כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - לך לך

    6 תגובות   יום חמישי, 22/10/15, 11:17

    אב המון גויים

    אברהם אבינו הוא אבי האומה הישראלית .

     עם ישראל לדורותיו הם 'בני אברהם' , על אברהם נאמר :

    "יכול יהיו חותמים בכולן? תלמוד לומר : וֶהְיֵה בְּרָכָה , בך חותמים" ,

     כאשר בברכת אבות חותמים 'מגן אברהם' .

     אנחנו לא רק צאצאיו של אברהם מבחינה ביולוגית , אלא גם הגֵנים הרוחניים והמוסריים עוברים בעם ישראל לדורותיו , כפי שאומר הקב"ה על אברהם בפרשת וירא :

    "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט.." , "כל המרחם על הבריות בידוע שהוא מזרעו של אברהם אבינו".

    בפרשת לך לך מוצגת דמותו של אברהם אבינו באופן קצת אחר :

    "אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם .

    וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ" (בראשית י"ז) .

     מה פירוש 'אב המון גויים' ?

    אומר רש"י:

    "... שלא היה אב אלא לארם שהוא מקומו , ועכשיו הוא אב לכל העולם...".

     בפשטות אומר רש"י שאברהם אבינו הוא אב לכל אומות העולם .

     כך גם אומר ה'כלי יקר' :

    "אמנם לפי שעכשיו אני רוצה לעשותך אב המון לכל גוים , צריך אני ליתן פתחון פה לכל באי עולם למה אני ממנה אותך אב המון גוים , וזהו לפרסם מעלתך וטוהר לבבך נגד עיני כל העמים , ע"י מילה חיצונית זו המעידה על טהרת הלב , למען ידעו דורותיכם כי בדין עשיתיך אב המון גוים... הנה עכשיו הקימותי דגל נס הברית ההוא למען ידעו בו כל באי עולם וזה שאמר לברית עולם .

    רצונו לומר , אותו ברית שהיה ביני ובינך יהיה עתה לברית כל העולם כי כל באי עולם ידעוהו ויסתכלו בו".

    נשים לב שעניין זה של 'אב המון גויים' , בא דווקא ושלא במקרה , לפני הציווי על ברית המילה , שהיא מצווה המיוחדת לישראל , ומבדילה את בני ישראל משאר אומות העולם , ובכל זאת דווקא כאן מודגש שאברהם הוא 'אב המון גויים' , וכמובן שהעניין ממשיך אצל צאצאיו , אצל עם ישראל .

    אלא שצריך לומר , שכמובן הדבר מכוון היטב , כיוון שיש דעות שטוענות שעם ישראל צריך להיות מעורב בתוך אומות העולם ולא להיות נבדל מהם , להתנהג כמוהם וללמוד מהם כיצד יש להתנהג ומהם אמות המידה המוסריות , לכן מדגיש לנו הקב"ה שאכן עם ישראל הם 'אב המון גויים' , אך דווקא משום כך עליהם לשמור על הייחודיות שלהם , על ברית המילה ושמירת תורה ומצוות , שלא להתערב בין העמים .

    יותר מכך , יש שטוענים כיוון שאנחנו 'אב המון גויים' , ועלינו להיות 'אור לגויים' , לכן עלינו לממש את ערכי הגויים , את ערכי המוסר של המערב , יותר טוב מהם בעצמם . עם ישראל אכן צריכים להיות 'אור לגויים' , אך לא במימוש החזון והחלומות של אומות העולם , אלא יש לנו מה להביא לעולם , יש לנו עולם שלם של תורה , ערכים ומוסר , שמהם אנחנו צריכים קודם כל ללמוד בעצמנו ואח"כ להפיץ לכל העולם .

     היעוד המלא והשלם שלנו הוא להפיץ את שם ה' ולקרוא בשם ה' בכל העולם , אך מתוך הערכים ומתוך התורה שלנו , מתוך קיום ברית מילה המסמלת על ההִבדלות ועל שמירת התורה , ולא מתוך מימוש עולם הערכים החסר והחלקי של אומות העולם .

    אב המון גויים לא בא לבטל את הלאומיות , אלא לתת ללאומיות תפקיד , ייעוד וחזון שלם ומלא יותר .

     בדרך חייבים לעבור דרך הלאומיות , לאהוב את בני עמך ולדאוג להם - יותר מאשר למעגלים הרחוקים יותר , אין קיצורי דרך ודילוגים בדרך אל המטרה . "והיית לאב המון גויים... והקימותי את בריתי ביני ובינך ובין זרעך אחריך לדורותם... ונתתי לך ולזרעך אחריך... את כל ארץ כנען...".

     

    במה צריך להתחזק?

    מה עלינו לעשות כאשר באים על עם ישראל צרות וייסורים , כאשר יש מלחמות או מחלות , האם עלינו להתחזק בלימוד תורה או שיש לפעול באופן מעשי בקשר ישיר עם המציאות בשטח .

     אותה התלבטות קיימת גם ברמה הפרטית , מה יעשה אדם שנקלע למשבר כלכלי , האם עליו להתחזק בתורה , או בדברים הקשורים למשבר , מה לעשות כשיש מחלה למישהו מוכר ל"ע , האם ללמוד תורה או לפנות לרופאים ?

    האם בכלל נוכל לענות על שאלה זאת? לא בטוח , אך ננסה ללמוד משהו מדמותו של אברהם אבינו בעניין זה .

    ראשית , התחזקות בתורה ובקיום מצוות היא חשובה וצריכה להיות תמיד .

    יש סיפור על אדם שלא כ"כ הקפיד לבוא לבית כנסת .

    יום אחד , כנראה עשה חטאים חמורים והגיע לבית הכנסת והשתטח על ארון הקודש , נישק את ספרי התורה . שאל אותו הרב שהיה שם מה זה כל הצעקות שהוא שומע .

    אמר לרב אותו אדם שהוא לא שומע דבר , 'למה הרב מתכוון?'.

    ענה לו הרב שספרי התורה שהוא מנשק צועקים 'קיים מה שכתוב בנו...'.

    כלומר התחזקות בתורה צריכה להיות תמיד ללא קשר לצרות וליסורים .

    אמנם נכון שבעת צרה , מעבר להשתדלות האנושית , נכון שיפנה האדם לה' בתפילה שמעשיו יצליחו , ושהקב"ה ישלח ברכה והצלחה במעשי ידיו כאן בעולם הזה .

    כאשר אברהם אבינו מגיע למצרים והוא חושש לגורלה של שרה ולגורלו , אז הוא פועל בעניין: "אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ...". מן הסתם גם התפלל , אך לא את זה כתוב .

    כאשר ראה אברהם שרועיו לא מסתדרים עם רועי לוט , הוא לא התבלבל ואמר :

    "הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי" , וכאשר שמע אברהם על המלחמה בה נשבה לוט , הוא לא התחזק בתורה , אלא "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ... וַיִּרְדֹּף עַד דָּן . וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם..." , אברהם התחזק כאן בגבורה ובעמידה על שלו .

    אברהם הוא אדם פעיל , הוא לא סגור בתוך אוהלו בד' אמותיו , אלא הוא רואה את המציאות ושואל במה עלי להתחזק , מה עלי לעשות ?

    גם בסדום פונה אברהם לה' , אך לא בתפילה או לימוד תורה , אלא בדברים הקשורים לסדום , הויכוח הוא מאוד מציאותי , הוא על נתונים - כמה צדיקים יש בעיר .

    כאשר הבין אברהם שהוא לא ידע את הנתונים הוא הסכים לרצון ה' להפוך את סדום...

    ודאי שכל צרה וכל מקרה גשמי יש לו שורש וסיבה רוחנית .

    על כל צרה גשמית צריך להתחזק במשהו רוחני , אברהם התחזק כאן בגבורה , זה דבר רוחני - שהוביל להתנהגות מעשית ארצית מסוימת .

    התחזקות בתורה היא דבר טוב תמיד , אך היא לא הפתרון לאדם חולה - עליו ללכת לרופאים הטובים ביותר , וכמובן להתפלל לה' שיצליח את ידיהם של הרופאים .

    האם מצאנו את דוד המלך שנכנס לבית המדרש ללמוד תורה כאשר יצאו נגדו למלחמה ?

    האם יעקב אבינו חיפש את הפתרון לרעב בגמילות חסדים? התורה מלמדת ומדריכה אותנו להתמודד את המציאות- בתוך המציאות . כאשר רוצים כעת לשבור את רוחנו בירושלים ובכל חלקי ארצנו - עלינו להתחזק בדיוק בזה , ברוח יהודית , ולפעול מתוך כך פעולות מעשיות לחיזוק הרוח בעם ובמנהיגים .




    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/10/15 15:40:

      לשלמה ידידי היקר כאח לי,
      פסוק מכונן הסב את תשומת לבי
      בהבטחה ה' לאברהם את הבלתי אפשרי לכאורה.
      בן לא היה לו כי שרה הייתה עקרה
      ובכל זאת הבטיח לו ה' צאצאים ככוכבי
      השמים לרוב. ו וְהֶאֱמִין בַּה'  וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה.

      ללמדך שיש שכר לאמונה בבורא העולם.

      בהמשך אנחנו למדים כי גם ה' האמין באברהם

      וניהל איתו משא ומתן מייגע בעניין מספר הצדיקים

      שישנם או אינם בסדום. ה' היה קשוב לדברי אברהם

      ולא ראה פחיתות כבוד לשוחח עם אדם,  בשר ודם .

       

      שבת שלום לך וליקיריך

           מאחל בהוקרה,

               ברוך

        23/10/15 13:38:

      שלוימה מאחלת שבת רגועה
      אכן כל עם ישראל צריך לקבל חיזוקים..
      מיץ פטל,תרד או מה שיעשה לנו טוב ושמח...

        23/10/15 09:32:
      שבת טובה ורגועה...
        22/10/15 19:32:
      שלמה יקר, שבת מבורכת
        22/10/15 12:01:

      לאור הפניות לאונסקו, הפרשה שבאה בדיוק בזמן להזכיר את ההיסטוריה של עמינו.

        22/10/15 11:41:
      מאוד מעניין! הייתה לו שליחות גדולה על הכתפיים, לאברהם אבינו ואב כל האומות. בעזרת ה' נעשה ונצליח!