כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    שמות והסיפורים מאחוריהם

    שמות מתארים לא פעם דרמה שארעה לפני שמקבל השם נולד/ה. שמות מיוחדים וחריגים מספרים סיפור. למשל אותה נס-יה שפגשתי במזכירות קיבוץ היתה נס עבור הוריה מאחר וכמעט לא נולדה. את החווייה שלהם חרטו בשמה לנצח. אספתי הרבה סיפורי שמות ואני מעונין לשמוע על עוד וללקט אותם לידיעת המתענינים באותם דרמות קטנות שקדמו לשמותיהם ושל אחרים. איני מתחייב לשמור את כולם ולי הזכות לערוך אותם בתאום עם השולח/ת. מקווה שנהנה כולנו מהבלוג

    0

    אוונגרד עכשווי במוזיאון מרסל ינקו בעין הוד

    0 תגובות   יום שישי , 11/12/15, 09:15

    מגזין המושבות

    אוונגרד עכשווי  -   - גליון  502  10/12/2015     

    כתב - יואל אמת

     


    ''

     

    בשבת הקרובה (12.12) נפתחה במוזיאון ינקו דאדא שלוש תערוכות בנושאים הקשורים לחזונו של מרסל ינקו, מקים תנועת הדאדא בישראל ומוזיאון ינקו דאדא וחלוץ אוונגרדי. ינקו היה יוצא זרם האוונגרד באירופה שהחליט לחדש דרכי ביטוי חדשים ולהתנער מהמקובעות של האמנות הקלסית. תוצאותיה היו אמנות ניסויית שניסתה לתאר את חיווי המציאות מהמקום הסובייקטיבי של האמן וזאת באמצעות שפה חדשה שתחבירה ואותיותיה היו עבודות שחרגו מהתפיסה המקובלת של שלם ואסתטי, אל החדשני, מלא חידה, טעון פרשנות ואסוציאטיביות.

    ברוח שפה זו ערכה קבוצת אמנים המציגה בתערוכה שלושה מיצבים שונים המתגרים בתפיסת הצופה ומאתגרים אותו לחיווי בלתי אמצעי וחדש ששואף להתיר משקע טעון ואמירה חדשה. המיצב האינטראקטיבי המרכזי הוא של האמנית: נועה לשם-גרדוס הנקרא "באוויר הנקי מעשן". השם מעיד על ניקיון תפיסתי חסר שיפוט ומטרה שמושית של מצבים שמוקרנים בחלל. עבודת צללים של אובייקטים על רצפה, קיר ותקרה הופכת את החלל לנושא התוכן ואילו הפרספקטיבה מככבת כנושא עיקרי כשהיא נוצרת מהקרנת הדימויים אל החלל. ההיגד מאתגר את התפיסה החושית לכיוון של ראיית דימוי המציאות כעדות מסתברת לקיומה ולא כוודאות. בעבודה נוספת דמויות מצולמות עוברות פירוק והעמדה מחדש הנוטלת מהם את הדימוי האנושי המקובל ומשאירה קטעים בלבד נושאי מסר חלקי המעביר את החוויה לאבסורדית.

    בחלל הגלריה העליונה מוצג מיצב של זוג האמנים גידי סמילנסקי ורותם ריטוב, המיצב "רפאים" המורכב מעמוד עטור זרים צבעוניים עולה ממשטח של אדמה ועד לתקרת הגלריה, ועליו מרישומי צריבה על פח של שרידי דמויות אנוש. המקור הוא טקסים עממיים הנהוגים בשוודיה שם גדלה האמנית. זרי הפרחים המוכרים לנו מלוויות מעידים על סופיות ומוות, לא רק פיסית אלא גם נפשית של פרידה, אבדן וקבורת התקווה. יש בהם צבעוניות שיוצרת אשליה של פריחה אולם מקרוב, נראים הפרחים כדגמים קטנים של טנק, כאבסורד למהותם של הפרחים.

    העבודות של ריטוב שייכות לזרם העכשווי בו החומרים ועיבודם עצמם הם חלק מהמסר. לעבודות מסר חינוכי גם במובן הערכי והביקורתי ומביאות למחשבה שנייה על הנגלה לעין שהוא שונה מהמובן מאליו.

    עבודה של האמנית הסרבית ליליאנה בורסאצ’ה שהוזמנה לשהות בעין הוד .

    בחלל הכניסה למוזיאון מוצגת עבודה של האמנית הסרבית ליליאנה בורסאצ’ה שהוזמנה לשהות בעין הוד. המיצב: "מוקדש ללוגוס" - בנוי מצורות גאומטריות מדויקות ברישום קליגרפי לכאורה, וצורה שלישית פתוחה להשראה מוזהבת בעלים מעוטרים ברישום דמוי כתב טעון פענוח.

    שלושת העבודות הן דוגמאות נאמנות למקור האוונגרדי בהיותן אישיות, חופשיות ופורצות דרך. אוצרת שתי התערוכות הנ"ל רינה גנוסוב. התערוכות יוצגו עד אמצע פברואר 2016.

      

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      יואלאמת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין