כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : וישלח

    12 תגובות   יום רביעי, 25/11/15, 23:41

    יעקב מבקש מעשו לחזור לארץ

    "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם".

    יעקב אבינו חוזר מהגלות שהייתה לו בחרן , גלות המסמלת את הגלות של עם ישראל כולו , יעקב אבינו היה עם ישראל שהתלבש באדם אחד - יעקב אבינו .

    חזרתו של יעקב אל ארץ כנען מסמלת את גאולת עם ישראל , את השיבה מהגלות אל ארץ הקודש .

    אם כן , אלמנטים משמעותיים שאירעו ליעקב אבינו בחזרתו לארץ , יבואו לידי ביטוי גם בגאולתם של בניו , עם ישראל , בעתיד .

    יעקב אבינו שולח מלאכים אל עשו אחיו לפני חזרתו לארץ ישראל , וזאת למרות שיעקב מגיע מחרן הנמצאת בצפון , ואילו עשו נמצא בהר שעיר באדום , מדרום לים המלח . יעקב אבינו חוזר לארץ כנען אל יצחק אביו הנמצא בחברון , אם כן למה צריך יעקב לשלוח שליחים את עשו ?

    יעקב אבינו לא היה באזור במשך שנים רבות , יעקב היה בגלות .

    כעת חוזר יעקב אבינו 'לזירה' , עם ישראל נגאל .

    גאולתם של עם ישראל איננה רק גאולה שלהם לבדם , כי אם גאולה של העולם כולו , של אומות העולם .

    כאשר עם ישראל נגאל אז כל האומות כולם מושפעות מכך .

    לכן עם ישראל 'צריך לבקש רשות' מהגויים לפני שהוא חוזר לארץ ישראל , שהרי גם הגויים יושפעו מחזרתם של ישראל לארצם .

    כפי שיעקב אבינו מבקש רשות מעשו , מאדום , לפני חזרתו לארץ , כך היה לאורך ההיסטוריה כאשר חזרו ישראל לארצם .

    כאשר בני ישראל יוצאים ממצרים הם פונים למלך אדום על מנת לבקש ממנו רשות לעבור דרך ארצו , אך הוא מסרב .

    כאשר חוזרים בני ישראל מגלות בבל הם צריכים לקבל את אישורו של כורש על מנת לעלות לארץ ולבנות את בנית המקדש .

    כך גם כאשר שבים בני ישראל מגלות אדום הם צריכים לבקש את הרשות של אומות העולם בכדי לעלות לארץ ולהקים כאן מדינה , וזה בעצם התהליך המתרחש בכ"ט בנובמבר ובהצהרת בלפור .

    אמנם אמרו חז"ל ש'הלכה בידוע שעשו שונא ליעקב' , אם כן כיצד עשו מקבל את פניו של יעקב :

    "וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ" ?

    אלא שכבר אומר רש"י על פי מדרש רבה :

    "אמר רבי שמעון בן יוחאי , הלכה היא , בידוע שעשו שונא ליעקב , אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה , ונשקו בכל לבו" .

    כלומר , הלכה זה דבר קבוע שלא משתנה , ועשו תמיד שונא ליעקב , אלא שעשו ריחם על יעקב כיוון שראה אותו צולע .

    כאשר יעקב צולע אז האומות מרחמים על ישראל .

    האומות רחמו על ישראל כאשר ראו את עם ישראל אחרי השואה מסכנים ולכן רחמו עליהם .

    אך רחמים אלו לא קיימים לזמן רב , זה מתרחש רק כאשר יעקב חוזר לארץ , סמוך לזמן החזרה , וכפי שרואים היום , הרחמים הללו כבר מתחילים להראות סימנים של התבקעות ושבירה .

    אמנם צריך לדעת שההתקרבות הזאת אל האומות באה רק כאשר עם ישראל מרימים את ראשם וחוזרים לארצם .

    כאשר היו ישראל בין הגויים , אז היה אסור להם ליצור את הקרבה הזאת עם הגויים , מחשש אמיתי של התערבות בין הגויים וטשטוש הזהות הישראלית .

    רק כאשר ישראל נגאלים וניכרת המיוחדות שלהם , אז הם גם יכולים לפנות אל עשו כאמור .

    זאת לא התרפסות בפני האומות , אלא השפעה להם ושילובם בגאולתם של ישראל .

    אך כאשר יבינו האומות שגאולת ישראל לא רק שזה דבר שלא פוגע בהם , אלא להיפך הדבר משפיע עליהם לטובה , אז ירצו האומות עוד יותר בגאולתם של ישראל :

    "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם . וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹקֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו, כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם" (ישעיה ב').

     

    האם יש ליעקב מה לקחת מעשו ?

    בחזרתו של יעקב מחרן לארץ ישראל הוא מתכונן לקראת המפגש עם עשו .

    יעקב חושש מהמפגש הזה :

    "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת" ,

    ומסביר רש"י את החשש של יעקב :

    " ויירא ויצר . וירא- שמא ייהרג , ויצר לו - אם יהרוג הוא את אחרים" .

    שהרי אם המלחמה עם עשו מוצדקת ועשו רוצה להרוג את יעקב , אז מדוע חושש יעקב שמא הוא יהרוג את עשו , הרי הבא להורגך השכם להורגו ?

    אלא שבכל זאת כנראה יש איזו נקודה חיובית שיעקב יכול לקחת מעשו , ומדבר זה חושש יעקב .

    אם עשו היה כל כולו רע לא היה יעקב חושש שמא הוא יהרוג את עשו , אך כיוון שיש איזו נקודה חיובית בעשו - עליה יעקב חושש .

    גם בתפילתו של יעקב להקב"ה בא לידי ביטוי החשש שלו מעשו :

    "הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים" .

    הביטוי 'אם על בנים' מזכיר את מצוות שילוח הקן : " כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים . שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ..." (דברים כ"ב).

    על פי דברי הזוהר פעולת שילוח הקן מרמזת על גלות ישראל .

    הקן מסמל את ארץ ישראל , הבנים את עם ישראל והאם את השכינה .

    כאשר מסלקים את הבנים מהקן , מארץ ישראל , אז צריך לשלח אותם מהאם , כך הדבר מעורר את רחמי השכינה כפי שהאם מצטערת על הבנים , כך השכינה תצטער על בניה שבגלות .

    כלומר יעקב חושש כאן שעשו יכה אותו 'אם על בנים' כלומר תהיה גלות .

    עוד מסביר הזוהר על מצוות שילוח הקן , שהביצים אלו בעלי מקרא , אפרוחים אלו בעלי משנה , והבנים אלו בעלי קבלה .

    כלומר , יעקב אבינו חוזר לארץ ישראל , עם ישראל נגאל , וכאשר עם ישראל נגאל תמיד הוא חוזר עם משהו מהגלות , עם ישראל מצליח לצאת עם איזה רווח רוחני מהגלות , מאומות העולם .

    לכן יעקב אבינו חושש להרוג את עשו , כיוון שיש נקודה א-לוקית גם בעשו , ויעקב לא רוצה לפגוע בנקודה זאת .

    אם נשים לב , תמיד כאשר חזרו ישראל מהגלות הם חזרו עם אחד מן הדברים הללו . כאשר יצאו בני ישראל ממצרים אז קבלנו את התורה , ואלו בעלי מקרא , כאשר חזרנו מגלות בבל אז חזרנו עם המשנה , וכאשר חזרנו מגלות אדום אז התגלתה לעולם תורת הקבלה .

    הגלות היא דבר מצער ואין זה מקומם הטבעי של עם ישראל , אך בכל זאת גם לגלות יש תפקיד והוא לברר את הפסולת מתוך האוכל ולקחת את הנקודות החיוביות מבין האומות . כך עשה כאן יעקב , ומעשה אבות סימן לבנים , כך עשו בני ישראל בכל פעם שנגאלו וחזרו לארץ .

     

    http://cafe.themarker.com/video/2953996/
        

    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/12/15 09:58:
      תמיד כדאי לחזור מן הגלות. ואם אפשר להביא איזה מטען תרבותי משם אז זה עדיף
        9/12/15 19:17:

      חנוכה שמח חיוך

      אהבתי את הוידאו עם השיר שצירפת כאן!

      והכתיבה כמובן!!, מרתקת ומעניינת

        5/12/15 23:26:
      שבוע טוב :)
        2/12/15 10:26:

       נהניתי מהחידושים הנפלאים.

      יישר כוח!

      גם השיר של יונתן רזאל- יפה ומרגש מאד.

      המשך שבוע מבורך.

       

      בברכה

      אהובה.

        27/11/15 05:31:
      ערב שבת שלום .תודה
        26/11/15 20:43:
      שיר יפה שלוימה....קטונתי מכל החסדים......שבת טובה
        26/11/15 19:08:
      נאה דרשת, עמיתי היקר שלמה. אהבתי גם את שירתו ונגינתו של רזאל . תודה לך איש יקר. סוף שבוע נעים לך וליקיריך.
        26/11/15 18:33:
      תודה! שבת שלום!
        26/11/15 12:59:
      נהדר כתמיד להאיר דעת דרך כתוביך. שבת של שלום ושקט, של כל טוב הארץ. תודה.
        26/11/15 09:20:
      שבת של שלום...
        26/11/15 06:57:
      תודה שלמה ושבת מבורכת לך וליקיריך! אין לך מושג עד כמה פרשה זו פוגשת אותי דווקא היום...:) ♥
        26/11/15 05:48:

      סיפורים מרתקים הפרשיות האלה.