כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : תולדות

    5 תגובות   יום חמישי, 12/11/15, 14:46

    מה הערך שראה עשו בברכת יצחק ?

    אנו מכירים את דמותו של עשו מתוך התורה , ששם דווקא לא מצוין במפורש שעשו היה אדם רשע , אלא רק שהיה איש יודע ציד איש שדה , אך אנחנו מכירים את התמונה שחז"ל משלימים לנו במדרשים על דמותו של עשו ועל מעשיו הרעים .

    עשו לא זלזל לגמרי בקודש ובכוח הרוחני , הראיה שהוא עשה את כל מה שיכול היה בכדי לקבל את ברכתו של יצחק , הוא הבין שיש כח אמיתי בברכה של יצחק .

     כאשר גילה עשו שהוא הפסיד את הברכה ויעקב קיבלה במקומו , הוא מצטער על כך מאד : "וַיֹּאמֶר לְאָבִיו בָּרְכֵנִי גַם אָנִי אָבִי... וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל אָבִיו הַבְרָכָה אַחַת הִוא לְךָ אָבִי?! בָּרְכֵנִי גַם אָנִי אָבִי ! וַיִּשָּׂא עֵשָׂו קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ" , עשו בוכה ומתחנן בפני יצחק לברכה גם עבורו .

     ודאי שעשו גם הכיר שכח הברכה אינו רק בזכות יצחק אבינו עצמו , אלא מכח הברכה האלוקית .

    ובכל זאת אנחנו רואים שמעשיו של עשו , לא עלו בקנה אחד עם רצונו להתברך מפי עליון . עשו לא התאים את מעשיו להיות ראוי לקבל ברכה , בכדי לקבל ברכה צריך האדם להיות 'כלי הראוי לקבל ברכה' , אך עשו לא תיקן את עצמו להיות כלי שכזה .

    כיצד ניתן להסברי את ה'חיים הכפולים' הללו של עשו , שמצד שני הוא חוטא בעבירות חמורות של גילוי עריות , שפיכות דמים ועבודה זרה , ומצד שני עשו רוצה באמת לקבל את ברכת יצחק ?

    על העבירות החמורות של עשו אנחנו לומדים מחז"ל , ולהלן מספר דוגמאות. כך מסביר רש"י את התרוצצות הבנים בבטן רבקה, מצד עשו : "כשהייתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר, יעקב רץ ומפרכס לצאת , עוברת על פתחי עכו"ם, עשו מפרכס לצאת" .

    כאשר גדלו עשו ויעקב , ניכרו ההבדלים ביניהם :

     "ויגדלו הנערים ויהי עשו. כל זמן שהיו קטנים לא היו ניכרים במעשיהם , ואין אדם מדקדק בהם מה טיבם , כיון שנעשו בני י"ג שנה , זה פורש לבתי מדרשות וזה פורש לעבודת אלילים (תנחומא תצא ד.) : יודע ציד. לצוד ולרמות את אביו בפיו , ושואלו , אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן , כסבור אביו שהוא מדקדק במצוות".

    כאשר מגיע עשו אל יעקב עיף מן השדה כתוב עליו : "והוא עיף"- "ברציחה..." מסביר רש"י עפ"י מדרש רבה .

     כאשר עשו מוכר את בכורתו הוא אף מזלזל בה , ואין זה זלזול רק בבכורה , אלא בעבודת המקדש , שהיו הבכורים אמורים לעבוד במקדש :

    "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה... וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה"

    - העיד הכתוב על רשעו שביזה עבודתו של מקום".

    עשו רוצה לקבל את הברכות מאביו , אך זה לא מפריע לו להתחתן עם נשים שעובדות עבודה זרה , ובכך לצער את הוריו :  

    "וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית בַּת בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת אֵילֹן הַחִתִּי. וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה" - "שהיו עובדות עבודת אלילים".

    והנה , גם לאחר שמגלה עשו שיעקב לקח את הברכות , הוא 'ממשיך לכבד את אביו' , באומרו: "וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי".

     רק כשיצחק ימות , אהרוג את יעקב , בכדי שלא לצער את אבא .

     בכל מקרה עשו כנראה לא יכול היה להתאפק , שהרי המפגש של עשו ויעקב התרחש עוד לפני מותו של יצחק...

    עשו מבין את ערך הברכות , אך מוכן להקריב לשם כך רק מעט מחייו , וגם את זה בקושי רב . הקשר של עשו לרוחניות מתחיל ומסתכם בברכה מאת אביו יצחק , אך הוא לא מוכן להתחייב לשום דבר מעשו המחייב אותו , לא בעיסוקו בחיים , לא בנשים שהוא לוקח , לא בעיסוק בשפיכות דמים וברמאות , אף לא של אביו .

     עשו רוצה רק לקבל מהעולם את הטוב שיש בו , את הטוב הגשמי , ואת הטוב הרוחני ,

     אך ללא התחייבות מעשית מצדו .

    מי שלא מוכן לקבל על עצמו עול מלכות שמיים ועול מצוות , הרי שהוא לא יוכל גם לקבל את הברכה האלוקית שבעולם הרוחני .

     עבודת ה' איננה דבר מיסטי , אלא דורשת מהאדם עמל ועבודה . לא מה אני יכול לקחת , אלא מה אני צריך לתת מעצמי, על אלו דברים אני צריך לוותר .

     

    שמירת התורה בחוץ לארץ

    מעשה אבות - סימן לבנים, מה שאירע לאבות - אירע לבנים , והנה גם בתקופתו של יצחק יש רעב בארץ ישראל , אך הקב"ה מצווה אותו שלא לרדת למצרים .

     ועוד מבטיח לו הקב"ה :

    "גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ כִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל וַהֲקִמֹתִי אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ. וְהִרְבֵּיתִי אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְנָתַתִּי לְזַרְעֲךָ אֵת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ . עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מִצְוֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי".

    - מהי אותה משמרת ששמר אברהם ?

    מהן המצוות , החוקים והתורות ששמר אברהם ?

    רש"י מסביר שהכוונה היא לעמידה בניסיונות , גזירות והרחקות לדיני התורה ודברים כמו גזל ושפיכות דמים שהיה ראוי שהאדם יקיים , גם אם לא היה מצווה עליהם , והחוקים הם גזירות מלך שאין בהם טעם נגלה .

    דברים אלה עולים בקנה אחד עם דברי חז"ל , שהאבות למדו וקיימו את התורה , עוד לפני שניתנה .

    על כך שואל רמב"ן , כיצד הקים יעקב מצבה , ונשא שתי אחיות , שאלו דברים האסורים מן התורה ?!

    מסביר רמב"ן שאברהם אבינו אכן למד את כל התורה כולה ברוח הקודש , וגם שמר אותה , אך שמירת התורה הייתה בארץ ישראל לבדה , ולכן יעקב שנשא שתי אחיות - היה זה בחו"ל . אמנם על יוסף אמרו חז"ל ששמר את השבת אף כשהיה במצרים , וזאת משום חשיבות השבת שהיא שקולה כנגד כל המצוות .

    אמנם המצוות ששייכות לקדושת הגוף , הן קיימות גם בארץ ישראל וגם בחוץ לארץ , ומה שפטורים בחוץ לארץ זה רק ממצוות של חובת הקרקע .

    וכך כותב הרמב"ן בויקרא (י"ח, כ"ה) :

    "... ומן העניין הזה אמרו בספרי (עקב מג) ואבדתם הקרקע מהרה (דברים יא יז) אף על פי שאני מגלה אתכם מן הארץ לחוצה לארץ היו מצויינין במצות שכשתחזרו לא יהו עליכם חדשים משל לאדון שכעס על אשתו ושלחה לבית אביה אמר לה הוי מתקשטת תכשיטים שכשתחזרי לא יהיו עליך חדשים...".

    ודאי שיש חובה וגם חשיבות לשמירת המצוות בחוץ לארץ , אך נראה שמעלת קיום המצוות בארץ ישראל- גדולה היא עוד יותר .

    לכן משום צורך שראו אבותינו , יכלו שלא לשמור את התורה בחו"ל , משום הצורך הגדול , ומכיוון שעדיין לא היו מצווים בשמירת התורה , אלא קיימו את התורה כמי שאינו מצווה ועושה .



    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        17/11/15 17:04:

      .

      ''

      .

        14/11/15 19:33:

      מרתק לקרוא אותך עלינו הבני דודים....
      שבת שלום כבר לא תהייה אבל מקווה שישתפר במשך השבוע

        13/11/15 10:53:

      צטט: ברוךהלוי-סגל 2015-11-13 10:52:01

      שלמה היקר, ידידי כאח לי,

       

      הנה חוות-דעתו של בורא העולם המדברת בעד עצמה:

       

      מלאכי פרק א

      א מַשָּׂא דְבַר-ה' אֶל-יִשְׂרָאֵל, בְּיַד, מַלְאָכִי.  ב אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה', וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ; הֲלוֹא-אָח עֵשָׂו לְיַעֲקֹב נְאֻם-ה', וָאֹהַב אֶת-יַעֲקֹב.  ג וְאֶת-עֵשָׂו, שָׂנֵאתִי; וָאָשִׂים אֶת-הָרָיו שְׁמָמָה, וְאֶת-נַחֲלָתוֹ לְתַנּוֹת מִדְבָּר.

       

      להזכירך כי עמלק הוא אחד מאלופי אדום והוא דור ההמשך של עשו שונא ישראל לדורותיו.

       

      שבת שלום לך וליקיריך

         ב ה ו ק ר ה ,

             ברוך

        13/11/15 09:17:
      שבת טובה חבר יקר....
        13/11/15 06:36:

      שבת שלום איש יקר.