כותרות TheMarker >
    ';

    חיבורים וחיבורים

    חיבורים, חיבורים בין אנשים, בין נושאים, תחומים שונים.
    מקום להעלות 'טכסטישי'- תכנים אישיים ותכנים בנושאי יהדות ודמוקרטיה, אקטואליה, רעיונות ויצירה וחדשנות, רוח וחומר.

    © כל הזכויות על התכנים בבלוג 'חיבורים וחיבורים' שמורות לכותבת ויוצרת הבלוג בעלת שם המשתמש Yael KZ ואין להעתיק או להשתמש בהם או בחלקם, ללא רשותה.


    yaelkatz111@gmail.com

    לא מצ'וטטת.

    0

    "וּמֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ הַגּוֹיִם"

    9 תגובות   יום רביעי, 21/10/15, 12:15

    בפוסט הזה אני מוסיפה הקשר אקטואלי לפוסט הקודם על פרשת נוח.
    פרשת נוח,פרשת השבוע שעבר, רלוונטית בעיני לאירועים אקטואלים שהתרחשו  בשבועות האחרונים.  זה מתוך התפיסה המוכרת לפיה אפשר ללמוד מקישורים בין תוכן פרשת השבוע לבין אירועים של אותו שבוע גם במרחב הפרטי וגם במרחב הציבורי.

    הקדמה שהיא מתוך הפוסט הקודם:

    אחד הנושאים המרכזיים בפרשת נוח הוא שמתוך שושלות בני נוח נוצרו אומות העולם. זה נאמר במפורש וגם משתמע מהסיפור.

    בראשית פרק ט' פסוק י"ט:  "שְׁלֹשָׁה אֵלֶּה, בְּנֵי-נֹחַ; וּמֵאֵלֶּה, נָפְצָה כָל-הָאָרֶץ."
    בפרשה מפורטות שושלות בני נוח והעמים שיצאו מכל אחד מהבנים. 
    ואז נאמר:    "אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי נֹחַ לְתוֹלְדֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם; וּמֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ הַגּוֹיִם, בָּאָרֶץ אַחַר הַמַּבּוּל. " (בראשית, י' ל"ב)
    הנושא הזה נדון בהרחבה בפרשנויות לפרשה. הפרשנויות מתארות את האפיונים של כל אחד מבני נוח. כל אחד מבני נוח מייצג קבוצה בעלת אפיונים שונים באנושות.
    עם ישראל  שייך לשושלת של בני שם.

     שלושת בני נוח, שם חם ויפת, יוצרים את משפחות האדם, ומסתבר שזה כך תרתי משמע ועל זה הפוסט הקודם: 

    http://cafe.themarker.com/post/3188397/

     

    הראתי איך השמות של בני נוח: שם, חם, יפת -  כוללים באותיות שלהם מילים של נטיות למילה משפחה.

    בשיכול אותיות, שמות בני נוח  יוצרים את המילה "משפחתי". בין אם זה mishpachti או mishpechotai  עם חולם חסר.
    (ואם כוללים את האות מם הנוספת שבצירוף השמות,  אפשר ליצור את המילה 'ממשפחתי'.)

    האבחנה הזו נותנת יתר הדגשה להכרה שמבני נוח נוצרה  'משפחת האנושות'.
    היא איננה מחדשת על מה שנאמר בפרשה במפורש ברמה העובדתית.  היא מחזקת ומעמיקה את מה שנאמר.

    אני רוצה לקחת את זה הלאה לקישור לאקטואליה:

     כאשר הצגתי את ההסתכלות הנ"ל למכרים ובפוסט ברשת, היה הבדל מעניין בין חלק מהתגובות מאנשים בצד הליברלי (חילוני, רפורמי, קונסרבטיבי וגם אורתודוכסי ליברלי), לבין תגובות מהצד הדתי אורתודוכסי שמרני.

     
    בצד הליברלי  התמקדו במסר החשוב בעיניהם והוא הדגשת העובדה שכל האנושות וכל בני האדם הם משפחה אחת. הם ייחסו לכך חידוד של מסר אופטימי על האנושות. על פי הראייה הזו יש ב"משפחתיות" שמופיעה בחיבור השמות של בני נוח חיזוק למסר שמצוי בפרשה על המשפחתיות  המשותפת של בני האדם והחיבור בינהם.
    העמקת ההכרה שכל האנושות היא משפחה אחת יכולה להוביל למניעת עימותים בין עמים  ובין אנשים ולהשכנת שלום.


    מהכיוון הדתי אורתודוכסי ושמרני הייתה תגובה שציינה עד כמה זה חשוב להדגיש ולזכור שישראל אינם ככל העמים. אי אפשר להתייחס לדיבור על משפחתיות כאילו יש איזה דמיון ושוויון בין ישראל לעמים האחרים. מה שראוי להדגיש זה את השוני והייחודיות של ישראל. מהכיוון האורתודוכסי היה חשוב מאוד לא לפתוח פתח לטשטוש ההבדל הזה.

     התגובות האלו משקפות מה שיכול להיחשב כמתח בין משפחתיות לייחודיות.
    זהו מתח של כביכול קוטביות בין המשפחתיות, שמשמעותה שיש מקור אחד משותף וקרבה ודמיון בין פרטי המשפחה, לבין הייחודיות והנבדלות.

    למעשה אפשר לראות שהתגובות האלו משקפות גם מה שמצוי בפרשת נוח:
    גם המשפחתיות וגם הייחודיות שזורים בפרק י' בבראשית בתיאור שושלות בני נוח.

    בסיום פירוט השושלת של כל אחד מבני נוח והעמים שיצאו ממנה נאמר:
    לגבי יפת (פרק י', פסוק ה'): "מֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ אִיֵּי הַגּוֹיִם, בְּאַרְצֹתָם, אִישׁ, לִלְשֹׁנוֹ--לְמִשְׁפְּחֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם."
    לגבי חם (פרק י', פסוק כ'):  "אֵלֶּה בְנֵי-חָם, לְמִשְׁפְּחֹתָם לִלְשֹׁנֹתָם, בְּאַרְצֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם."
    לגבי שם (פרק י' פסוק ל"א):  "אֵלֶּה בְנֵי-שֵׁם, לְמִשְׁפְּחֹתָם לִלְשֹׁנֹתָם, בְּאַרְצֹתָם, לְגוֹיֵהֶם."

     וכאמור פסוק ל"ב, מסכם:
    "אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי נֹחַ לְתוֹלְדֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם; וּמֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ הַגּוֹיִם, בָּאָרֶץ אַחַר הַמַּבּוּל. "

    מתוך משפחת המקור של כל אחד מהבנים נפרדות משפחות שונות. אלו יוצרות עמים שונים, גויים שונים. לכל אחד מבני נוח  יש ייחודיות מהותית והיא מתקיימת גם בשושלת של כל אחד.
    המשפחות  והעמים שיצאו מאותו אב מקורי, אחד משלושת בני נוח, נבדלים אלו מאלו. הם נבדלים בתרבותם, לשונם וארצותיהם, והם נפרדים לגויים שונים.

    התיאור הזה הוא תיאור מפתח והוא מתאר את המבנה של המערכת האנושית.
    קיים מקור משותף שמסמן קרבה בין המרכיבים.
    ויש גם שונות וייחודיות ותפקידים שונים לכל אחד מהמרכיבים.
    במהלך הטבעי האינהרנטי של המערכת, מתקיים מהלך של הפרדות ונפרדות.

    באופן הזה מתאפשרים לכל מרכיב הביטוי והייחודיות וההתפתחות בתרבות בשפה במקום ובתפקיד שלו. ואוסיף גם, שמתוך ההפרדה והנבדלות אפשר בהמשך להיפגש, ליצור יחסים, או גם לבחור שלא.

    בהמשך ישיר, מיד לאחר התיאור הנ"ל בפרק י', מופיע בפרק י"א סיפור בבל, הסיפור המציג התכחשות למערכת הזו.

    תהליך של צמיחה בכיוון של גיבוש ייחודיות ונפרדות מקביל להתפתחות הפסיכולוגית האישית של כל אדם מינקות לבגרות וגיבוש גבולות ותחושת עצמי  ועד לעצמאות ומימוש עצמי. במקום הזה של האדם הבוגר, הוא  יכול ליצור אינטראקציה בריאה עם האדם שמולו, נפרד ועצמאי גם הוא.

    הקישור בין הנושאים שהובאו כאן על היווצרות העמים משושלות בני נוח ועל ייחודיות ונפרדות לבין נושאי האקטואליה הוא ברור ומתבקש. בודאי כשזו הפרשה שנקראה בשבוע שעבר.

     נושאי הפרשה רלוונטיים  לאור מה שמתרחש בארץ בשבועות האחרונים: ההתדרדרות הביטחונית, האירועים והצעדים שננקטים במדינה בכלל ובירושלים בפרט. 
    בירושלים ננקטים צעדים שמהווים למעשה התחלה של הפרדה בין הצד היהודי של העיר ובין השכונות והכפרים הערביים במזרח העיר. 
    בכלל מתגבר השיח הציבורי אודות נושא ההפרדה בין העמים בכלל ובירושלים בפרט.

    הפרשה מציגה לנו את מבנה המערכת של העמים, של משפחות. ההיפרדות היא מתווה מובנה במערכת הזו. היא מהווה רקע לקשרים בהמשך וגם ליצירת מוקדי שותפות בהמשך.

    ההפרדה מאפשרת את ההתפתחות הזו. היא חיונית לשם עצמאות והתפתחות קשרים פוריים.

     


    ©  כל הזכויות על הטכסט שמורות לכותבת ויוצרת הבלוג בעלת שם המשתמש Yael KZ

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        19/9/16 18:23:

      צטט: נירוואנה 2016-09-15 00:55:55

      יפה
      תודה, ניר
        15/9/16 00:55:
      יפה
        3/5/16 11:59:

      צטט: alxm 2016-05-02 07:55:46

      חידשת לי כמה דברים מעניינים - תודה !
       , תודה לך חיוך.
        2/5/16 07:55:
      חידשת לי כמה דברים מעניינים - תודה !
        18/2/16 10:34:
      *
        10/1/16 13:30:
      נח איש צדיק ותמים היה. תראו מה נהייה....
        30/12/15 16:13:
      וואוו, רציני. בתחילה חשבתי שזה פוסט הומוריסטי או לפחות שעושה הקבלה בין תקופת התנך לתקופתנו. את ממש רצינית מה?
        24/12/15 01:49:
      לפרץ ב. , תודה על התגובה.
        23/12/15 12:55:
      חקירה מעמיקה

      תגובות אחרונות

      ארכיון