כותרות TheMarker >
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    להזהיר את הגדולים על הקטנים - פרשת אֶמֹר

    0 תגובות   יום חמישי, 12/5/16, 21:51

    ­

    ''

     

    ויאמר אמר ואמרת אליהם 

    מעניין ששלוש פעמים השורש אמר מופיע בפסוק הפותח את הפרשה. [ויקרא כ"א א'] "וַיֹּאמֶר השם אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו". בד"כ אנחנו מכירים לשון של וידבר (שזה לשון קשה יותר) ואילו כאן זה אמר שזה לשון רכה. ויאמר השם אל משה, אמר, ואמרת אליהם. אם כן למה יש שלוש פעמים אמר? בפעם השנייה והשלישית, חז"ל אומרים [יבמות פ"ה] ורש"י מביא במקום, להזהיר גדולים על הקטנים. למה צריך להיות כתוב פעמים? שהגדולים, הכהנים ישמרו על הקטנים על הילדים, שידריכו אותם ויחנכו אותם, לנפש אל ייטמע בעמיו. הכוונה שישמרו על קדושה וטהרה. הגדול שישמור זה אמ­­­­­ר אחד ואמרת שהקטנים ישמרו גם.

     

    אחריות החינוך על הגדול

    מכאן אנו למדים שלגדול יש אחריות לחנך את הקטן. ידוע שבדור שלנו יש אנשים שמרגישים בדידות, וניתוק ח"ו אחד מהשני. כל אחד חי לבד, לעצמו. והסיבה לכך היא שלא לוקחים אחריות על השני. כל אחד צריך להחליט לרחת אחריות על השני, ואם זה יגע לו ללב שהשני חשוב כמו שהוא חשוב לעצמו, אולי אפילו יותר מעצמו. והא כל הזמן נזהר להזהיר את השני. וזה יכול להיות חבר שהוא יותר קטן ממנו בגיל או בחכמה. וכל עניין האזהרה צריך להיות בלשון רכה. בלשון של אמר. ­­­­­ואכן, אם אדם מרגיש אחריות כלפי השני זה שולל ומבטל את הבדידות.

     

    להזהיר מלשון להבהיר

    המילה להזהיר, זה לא רק להיזהר שלא יקרה לו משהו ח"ו, להזהיר זה בלשון הקודש גם מלשון זוהר, בהירות, אור גדול. כמו שכתוב בספר [דניאל י"ב ג'] "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד". לכן ה"זהר" ספר היסוד של הקבלה נקרא זהר, כי מזהיר קורן אור. הוא מזהיר באור חזק וגדול שמאיר הרבה נשמות והוא כולל הרבה נשמות ביחד. כי "על" (להזהיר גדולים על הקטנים) מפורש הרבה פעמים כ-"על ידי". זאת אומרת אפשר לקרוא את זה בשני כיוונים. כי אם אני יודע איזה דבר ויכול להשפיע על השני שהוא לא יודע את זה, אז האחריות מוטלת עלי ללמד אותו את זה, להזהיר (להאיר) אותו. ובכך אני מקבל אור חוזר. (פידבק) זה לא חייב להיות פידבק בדיבור זה יכול להיות אנרגיה. שאני מקרין אנרגיה, ומזהיר את השני, (מאיר) אני מקבל בחזרה. וזה מכונה להזהיר את הגדולים – שהגדול בעצמו נעשה מזהיר. ז"א להזהיר את הגדולים (להבהיר אותם להאיר אותם) על-ידי הקטנים, בזה שהוא ממש את האחריות ומלמד את הקטן. ואז הוא מקבל בחזרה אור גדול והוא זוהר.

     

    רב חבר תלמיד

    מכל מלמדי השכלתי ומתלמידי יותר מכולן. ­­­­­­­­­­­זהו חיבור בין [תהלים קי"ט צ"ט] מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי כִּי עֵדְו‍ֹתֶיךָ שִׂיחָה לִֿי" לבין: [מכות י' א'] והיינו דאמר רבי הרבה תורה למדתי מרבותי ומחבירי יותר מהם ומתלמידי יותר מכולן". יש מקור יותר קרוב ב-[תענית ז' א'] "דאמר ר' חנינא: הרבה למדתי מרבותי ומחברי יותר מרבותי ומתלמידי יותר מכולן". זה גם נמצא בפרקי אבות "בן זומא אומר איזהו חכם הלומד מכל אדם שנאמר כנ"ל, מכל מלמדי השכלתי גו'.

    לסיכום לכל אד צריך להיות משהו מעליו שזה רבי, וצריך להיות חבר שהוא מולו וגם צריך להיות תלמיד, מישהו שהוא מקבל ממנו. התלמיד הוא הקטן, החבר הוא השווה בשווה והרבי הוא הגדול. כנ"ל הרבה קבלתי גו'. ומחברי יותר מהם ומתלמידי יותר מכולם. איך זה יתכן? מה הכוונה מהתלמידים? זה האור החוזר שמקבלים מהתלמיד. להזהיר גדולים על הקטנים. בחברים יש גם כן אור שיוצא וחוזר המכונה "רצוא ושוב" [יחזקאל א' י"ד] "וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב כְּמַרְאֵה הַבָּזָק". ז"א שיחה עם החבר זה כמו דופק, חי, כל הזמן הוא רץ ושב. והחיוֹת זה החיוּת, כמו הדופק של הלב. והיחס כ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­לפי הרב זה יחס של ביטול, שאני כמו אין לגבי הרבי שמעלי.

     

    ג' פעמים אמֹר

    שלושת הפעמים שכתוב אמר זה בדיוק שלושת היחסים האלה. עפ"י הקבלה אחת מהסודות הכי עמוקים שקבלנו מהאריז"ל ש"אמֹר" ראשי תיבות אור מים רקיע. האור המגיע מלמעלה, שהוא לגמרי רוחני, ומתגשם עד שהופך למים (לשון הגשמה) וממשיך להתגשם עד שהופך לרקיע (שאז הוא יותר נקבע). כיוון שמים אינם יציבים הם נעים ונדים, ואילו הרקיע הוא מציאות גמורה. (אלו השלבים של בריאת העולם) וזה גם המשכת הזרע בהתהוות הוולד לפי הקבלה.

    אם כן, מה שאני מקבל מהרבי שלי זה אור. מה שאני מתדבר עם החבר שלי [מלאכי ג' ט"ז] "אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי יְהוָה אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב השם וַיִּשְׁמָע וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי השם וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ". ואני מתדבר עם החבר שלי – רצוא ושוב, זה מים. (מיא דניידי) אין מים אלא תורה. וברגע שאני רוצה ללמד משהו את התלמיד שלי זה חייב להיות רקיע – יציב. כיוון שאני צריך להגיד משהו ברור, הלכה ברורה. כמו בפרשה שלנו שהגדולים צריכים להזהיר את הקטנים לשמור על קדושה וטהרה, הדברים צריכים להיות חתוכים. (רקיע) אם כן, ג' השלבים האלו הם בדיוק ג' היחסים בין הרבי, חבר ותלמיד. ואם אני מצליח לקחת את האור מהרבי ולהגשים אותו כמו מים לחבר ויותר כרקיע שזה עובר כלימוד לתלמיד – אז אני מקבל את כל האור הגדול חזרה. וזה נעשה "מתלמידי יותר מכולם". מה הכוונה מכולם? שזה באמת עבר את כולם. זה הגיע מהרבי וכשזה חזר מהתלמיד זה אור חוזר גדול מאוד כמו שכתוב שאור חוזר לקדמותו ממש.

    [ ספרי כ"ק אדמו"ר האמצעי, נר מצוה ותורה אור, שער האמונה, כ"ט ב'] "לפי שזהו טבע דבחי' או"ח כשהוא חוזר חוזר לקדמותו ממש שהוא בחי' העצמות ממש גו'."

     

    ויאֹמר, אמֹר, אמרת

    [ויקרא כ"א א'] "וַיֹּאמֶר השם אֶל מֹשֶׁה גו'." זה השם מדבר. כמו שכתוב "מורה רבך. כמו שכתוב ב-[אבות ד' י"ב] "רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן שַׁמּוּעַ אוֹמֵר, יְהִי כְבוֹד תַּלְמִידְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וּכְבוֹד חֲבֵרְךָ כְּמוֹרָא רַבָּךְ, וּמוֹרָא רַבָּךְ כְּמוֹרָא שָׁמָיִם:" לכן מה שהוא שומע מהרבי שלו צריך להיות חוויה נפשית כאילו שמע מהקב"ה בכבודו ובעצמו. כאילו שמקבל אור מהשם. זה כנגד הרבה למדתי מרבותי. ומה שכתוב "אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן גו'." זה יחס של חברים, זה המים. ובסוף "וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּי" דווקא כאן לומדים רז"ל (מהתוספת ואמרת אליהם) מכאן למדים להזהיר את הגדולים על הקטנים. שזה היחס, והאחריות אל התלמיד. ואז הבדידות מתבטלת. כתוב עד שהיה יחס של רבי חבר תלמיד הייתה בדידות. ומשבא הבעל שם טוב והביא אתו את הבשורה של החסידות. את העיקרון של האמֹר. שיש את האור מהרבי ואת המים המתוקים של היחס עם החברים "דיבוק חברים" (שיחת השבוע 1038 ) דיבוק חברים. מן המעיין מאת: הרב אליעזר ברוד השפעת החברה - "ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כ"ה כ"ד). מפרש רש"י: "כשהייתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר – יעקב היה מפרכס לצאת, עוברת על פתחי עבודה-זרה – עשיו מפרכס לצאת". הכול תלוי באם, עם מי היא מתחברת. אם חברתה היא חברת אנשי שם ועבר, "יעקב מפרכס לצאת", והיא יכולה לצפות שתלד ותגַדל ילד כיעקב. אך אם היא נכנסת ובאה בבתי עבודה-זרה, יֵצא ממנה עשיו. לא לבד - במשנה נאמר (אבות ד' ח') "אל תהי דן יחידי" – ללמדנו שכאשר אדם דן ובודק את מצבו הרוחני, אל יעשה זאת בינו לבין עצמו, אלא ייקח לו חבר, שיעזור לו להעריך את עצמו באמת. (לקוטי שיחות)

    שתיים מול אחת - כשיהודי מספר לחברו את נגעי לבבו, והשניים משוחחים ומחפשים עצה כיצד לתקן את הדרוש תיקון, עומדות אז שתי נפשות אלוקיות מול נפש בהמית אחת. על-ידי כך נעשה בפועל התיקון הדרוש.

    (לקוטי דיבורים) המידה היחידה אהבת-רעים ודיבוק חברים היא המידה היחידה שיכולה לתת לאדם דרך בים החיים, ולהעמידו על בסיס נכון. רק אוהב וידיד יכול להעמיד את האדם על רגליו, להצילו מבוץ היגון והאנחה ולהעלותו למרחבי אור. (הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

    צריך חבר - חסיד צריך שיהיה לו חבר, שאיתו יוכל לשוחח בגילוי-לב על העניינים הפנימיים הלוחצים על ליבו. (אגרות-קודש)

    לא בודד - מי שיש לו אוהב נאמן – אינו בודד, גם כאשר מרחק של אלפי פרסאות מפסיק בין השניים. לפני אהבה אין מחיצות, ובאהבה לא שייך ריחוק מקום. (הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

    שיחה והסחה - נאמר (משלי י"ב כ"ה) "דאגה בלב איש ישחנה". מביאה על כך הגמרא (יומא ע"ה א') שני פירושים: "יַשְׁחנה מדעתו... יְשׂיחנה לאחרים". כאשר אדם משיח את דאגתו לידיד אמת, הוא גם מסיח דאגה זו מליבו ומתמלא שמחה וביטחון בישועת ה'. (הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

     

    שנזכה שיהיה לנו רבי אמיתי, ושיהי לנו חברים בדיבוק חברים, וכל אחד מאתנו שיהיה מורה עם תלמידים להמשיך את האור למים ורקיע שיקויים בנו "וַיֹּאמֶר השם אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם"

    ובא לציון גו­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­אל

     

    דברים בשם אומרם:

    הרב יציק גינזבורג שליט"א  
    מקור הציטוטים:  ויקיטקסט

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין