כותרות TheMarker >
    ';

    על ארה"ב, אמריקאים ומה שביניהם...

    הבזקים ומבזקים על ארה"ב של פעם ( היסטוריה) ועל ארה"ב של היום ( אקטואליה,פוליטיקה,יחב"ל,קהילה יהודית אמריקאית) ולפעמים נאיר (נעיר?) גם פינות אפלות אחרות :-)

    הבזקים : פסח ,עבדות, חירות והיסטוריה אמריקאית-חלק א' וב'

    2 תגובות   יום שלישי, 19/4/16, 02:35

    הבזקים : פסח בתקופה הקולוניאלית בצפון אמריקה -חלק א'

    ___________________________________ ______________

     

    למשפחות הצפון אמריקאיות הראשונותבמאה ה17 וה18, היה קושי במציאת מזון - המושבות התקשו לספק תמיד את המזון הנחוץ לתושביהןהייתה בעיה בעיקר בגידול בע"ח בכמות מספקתבאספקת בשרקמח ועצים

      

    למזלם של היהודיםחלק גדול מהם היו סוחרים שסחרו  בכל סוגי הסחורות עציםסוכררום,נרותעורשמןקמח, אלכוהולטבק ומזון לסוגיו

    מאחר שהבשר נשלח למרחקים, הוא הומלח שכן לא היו אז אמצעים להובלה בקירורהבקר המומלח היה למזון העיקרי של היהודים והלא יהודים בצפון אמריקהכאחד. 

    המסחר בבשר כשר הפך למרכזי בחיי היהודים במושבות צפון אמריקה.

     

    אהרון לופז  ( נסיך המסחר של ניו אינגלנד ") 

    היה אנוס שעזב את פורטוגל והתיישב בניופורט:


    ''

    הוא נולד ב1731, כדוארטה אדוארד לופז, למשפחת אנוסים אמידהחינכו אותו לשמור על יהדותו בסוד וכלפי חוץ להתנהל כקתולי . משהתבגר, הוא נשא אישה ואחרי הולדת ביתם הבכורההם החליטו לעזוב את פורטוגל ולהפליג לעולם החדש, במטרה לקיים שם  בחופשיות את הפולחן הדתי היהודי

    משהיגיעו דוארטה ומשפחתו לניופורט הוא מיהר לעבור ברית מילה ( בן 21). הוא ואישתו אנה קיימו טקס חתונה יהודישמו הוחלף לאהרון ושמהלאביגילאת שם ביתםקתריןהחליפו לשרהבסיועו של אחיו פתח אהרון עסק קטן ליצור נרות משומן לוויתניםב1760 מאמציו להשתלב במסחר מוצרי צריכה נשאו פריבמשך 15 השנים הבאותהעסק שלו פרח ובנוסף היה מעורב בציד לוויתנים וסחר בעבדים.  כ900 ספינות שהיו שייכות ליהודים אמריקאים  הביאו כ 1000 עבדים שחורים. כ40% מיהודי המושבות , היו בעלי עבדים. כשהיהודים היו הולכים לבית הכנסת, העבדים השתרכו מאחוריהם, נושאים עבורם את ספרי התפילה ואת הטליתות... כך שלא מעט יהודים השיגו את חירותם -ורווחתם- הכלכלית   משיעבודם - הפיזי, הנפשי, המשפטי-  של אנשים אחרים...

     

    לופז החדיר לצפון אמריקה את השימוש בנרות העשויים מלוויתנים, נרות שהתאימו לדרישות היהודים משום שלא העלו עשן .


    ''

     

     

     

     

    אהרון לופז היה בין מקימיו של בית הכנסת תורו בניופורט (בית הכנסת העתיק ביותר בארה"בוזכה לכבוד להניח את אבן הפינה שלו.

     

    ''

     

     

     בית הכנסת תורו, ניופורט, רוד איילנד, בית הכנסת העתיק ביותר בארה"ב. נבנה בין 1658 ל1763

     

    הוא העניק תרומות לתחזוקתו של בית הכנסת וב1770 קנה עבורו את אחת מ5 נברשותיו . 

    אהרון ומשפחתו היו שומרי מצוותחנותו הייתה סגורה בימי שבת ( וראשוןובחגים וספינותיו לא עזבו את ניופורט בימי שבת וחג. 

    לופז היה סוחר מצליח וכנראה האיש העשיר ביותר בניופורט,אך גם פילנטרופ ותומך במהפכה האמריקאית 

    פרוץ מלחמת העצמאות האמריקאית פגע גם בעסקיו של אהרון כאשר הבריטים כבשו את סבאנה ב1778,הוא פינה את משפחתו ללייסטרמסצ'וסטסשם פתח חנות סיטונאית קטנה וניהל סחר מצומצם בסחורותאותן העביר בדרכים יבשתיות שחצו את בוסטוןסאלם ופרובידנסבמהלך 4 השנים הבאותהוא הפך לספק מרכזי בעיקר של קמח ואברקים מעור לצבא האמריקאיב1782, שעה שהיה בדרכו לניופורט יחד עם בני משפחתואהרון לופז טבע באגם סקוטסבסמיתפילד,רוד איילנדשעה שהשקה את סוסוהוא הותיר אחריו את שרהאשתו השניה

     חותנו ושותפו המסור ג'יקוב רודריגז ריברה  ו15ילדים.

    מספרים על אהרון  שכאשר נאלץ לנטוש את ביתו בניופורט ולנוס  לפורטסמותרוד איילנדשעה שהבריטים פלשו לאזור בתקופת מלחמת העצמאות האמריקאיתהוא התאמץ והצליח-כהרגלולשלוח גם משם קמח  לניופורטלצורך אפיית המצות. 

    אהרון לופז היה יהודי אורתודוקסי  , ממוצא פורטוגזי שחי  במקבילבעולם יהודי ובעולמם של הנוצרים בצפון אמריקה של המאה ה18;הוא חי ב2 העולמות והבין שלא חייב לצוץ  משבר שיחצוץ ביניהם


    מוזס סייקססׁׁ מניופורט  ,פרנס של בית הכנסת תורו -בזמן ביקורו ההיסטורי של ג'ורגוושינגטון בעיר,ב 17 באוגוסט, 1790 ,הקריא ברכה לכבוד ביקור הנשיאברכה שהרשימה מאד את וושינגטון


    ''

     

    סייקסס מקבל את פניו של וושינגטון בניופורט, אוגוסט 1790

     

    מאוחר יותר יקבל סייקסס מכתב בן 340 מילים בלבד שנבחרו בקפידה רבה מוושינגטון ובו הצהרה כי ממשלת ארה"ב אינה דוגלתבקנאות  או ברדיפה דתית כלשהיא http://www.tourosynagogue.org/history-learning/gw-letter

     

    ''

     

     

     

    מוזס היה גם מוהל מפורסם ומבין מקימיו של הבנק של רוד איילנד

     

    ''

     

     עד סוף ימיו עבד כקופאי בבנק וכך גם בנובנג'ימין. הגוי של שבת של הבנק ג'ורגגיבס צ'נינג תיאר את קומתם של האב ובנו ככה קטנהעד שחשב שאת הכספת בבנק בנו כךשתתאים למידותיהם. צרור מפתחות של הבנק תמיד נשמר בחנותו של  צ'נינגבשבתות,הוא היה מביא את הצרור אל הבנקשם המתין פקיד נוצרי שפתח את שעריוזכה תמיד בתודה סימליתכמו אזני המן ( ובשפתוממתקים המזכירים אזניים לזכר אלה שנקצצו ע"י המן") ומצה (" לחם של פסח") 

     

     קהילת "שארית ישראלמניו יורק (הקהילה היהודית העתיקה ביותר בצפון אמריקה, קהילה של יהודים ספרדים ופורטוגזיםעיצבה -1752- חותמת שאמרה "מאשרים את הטוהר ההלכתי של הבשר המיוצא מהעיר תחת השגחתנו".הקהילה שכרה שוחט .גם קהילת "מיקווה ישראלבפילדלפיה  שכרה שוחט אך למרות הכלהיה מחסור כה חמור בבשר כשר עד  שבניו יורק הטילו קנסות על מי שקנה בשר בערב שבת או חגבמטרה למכרו לחו"ל .

     

    אפיית מצות הייתה  עניין מקומילעתיםהיו מייבאים אותן אפויותבקהילות גדולות יותר הפרנסים היו משגיחים על אפייתהמצות וחילקו מצות בחינם לנזקקים

    מאחר שרבות מן הקהילות לא גידלו חיטה בעצמןנאלצו לדאוג לאספקה של הקמח הדרושחודשים לפני החגקהילת "מקווה ישראלמפילדלפיהלמשלקבעה ב16 במרץ 1784, לחלק 10 חביות קמח לשימושהקהילה וענייהלאפית מצות.

    קהילת "שארית ישראלחילקה לצאן מרעיתה חרוסת ואילו על אהרון לופז מספרים שייצא חרוסת ליהודים באיי הודו המערבית 

     את ההגדות היו מייבאים  מאמסטרדם שהייתה ידועה בהגדותיה המקושטות או מלונדון . החל מ1761 ניתן היה למצוא סידור שתורגם לאנגלית בניו יורק

    הגדה שפורסמה בונציה ב1609 ו1629 הפכה לאב הטיפוס של ההגדות בנוסח ספרדי . "הגדת אמסטרדם" מ1695 הפכה למקור לחיקויים עבור היהודים האשכנזיםהגדות אלה כמו גם פירסומים יהודיים אחרים שיצאו לאור באמסטרדםהיו נפוצים מאד והשפיעו על חיי היהודים-הן באירופה והן במושבות בצפון אמריקהעד כדי כך שקטעים מהם נחרטו על קברים .

    ונשים שציחצחו את בתיהן לפני הפסחניתן היה למצוא גם אז ... ככללהנשים היו אמונות על שמירת הכשרות בבית . הן בישלו בעצמן או השגיחו על  הטבחים. בית שבו העבדים ניהלו את המטבח נחשב לטרף 

    ויהודים לא היו מוכנים לאכול בוב1695 חיו בניו יורק 100 יהודים וב1825 מספרם גדל ל500 בלבדמהיותם קהילה כה קטנההם קיימו קשרים  הדוקים בינם לבין עצמםכאשר המזון היווה חלק מרכזי באותם קשרים חברתייםכל משפחה התפרסמה בשל מנה מיוחדת שהכינה.

    את 

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/4/16 23:22:
      תודה מקרב לב , אהובה יקרה :-)! שלך, הדה
        23/4/16 23:09:

      חיוך

       Heda היקרה.

       קראתי את הפוסט המשובח שלך -

      בעיון רב ואני חייבת לציין שהעשרת אותי בתוכן

       חשוב ומעניין ,הן מבחינה היסטורית והן מבחינה אומנותית- בתחום היהדות.

       יישר כוח!

       חג שמח ומאושר- לך וליקירייך.

       

       בברכה

       אהובה.

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      Heda
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין