כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : חיי שרה

    10 תגובות   יום חמישי, 5/11/15, 16:23

    האם לאברהם היה בית ?

    בפרשת חיי שרה אנחנו קוראים אל הקניין הראשון שנעשה בארץ ישראל :

    "תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי... וְיִתֶּן לִי אֶת מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לוֹ אֲשֶׁר בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִי בְּתוֹכְכֶם לַאֲחֻזַּת קָבֶר... וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם אֶל עֶפְרוֹן וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר... וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם לַאֲחֻזַּת קָבֶר מֵאֵת בְּנֵי חֵת".

    לא לפני פטירת שרה , וגם לא לאחריה , אברהם לא קונה ולא בונה לעצמו בית .

     אברהם קונה שדה שבו יש את מערת המכפלה , "השדה והמערה אשר בו", חקלאות וקבורה , הם קנייניו של אברהם בארץ ישראל .

    אברהם לא בונה בית ולא קובע בית , אברהם גר באוהל. הנה מספר דוגמאות :

    "... וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם..." (בראשית יב) ,

    "... וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל..." (בראשית יח)

    אמנם לפרעה יש בית :

    "... וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בֵּית פַּרְעֹה..." ,

     וכן על לוט נאמר שהיה לו בית :

    "... וַיָּבֹאוּ אֶל בֵּיתוֹ..." (שם יט) .

     גם ליצחק לא כתוב שהיה בית , רק על יעקב כתוב :

    "וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת" (בראשית לג).

    האם לא היינו מצפים שלאחר הבטחת ה' לאברהם על הארץ המובטחת , יבנה לו אברהם בית קבע בארץ , שזה היה קניינו הראשון ?

     לא רק שהקניין הראשון הוא לא בית , אלא אברהם כל חייו גר באוהל , ולא בבית !

    בפעם הראשונה בה הקב"ה מדבר עם אברהם , אומר לו ה' :

    "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך, אל הארץ אשר אראך" .

     קיום הצו הזה על ידי אברהם לא היה רק אז באותו ציווי , בעזיבת חרן והליכתו אל ארץ כנען , אלא אברהם כל חייו היה בבחינת 'לך לך' , אברהם כל חייו לא היה קבוע במקום אחד , אלא עבר ממקום למקום לפי המשימות והייעודים שעמדו לפניו .

     גם כאשר אברהם גר במקום קבוע , היה זה באוהל , גם אם המקום קבוע - הרי שהבית הוא זמני וארעי .

    קניית חלקת אדמה דווקא לשדה ולקבורה דורשת גם היא מחשבה עמוקה .

    אם נבין שכל חייו של האדם , הארוכים ככל שיהיו , הם ברי חלוף וזמניים , אז נבין שדווקא קניית חלקת קבר , היא הנשארת לדורות , היא המסמלת את האחיזה בארץ , היא זאת שמסמלת את הישארותנו וקביעותנו בארץ מדור לדור .

    גם עבודת האדמה היא החיבור העמוק ביותר של האדם לאדמה , של אברהם לארץ ישראל .

    קניית בית קבע היא לא דבר פסול , אך אסור לנו לשכוח לרגע את תודעת השליחות שלנו ,

    לא להיות מקובעים , לאו דווקא למקום אחד , להיות פתוחים ויצירתיים לצורך השעה , להיפתחות עצמית ותרומה ועשייה למען עם ישראל .

    לפעמים דווקא בית הקבע יכול לחזק עוד יותר את התרומה ואת העשייה כלפי חוץ , בגלל העוגן והיציבות שמשרה הבית הקבוע .

    אנחנו בניו של אברהם אבינו שנאמר לו "לך לך..." , כך גם לנו נאמר כל הזמן "לך לך" , וכפי שאברהם עמד בניסיון , גם אנחנו צריכים לעמוד בניסיון זה , להיות כל הזמן בתנועה , בעשייה , בתרומה , לגור בבית אבל להרגיש באוהל , לפעול בעולם הזה , אך להבין שבכל זאת זה עולם זמני וכוחנו מוגבל , לא להיות מקובעים .

    לך לך , וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל , בכדי לצפות ולבדוק מה המעשה שעלי לעשות כעת בעולם .

    לקיחת קטורה לאישה בסוף ימיו של אברהם

    "בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֶךָ וְלָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ (קהלת יא, ו) , רַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ , רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אָמַר אִם זָרַעְתָּ בְּבָכִיר זְרַע בְּאָפִיל , שֶׁאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ (קהלת יא, ו) אֵיזֶהוּ יֻכְשַׁר , אִם שֶׁל אָפִיל אִם שֶׁל בָּכִיר (קהלת יא, ו) וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים .

    רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אָמַר אִם בָּא עָנִי אֶצְלְךָ בְּשַׁחֲרִית , תֵּן לוֹ. בְּעַרְבִית , תֵּן לוֹ .

    שֶׁאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ אֵיזֶה מֵהֶן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כּוֹתֵב עָלֶיךָ הֲזֶה אוֹ זֶה וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים . רַבִּי יִשְׁמָעֵאל וְרַבִּי עֲקִיבָא , רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר אִם לָמַדְתָּ תּוֹרָה בְּנַעֲרוּתֶךָ לְמֹד תּוֹרָה בְּזִקְנוּתֶךָ , שֶׁאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ אֵיזֶה מֵהֶן מִתְקַיֵּם לְךָ הֲזֶה אוֹ זֶה וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים .

    רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר אִם הָיוּ לְךָ תַּלְמִידִים בְּנַעֲרוּתֶךָ עֲשֵׂה לְךָ תַּלְמִידִים בְּזִקְנוּתֶךָ , שֶׁאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ אֵיזֶה מֵהֶם מִתְקַיֵּם לְךָ זֶה אוֹ זֶה , וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים .

    שְׁנֵים עָשָׂר אֶלֶף תַּלְמִידִים הָיוּ לְרַבִּי עֲקִיבָא מֵעַכּוֹ וְעַד אַנְטִיפְרָס וְכֻלָּם בְּפֶרֶק אֶחָד מֵתוּ , לָמָּה , שֶׁהָיְתָה עֵינֵיהֶם צָרָה אֵלּוּ בְּאֵלּוּ , וּבַסּוֹף הֶעֱמִיד שִׁבְעָה...

    רַבִּי דּוֹסְתָּאי בְּשֵׁם רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָן אִם הָיוּ לְךָ בָּנִים בְּנַעֲרוּתֶךָ קַח לְךָ אִשָּׁה בְּזִקְנוּתֶךָ וְהַעֲמֵד בָּנִים , וּמִמִּי אַתָּה לָמֵד מֵאַבְרָהָם שֶׁהָיוּ לוֹ בָּנִים בְּנַעֲרוּתוֹ וְלקַח אִשָּׁה בְּזִקְנוּתוֹ וְהֶעֱמִיד בָּנִים , הֲדָא הוּא דִכְתִיב : וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וגו'".

    "ויוסף אברהם ויקח אישה ושמה קטורה" , מדרש רבה לעיל מסביר מדוע לוקח אברהם את קטורה - זאת הגר , לאישה בסוף ימיו .

    אדם צריך לזרוע בשדה בכל עת , כיוון שאינו יודע איזו זריעה תעלה יפה , כך גם בהעמדת תלמידים ובבנים , לכך ממשיך אברהם לפעול , לקחת אישה שיהיו לו ממנה בנים .

    אברהם אבינו קיבל הבטחה מאת הקב"ה "כי ביצחק יקרא לך זרע" , אברהם יודע שהזרע העיקרי שלו יהיה יצחק , ממנו ימשיך עם ישראל .

    שאר צאצאיו של אברהם לא יהיו משמעותיים כמו יצחק .

    אפילו על ישמעאל שעליו ביקש אברהם אבינו "לו ישמעאל יחיה לפניך" , אמר לו הקב"ה :

    " וּלְיִשְׁמָעֵאל שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ בִּמְאֹד מְאֹד שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל .

    וְאֶת בְּרִיתִי אָקִים אֶת יִצְחָק..." , ישמעאל יהיה גדול , אך יצחק הוא אחד מעמודי היסוד עליהם יעמוד עם ישראל .

    ובכל זאת , למרות שאברהם יודע שבנו יצחק ממשיך את דרכו בצדיקות ובמעשים טובים , אברהם ממשיך ולוקח אישה ומעמיד ילדים נוספים בעולם .

    אמנם הם לא יהיו כיצחק , אבל בוודאי שיהיה להם תפקיד .

    מי יודע אלו דברים הם יכולים לפתח ולקדם בעולם .

    אברהם כל הזמן פעיל , קורא בשם ה' בכל מקום אליו הוא מגיע .

    אברהם לא מבקש לישב בשלווה בעולם הזה , כיוון שהוא יודע שדיין לצדיקים שיש להם מנוחה בעולם הבא .

    אסור לאדם להניח לרגע את פעילותו בעולם , כל עוד אדם חי , הרי שהקב"ה נותן בו נשמה , "רבה אמונתך" , הקב"ה יודע שיש לך עוד תפקיד בעולם , אתה יכול וצריך עדיין לפעול ,

    כל אחד לפי כוחו , לפי יכולותיו וכישרונותיו .

    אמנם לא עליך המלאכה לגמור , אך גם לא אתה בן חורין להיבטל ממנה .

    בוודאי שכל מעשה שאדם עושה משפיע , אך כדברי מדרש רבה , מי יודע איזה מעשה של האדם יהיה משמעותי יותר , האם המעשים הראשונים , או האחרונים .

    לכן צריך כל הזמן להיות בבחינת 'לך לך'...



    דרג את התוכן:

      תגובות (10)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        11/11/15 09:07:

      שלמה היקר.

       

      יישר כוח על הרעיונות הנפלאים!

      נהניתי לקרוא וללמוד.

      מי ייתן  ועם ישראל ילך בדרכו של אברהם אבינו- יעלה ויתעלה וישמש אור לגויים.

      אמן ואמן.

      המשך שבוע טוב ומבורך.


      בברכה

      אהובה.

        7/11/15 18:33:
      שלמה ידידי כאח לי, כָּל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף-רַגְלְכֶם בּוֹ--לָכֶם יִהְיֶה: מִן-הַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן מִן-הַנָּהָר נְהַר-פְּרָת, וְעַד הַיָּם הָאַחֲרוֹן--יִהְיֶה, גְּבֻלְכֶם. ללמדך שאברהם מסמן את גבולות הארץ המובטחת בכף רגלו ולא במיקום אחד, באוהל או בבית. שבוע טוב לך וליקיריך
        6/11/15 12:52:
      כתבת יפה ....אני בהתלבטות עם עצמי האם אנחנו בכלל צריכים אחיזה על חומר היות והכל זמני חולף ומשתנה.... ועד שתהיה לי הארה בנושא שבת שלום
        6/11/15 09:26:
      שבת מבורכת....
        6/11/15 08:46:
      תודה שלמה יקר! שבת שלום ומבורכת! נזכרתי בסבתא שלי שהחיים לא ממש פינקו אותה אבל כל חייה חלמה להיקבר בהר הזיתים...בית הקבע...
        6/11/15 08:46:
      שרה חוותה קשיים לא מועטים אבל אין ספק שלאחר פטירתה חסרונה הורגש, אבל דווקא משום שמעשיה ודרכיה המשיכו להתקיים... והאישור לכך שבנה יצחק קיבל את כל השפע והברכה לאחר שהובטח לה בפרשה הקודמת "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה, כי ביצחק יקרא לך זרע"... ויש עוד משהו חשוב בפרשה... החשיבות שהחיים יהיו מלאים בתוכן ועשייה משמעותית בדיוק כמו שרה ואברהם "וימת בשיבה טובה זקן ושבע..." לא הרבה זוכים למות בידיעה שהם שבעים מהדברים הטובים באמת. שבת מבורכת.
        5/11/15 23:29:
      כל תקופה ו"המשכנתא" שלה. טוב להשכיל תודה על הדברים.
        5/11/15 23:01:
      מרתק כתמיד לקרוא בדרך הראיה שלך את הכתובים. שבת של שלום ושל אור וברכות. תודה.
        5/11/15 19:18:
      שלמה היקר, שבת מבורכת
        5/11/15 16:45:

      קשה שלא לקשר את הפרשה לימיינו אנו...

      שבת שלום איש יקר.