כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - קדושים

    4 תגובות   יום חמישי, 5/5/16, 15:38

    קדושים תהיו

    וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱ-לֹקֵיכֶם".

    הקב"ה מצווה את בני ישראל להיות קדושים.

     הנימוק לכך הוא כי הקב"ה עצמו קדוש, לכן תהיו גם אתם קדושים.

     האם יתכן שאדם יאמר לחברו, או אפילו לבנו: 'בגלל שאני כזה, תהיה אתה גם כזה'?

     מי אמר שהבן מסוגל ומתאים לכך? האם בגלל שהקב"ה קדוש זה אומר שאנחנו באמת יכולים להיות קדוש ?

     ודאי שלא, שהרי אנחנו לא יכולים להדמות להקב"ה.

     לכן אמרו חז"ל שהכוונה היא להדמות להקב"ה בדרכים שבהם הוא מתגלה בעולם , להדבק במידותיו,

     מה הוא רחום אף אתה רחום , מה הוא חנון אף אתה חנון, מה הוא גומל חסדים , אף אתה גומל חסדים .

    הקב"ה מתגלה אלינו בעולם דרך מידותיו , ועלינו להדמות למידות הללו של הקב"ה וללכת בדרכיו .

    אך מה פירוש להיות קדוש ?

    אפשר לשאול בשביל מה צריך בכלל תורה ומצוות , הרי רואים שיש הרבה שאינן שומרים מצוות ובכל זאת הם אנשים מוסריים .

     יש אפילו גויים מוסריים , אז באמת לא צריך לשמור מצוות .

     יותר מזה , יש אפילו שומרי מצוות שאינם מוסריים , אם כן התורה לא בהכרח גורמת לאדם להיות מוסרי יותר .

    אכן אין תפקיד התורה לגרום לנו להיות מוסריים .

     אדרבה , דרך ארץ קדמה לתורה , לפני שלומדים תורה חייב אדם ללמוד מוסר ודרך ארץ ורק אחר כך להגיע לבית המדרש וללמוד תורה...

    אלא שהתורה מדריכה אותנו באמת למשהו אחר , מוסריות ודרך ארץ זאת קומה אחת , אך יש קומה נוספת על גביה והיא להיות קדושים .

    כבר ביציאת מצרים נאמר לבני ישראל : "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" , עם ישראל צריכים להיות קדושים .

    הקדושה בעם ישראל נובעת מהכלל ולא מהפרט. כך נראה מדבריו של רש"י על תחילת הפרשה :

    "דבר אל כל עדת בני ישראל . מלמד שנאמרה פרשה זאת בהקהל , מפני שרוב גופי תורה תלויין בה". הקדושה תלויה בקשר אל הכלל .

    רש"י :

    "קדושים תהיו. הוו פרושים מן העריות ומן העבירה , שכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה אתה מוצא קדושה" .

    יש שרצו לומר מתוך רש"י שלהיות קדוש זה להיות פרוש .

    אך אם מבינים את רש"י עד סוף דבריו רואים שבכל מקום שהתורה כתבה קדושה , היא כתבה גדר ,

    סייג לערווה .

    כלומר הערווה היא מחסום לקדושה , אך ההתרחקות ממנה איננה עדין הקדושה .

    אתה רוצה להיות קדוש ? תתרחק מהערווה ומהעבירה בתור שלב ראשון .

    מי ששקוע וטבוע בענייני העולם הזה הגשמיים לא יכול להגיע לקדושה .

    להיות קדוש לא אומר לא להתעסק בעולם הגשמי , אבל זה כן אומר לא להיות שקוע וטבוע בהם .

    לא להמשך ולהתמכר אליהם .

    אדרבה , מהמשך הפרשה רואים שהקדושה קשורה לכל מערכות החיים , בן אדם למקום ובן אדם לחברו , מצוות כלפי הקב"ה ומצוות מוסריות .

    לכן , קדושה פירושה הדבקות בה' בכל תחומי החיים גם במצוות בן אדם למקום וגם בעבודת האדמה ובמסר .

    קדושה היא מפגש עם הקב"ה .

    במפגש בין איש לאשתו פחות חשוב על מה הם מדברים , אלא עצם המפגש הוא החשוב .

    כך גם קדושה פירושה מפגש עם הקב"ה , לא משנה במה אתה עוסק , דרך זה תיצור מפגש עם הקב"ה .

     

    מצוות ערלה- סבלנות בגאולה

    "וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ שָׁלֹשׁ שָׁנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל. וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִת יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׁ הִלּוּלִים לה'. וּבַשָּׁנָה הַחֲמִישִׁת תֹּאכְלוּ אֶת פִּרְיוֹ לְהוֹסִיף לָכֶם תְּבוּאָתוֹ אֲנִי ה' אֱ-לֹקֵיכֶם".

    מצוות ערלה היא אחת 'ממצות התלויות בארץ' , כלומר מקיים אותה רק בארץ ישראל , אך יש מחלוקת לגבי קיום המצווה בחוץ לארץ .

    יש משנה בקידושין הסוברת שערלה נוהגת גם בחוצה לארץ , אמנם יש גם דעה שערלה לא נוהגת בחו"ל , ולכן גם אם פירות ערלה אסורים בחוץ לארץ , בכל זאת ספק ערלה בחוץ לארץ מותר .

    האדמה , הפירות והתבואה שונים בארץ ישראל מאשר בחוץ לארץ .

    גם אם הפירות נראים אותם פירות , גם אם גרגירי העפר נראים אותם גרגירי עפר , בכל זאת בחוץ לארץ אין מצוות שמיטה ותרומות ומעשרות .

    מצוות הערלה מזכירה בשמה את מצוות ברית המילה , וכפי הדמיון שיש בין המצוות כך גם יש דמיון רעיוני ביניהם .

    כל זמן שיש לתינוק ערלה אז יש לו אטימה מלקבל רוחניות , צריך להסיר את הערלה , את האטימה בכדי שיוכל היהודי להתקרב אל הקדושה .

    גוי יכול להיות אדם טוב , מוסרי , אך אינו יכול להיות אדם קדוש .

    כבר אמרו חז"ל: "חכמה בגויים תאמין, תורה בגויים אל תאמין".

    אפשר ללמוד מגוי חכמה , מדע ואפילו מוסר , אך לא תורה , קדושה .

    כך גם בפירותיה של ארץ ישראל יש קדושה , אך בכדי שהאדם יאכל מהפירות ויצליח לאכול אותם בקדושה , עליו לחכות שלוש שנים של ערלה , בשנה רביעית שנת נטע רבעי בה אוכלים את הפירות בקדושה , ומהשנה החמישית אפשר לאכול את הפירות בחולין לאחר הפרשת תרומות ומעשרות ולגלות את צד הקדושה שבהם .

    כאמור יש צד של ערלה גם בחוץ לארץ לפי חלק מהדעות , כלומר יתכן וגן בפירות הגלות אפשר להגיע לקדושה מסוימת הקיימת בהם .

    אפשר לומר שמצוות ערלה היא מצווה של סבלנות , אי אפשר לאכול מהפירות מיד אלא רק לאחר תהליך של שלוש שנים , שנה רביעית נטע רבעי , ומהשנה החמישית והלאה .

    יש מדרגות בקדושה ובעבודת ה', אי אפשר להיות 'מתחיל' וישר להיכנס אל הקודש פנימה , אלא יש שלבין והדרגתיות , במיוחד בהשגות התורה של ארץ ישראל .

    ויותר מכך ניתן לומר שיש הדרגתיות ושלבים בגאולה בארץ ישראל .

    הגאולה לא מגיעה בבת אחת , אלא יש גלות לפני כן , ייסורים וצרות , ומתוך החושך הזה מתגלה לאט לאט האור .

    כך בני ישראל עברו חמישים יום לאחר יציאת מצרים עד שהגיעו מוכנים למעמד הר סיני .

    ואמנם זה לא רק בארץ ישראל אלא גם בחוץ לארץ בגלות , הגאולה לא באה בבת אחת , לכן אולי יש הסוברים שמצוות ערלה נוהגת גם בחוץ לארץ , אך גם שם עיקר התכלית היא ההגעה אל ארץ ישראל ושם להגיע למדרגות הקדושה הגבוהות, להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש .

    עוד לא הגענו אל סוף הגאולה , אך בוודאי שעברנו התקדמות גדולה ואנחנו נמצאים בשלב מתקדם מאד בתוך עומק הגאולה .

    אך גם הגאולה הזאת כמו מצוות ערלה , לא הגיעה בבת אחת אלא בשלבים ובהדרגתיות .

    ויש בכך סמליות בין השבוע שחל בו יום הזיכרון לשואה , לבין השבוע שחל בו יום העצמאות , שגם אז אנחנו מציינים קודם את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל . ומתוך התהליך הזה צומחת הגאולה והקב"ה בונה את ירושלים ומקבץ נדחי ישראל .

     

                                      ''




    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/5/16 23:20:
      תודה שהבאת שלמה!
        16/5/16 19:24:
      העיקר שיש לנו כאן מדינה חיה ובועטת. קיץ צונן
        9/5/16 23:31:
      מתוך הרשומה: "כך גם קדושה פירושה מפגש עם הקב"ה , לא משנה במה אתה עוסק , דרך זה תיצור מפגש עם הקב"ה ." כתוב יפה בעיני.
        8/5/16 11:07:
      התפתחות הדרגתית, שדורשת סבלנות (למשל כפי הציפיה לפרי מותר) וגם נחישות והתמדה. יפה דרשת.