לכל בלוג יש שם?

קורטוב מפה ומעט משם. קצת טיפים על שיטוטים בארץ וקצת על אמסטרדם. על המצלמה שלי ואולי גם קצת עלי. בלוג בלתי מוגדר ולא מכופתר

שבעה ימים בברצלונה

0 תגובות   יום שישי , 25/12/15, 08:10

טיול בן שבעה ימים בברצלונה.

במקור ניסינו לרכז אתרים בהם רצינו לבקר לפי ימים ואזורים, כדי שנספיק להיות בכל אחד מהם כמה שיותר, במיוחד מפני שאנחנו נהנים להדס רגלית ממקום למקום.  התוכנית המקורית הייתה יום מונטז'ואיק, יום לרובע הגותי, יום לסגרדה פמיליה וכו'.

המונטז'ואיק.  גבעה בדרום ברצלונה. יש בה גינות יפות, מוזיאונים שרצינו לראות  ומעצם גובהה היא מציעה תצפית על העיר. שם, תכננו לבלות את היום הראשון.

ממוזיאון מירו, לעבור לגני מראגאל ומשם אל המוזיאון הלאומי לאומנות של קטלוניה, להגיע  אל הפואבלו אספניול  ולרדת למזרקה. עקב הפגזה מאסיבית, נוזלית וריחנית של טייסת שחפים נועזת, שהריצה אותנו בחזרה למלון, להתקלח ולתת את מלבושינו  למכבסה,  פיצלנו את שהותנו על המונטז'ואיק ליומיים.

לגבעה ניתן להגיע:- מכיכר אספניה. המון מדרגות לטפס, או להשתמש במדרגות הנעות שעולות ומגיעות עד לפלאו נסיונאל – בו מתאכסן המוזיאון הלאומי לאומנות של קטלוניה. אפשרות נוספת, מאותה כיכר אוטובוס מספר 150.        או הפוניקולור , בו אנחנו תכננו להשתמש, שיוצא מתחנת המטרו Paral-lel ומגיע עד מוזיאון מירו.  מתברר שבחודשים נובמבר דצמבר, מאחר ואלה אינם חודשי שיא בתיירות, הפוניקולור מושבת לעבודות תחזוקה.  לכן הלכנו לכיכר אספניה רגלית ומשם לקחנו את קו 150 למוזיאון.

אני בוחרת להתחיל דווקא במה שמיותר בעינינו.

עיר הרפאים "פואבלו אספניול". אולי זה הזמן הזה בשנה, בו העיר פחות מתויירת. אולי במקרה הגענו ביום ריק במיוחד. כעובדה, מה שפגשנו היה המון חנויות ועסקים סגורים. בסביבות חמישה אנשים נוספים מלבדנו. חבל על הכסף ועל המאמץ, יש המון דברים נפלאים אחרים לעשות בעיר. מבנים מלהיבים לראות, והביקור במקום מבחינתנו, היה מיותר ולא מומלץ.

אבל, על גבעת המונטז'ואיק יש דברים נוספים.

מכון זואן מירו – מוזיאון מירו המקסים, המלבב ומלא החיות. במוזיאון מוצגות תערוכות של מירו, שהיה  פסל ומעצב ונחשב לאחד האמנים המקוריים במאה העשרים. במוזיאון  מוצגות גם עבודות של אמנים אחרים, שנתרמו למוזיאון לאחר מותו של מירו. הצבעוניות המרהיבה שמאפיינת את ציוריו  וההומור, נמצאים שם בשפע והשיטוט בין חדריו מהנה ביותר. אחת החוויות המלבבות בהן נתקלנו במוזיאון זה ובמוזיאון לאומנות קטלונית , הן קבוצות של ילדי גנים, בגילאי 4-5 מלווים בגננות ועוברים בין המוצגים.

במכון מירו ניתן לרכוש את כרטיס המוזיאונים של ברצלונה הארטיקארד. נכון לנובמבר 2015 עלותו 30 יורו. הוא מקנה כניסה חד פעמית ל – 6 מוזיאונים בברצלונה והוא תקף לשנה. אם ישנם בכרטיס אפילו שלושה מוזיאונים בהם אתם מתכוונים לבקר, הרי שהוא כדאי ביותר, מפני שעלותו משתלמת ביחס לקנית כרטיס כניסה בודד בכל אחד מהמוזיאונים ומפני שהוא חוסך עמידה בתור בקופה.

המוזיאון הלאומי לאומנות של קטלוניה.

ממוקם בפלאו נסיונאל. ארמון יפהפה "צעיר" בשנותיו ביחס לארמונות אחרים באזור. הוא נבנה, לצורך תערוכה, בין השנים 1929-1926 ומשמש כמוזיאון החל משנת 1934. המוזיאון כולל בתוכו גם את האוספים מהמוזיאון ההיסטורי לאומנות קטלאנית  וגם את האוספים מהמוזיאון לאומנות מודרנית.  הוא מרשים הן מבחינת המבנה והן מבחינת התצוגות שבו. תענוג אמתי. על שום גודלו העצום קחו לעצמכם לפחות שלוש שעות לבילוי במקום. מאותה הסיבה עצמה, מאפשרים לשוב למחרת למוזיאון, על מנת להשלים חסרים, אם היו כאלה. המוזיאון כלול בכרטיס הארטיכארד. לא לפספס את העלייה לגגו לצורך תצפית על העיר. ישנן שתי אפשרויות לעלייה לתצפית. האחת לא רחוק מהכניסה אל המוזיאון עצמו ואז עולים במעלית 3 קומות והשאר רגלית. אל זו, מכוון אתכם שלט כבר בכניסה. לא רחוק מהקפיטריה, מסתתרת מעלית שמובילה היישר אל גגו. ליד הקפיטריה ישנה עמדת מידע, שם יסבירו לכם בדיוק איך להגיע למעלית הישירה.

עמוד קולומבוס - בקצה שדרת הרמבלאס, בכיכר גדולה מוקפת מבנים יפים להפליא, נטוע  עמוד הזיכרון לכריסטופר קולומבוס. זהו עמוד גבוה שבנוי על בסיס אבן מעוטר להפליא. כדי לראות את פסלו של קולומבוס, יש להתרחק ממנו מעט  על שום גובהו, אבל שווה להקיף אותו מכל צדדיו גם מקרוב.

מעמוד קולומבוס הלכנו אל בזיליקת לה מרסיי - Basílica de la Mercè מהכיכר פונים ימינה ל Passeig de Colom‏ שמאלה אל ‪Carrer d'En Boltres‏ ומיד ימינה והיא מולכם. היסודות להקמת הבזיליקה, בכנסיה שהוקמה ברובע הגותי ב 1218. המבנה הנוכחי, הוקם ב-1765 בעיצובו של האדריכל חוזה מאס דורדאל, שעיצב מבנים רבים  וחשובים בברצלונה. אז, הכנסייה הגותית נהרסה ומזבח הבארוק שלה מוצב כיום במוזיאון לאומנות הקטאלונית.  בנייתה נמשכה כ 10 שנים, אולם במהלך השנים שמאז חוותה הבזיליקה לא מעט שינויים, שחזורים ושיפוצים. הבזיליקה יפה להפליא. ואנחנו ממליצים בחום לבקר בה.

ממנה חזרנו לשדרות הרמבלאס והלכנו אל כיכר ריאל. חמש דקות הליכה בשדרה ופונים ימינה ב Carrer de Colom‏. זו כיכר גדולה המוקפת בניינים נאים למראה, שנבנו בין השנים 1848-1859. במרכז הכיכר מזרקה. פנסי הכיכר  הם מעשה ידיו של גאודי משנת 1878 והוצבו במקום ב-1902.

כיכר אספניהומזרקת הקסם -

הכיכר, היא אחת משתי הכיכרות המרכזיות של ברצלונה. יש בה  פסלים מרשימים, מזרקה ואנדרטת מודרניסטה מרשימה . ליד הכיכר נמצא מבנה שנועד למלחמת שוורים (לא חוקי בברצלונה כבר כמה שנים ובכל מקרה, לפי מה שהבנו ה"ספורט" הזה לא היה חביב על התושבים מעולם) והוא הפך קניון גדול – הארנה. בכיכר שני עמודי ענק מלבנים אדומות והם "מובילים" אל מזרקות הקסם. בין הכיכר למונטז'ואיק ניצבות מזרקות הקסם. למרגלות הפלאו נסיונאל. מזרקת הקסם

היא מזרקה הנמצאת בראש שדרת אבנידה מריה כריסטינה. בעונה בה שהינו, היא עובדת אך ורק בסופי השבוע בשישי ובשבת, החל מהשעה 19:00 כל רבע שעה. בזמן פעולתה של המזרקה, פועלות מזרקות נוספות לאורך כל השדרה שמובילה אליה. מחזה יפה ואם אתם כבר בסביבה, לא כדאי להחמיץ

מנזר סנט פאו דלה קאמפ

המנזר העתיק ביותר בברצלונה. נבנה על ידי הרומאים במאה ה -10. אומנם הוא נמצא בתחילתו של רובע קצת פחות נעים להידוס, אבל הוא בהחלט ראוי לביקור.  הגעה:- מאחר וכל אחד מתארח במלון אחר ובמיקום אחר, ניקח את עמוד קולומבוס כנקודת ציון. הולכים לרמבלאס פונים שמאלה ל Av. de les Drassanes‏ ממשיכים עליו גם כשהוא משנה את שמו ל Carrer de Sant Oleguer‏ פונים ימינה ל Carrer de Sant Pau‏ ורואים את המנזר מימין. הכניסה בתשלום. שוב, המקום יפה ביותר וראוי לביקור.

משם המשכנו לפלאו גואל – לא נכנסנו. ככלל, העדפנו לבלות את רוב הזמן בהליכה ברחובות. עבודת נפחות הברזל שם מרשימה ביותר.

המשכנו ל בזיליקת סנטה מריה דל-פי בזיליקה גותית יפהפייה עם רוזטה יפה להפליא ומגדל פעמונים מתומן ענק ויפה. יש המון מה לראות בה, ושווה לצאת גם אל החצר. לא לפספס בה שום פינה. למרגלותיה ישנו שוק צבעוני ויפה ומאחוריה שוק ציירים מקסים. ניתן להגיע אליה מרחוב Petritxol

Petritxol  רחוב בן למעלה מ 500 שנים. צר ביותר. שפע חנויות משני צדיו. לאורך כל הרחוב, ממוקמים לוחות קרמיקה מאויירים, שכמו מספרים סיפורים קטנים של הרחוב והאנשים שחיו בו.

לא נכנסנו לאף לא אחד מבתי הקפה ששם. התורים הרתיעו אותנו, אבל ישנה טענה שהם מעולים.  הסתובבנו בו מהופנטים ומסתכלים מצד לצד בניסיון שלא להפסיד אף לא אחד, מאיורי הקרמיקה הנפלאים. בקצהו, כאמור, ניתן כבר למצוא את הבזיליקה עליה כתבתי למעלה.

הקתדרלה של ברצלונה – קתדרלת אולליה הקדושה

בנייתה של הקתדרלה הגותית המרהיבה של ברצלונה החלה ב -1 במאי 1298, העבודה בוצעה בשלושה שלבים מעל 150 שנים. החזית הראשית הועלתה בסוף המאה ה -19, ואילו המגדל הגבוה עלה בשנת 1913. גם כיום עוסקים בשיקומה בעקבות הנחיות שנקבעו במועצת הוותיקן השנייה. עבודה שהחלה ב 2004 וכוללת שיקום של הגגות ומגדל הפעמונים. הכנסייה מוקדשת לאולליה מברצלונה, הקדושה המגינה על העיר, שעל פי האגדה הוצאה להורג ברחבה שליד הקתדרלה בהיותה בת 13 ויש הטוענים שהיא קבורה שם. עד היום מקפידים שיהיו 13 אווזים בחצר הקתדרלה – לזכר מנין שנותיה. למרגלותיה, שוק חג המולד, עליז וצבעוני.

ממש לידה, חצר יפה להפליא שמובילה אל אחד המוזיאונים היפים שביקרנו בהם. עשו לעצמכם טובה ואל תפספסו אותו. מוזיאון פרדריק מארס המוזיאון מכיל אוסף ענק של פריטים עתיקים, מניפות, מקטרות, תמונות, כרזות תיאטרון ופסלים, מקלות הליכה ועוד...נודה על האמת, הקומה הראשונה עמוסת דמויות הצלוב והקדושים, ייגעה אותנו. אבל מרגע שעוברים לאגף השני ועולים לקומות האוסף, קשה מאד לצאת משם. הוא לא כלול בכרטיס המוזיאונים ומחיר הכניסה 4.20 יורו. הכרטיס תקף לחצי שנה! יותר ממומלץ.

במוזיאון פיקאסו. מציגים את כרטיס המוזיאונים ומידית מופנים לכניסה אחרת, ללא המתנה.  במוזיאון תערוכה קבועה של עבודותיו מתקופות יצירה שונות. מרביתן  מראשית דרכו ותקופת לימודיו. אך לא מעט תמונות גם מהתקופה הכחולה. ניתן לחוש את השינויים ביצירה מהמעבר בין יצירה ליצירה ומחדר לחדר. מחמדי טען שניתן לראות תשעה ציירים שונים בצייר אחד. מבנה המוזיאון מתפרס על פני חמישה בתי אצולה מימי הביניים – סוג של מבוך שמוסיף ענין למוזיאון.

כנסיית סנטה מריה דל מאר

אחת העתיקות שבכנסיות בברצלונה, יחד עם הקתדרלה על שם יולליה הקדושה  שנמצאת ממש בסמוך אליה. משום מה היא פחות מפורסמת  אבל היא יפה להפליא, מסבירת פנים ונעימה. מאחר והיא באמת קרובה מאד לקתדרלה של ברצלונה וקלה להגעה, אנחנו ממליצים בחום לבקר בה.

ארמון המוזיקה הקטאלונית

לא רחוק מהרובע הגותי ברחוב Sant Pere עומד לו הארמון המיוחד הזה. הוא נבנה עבור מקהלת קטלוניה. תוכנן על ידי האדריכל לואיס דומנק איי מונטנר  ,ולפי מה שהוסבר לנו בסיור הנפלא והמומלץ שעשינו בו, הוא עד היום בבעלותה  הפרטית של המקהלה שנעזרת בתומכים.  שפע של ויטראז'ים מרשימים, כשהמרשים בניהם הוא הכיפה שמעליו, פסלים ומוזאיקה.  שווה לשלם ולהיכנס לסיור בתוך היכל המוזיקה המרשים. הוא מוגדר כאתר מורשת לאומית של יונסקו.

סיורים בארמון יוצאים כל חצי שעה החל מהשעה 10:00 מבית הקפה שמאחורי הארמון. בעונה בה אנחנו היינו (נובמבר-דצמבר) הסיורים עד השעה 15:30. כל סיור הוא כשעה (קצת פחות) בקופה שליד הארמון יש שלט שמציין את השעה בה יוצא סיור לכל אחת מהשפות  אנגלית, איטלקית, צרפתית, קטאלונית וספרדית.  כרטיס לסיור הוא לא זול 18 יורו לאדם.

לה סגרדה פמילה.

לא נכנסנו פנימה. ראינו את המקום מבחוץ על מנופיו והפועלים שתלויים על פיגומיו. לא הזמנו כרטיסים בארץ ומשהו במבנה הרתיע אותנו.  אין ספק שלראותו מבחוץ לצורך ההתרשמות, הוא סוג של חובה לתייר בברצלונה. המודרניסטה של גאודי כשוברת שיאים חדשים. הן בצורתה והן במשך הבניה שלה. אנחנו הסתפקנו בסיור מסביבה.

מהסגרדה פמיליה, המשכנו על שדירות גאודי לכיוון בית החולים סנט פאו.

בית החולים סנט-פאו  תוכנן על ידי האדריכל לואיס דומנק איי מונטנר  שמו ידוע פחות משמו של אנטוני גאודי בן תקופתו אבל הוא זה אשר תכנן  בברצלונה מבנים מיוחדים כמו ארמון המוזיקה הקטאלונית,  בית ליאו מוררה בשדרת גרסיה ועוד. זהו המקבץ הגדול ביותר של מבנים בסגנון המודרניסטה המרוכזים יחדיו.  בית החולים דה סנט פאו הוכר כאתר מורסת של יונסקו.  חלק ממנו עדין משמש עד היום כבית חולים. הכניסה בתשלום 8 יורו לאדם. ויש בדיקה ביטחונית. ניתן לעשות סיור מודרך במקום. קחו לעצמכם את הזמן ושוטטו שם. אל תוותרו על כניסה לביתנים הפתוחים (ישנם ביתנים שאסורה הכניסה אליהם)

אחד המקומות המרשימים והיפים ביותר בברצלונה, לדעתנו.

אוטובוס 45   לכיוון casa macaya  בניין יפה, כניסה יפה שניתן להתבונן בה וברחבה שלה בלבד. אין כניסה מעבר לרחבה הזו. אם זה על הדרך – כיף לראות. אם לא – לא חובה.

המשכנו רגלית לרחוב דיאגונל  (חנויות).  ולשדרות גארסיה. גם בשדרות גארסיה ישנן שפע חנויות יוקרה מה שחשוב יותר הוא שבהן ממוקמים פלאו רוברט, קאזה מילה, קאזה בליו  ועוד.

גני פדרבלאס  גן יפה, עם ארמון בתוכו (לא הצלחנו להבין אם שמו הוא ארמון ריאל או ארמון פדרבלאס). הארמון היה סגור. הבנו שבעבר הוא אכלס בתוכו שלושה מוזיאונים, אבל הם הועברו למוזיאון הלאומי לאומנות קטלונית.  אם רוצים לשבת לנוח או לפקנק קלות בחוץ הוא נחמד. לא הגענו למנזר. רגלינו סרבו. ואין אליו תחבורה ישירה. לכן, אם בכוונתכם להגיע למנזר – כדאי יהיה אחריו לפוש בגנים. לנסוע במיוחד אליהם  אין צורך. למרות יופיים.

כיכר קטלוניה

אחת משתי הכיכרות העיקריות של ברצלונה. כיכר ענקית. שמהווה את נקודת המפגש בין העיר הישנה, לעיר החדשה. בכיכר שפע של פסלים ו...שפע של יונים ושחפים.  מהכיכר הזו, יוצאים רוב הסיורים המאורגנים בברצלונה ואל חירונה ופיגראס.

מאחר וחשקה נפשנו בביקור במוזיאון דאלי אשר בפיגראס ובביקור בחירונה (יצא מיותר אבל ניחא), הזמנו כבר מהארץ טיול לשם דרך אחת החברות שפועלות בברצלונה הולהשלום. ההדרכה הייתה נעימה ואדיבה בהחלט.  הסיור בחירונה התגלה כמיותר.

אומנם, היינו מסוקרנים לגביה, אבל לאכזבתנו לא הספקנו לראות ממנה כלום. לא ברור אם בגלל תכנון לקוי של הטיול (על פי מה שנכתב לנו מתחילים בפיגראס ומשם לחירונה. בפועל זה נעשה הפוך בגלל שעות פתיחת המוזיאון היהודי), או בגלל האיחור המעצבן של חלק מהנרשמים אליו. מבחינתנו,  לנסוע כדי לראות את הקתדרלה מבחוץ, את המרפסת של הרמב"ן , לבלות מחצית השעה במוזיאון היהודי הזעיר ולרוץ לאכול גלידה (לא הלכנו. העדפנו לנסות לשוטט) ומשם לאוטובוס, לא מצדיקים את ההגעה לשם. תחושה של פספוס.

לעומת זאת, אין ספק בלבנו, שעל מוזיאון דאלי אסור לוותר.

כבר מבחוץ חזותו הצבעונית והלא שגרתית, משאירה רושם אדיר. המבנה נבנה בשנת .1849 בזמן מלחמת האזרחים הוא נשרף, הוזנח  וננטש. דאלי קבלו לידיו בראשית שנות ה 60. הביצים הענקיות והפסלים המוזהבים הרבים, שתנועתם שונה מדמות לדמות , על הגג והכיפה העגולה בכניסה כבר יוצרים רושם כביר ומסקרן, עוד טרם נכנסנו בשעריו. החצר רבת הפרטים והמבואה מרהיבה ומסקרנת. לנו לא הספיק הזמן שניתן לנו לשיטוט במוזיאון, על חדריו הרבים והעמוסים. לכן אנחנו ממליצים למי שמזמין טיול לשם, לוודא שהטיול מתחיל שם, ולא בחירונה. או, בכל זאת לעשות את המאמץ להגיע לפיגראס בכוחות עצמכם.

פארק סיוטדלה  פארק המצודה.

נבנה על שטח בו היה המבצר הגדול, שרובו נהרס ב 1868. הפארק יפהפה, מרגיע ונעים. תענוג אמיתי לשוטט בין שביליו. גן החיות של ברצלונה  ממוקם שם(לא ביקרנו) מזרקה מרשימה  וברכות מים. מחוץ לפארק "שער הניצחון" שנבנה (כמו לא מעט מבנים בברצלונה) עבור תערוכה שנערכה שם ב 1888.

שוק לה בוקריה נבנה על חורבות מנזר דה סנט ג'וזף שהיה במקום בסביבות 1840. עליז, שוקק חיים והדוכנים מסודרים בו בצורה מרהיבת עין ומשובבת לב. נקי מאד ומסודר להפליא.

לה רמבלס – כל הדרכים מובילות לשדרה היפה והמרווחת הזו. מעמוד קולומבוס ועד כיכר קטלוניה , מרובע אל ראבל לרובע הגותי. לאן שתלכו ומאיפה שתשובו. פסלים, מבנים עתיקים ויפים ומופעי רחוב. השדרה זרועה בדוכני מזכרות ופרחים. אבל, אין בה ולו גם מושב אחד לנוח. (למעט במסעדות שבשדרה).

וכשנמצאים ברובע הגותי – כל הדרכים מובילות אל כיכר ג'אומה זו הכיכר המרכזית של הרובע הגותי. בכיכר הרחבה נמצאים בית העיריה וארמון הג'נרליסט. בימים בהם שהינו, לא ניתן היה להיכנס אל הבניינים. הכיכר נעימה ביותר. אפשר ממנה לצאת לכל אחד מהאתרים שברובע הגותי.

תחבורה.  כרטיס T-10 שימש אותנו הן לאוטובוס והן למטרו. זהו כרטיס ל 10 נסיעות ואינו אישי, מה שמאפשר למספר אנשים להשתמש בו. בעלות ניקוב אחד, ניתן להשתמש בו שעה וחצי. במהלך אותן 90 דקות, כשעוברים מאמצעי תחבורה אחד למישנהו, יש להעבירו במכונה, אבל ללא כל עלות. קונים במכונות שישנן בכל תחנת מטרו בעיר.

נקודות המידע לתייר מפוזרות בהמון מקומות בברצלונה. מאד אדיבים ויעילים.

El Guindilla Barcelona‎‏ ‏

באר ומסעדת טאפסים בברצלונה

ישבנו בחוץ. שירות נעים ביותר. מנות הטאפס גדולות ונדיבות.

במחיר סביר.

לא רחוק מהקתדרלה של ברצלונה.

פיילונס  - חנות מקסימה. אפילו סתם כדי לשוטט בה. נראה אם תצליחו לצאת משם בלי לקנות משהו.

כתובת:-  Carrer Cucurulla 4 Barcelone

מתאבנים

*כל התמונות, צולמו על ידי. כל הרשמים הם כמובן אישיים לחלוטין.