֲלֹזוּ"? (תהילים צד)

       מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִיבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ.ישעיה  מ"ט  17)

       לו חייתי בימי המכבים יש להניח שהייתי גאה להיות מתייוון (בן דת משה) ואז היו סוקלים אותי באבנים  קריצה

      יש כאן סתירה מיבנית, המתייוונים לא ראו עצמם כפופים לתורת משה,אלא דווקא  לעבודת אלילים.    בנוסף..

      הם הזמינו את סוריה לדכא את עצמאות ישראל (הדתית והלאומית) ,דומני שאתה,דורון, לא היית  עושה  זאת

      המתייוונים לא היו מקשה אחת. להבנתי ההתייוונות באה לידי ביטוי ברצון להידמות ליוונים באורח חיים (לרבות מחשבה הומנית לעומת "התקרנפות יהודית") ולאו דווקא ויתור על האמונה באל אחד (טמיר ונעלם). רוב המידע שיש לנו כיום מתבסס על דעות של מי שהתנגדו נמרצות לאמץ את תרבות העולם ההומני ולכן מתייוון היה כינוי גנאי (כמו המינים בתקופה מאוחרת יותר).

        28/6/15 01:37:

      צטט: דורון טל 2015-06-27 23:10:28

      צטט: לואיס קרול 2015-06-27 16:51:54

      צטט: דורון טל 2015-06-27 09:25:24

       "עַד-מָתַי, רְשָׁעִים יַעֲלֹזוּ"? (תהילים צד)

       מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִיבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ.ישעיה  מ"ט  17)

       לו חייתי בימי המכבים יש להניח שהייתי גאה להיות מתייוון (בן דת משה) ואז היו סוקלים אותי באבנים  קריצה

      יש כאן סתירה מיבנית, המתייוונים לא ראו עצמם כפופים לתורת משה,אלא דווקא  לעבודת אלילים.    בנוסף..

      הם הזמינו את סוריה לדכא את עצמאות ישראל (הדתית והלאומית) ,דומני שאתה,דורון, לא היית  עושה  זאת

        27/6/15 23:10:

      צטט: לואיס קרול 2015-06-27 16:51:54

      צטט: דורון טל 2015-06-27 09:25:24

       
      "עַד-מָתַי, רְשָׁעִים יַעֲלֹזוּ"? (תהילים צד)

       

       מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִיבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ.ישעיה  מ"ט  17)

       
      לו חייתי בימי המכבים יש להניח שהייתי גאה להיות מתייוון (בן דת משה) ואז היו סוקלים אותי באבנים  קריצה

        27/6/15 16:51:

      צטט: דורון טל 2015-06-27 09:25:24

       
      "עַד-מָתַי, רְשָׁעִים יַעֲלֹזוּ"? (תהילים צד)

       

       מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִיבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ.ישעיה  מ"ט  17)

        27/6/15 09:25:

       
      "עַד-מָתַי, רְשָׁעִים יַעֲלֹזוּ"? (תהילים צד)

        26/6/15 00:17:

      צטט: גילהסטחי 2015-06-25 21:15:52

      באותם ימים לא הייתה חוקה ולא אמנה חברתית והאזרחים חויבו להישמע לשלטון שלא שמר על זכותם לחיות, לכבוד ולשוויון. הפסקאות שברשומה מחברות בין מלחמה ושלום לבין קרבנות ונסיבות, וביניהן מגשרת הפוליטיקה. לפעמים אני חושבת שמלחמות עם פוליטיקאים הן אבודות ויחד עם זאת מעניקות הזדמנות ללמוד..

      מסתבר  שלפי  מה  שהבנתי  המציאות הייתה  שונה.   כך  היה  הדבר בהרבה  מקומות  בעולם

      אתונה וספרטה  היו  שונות.  הייתה  להם  חוקה.  בספרטה  חוקה  של  אדם  אחד  ליקורגוס  , שהחזיקה  1000 שנה.    באתונה חוקות הדמוקרטיה מדי  פעם  השתנו ..בין  אם  של  סולון,  או  פריקלס...אבל  השלטון שמר על  זכויות האזרחים.

      אתונה  כמו  רומא (מאוחר יותר)  שפכה את  הרוע  החוצה, על  אנשים  בערים אחרות. ספרטה  הייתה  יותר  מרוכזת  בעצמה, והשתדלה לא  לפלוש ,אם לא  אילצו  אותה.  ספרטה  השתדלה  שלא  יבואו מבקרים  אליה, אתונה  ניצלה  גרם (חסרי  אזרחות) . אבל  ערים  אלו  שמרו  בהחלט  על  זכויות  אנשיהם . והפוליטיקה  הייתה דרכם  של  קבוצות  לחץ  לקחת  יותר  תפקידים  ציבוריים, ששכרם  בצידם.   בכל  אלו  החברה  של  היום  מאד דומה לעולם ההוא  , ימי  בית  המקדש  השני ..לתזכורת.   (הוצאתי  את  נושא  העבדות  מהדיון.... כי להם  לא  היו  זכויות כלל.. ודווקא תורת  ישראל אסרה  על  הסגרת  עבד  בורח....חוק  שעד מלחמת  האזרחים  האמריקנית נשלל  על ידי בית  המשפט  העליון האמריקני....  כלומר  תורת  ישראל  הקדימה את  ארה"ב  ב 3400 שנה )

      שמעון

      http://cafe.themarker.com/image/2309398/

        25/6/15 21:15:
      באותם ימים לא הייתה חוקה ולא אמנה חברתית והאזרחים חויבו להישמע לשלטון שלא שמר על זכותם לחיות, לכבוד ולשוויון. הפסקאות שברשומה מחברות בין מלחמה ושלום לבין קרבנות ונסיבות, וביניהן מגשרת הפוליטיקה. לפעמים אני חושבת שמלחמות עם פוליטיקאים הן אבודות ויחד עם זאת מעניקות הזדמנות ללמוד..
        25/6/15 10:05:

      צטט: debie30 2015-06-25 08:03:24

      המלצה לאנשי הציבור - קורס מזורז באתונה

      היי דבי

      אם  באתונה למדו  ,לפני  2400 שנה שחשוב  לממונה על מישרה  ציבורית להגיש דו"ח נסודר לבקורת.

      אולי  גם  בישראל כדאי ?

      שמעון

      http://cafe.themarker.com/image/2502019/

        25/6/15 10:03:

      צטט: א ח א ב 2015-06-25 07:59:42

      אנשי צבא שחוו את המלחמה ומבינים את מגבלות הכח ייפנו בדרך כלל לדרך השלום. דווקא מי שלא ידע מלחמה מעדיף אותה.

      אחאב

      בדמוקרטיה רובם משתתפים בצבא ,ולכן רק  מטורף יחשוב על מלחמה כאופציה ,אלא אם כן הדרכים האחרות  חסומות.  אבל אפילו בדמוקרטיה שלום בכל מחיר  הוא הטעיה, ואז איננו ברירה אמיתית.

      אפילו ספרטה ,שהייתה לכאורה אזרחים לוחמים , בנויה על חוקה ממוקדת בעצמה בלבד, השתדלה לא  להילחם (אלא  בלית ברירה,לכן לא היו  בה  חומות)  כשהכריחו אותה  להילחם , ניצחה, גלשה מעבר למיבנה  שלה, וקרסה. אבל היא חיה  1000 שנה עם אותה  חוקת ליקורגוס ,שדגלה  בדמוקרטיה, ובהיותה  עיר , ולא כמו  אתונה  ששלחה זרועות לכל יוון.

        25/6/15 08:03:
      המלצה לאנשי הציבור - קורס מזורז באתונה
        25/6/15 07:59:
      אנשי צבא שחוו את המלחמה ומבינים את מגבלות הכח ייפנו בדרך כלל לדרך השלום. דווקא מי שלא ידע מלחמה מעדיף אותה.
        24/6/15 21:47:
      מעניין.

      פרופיל

      לואיס קרול
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      חירויות וזכויות -בגונגל החיות