כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מאמינה באמנות

    אמנות רב תחומית מזוויות מגוונות

    תגובות (9)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      23/9/17 23:06:
    בפרשת האזינו " כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ, עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף, יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו, ..." הקשר של ישראל עם האל כסמל לדאגה אבהית, בסבלנות אין-קץ, בעדינות רבה וברכות למרות העוצמה האדירה... במטופרה ייחודית נפרסת תמונה ציורית של הקשר בין מלך העופות לצאצאיו המקפלת בתוכה את תמצית המרכבים של אהבת ה' לישראל. הרחיפה מעל בני-ישראל של ענני הכבוד כשומרים ללא הרף על אלו החיים בתנאים מדבריים מלאי סכנות מקדמת את העלילה לעבר תפקיד הסכך בחג הסוכות. מול ממד השמירה הרוחנית-פיזית נמצא הממד של חידוש ושינוי דווקא המדבר נבחר כזירה המתאימה ביותר ליצירה להתחדשות, לוקאשן הולם לבניית קשר עמוק בין ישראל לאביהם בשמים
      16/8/15 11:34:

    הרב קוק הראי"ה נחשב בצדק למחדש הנועז 

    שיצר באז של תנועה רעיונית מהפכנית חדשה

    וייסד בית מדרש רוחני תרבותי על בסיס

    זה השמרני-מסורתי משולב בערכי המודרנה.

     

    בהקדמה לשיר השירים הוא הציג את חובות

    האדם המאמין בן העת החדשה

    והעז לכתוב על תפקידה החשוב

    של הספרות, הציור והחיטוב - הפיסול,

    כחלק חיוני חשוב בתנועה תרבותית-דתית.

    את האמן הגדיר כ'איש קודש'

    אך את האמנות תחם כ'מבשמת' מיפה את העולם

    ולא כפורצת דרך וכקוראת תיגר על מוסכמות...

     

    האם לפי תפיסת הראי"ה האמנות איננה רק

    בעלת ממדים של הרמוניה,

    אסתטיקה, יופי וחסד...

    היא כוללת גם אלמנטים של מחאה ויצריות

    התנ"ך ודברי חז"ל מלאים אפילו בארוטיקה

    וכך אמור להיות גם המפגש עם שפת האמנות

    המעשירה את העולם גם באמצעות

    טלטול, עירעור, שבר, קרע, תשוקה

    כדרך ליצירה רוחנית עמוקה, משמעותית המתחדשת ללא הרף?

     

    ברור שעולם אמנותי נטול הקשר ושורשים תרבותיים עמוקים

    נופל לשטחיות

    ושוקע בחיפוש מתייסר חסר תוחלת אחרי זוהמה, פגמים ובעיות

    עולם פגום שכזה מייצר אמנות שטוחה חסרת כל ביטוי של

    חן, חסד, חמלה, אהבה, יופי, התחברות

    והמנעות מכוונת מבחירה במגמה של טיפוס מתמיד

    כלפי מעלה.

    השתעבדות לזעזוע ולהחרבה, להרס והשמדה עצמית

    בסופו של דבר אינם מתקדמים לשום מקום.

     

    רק האינטגרציה בין שפות תרבותיות יוצרת

    הרחבת מושגים המעצימה את החיפוש אחרי

    שפה אמנותית-דתית אותנטית, כנה וישירה

    הנוגעת בתהומות הנפש ורלוונטית לכאן ולעכשיו.

    השאיפה ליצירה תרבותית אמנית המעוררת

    טלטלות עזות ופותחת עוד ועוד שערים

    ותחומים רחבים של עבר הווה ועתיד

    ליצירה אנושית בתוך עולם

    רוחני מרתק, עשיר ומסעיר.

     

    http://cafe.themarker.com/image/3244115/

     

      דרורית סן / פיסול ברשת ברזל

      7/8/15 17:41:


    בהפטרת שבת עקב נקרא את נבואת הנחמה של הנביא ישעיה,

    ובה מובא שהקב"ה ירחיק מעלינו את כל מי שמבקש להחריבנו,

    וכך כתוב (ישעיהו מט, יט):


    "כִּי חָרְבֹתַיִךְ וְשֹׁמְמֹתַיִךְ וְאֶרֶץ הֲרִסֻתֵיךְ כִּי עַתָּה תֵּצְרִי מִיּוֹשֵׁב וְרָחֲקוּ מְבַלְּעָיִךְ"
    http://cafe.themarker.com/image/3240259/
    ''
    דרורית סן / התגשמות נבואת נחמה של הנביא זכריה (פיסול ברשת ברזל)

    "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב ימים ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ..."

      26/7/15 21:18:

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3241547/

     

      דרורית סן / פיסול ברשת

     

    האם התחדשות זאת בעצם מילה נרדפת ליצירתיות?

     

    יצירתיות היא תחום מחקרה של

    פרופסור לפסיכולוגיה מרים פאוסט,

    רקטורית אוניברסיטת בר־אילן

    מתמקדת בחקר הייצוג המוחי של שפה,

    במיוחד שפה יצירתית, במעבדת מוח ושפה

    שבמרכז הרב־תחומי לחקר המוח בבר־אילן

    חקר תהליכי היצירה במוח

    מניח שיצירתיות היא תהליך מנטלי כמו זיכרון, חשיבה או שפה.

     

    האתגר בלהיות יצירתי הוא ;ה

    יכולת לייצר חיבור חדש בין אלמנטים קיימים

    Combinational Novelty ("חידוש חיבורי" בתרגום חופשי).

    כל יצירה היא תולדה של חידוש חיבורי.

    אנשים לא יוצרים יש מאין, אלא לוקחים אלמנטים מסוימים

    שקיימים בעולם

     כמו מלים, רעיונות או חומרים — ומחברים אותם באופן חדש.

    זה אתגר מאוד מורכב כיוון שהוא דורש לארגן את המציאות בצורה שונה".

     

    רוב האנשים נוטים להיצמד לתמונת מצב קיימת,

    דוגלים במודע או שלא במודע בסוג של שמרנות - קבעון

    אבל האדם היצירתי יכול לחבר את האלמנטים באופן שונה.

    תמונת העולם שלו משתנה,

    המציאות נראית אחרת וממנה נולדות תובנות חדשות.

     

    האתגר השני הוא - הרלוונטיות, ההתאמה למציאות.

    היצירה מבוססת על הגמשה ושבירה של חוקים,

    אך היא חייבת עוגן במציאות.

    במאמר בכתב העת Frontiers in Neuroscience,

    עם ד"ר דוד ענקי והדוקטורנט יועד קנת,

    הציגה פאוסט את תיאוריית ה"כאוס המבוקר"

    בנושא המוח היצירתי.

    תהליך יצירה מחייב אינטגרציה מתאימה בין שני הקטבים

    של הרצף שנע בין כאוס לבין נוקשות חשיבתית,

    שכל אחד מהם בא לידי ביטוי בפעילות מוחית שונה.

     

    פענוח מנגנוני היצירתיות במוח באמצעות השפה

     שיש בה מרכיב קונבנציונלי של כללים ברורים,

    ובו בזמן היא מאפשרת גם רבדים לא קונבנציונליים,

    שמחייבים גמישות מחשבתית.

     

    בשפה העברית המון מרחב יצירתיות

    כי היא מבוססת על מבנה של שורשים

    וניתנת לקריאה גם ללא ניקוד

    הסלנג והמטאפורות של השפה מחייבים לחרוג

    אל מעבר למשמעות הקונבנציונלית של המלים

    כדי להרחיב ולהבין את המשמעות שלהן.

     

    קיימים במוח מנגנונים

    שיאפשרו לרוב האנשים להבין את המשמעות של אמירות כמו

    'השמנמוך יוצא עם השחורדינית'

    או את הרעיון של חיבורי מלים כמו 'גועליציה' או 'מפורסתמים',

    ולדעת למה בדיוק מתכוון אדם שאומר לך 'תפסיק לחפור', '

     

    "כאוס מבוקר"

    טכניקות של גירוי מגנטי חוצה גולגולת (PMS)

    בדקו כיצד הפרעה זמנית לפעילות של אזורים מסוימים במוח

    פוגעת ביצירתיות או מעודדת אותה;

    ובשיטות חישוביות מתחום מדע הרשתות,

    השתמשו כדי לזהות את הרשתות האסוציאטיביות 

     

    הבדלים הבין־אישיים ברמת היצירתיות תלויים באופן האינטראקציה

    בין כאוס לבין נוקשות חשיבתית.

    אנשים יצירתיים קרובים יותר לקוטב של התוהו,

    למרות שהם עדיין מחוברים למציאות בזכות היכולת לאינטגרציה.

     

    האם הקרבה לקוטב הכאוטי מקשרת בין טירוף ויצירתיות?

    יצירתיות אינה יכולה להתקיים במצב של טירוף מוחלט

    כיוון שהיא מחייבת עוגן במציאות.

     

    המציאות שאליה מתייחסת פאוסט היא מושג רחב

    והיא מתקיימת לעתים מעבר ל"כאן ועכשיו".

    האם יוצרים שהקדימו את זמנם וסבלו מזלזול,

    התנכרות וביקורת

    בטרם זכו להערכה מנותקים מהמציאות,

    או מטורפים?

     

    תהליך פענוח מנגנוני החשיבה היצירתית השפתית במוח

    מותיר עדיין המון תחומי מחקר מרתקים

    שטרם קיבלו מענה,

    כמו; עד כמה היצירה קשורה בגנטיקה ובסביבה

    ועד כמה ניתן לעודד, או לדכא אותה באמצעים שונים.

    כדי לענות על השאלות הללו ועל עוד רבות אחרות,

    יידרש המדענים בעצמם למנה הגונה של יצירתיות.

     


    http://cafe.themarker.com/image/3242071/

      22/7/15 08:39:

    ''

    הוויכוחים סביב האופי ההולם את ט' באב בזמננו של התחדשות ופריחת ירושלים
    ''

    רש"י:

    כנשר - בתרגום יונתן, דרך הנשר למרט רוב כנפיו. (מיכה א טז)

    כנשר - המחדש כנפיו ונוצה כל שנה,

    ומדרש אגדה על נשר שכשמזקין חוזר לנעוריו. (תהלים קג ה)

     

    כמה יפה הדימוי שבדומה לדימוי האגדי של עוף החול המתחדש

    כך הקשר בין עם ישראל לריבונו של עולם

    מתחדש ומצמיח מחדש כנפים...

     

    כנשר... על גוזליו ירחף

      19/7/15 06:13:

    צטט: אהובהקליין 2015-07-17 07:46:39

    דרורית היקרה.
    יישר כוחך על הכתיבה והיצירות היפות.
    שיהיה לך חודש טוב ומבורך.
    שבת שלום.

    בברכה

    אהובה.

     

    ---------------------------------------------------

    המון תודה לך אהובה,

     

    שבוע טוב ומבורך

      17/7/15 07:46:

    דרורית היקרה.
    יישר כוחך על הכתיבה והיצירות היפות.
    שיהיה לך חודש טוב ומבורך.
    שבת שלום.

    בברכה

    אהובה.

      13/7/15 08:03:

    צטט: רחלי בן-צור 2015-07-13 07:21:21

    איזה יופי של עבודות! איזו חשיבה נהדרת! את יכולה לפסל אותה (או את הרעיון) ברשת?

     

     

    תודה רחלי,

     

    ברור שאני יכולה לפסל הכל כולל רעיונות ומחשבות

    למעשה כל יצירה אמנותית שאני מכינה

    היא ניסיון להעביר רעיון, מחשבה מופשטת

    באמצעות החומר הזה או האחר.

     

    דמות הכלה המפוסלת ברשת ברזל היא רק סמל מוחשי

    לרעיון של מוכנות נפשית לצעד משמעותי בחיים

    רצון לשינוי מהותי שהשמלה והינומה הלבנה הן רק

    הכיסוי החיצוני שלו - מעין מסך של טוהר בלובן זך...

     

    אמנות חזותית מתרגמת לצורות, טקסטורות צבעים

    את המילים והמשפטים התיאורטיים

    ומנסה, או לפחות מתיימרת לנסות

    באמצעים בלתי מילוליים של סמלים וסימליות לתקשר

    עם הצופים ברמות המודעות ואף דרך התת-מודע.

     

    למרבה האכזבה לא תמיד אנשים מתחברים

    לאבסרקטי ורבים זקוקים לאמצעי תיווך מוחשיים

    ורבים מחפשים ביצירה את הקונקרטי

    אולי הם פשוט מרגישים

    בטוח רק מול מה שמוכר כבר להם.

    לכן נדרש תהליך מורכב ארוך ומיגע ליצור שינוי תודעתי

    שניצניו יפרחו רק בעתיד...

      13/7/15 07:21:
    איזה יופי של עבודות! איזו חשיבה נהדרת! את יכולה לפסל אותה (או את הרעיון) ברשת?
    0

    שמרנות או התחדשות?

    11 תגובות   יום שבת, 11/7/15, 21:34

     

    http://cafe.themarker.com/image/3228938/

     

                 דרורית סן - כלה (פיסול ברשת ברזל metal wire mesh)

     

    היהדות נתפסת בציבור כגוף שמרני במהותו

    העולם הדתי נדמה מהצד כחומה בצורה לשימור

    ההוויה העתיקה בנסיון להימנע מכל פגע ושינוי.

     

    אך, אבות האומה הישראלית ומנהיגיו

    נהלו מערכת יחסים דו-כיוונית עם האל

    בניגוד לכל המיתוסים האלילים בהם האדם

    אפסי ומתבטל לחלוטין מול כוחות האלים

    אברהם אבינו עומד בגאון למול בורא עולם

    ומטיף לאל מוסר חצוף -

    'השופט כל הארץ לא יעשה משפט?'

    ובהחלט מצליח לשנות את השתלשלות האירועים...

    גם משה רבינו עומד בתעוזה מול האל ונלחם על שלו...

     

    מצבים תאולוגיים שכאלו אפשריים רק על רקע

    המונותאיזם הדיאלוגי של היהדות - דו שיח אדם-אל.

    כל מערך המצוות שלנו משקף את הקשר הדיאלוגי

    שבין האדם לבוראו של השפעה דו כיוונית...

    כשהתורה מעודדת אותנו להקים גם מערכי דיאלוגים

    תרבותיים, חברתיים, משפטיים ועוד - בלתי פוסקים.

     

    http://cafe.themarker.com/image/3233892/

     

      דרורית סן - דיאלוג זוגי  (פיסול ברשת ברזל metal wire mesh)

     

    העולם המודרני צמח על רקע תפיסות אליליות (נוצריות) על אפסות האדם

    ולכן רצה להכחיד לסלק מהבמה את האל כדי לפנות מקום רק לאדם

    העולם היהודי הגיב להתפתחויות בהצמדות עיוורת לכללי הדת

    המצוות הפסיקו להיות כלים למען מטרה אלוקית נשגבת

    והפכו לתכלית למטרות שימור ומניעת שינוי.

    הצבו תלי תלים של גדרות וסייגים שכביכול הגנו

    על המחנה הטהור מפני חדירת רוחות זרות ובניסיון

    למנוע עריקה של חבריו למחנות חיצוניים...

     

    החברה הישראלית בחרה ברובה להשליך כחפץ מיותר

    את המצוות ולבנות חברה מערבית-חילונית תואמת לרוח עכשיווית

    פלגים מתוכה בחרו להמשיך בקיום מצוות כמו בגלות

    כמעט בלי התאמות לכאן ולעכשיו

    האפשרות של התחדשות לאומית על בסיס החזון המקראי

    נותר כרעיון תיאורטי אצל מספר הוגי-געות חריגים

    כמו במשנתו המקורית של הרב אברהם יצחק קוק.

     

    המרות דתיות (קונברציה) - העברות מקבוצה אחת למשניה

    כמו אלו המכונים 'חוזרים בתשובה' ו'חוזרים בשאלה'

    מעידות על קיימן של בעיות תרבותיות חינוכיות

    בהפנמת ערכי החברה הן החילונית והן הדתית.

    שלמעשה כל חומות המגן אינן יעילות כאשר תכני הבסיס

    מתערערים והערכים האידאולוגיים אינם נספגים כראוי.

    האדם יוצא לחפש את משמעות חייו בשדה המתחרה

    בתקווה למצוא חיים מספקים יותר

    ולשרטט מפת דרכים חדשה להנחות

    את כיוון חייו.

     

    כל חברה בונה 'עולם סמבולי' המציג בפני חבריה דמויות

    של 'גיבורי תרבות' שישמשו כמודלים אנושיים שעל פיהם

    ישאפו חבריה לבנות את זהותם

     

    התרבות המערבית ובעקבותיה הישראלית

    מציגה לראווה בגאווה את דמות 'היזם' המצליח.

     

    הציונות פיארה והאדירה את דמויות 'החלוץ' ושל החייל הלוחם האמיץ.

    הדוסים טפחו בהערצה את דמות 'התלמיד החכם' ושל המדקדק במצוות.

     

    בגלות היהדות סיפקה תחושת זהות שכוחה נבע מתחושה חזקה של 

    השתייכות לקהילה עתיקת יומין המחוברת למיתוס 'גלות וגאולה'

    תוך ידיעה שקיום המצוות ואורח חיים דתי זו הדרך לגאולה המיוחלת.

     

    הגישה היהודית להתמודדות עם דיכוי, השפלה, קשיים ודלות משאבים

    הייתה במהותה מהפכנית וקוראת תיגר

    ולא שמרנית (שמירה לשם שמירה כמטרה בפני עצמה)

    ולכך הצליחה בשימה של שמירה ארוכת טווח על אותה הגחלת

    שליבתה וחיממה את הלב היהודי בקור עז ומשבי שינאה יוקדת.

     

    - לכאורה כל מערך קיום המצוות נועד לתרגל את ההוויה

    לקראת החיים האמיתיים בעלי המשמעות שיחזרו בפועל

    כשיתחדש חזון הגאולה הממשי של המקרא בארץ-ישראל.

     

    - אז איפה בדיוק ההגשמה של אותו חזון הלכה לאיבוד בדרך?

     

    מה המשמעות של כך? ואיך זה מתרגם בפועל לחיים שלנו כאן ועכשיו?

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      .D.S
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין