כותרות TheMarker >
    ';

    היום שהיה

    בלוג אינפורמטיבי בעיקר, מבחר נושאים מכל העולם, וגם קצת מפרי עטי..

    0

    12 סרטים מעולים שמתחילים מהסוף

    12 תגובות   יום ראשון, 8/5/16, 00:28
    זה הקולנוע שרודף אחר עצמו מתחילת כל הזמנים, בחיפוש אחר מקוריות מוחלטת, בלספר את אותם הסיפורים של הספרות והתאטרון האוניברסליים בשפה אורקולית החדשנית ביותר. בחור מחפש בחורה ולהפך, מסופר באלפי דרכים שונות, סצנות בלתי נשכחות שמצאו את תחילת דרכן בסוף הסרט, או חלק חשוב מהעלילה, או אפילו בסוף מתעתע המרמה ומוביל אותנו לעולם הקסום של הפנטזיה.
     
    אז קבלו 12 סרטים מעולם הקולנוע האינסופי, שמתחילים היכן שהיו אמורים להסתיים. בחרתי אותם בפינצטה אחד אחד בגלל איכותם הנדיר וכמובן אני ממליצה בצפייתם.
     
    יאללה, מי מביא פופקורן? 
     
     
    האזרח קיין (1941), אורסון וולס
     
    ''
     

     

    סיפור על אדם מלא סתירות, הוא גיבור ואנטי גיבור המעורר עניין בכל תקופה, בגלל שהוא סוחף אותנו בכוחן של תמונות מהפנטות ודמויות תשוקתיות, עם כוכב הסרט שהוא דוגמה ומופת בכל הנוגע לסתירה: איש אמיץ ושאפתן שהוא בתורו אדם מסכן המסתיר רגשות אפלים. וכמובן, דמות שכאשר הסרט מתחיל, הוא מישהו שמת ואת חייו אנחנו צריכים לחקור.
     
     

     

     
    ''
     
     
     
     
     
    שדרות סאנסט (1940) בילי ווילדר
     
    ''
     
    סצנה אחת: גוף של גבר צף על פני ברכה של בית גדול. הקול של הגופה מזהיר אותנו שתהיה היא אשר תספר את הסיפור (ויליאם הולדן), סיפור מרתק על דמויות בעולם הקולנוע בזמנים נידחים, אבל בהחלט מתאים לזמנים של היום, כי הם מספרים על אהבה, טירוף ומוות.
     
    ויש כאן נתון מקורי: דמותה של כוכבת הקולנוע לשעבר ובאטלר שהיה המנהל שלה, הם היו קיימים במציאות: גלוריה סוונסון ואריך פון שטרוהיים.
     

     

     
    ''
     
     
     
     
    ד"ר ז'יוואגו (1965), דייוויד לין
     
    ''
     
    רומן נפלא שכתב בוריס פסטרנק בחשאי, ברוסיה הקומוניסטית: קצין מזמן לפגישה עובדת, כדי להראות לה ספר שירים של רופא בשם ז'יוואגו, שמת לפני זמן רב.
     
    נקודת התחלה כדי לסייר בימים הראשונים של המהפכה, עם סיפור אהבה מאוד נוגע ללב ודמויות מרגשות מתקופה ששינתה את היחסים החברתיים והפוליטיים ברחבי העולם. עם עומר שריף, ג'ולי כריסטי, רוד שטייגר..
     
     
     
    ''
     
     
     
     
    קואדרופניה (1979) פרנק רודהם
     
    ''
     
    סרט הקאלט על תרבות ה-Mods של אנגליה בשנות ה-60 הזוהרות.
    לונדון, 1964. המודס והרוקרס הן שתי להקות המתמודדות בפני תוצאות הרסניות. בשני המקרים, מכורים להרפתקה פראית של סמים, רגשות וקרבות פתוחים. ביטוי ייחודי הרסני של סקס, סמים ורוק אנד רול במעגל עכשווי מאוד, המתחיל במקום שם מתה האופוריה העיוורת של צעירים ללא מטרה.
     

     

     
     
    ''
     
     
     
     
     
    אמדאוס (1984), מילוש פורמן
     
    ''
     
    העדות קורעת הלב של קנאה הרסנית מצדו של המוזיקאי סליירי מול המתבגר הנצחי הגדול וולפגנג אמדאוס מוצרט. תרגיל מסנוור של תקופה, אשר המוזיקה כבשה את כולם: את חובבי המוזיקה הקלאסית וגם את אלה שלא הכירו את עבודתו של הגאון הזה, שמת בעוני בגיל 35.
     
     
     
    ''

     

     
     
     
     
     
    דרכו של קרליטו (1994), בריאן דה פלמה
     
    ''
     
    אדם הנוטה למות מספר את סיפורו בפלאשבק ארוך. אל פאצ'ינו ושון פן, סוחר סמים ועורך דינו המגלומני המכור לקוק, צמד חמד אקסטרווגנטי, אשר הסיפור שלהם מסופר במהלומות עשויות היטב עם הרבה רגשות מעורבים.
     
     

     

     
     

    ''

     
     
     
    12 קופים (1995), טרי גיליאם
     
    ''
     
    הזמנים משתבשים, כבר שום דבר אינו כפי שהיה, וברוס וויליס מקבל משימה מיוחדת, לנסוע אל העבר ולשחק עם קלפי העתיד כדי לברר את המניעים להווה הרוס לחלוטין בגלל וירוס קטלני (אבולה?). עם מדלן סטאו, כריסטופר פלאמר ובראד פיט.
     

     

     
     
    ''
     
     
    קזינו (1996), מרטין סקורסזה
     
    ''
     
    סרט גדול וחזק שיכולים וצריכים לצפות בו מספר פעמים ובכל צפייה לחוות רגשות חדשים ולגלות את תרומותיו היצירתיות של הבמאי. מה שכן, הסרט מתחיל עם אחת התחבולות הנהדרות של הקלנוע: מכונית מפוארת טסה באוויר עם הדמות הראשית של הסרט, רוברט דה נירו - באחד מהמשחקים המדהימים שלו - אשר אמור לספר את הסיפור שלו.. מת? ממש מת? בהחלט, לאורך כל ה"יזכור" הוא יחיה סיפור אהבה מאוד מעוות עם זונה המגולמת ע"י שרון סטון.
     

     

     
    ''
     
     
     
     
     
    ממנטו (2000), כריסטופר נולאן
     
    ''
     

    ממנטו (באנגלית: Memento) הוא סרט קולנוע (מותחן פשע פסיכולוגי עמוק) שנכתב ובוים בידי כריסטופר נולאן על פי סיפור קצר בשם "Memento mori" (בלטינית: זכור את המוות), שכתב אחיו ג'ונתן. הסרט, בכיכובם של גאי פירס, קארי-אן מוס, וג'ו פנטוליאנו, יצא בשנת 2000.

    גיבורו של הסרט הוא אדם הסובל מאמנזיה אנטרוגרדית, בעיית זיכרון המונעת ממנו לזכור אירועים חדשים. כתוצאה מכך הוא נאלץ לקעקע על גופו "קעקועי מידע" על חייו, להשתמש במצלמת פולרואיד לזיהוי אנשים, ובפתקיות המכילות פרטי מידע נוספים. עלילת הסרט נעה בצורה לא כרונולוגית - הסרט מחולק למספר קטעים קצרים, ומוצג מהסוף להתחלה, קטע אחד מסתיים, ומיד לאחר מכן מוצג הקטע שקדם לו. כך נמצא הצופה במצב דומה לזה של גיבור הסרט, כאשר אין ברשותו מידע על התרחשויות קודמות (מבחינה כרונולוגית), והוא למעשה "נטול זיכרון".

    הסרט נבחר לאחד מעשרת הסרטים בעלי העלילה הלא לינארית הטובים ביותר של אתר הקולנוע "The Lab" (מתוך ויקיפדיה)
     
     
    ''
     
     
     
    שבועה (2001), שון פן
     
    ''
     
    סיפור מתח ותעלומת רצח מצוין, עם ג'ק ניקולסון מעולה, מתון, מפוכח, פנטסטי רובין רייט אחת נשגבת.
    סיפור מזעזע המבוסס על ספר גדול של הסופר השווצרי פרידריך דירנמאט, על מקרה של פדופיליה וקצין משטרה בדימוס האובססיבי עם המקרה.
     
    הסרט מתחיל עם פרולוג מיותר המזהיר על הסוף. אם זה אפשרי, אני ממליצה לדלג על ההתחלה הזו שמראה את הדמות של ניקולסון כפי שמעולם לא נראה בסיפור המתפתח באופן מופלא טוב.
     
     
    ''
     
     
     
     
    בלתי הפיך (2002), גספר נואה
     
    ''
     
    בלתי הפיך הוא סרט צרפתי משנת 2002, הנכתב ומבויים ע"י הארגנטינאי גספר נואה בכיכובם של מוניקה בלוצ'י, וינסנט קאסל ואלברט דופונטל. הסרט הוגדר על ידי מספר מבקרי קולנוע כאחד הסרטים השנויים במחלוקת שיצאו בשנת 2002, בעיקר בשל סצנות רוויות ביחסי מין ואלימות המצויות בו. ייחודו של הסרט הוא בכך שהוא מורכב בסך הכל מ-13 סצנות, כל אחת מהן מוצגת כשוט בודד, המסודרות בסדר כרונולוגי הפוך (כלומר מן הסוף להתחלה).
     
    הסרט מספר על תחילת החיפוש של שני גברים, מרקוס ופייר, שרוצים לנקום את האונס של אלכס, חברה של מרקוס וחברה לשעבר של פייר. הסיפור מתרחש בפריז בפרק זמן של יום אחד, וכאמור, הוא מורכב מ-13 קטעים באורכים שונים. הסצנות הראשונות מתאפיינות בהצגת תמונות רבות ברצף מהיר ותנועות מצלמה כאוטיות, אבל לאחר מכן הסצנות הופכות ליותר ויותר ניחוחות.
     
     
     
    ''
     
     
     
    הסיפור המופלא של בנג'מין באטן (2008), דיוויד פינצ'ר
     
    ''
     
    קייט בלאנשט מספרת את הסיפור המוזר והמרתק של אדם (בראד פיט) שחי את חייו במהופך. הוא נולד בגיל 80 ונעשה צעיר יותר ככל שעובר הזמן. החיים כפי שאנו מכירים אותם, בקצב ובאפשרויות לא מציאותיות, אבל מוצגים בעומה וריאליזם קולנועי רב עוצמה.
     
    ''
     
     
     
     
    בונוס:
     
    ספרות זולה (1994), קוונטין טרנטינו
     
    ''
     
    עלילת הסרט מורכבת מכמה קווי עלילה העוסקים בדמויות משולי עולם הפשע בלוס אנג'לס. הסיפור אינו מוצג באופן כרונולוגי - הוא מפורק לחלקים, מסודר מחדש, ומוצג לצופה מנקודות מבט שונות.

    בסרט ישנם ארבעה קווי עלילה עיקריים – וינסנט וג'ולס, מיה ואלאס, בוץ' קולידג', פאמפקין והאני באני. כל הארבעה קשורים זה בזה, אך וינסנט (המגולם על ידי ג'ון טרבולטה) הוא היחיד הבא במגע עם כל חמש הדמויות האחרות המובילות את קווי העלילה.

     
    הסרט מתחיל עם זוג פושעים היושבים לארוחת בוקר בבית קפה. הם מוכרים כ"פאמפקין" או "רינגו" (טום רות) ויולנדה או "האני באני" (אמנדה פלאמר). הם משוחחים על מצב ה"עבודה" שלהם וכמה מסוכן לשדוד חנות משקאות או תחנת דלק (שזה הדבר שבאופן רגיל היו עושים). בעיצומה של השיחה עולה הרעיון לפאמפקין לשדוד את בית הקפה בו הם יושבים, הם מסכימים לכך וחותמים זאת בנשיקה, מייד לאחר מכן, הוא נוטל אקדח שנמצא בתיקו וגם האני עושה אותו הדבר ועסוקה בלהפחיד את הלקוחות בזמן שהיא מכוונת אליהם את אקדחה.
     
    בסצנה האחרונה נמצא ג'ולס (סמואל ל. ג'קסון) ווינסנט (ג'ון טרבולטה) אוכלים ארוחת בוקר בבית קפה, הם מתווכחים שוב על החלטתו של ז'ול לפרוש. בסצנה קצרה, רואים את פאמפקין והאני באני קצת לפני תחילת השוד של הסצנה הראשונה.

    וינסנט יוצא לשירותים בבית הקפה, ובאותו רגע מחליטים פאמפקין והאני באני לשדוד את המסעדה. ג'ולס מסרב לדרישתו של פאמפקין למסור לידיו את המזוודה של מרסלוס ואלאס, ולאחר שווינסנט יוצא מהשירותים, נוצר במקום תיקו מקסיקני שבו מאיימים שני זוגות הפושעים זה על זה באקדחים. ג'ולס מצליח לפרוק את פאמפקין מנשקו ולקבל בחזרה את ארנקו ואת המזוודה. מכיוון שהחליט לעזוב את עולם הפשע, ג'ולס מעניק לפאמפקין את הכסף שהיה בארנקו, 1,500 דולר, ונותן לפאמפקין ולהאני באני ללכת לדרכם. אחריהם גם ג'ולס ווינסנט יוצאים מהמסעדה.

    סצנה זו היא הסצנה הפותחת את הסרט וגם זו המסיימת אותו. בסצנה הראשונה בסרט פאמפקין והאני באני יושבים בבית קפה ומתכננים את השוד, והסצנה מסתיימת כשהם קופצים על השולחנות עם אקדחים שלופים וזועקים "כולם להירגע, זה שוד, אם מישהו מכם יזוז, נירה בו".
    הסצנה המסיימת את הסרט מתחילה בכך שווינסנט וג'ולס נכנסים לבית הקפה, ומתחילים לשוחח, ורק בהמשך מסתבר שזוהי אותה המסעדה שבה מתבצע השוד בסצנת הפתיחה, ואכן תוך שניות ספורות מזנקים פאמפקין והאני באני על השולחנות, וכך נקשרת סצנת הפתיחה של הסרט לסצנת הסיום שלו.

     

    ''


    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/5/16 12:41:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2016-05-08 23:58:06

      תודה על הסקירה המושכלת. אני אהבתי במיוחד את "ממנטו". מרתק גם בצפייה שלישית.
      =======
      ממנטו, היה לי קשה להבין אותו בפעם הראשונה, לכם גם צפיתי בו מספר פעמים. סרט מרתק בהחלט :)
        18/5/16 12:40:

      צטט: זונות פוליטיות 2016-05-08 21:43:29

       

       

      ברוטוס:   רשימה ראויה לחלוטין. את "ספרות זולה" אני יודע בעל פה

       

       

      נטוס:      ואל תבחנו אותו, פליז

      =======


       

       

      ..

       

      חחח, הפעם, אוותר לכם מגניב

       

        18/5/16 12:40:

      צטט: א ח א ב 2016-05-08 19:44:26

      מכולם אהבתי את "ספרות זולה"...
      =======
      למען האמת, גם אני :)
        18/5/16 12:39:

      צטט: ת ה י ל ה 2016-05-08 18:48:54

      בתור אחת שהייתה עד לא מזמן מכורה לקולנוע ולסרטים, ממש לא נעים לי לגלות שאני מכירה רק חלק מהרשימה...נתת לי משימה:) תודה.
      ========
      איזה כיף שתרמתי במשהו בפוסט הזה, אל תרגישי לא נוח עם זה, גם אני, למרות היותי קולנועית נלהבת (בצפייה), טרם ראיתי סרטים שנחשבים לשוברי קופות אפילו :)
        18/5/16 12:37:

      צטט: Zvi Hartman 2016-05-08 12:54:27

      תודה נועה על הרשומה. מרתק יותר מתמיד
      ======
      העונג שלי צבי היקר :)
        18/5/16 12:37:

      צטט: שרון קדם 2016-05-08 11:11:59

      אני כנראה לא רואה את הסרטים הנכונים, תודה על הרשומה הוספתי לרשימה.
      =====
      בכיף, ממליצה בחום :)
      תודה על הסקירה המושכלת. אני אהבתי במיוחד את "ממנטו". מרתק גם בצפייה שלישית.

       

       

      ברוטוס:   רשימה ראויה לחלוטין. את "ספרות זולה" אני יודע בעל פה

       

       

      נטוס:      ואל תבחנו אותו, פליז

       

       

      ..

       

       

       

        8/5/16 19:44:
      מכולם אהבתי את "ספרות זולה"...
        8/5/16 18:48:
      בתור אחת שהייתה עד לא מזמן מכורה לקולנוע ולסרטים, ממש לא נעים לי לגלות שאני מכירה רק חלק מהרשימה...נתת לי משימה:) תודה.
        8/5/16 12:54:
      תודה נועה על הרשומה. מרתק יותר מתמיד
        8/5/16 11:11:
      אני כנראה לא רואה את הסרטים הנכונים, תודה על הרשומה הוספתי לרשימה.

      ארכיון

      פרופיל

      מיסיס הייד
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין