כותרות TheMarker >
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    איך מכפרים על גילוי עריות? - פרשת אחרי מות

    2 תגובות   יום חמישי, 28/4/16, 14:19

    ­בס"ד

    איך מכפרים על גילוי עריות?

    פרשת אחרי מות  

     

    המילה 'לעזאזל' מופיעה ארבע פעמים בלבד בתורה

    בפרשת השבוע אחרי מות, יש את הסדר של יום כיפור, אחד משני הדברים העיקריים אלו שני ה'שעירים'. שאחד מהם גורל להשם והשני גורל לעזאזל. רק כאן בפרשה שלנו מופיעה המילה 'לעזאזל'. היא מופיעה ארבעה פעמים = גימטרייה 'שעיר' (580). מזה מתגלה שעיקר השעיר זה השעיר לעזאזל. וזה רמז גם לעשו. המקטרג הגדול, שצריך לבטל אותו, (את הקטרוג) ביום הקדוש, יום כיפור. המילה עזאזל. מורכבת משני מילים 'עז' שזה השטן, שזה גם עשו הרשע. ו'אזל' זה מרמז שהוא מסתלק מכאן. [יומא ס"ז א-ב] שעזאזל רומז על שני מלאכים שנפלו לארץ 'עוזה' ו'עזאל'. [בראשית ו' ב'] "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹקִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים גו'." והם באו על הבנות והם למעשה קליפת הניאוף ופגם הברית המקורי בכל התורה כולה.

     

    עיקר יום כיפור לכפר על עריות

    ככה כתוב בחז"ל [תלמוד בבלי מסכת שבועות דף ז' ב'] "תנו רבנן וכפר על הקדש מטומאות בני ישראל וגו' יש לי בענין זה להביא שלש טומאות טומאת עבודה זרה וטומאת גילוי עריות וטומאת שפיכות דמים וגו'." וכל השאר מסתעף מזה. לכן במנחה של יום כיפור קוראים את פרשת עריות.

     

    מה עניין עזאזל לכהן הגדול?

    יש רמז 'הנפילים היו בארץ' = סופי תיבות צו"ם. המרמז על צום יום כיפור.

    שואלים המפרשים. הרי הכהן הגדול היו לו  ח' לבושים. ד' לבנים וד' זהב. וכל בגד כיפר על משהו.

    [מסכת זבחים פ"ח ב'] "המכנסיים על גילוי עריות, גו'." אם כן, אם עיקר הסיפור של עזאזל זה המעשה עוזא ואזל, ודרך אגב 'מעשה עוזא ועזאל' עולה תרי"ג. ז"א זה כולל את כל תרי"ג מצוות התורה. אז אם יש כפרה על עריות אז מה הקשר או ההבדל בין המכנסיים של הכהן הגדול לבין השעיר לעזאזל? למה צריך שתי כפרות?

    ההבדל הוא בשניים, שקודם כל המכנסיים של הכהן הגדול מכפרים על מעשה עריות בפרהסיא. ואילו השעיר לעזאזל על עריות בצניעות. אולם בכלל כל איסורי העריות נעשים בצנעה כי הרי לא מפרסמים אותם. אז לפי הפירוש הזה כל פגם הברית שזה נעשה בצנעה, עיקר הכפרה זה השעיר לעזאזל.

    אך יש לפעמים עריות, שזה לא עפ"י התורה (נישואין לא לפי התורה וחיים באיסור) ועריות ממש קבל עם ועדה. שזה פרהסיא ממש, שעל זה מכפרים המכנסיים של הכהן הגדול. אם כך, אפשר להבין שהמכנסיים מכפרים על הפרהסיא והשעיר לעזאזל על הדברים שנעשים בסתר. (זה לא כתוב בשום מקום – אולם אפשר להבין זאת כך) כי אף אחד לא רואה את מעשה השעיר, מלבד אותו 'איש עתי' שנשלח לארץ גזרה, למדבר להשליך את השעיר לעזאזל. רק הוא נוכח ולא בהכרח שרואה את התהליך אלא רק את סופו.

    בכל אופן לשעיר לעזאזל יש מימד של עריות ותאוות בכלל. הרי זה כלל כל התאוות שהאדם עושה בצנעה. למילה צנעה יש פירוש יותר עמוק. צנעה זה גם יכול להיות מהאדם עצמו, לא רק שהוא מסתתר מאחרים בחדרו.

    שורש הצנעה שבנפש זה בצפוֹני. ביצר הרע המכונה צפוּני. שהוא צפוּן בליבו של האדם. כלומר שהוא בתת מודע שלו. מוזכר גם בפסיכולוגיה כו' שמיחסים את כל הבעיות הנפשיות לבעיות של עריות, שהם נמצאים בתת ההכרה ז"א מוצנע, צפוּן.

    לכן ניתן לפרש שדווקא השעיר לעזאזל הוא מכפר על העריות שנעשו בצנעה, בתת מודע. הוא חודר עד לשם, מחטט עד שם. וברגע שהשעיר הולך לעזאזל ומתפרק, כל האברים שלו מתפרקים, באותו רגע ממש יש התפרקות בליבו של האדם של אותו יצר. "יצר האדם רע מנעוריו". (ליצר הרע יש שבע שמות) הראשון זה רע והאחרון זה צפוני. "ונעוץ סופן בתחילתן".

    פירוש נוסף הוא שהמכנסיים של הכהן הגדול מכפרים, שומרים ומבטלים את גזר דין המוות. הם מצילים את האדם מהמיתה. הרי ייסורי עריות יכולים להגיע להיפך החיים.

    ברם, להציל את האדם מייסורים (ייסורי נפש) דעלמא דין זה השעיר לעזאזל. כל הסבל של האדם בחיים זה תוצאה של עריות. היפך החיים זה לחוד, אולם ה'בעיה' שלנו בעולם הזה זה הייסורים. הייסורים הפנימיים. הייסורים שבאים ממעשי עוזא ועזאל.

     

    כל בגדי לבן מכפרים על העריות
    איתא בזוהר שכל בגדי לבן מכפרים על העריות. ואילו בגדי הזהב כולם מכפרים על עבודה זרה. ובפרט האפוד שהוא חלק מבגדי הזהב. כמו שכתוב בחסידות על הפסוק: [קהלת ט' ח'] "בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים גו'." שזה עיקר תיקון הברית. יסוד זה לקוח מתיקוני הזהר.

     

    כל התורה כולה זה כנגד עבודה זרה

    הרמב"ם כותב [משנה תורה/ספר המדע/הלכות עבודה זרה פרק ב' סימן ז'] "מצות עבודה זרה, כנגד כל המצוות כולן היא גו'", זה ביטול, שלילת עבודה זרה. וכשהכהן הגדול היה נכנס לפני ולפנים, אחת בשנה, ביום כיפור הקדוש. הוא היה מוריד ראשית את בגדי הזהב ונשאר עם בגדי הלבן בלבד. כיוון שאין קטגור נעשה סנגור [בגמרא במסכת ראש השנה כ"ו] "אמר רב חסדא: מפני מה אין כהן גדול נכנס בבגדי זהב לפני ולפנים לעבוד עבודה - לפי שאין קטיגור נעשה סניגור"
    [ירושלמי ג' ז') "ושם מובאות סיבות נוספות לשלילת הכניסה בבגדי זהב לקדש הקדשים, כגון 'מפני הגאווה' "] ז"א שבקודש הקודשים היו נכנסים רק בבגדי לבן. בשיא של עבודת היום הכהן הגדול לבוש רק בארבע בגדי לבן. שעפ"י הזוהר זה כפרה על מעשי עוזא ועזאל. כמו השעיר לעזאזל.

     

    העבודה הכי פנימית לעומת העבודה הכי חיצונית

    ז"א יש קשר בין העבודה הכי פנימית שבו הכהן הגדול נכנס לקודש הקודשים לעבודה הכי חיצונית, שבה משליכים את השעיר לעזאזל. ע"י האיש "עתי". מכאן ניתן לראות שגילוי עריות הוא יותר פנימי מעבודה זרה. עבודה זרה זה זהב. ואילו הלובן "יהיו בגדיך לבנים בכל עת" זה עריות.

     

    קודש הקודשים הוא חדר המיטות

    זה רומז 'ליחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה'. איש ואישה זכו – שכינה שורה ביניהם. ולשם נכסים אך ורק עם בגדי לבן.

     

    שנזכה שבכל עת, לא רק ביום כיפורים, 'יהיו בגדיך לבנים'

    ובא לציון גואל.

     

    דברים בשם אומרם:

    הרב יצחק גינזבטרג שליט"א  
    מקור הציטוטים:  ויקיטקסט

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/5/16 13:04:

      שלום אמיהאנדרד,

      תודה על תגובתך, מתגובתך אני מבין שאתה כועס ומאוכזב שיהודים שומרי מצוות נופלים ביצר הרע ולא עומדים בניסיונות כפי המצופה מאנשים דתיים חמורי סבר המייצגים ציבור שאמור להיות, טהור ללא פגם ורבב, שבהתנהגותם יציגו אות ומופת משהו מייצג, כמו שר המייצג ממשלה כמו מלך המיצג עם.

       

      והנה, בגוף המאמר, ששמעתי מפי הרב יצחק גינזבורג שליט"א שאותו אני מצטט, כתוב במפורש שאפילו מלאכי עליון עוזא ועזאל שירדו לעולם הזה (כי הם התרברבו שייצר הרע לא יוּכל להם) נפלו 'כמו גדולים' ועיין שם בהרחבה.

      משל למה זה דומה, שאם ביחידת צבאית מובחרת יתגלה שאחד מהחיילים הוא מרגל לטובת הגרוע באויבינו, ייתפס וישפט. האם גם אז ניתן יהיה להגיד שכל היחידה הזאת מאוסה וכולם שם מרגלים.

       

      אמיהאנדרד היקר כל אחד יכול ליפול ביצר הרע, (אפילו מלאך אם הוא לבוש בגוף בעולם הזה) כשיהודי חוזר בתשובה (וכל יהודי צריך לחזור בתשובה כל יום, כל רגע ורגע, וגם צדיק עליון וגם גדול הדור) יש תהליך יש מדרות. וככל שהוא עולה יותר גבוהה הניסיונות  יותר קשים (בדיוק כמו באימון כושר), והדקדוק אתו יותר דק. כמו כשטירון מתגייס לצבא ביום הראשון לא מצפים ממנו שידע לפרק ולהרכיב נשק בעיניים עצמות תוך 6 שניות. וסולחים לו על דברים שאחר כך שהוא יתקדם לא יסלחו לו. אולם כאשר הוא כבר בדרגה גבוהה בוחנים אותו עם זכוכית מגדלת, חייליו, מפקדיו ואפילו שכניו.

      ולמרות זאת הכאב ואכזבה שלך מוצדקים, ואם אתה כואב וכועס ומאוכזב מהתנהגות של, אומנם חלק קטן (בדוק סטטיסטית) תחשוב איזה כאב, כעס ואכזבה חש ציבור שומרי המצוות שבמחנהו קורה דבר כזה.

      אתה, אני וכולנו שואפים להיות בשלמות. זה לא קל כמו שכתב שלמה המלך עליו השלום בספר קהלת (פרק ז' פסוק כ') "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא".

       

       לעומת זאת הוא כותב בספר משלי (פרק כ"ד פסוק ט"ז) "כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם וּרְשָׁעִים יִכָּשְׁלוּ בְרָעָה" צדיק ההולך בדרכי השם ודבק בו, גם אם ייפול הוא תמיד יקום. רשע בדרכו המתרחקת מהשם חס ושלום תמיד יכשל.

      וכמו שכתוב [במסכת קידושין ל' ב'] "כך הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו גו'." (ועיין שם באריכות). והמבין יבין.

       

      פרשת אחרי מות מתארת את עבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום כיפור שבו הוא מכפר על עצמו (ראשית) ועל ביתו (שנית. והוא חייב להיות נשוי ביום הזה) ורק אחר כך על עם ישראל. למה? כדי שיבוא בידיים נקיות בשעה שהוא מכפר על אחרים. כי אולי נדבק בו חס ושום איזה רבב. ומדובר כאן על הדמות הקדושה ביותר בעם ישראל שיש בית מקדש. האחד והיחידי שיכול להיכנס לקודש הקודשים ביום היחידי בשנה. והוא יצא משם חי – רק עם הוא טהור ומחשבותיו טהורות (לא רק דיבור ומעשיו).

       

      אני מאחל לך ולכולנו שנגיע לדרגה הזאת במהרה בימנו
      ונזכה לביאת המשיח תיכף ומיד ממש.

        1/5/16 13:02:

      ניקצי את תגובתך בטעות אז הנה היא:

      אמיהאנדרד כתב:
        28/4/16 16:44:

      קליפת הניאוף? פגם הברית המקורי? המכנסיים של גילוי עריות, שורש הצנעה שבנפש, יצר הרע המכונה צפוּני, הבעיות הנפשיות לבעיות של עריות,גילוי עריות הוא יותר פנימי מעבודה זרה?

      קודש הקודשים הוא חדר המיטות?

      ואת כל החרא הזה, אתה מספר לנו בלהטוטי מילים נקיות, ומשווק לנו במקום להתמקד בפשט? על כל הרבנים וה"מנהיגים הרוחניים", מכל הזרמים, ומכל המקומות? שנתפסו והואשמו והורשעו במעשים מגונים? בעילת אסורה של אשת איש? פדופיליה? משכב זכר?

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין