כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    זהות כהעדר

    0 תגובות   יום שלישי, 24/11/15, 09:53

    ''

    ''

    ''

    צטט: אריק גינזבורג 2015-11-24 09:48:14


      

    זהות כהעדר                                         

    אדריכלות של גריעה - צורות פלטוניות וחללים חסרים

    (Architecture of Substruction )


    הקדמה

    העין שלנו מחפשת בתוך שדה הראייה שלנו את הסדר, הרגולריות, את מה שמוכר לנו ובמילים אחרות את המובנות. אנחנו מנסים לזהות צורות מוכרות ואז למצוא בהן את ההמשכיות, את הרצף ואת השלמות. כאשר הצורות אינן מלאות, נוטה הדמיון להשלים את החסר.                                                                                                          הצורות הפלאטוניות הטהורות הן צורות פשוטות המוכרות לנו היטב; אנחנו מזהים את הקובייה, החרוט, הגליל, הפירמידה והכדור גם כאשר חלקים מהם חסרים; הפשטות הגיאומטרית שלהן מקלה עלינו לזהות אותן ככאלו וגם גריעת חלקים מתוכן אין בה כדי לגרום לנו לטעות ולזהות אותן כצורות אחרות ממה שהן .

    לכלל זה יש מספר הסתייגויות: הראשונה היא ששינוי מסיבי של קווי המתאר המגדירים את כל אחת מהצורות הפלאטוניות.

    ההסתייגות השנייה היא במקרה של ריבוי חללים נגרעים ו/או גודלם שאכן עלול להביא לטרנספורמציה של הצורה הפלאטונית הראשונית המוכרת, לצורה אחרת.

        

    ''
                                                                                                                                                               להלן מספר דוגמאות לגריעה מתוך מסה :

    פטיו בבית מגורים צמוד קרקע (ר' תרשים של בית גורמן בניו-יורק, ג'וליאן וברברה נסקי).                                גומחת כניסה בבית פרטי (ר' תרשים של ווילה גוות'מי בניו-יורק, גוות'מי וסיגל) .                                                 מרפסת גג (ר' תרשים של ווילה סאבויה, לה-קורבוזיה).                                                                           חללים כפולים בתוך הבית (ר' 4 דופלקסים בת"א, אריק גינזבורג).                                                                חלון או דלת בקיר גם הם בבחינת גריעה ממסה; פתחים בקיר אינם מפריעים לנו לזהות את הקיר כקיר  שבו נפתחים דלתות חלונות וכיוב' *

     

    *כאן מעניין להביא את הנקודה הבאה : ברנסנס ולמעשה במסורת הבנייה הנוצרית בכלל נחשב הקיר למרכיב הארכיטקטוני העיקרי. לתפיסתו של אדריכל הרנסנס אלברטי: " טור של עמודים הוא במהותו לא טור של עמודים אלא קיר שנפרץ ונקטע בכמה מקומות". אבל אמירה זאת אינה נובעת מהתפיסה שדלעיל, דהיינו, שגריעה מצורה פלטונית אינה מפריעה לנו לזהותה ככזאת, אלא שאלברטי אינו רואה בעמוד אלא קישוט, או כדבריו "איזה חלק מחוזק של הקיר שנימשך באופן אנכי מן המסד עד לטפחות". (רודולף וויטקובר/"עקרונות הארכיטקטורה בעידן ההומניזם" תרגום ד"ר רון פוקס, הוצאת רסלינג).

     

     

    פרוייקט: 4 דופלקסים בקומפלקס מגורים

    הוקם בת"א, אדריכל אריק גינזבורג

    הקומפלקס שבתמונות נבנה בפרבר של תל אביב. על חלקה שגודלה 800 מ"ר תוכננו 4 דופלקסים צמודים, בעלי 4 מפלסים כ"א, המאורגנים סביב פטיו מרכזי. גודל החלקה מצד אחד, והשאיפה להותיר מקסימום שטחים פנויים לגינות חניות ו 2 דרכי גישה לדירות מצד שני הביאו להחלטה לאחד את 4 יחידות המגורים לתוך מסה אחת הומוגנית, מלבנית, שהיא צורה פשוטה בעלת מינימום פינות, שמאפשרת ל "ארוז" את כל החללים בבניין בצורה קומפקטית, חסכונית ובעלת תכסית קרקע קטנה יחסית .  

    וואדי של אור

    מסת הבניין , תיבה, שומרת על צורתה הפלא טונית המוכרת (למעט קו המתאר האלכסוני של הגג). בשלב הבא חולקה התיבה ל 4 חלקים זהים, בצורה סימטרית, באמצעות שני צירים, הניצבים אחד לשני, האחד עובר לאורכה של המסה והשני לרוחבה.                                                                                                                                                     בשלב השלישי נגרעו חללים מתוך מסת התיבה שהפכה להיות מעין כוורת שבה מתקיימים לסירוגין חללים שליליים נגרעים לצד חללים חיוביים - שטחי המגורים.   

    מסת הבניין נחצית ע"י "וואדי של אור": חלל שלילי ברוחב כ-6.00 מ' שעובר לכל אורךהבניין. (ראה תוכניות קומת מרתף עד קומת הגג. החללים מסומנים באותיות לועזיות: A, B, C, D).                                                               חלקם של החללים הנגרעים שייך לדומיין הציבורי – "חדרים חיצוניים שליליים" - וחלקם שייך לדומיין הפרטי - "חדרים פנימיים שליליים". הצורה, הגודל והגובה של כל אחד מהחדרים השליליים משתנה ממפלס למפלס בהתאם לפונקציה של כ"א למיקום לבניין ןלחשיבות תקיד החלל.                                                        

     

    "חדרי חוץ" שליליים  

    הירארכיה של חדרי חוץ שליליים:

    החללים הנגרעים הציבוריים, הם חללים משותפים לדיירי הבניין. מקומו של כ"א מה"חדרים החיצוניים השליליים" בסולם ההירארכי של הבניין בא לידי ביטוי בכמה אופנים:                                                                                       

    מיקום                                                                                                                                        גודל                                                                                                                                          צורה                                                                                                                                            רמת מוגנות -                                                                                                                                                                                                                                                                    רמת סגירות (עטיפות Enclosure -)

     

    לב הבניין הוא חלל שלילי; פטיו מרכזי שגודלו וצורתו משתנים עובר דרך ארבעת מפלסי הבניין.                                                                                                                                                                 הפטיו משרת 2 מטרות:

    הראשונה: הרחקה והפרדה בין הדירות ומזעור שטח ההשקה של הקירות המשותפים . המטרה השנייה: הכנסת אור יום ואוורור לליבת מסת הבניין, דהיינו לאזור הפנימי של כל דירה;

    בבניינים משותפים ו/או בבתים דו-משפחתיים החלק בדירה הקרוב יותר לקירות המשותפים נוטה להיות יותר חשוך ופחות מאוורר משאר חלקי הבית עקב הקירות המשותפים האטומים וריחוקו של איזור זה מהפתחים שבקירות ההיקפיים –חיצוניים.  

    מפלס המרתף

    המפלס התחתון של הפטיו הוא מפלס המרתף/גינת הפטיו (ר' איזור 'A' בתכנית מפלס המרתף). למרתפים המוארים ניתן לרדת מבחוץ, מאזור הכניסה והחנייה של כל דירה באמצעות גרם מדרגות המוביל אל גינת הפטיו. (ר' איזורB' ' בתכנית קומת קרקע).                                                                                                                              מגינת הפטיו ניתן להיכנס בצורה עצמאית לתוך כל אחד ממרתפי הדירות הבנויים כיחידות מגורים נפרדות. כניסה זאת מנתקת במידת הצורך את המרתף משאר הקומות בכל דירה ואת הצורך להיכנס לכל אחת מהדירות דרך הכניסה הראשית, במפלס הקרקע ורק משם לרדת למרתף באמצעות גרם מדרגות פנימי פרטי.

    מפלס קומת קרקע

    בקומת הקרקע באזור הכניסה הראשית לדירות והחניות הצמודות אליהן, נגרעו שני חללים בצורה סימטרית מ - 2 צידי הבניין. חללים שמהן ניתן להשקיף מלמעלה לגינה שהיא מתחת לפני הקרקע במפלס המרתף (ר' איזור B'' בתכנית קומת הקרקע).  גודל כל אחד מהחללים האלו : 7.50 מ'  X4.50 מ'. חללים אלה מקורים ע"י חדרי השינה בקומה א' הבנויים כגשר מעל קומת הקרקע. החללים פתוחים מ 2 הצדדים שלהם.2  הקירות החסרים שלהם מאפשרים זרימה חופשית של אוויר דרך הבניין, לרוחבו, ממערב למזרח.

    מפלס קומה א'

    בקומה א' משקיפים 4 חדרי שינה והמדרגות הפנימיות של כל דירה לעבר הפטיו המרכזי. 

    ''
    ''
                                  סידור זה מעניק 2 כיווני אוויר ל - 4 חדרי שינה ואור יום לקומת הקרקע ולחללים העוברים.  במפלס קומה א' יוצר הפטיו חלל אחד במרכז מסת הבניין שגודלו  7.5 מ' X 5.5 מ'.                 

     

    קומת גג

    בקומת הגג, כבקומת הקרקע 2 קומות מתחתיה, נגרעים מ-2 צידי הבניין, 2 חללים זהים לאלה שבקומת הקרקע המשמשים מרפסות גג לסוויטת הורים ומאפשרים זרימת בריזות לרוחב מסת הבניין ממערב למזרח בצורה דומה לזאת המתבצעת 2 קומות מתחתיהן, במפלס קומת הקרקע.    

    לא פחות חשוב מכך, בהתחשב בכך שגובהו של הפטיו כגובה 4 קומות( 12 מ'), גריעת החללים היוצרים את מרפסות הגג תורמת להנמכת גובהם של שניים מתוך ארבעת קירות הפטיו, לאפשר ליותר אור ואוויר לחדור לפטיו ולהפחית מהצללים המוטלים ע"י קירות הפאטיו.

     

    "חדרי פנים" שליליים

    בתוך כ"א מהדופלקסים נגרעו "חדרי פנים שליליים", חללים עוברים המקשרים בין קומת קרקע וקומה א'. "חדרי הפנים השליליים" הם חללים כפולים (חללים עוברים) בגובה כ 6.00 מ' המקשרים בין קומת הקרקע לבין הקומה שמעליה.  

    גאומטריה: חללים אלה ממשיכים החוצה מעבר לקירות הדירות ומתאחדים עם הפטיו המרכזי בצורה שהבניין כולו נחצה ע"י "וואדי של אור", או לחילופין, הבניין כולו נבנה משני צידיו של ריק ובמילים אחרות הזהות של הבניין היא בהעדרו.                                                                                                  

    דרכם של חללים נגרעים בתוך חלל הדירה שהם יוצרים אשליית גודל אך גם מאפשרים לאור יום החודר מבעד לפתחים בקומה העליונה לשטוף גם את קומת הקרקע מבלי לגרום לסנוור .

     

     

     

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין