סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

טיול בגיאורגיה - המשך

23 תגובות   יום חמישי, 19/5/16, 05:13

24-4-2016

הבוקר האיר על קוטאיסי העיר השניה בגודלה בגיאורגיה. . יצאתי למרפסת המלון כדי לגלות נוף מרהיב נהר שוצף בתוכה, קתדרלות עתיקות ושוק צבעוני הומה. ירדנו לאכול ארוחת בוקר קלה במלון. יצאנו לסייר בשוק. כל המוכרות הן נשים. ברחוב ישבו נשים עם ארגזים ובהם עשבי תיבול, ירקות ופירות. בתוך השוק המקורה אפשר היה למצוא שפע של אוכל. צ'וצחלות, לדר, תבלינים, פירות, כל מיני תבואות וסוגי קמח. בלטו בנוכחותם העופות מרוטי הנוצות וחנויות הבשר והדגים המגרות.

משם הלכנו כמה מאות מטרים לכיוון בית הכנסת העתיק שבעיר. קצת התברברנו. שאלנו נהג ג'יפ גדול שהוריד שתי נשים  בפתח כנסייה הומה אדם. הוא קצת התקשה בהסבר אז במקום להתאמץ הזמין אותנו להצטופף בג'יפ ולקח אותנו לפתח בית הכנסת שהיה במרחק של 250 מטרים.

נכנסנו לומר שלום באמצע תפילת הבוקר. אפילו אתנו לא התקיים מניין. בית הכנסת העתיק הוא אחד משלושה, בקהילה של 20 אלף יהודים שחיו בקוטאיסי החל מהמאה ה-19. המתחם יש בית כנסת נוסף וגם בית ספר. כיום נותרו בקוטאיסי כמה עשרות יהודים בקהילה זעירה.

חזרנו למלון, עלינו לרכב והתחלנו את הדרך הארוכה אל מֶסטיה, בירת חבל סוֲונֶטי, השוכנת בקווקז הגבוה. לפנינו 250 קילומטרים של נסיעה. תשתית הכבישים בגיאורגיה נמצא בפיתוח. אין כמעט כבישים דו מסלוליים. לעיתים קרובות הכביש לא עוקף כפר אלא עובר דרכו. בני אדם ובעלי חיים מסתובבים באמצע הכביש.  לאחר שעתיים של נסיעה הגענו לזוגדידי. עיר קטנה במערבה של גיאורגיה, בירת חבל סמגרלו. עצרנו לשוטט קצת בשוק התוסס והססגוני.

בזוגדידי יש לא מעט פליטים מאבחזיה. בעבר היתה אבחזיה ובירתה סוחומי , שעל שפת הים השחור, הרביירה הסובייטית. לאחר התפרקות ברית המועצות התנתק אבחזיה מגיאורגיה והכריזה על עצמאות בחסות רוסית. שני שליש מאוכלוסיית אבחזייה, איבדה את ביתה בסיכסוי השליטה והדמים.

בשוק שאלנו איפה אפשר לאכול במסעדה מקומית. אחת המוכרות הצמידה לנו את בנה, שיוביל אותנו למסעדה בלב השוק. מסעדת פועלים קטנה עם שני שלחנות לעשרה סועדים בקושי. הזמנו חצ'אפורי, חינקאלי, מרק ולקינוח צ'צ'ה, סוג של וודקה גיאורגית. החצ'אפורי הוא מאפה בצק שמגיע בכל מיני גרסאות. עם גבינה, עם ביצה, עם ירקות, עם בשר ועוד. החינקאלי הם כיסוני בצק ממולאים בבשר בדרך כלל מבושלים במים חמים ומוגשים לוהטים.

לידנו ישב איש קטוע רגל ואכל ארוחת צהריים. כששמע שאנחנו מישראל אמר למלצרית לקחת בחזרה את הצ'צה, התקשר בטלפון לבנו שיביא לנו בקבוק צ'צ'ה איכותית יותר שמו "גיאורגי" והוא סוחר דגים מקומי שאיבד את רגלו במלחמה באבחזייה. שתינו לחייו, לחיי גיאורגיה, לחיי ישראל, לחיי הנשים היפות, לחיי הנשים שצריך קצת צ'צ'ה כדי שיהיו יפות ולחיי החיים. הענקנו לו מצית עם דגל ישראל מצויר עליו והוא היה מאושר. גם אנחנו.  בשנים האחרונות לא נוח להבליט את הישראליות בחו"ל. בגיאורגיה יש חמימות גדולה והערצה לישראלים. כולם רוצים לארח ולעזור ולשמח. אין פחד.

מזוגדידי התחלנו לעלות לכיוון הרי הקווקז  מושלגי הפסגות. עברנו ליד אגם אנגורי שנוצר על ידי סכר שנבנה ב1980. הסכר מספק 40% מהחשמל בגיאורגיה ונחשב לקונסטרוקציה הגבוהה בקווקז.

הדרך אל מסטיה חוצה את נהר האנגורי השוצף על פני מספר גשרים. אנחנו בתקופת הפשרת השלגים. המון מים זורמים מכל מדרון והר אל הנהר. לאורך הכביש זרועות אבנים שנפלו מהצוקים הסמוכים. הנוך הופך לאלפיני. פסגות מושלגות, קרחונים ועמקים מקסימים. פריחת הדובדבן הלבנה מעטרת העצים בצד הדרכים.

ליד אחד הגשרים עצרנו כדי להשקיף על הנהר השוצף מלמעלה. שם מצאנו את גבריאל. יהודי גיאורגי, רופא שיניים במקצועו שעוסק בתיירות דובר אנגלית ורוסית מעולה. מסתבר שממנו שכרנו את הרכב. הדריך שלושה ישראלים שהיו אתנו בטיסה ושכרו את שרותיו משדה התעופה ועד שדה התעופה. את מזגן הרכב הוא לא סידר אבל עזר לנו מאד בהמשך הטיול עם מלונות ובייעוץ על תכנית הטיול.

לפנות ערב הגענו סוף סוף למסטיה בירת חבל סווֲנֶטי ( svaneti ) עיירה קטנה שמזכירה עיירת סקי באלפים. הסוואנטיים הם עם עתיק יומין שחי בבידוד על רכסי הקווקז הגבוה, אלפי שנים. השליטים של רוסיה ושל גיאורגייה מיעטו להגיע לחבל. באיזור שפע של מסלולי טיולים רגליים ורכובים. טרקים בני כמה ימים, פסגות הרים לטיפוס ומסלולי סקי. מגדלי האבן הסוונטיים המפורסמים, ניצבים ליד כל בית. המגדלים נבנו במקור לצורך הגנה ואחסון ולאחר מכן הפכו לסמל סטאטוס.

הגסטהאוס של מרינה, קרוב למרכז העיירה. החדרים מאד בסיסיים , לא הכול פועל והשירותים מחוץ לחדרים. מצד שני הכנסת האורחים חמה והאוכל טעים. מרינה נולדה במקום. עד לפני עשר שנים הייתה חקלאים והתפרנסה מגידול בעלי חיים ומשק עזר. ילדיה עזבו את המקום. בהתחלה השכירה חדרים בתוך הבית. ביחד עם בעלה,  בנתה בית אירוח עם 15 חדרים. את הדיר בו חיו בעלי החיים במהלך החורף הפכה לחדר אוכל רומנטי בו הוגשה ארוחת הערב.

25-04-2016

התעוררנו בבוקר ליום יפייפה. ארוחת בוקר טעימה, תדלוק , צידה לדרך כבר  אנחנו נוסעים לאושגולי. אושגולי הוא מקבץ של 4 כפרים קטנים שנמצאים למרגלות הר שחארה. ההר הגבוה בקווקז. פסגתו מתנשאת לגובה 5,200 מטרים והוא יעד טיפוס פופולארי. הכפרים הסוונטים נחשבים ליישובי הקבע הגבוהים באירופה.

המרחק הוא רק 48 קילומטרים אבל הדרך משובשת.  מרביתה שביל עפר סוג ב'. נוסעים עליה, עשרות רכבים ביום. הדרך יפה ואטרקטיבית לא פחות מהכפרים עצמם.

הדרך התפתלה בין  צוקים, מפלי מים, גשרים, סלעי ענק, ומגדלי אבן.  מגדל אחד נבנה על שפת בנחל אבל לא היה צמוד אליו בית כמו לשאר המגדלים. התברר, שזהו מגדל עם סיפור רומיאו ויוליה שנשאר כעדות לאהבה האסורה. שילמנו לארי וחצי, ונכנסנו כדי לטפס מבפנים בין המפלסים השונים.

שלוש שעות של נסיעה איטית  וזהירה עם הרבה הפסקות, הביאו אותנו לכפרים הסוונטיים למרגלות הר שחארה. שלג כיסה את מדרונות ההרים וערפל קל הופיע מידי פעם. הגענו לנקודה הגבוהה בכפר שם עצרנו. כומר חביב הרשה לנו להיכנס למנזר המבודד. בתוך קפלה קטנה ראינו כתבי יד וציורי קיר עתיקים. המנזר והכנסייה נבנו כאן  לפני מאות שנים. בחצר המנזר היו פזורים קברים עתיקים, ביניהם גידלו תפוחי אדמה.

שוטטנו בין המגדלים והסמטאות. ליד מבנה ציבור כלשהו שוחח אתנו ילד אולי בן 10 באנגלית משובחת במבטא אוקספורד.

הדרך חזרה ארכה רק שעה וחצי של שיכרון נופים. לקראת החזרה לעיירה מסטיה החלו פני השמים להתקדר. הגענו לרכבל כדי לעלות על הר השקילי – heshkili   המשקיף על מסטיה וסביבתה, ממנו יורדים מסלולי סקי. היה קר  מאוחר וגם סגור. גשם החל לרדת. חזרנו לגסטהאוס של מרינה למנוחה קלה, מקלחת וקצת צ'צ'ה.

קבענו להפגש עם גבריאל מדריך הטיולים שהשכיר לנו את הרכב ובמקביל הדריך שלושה אחרים ששכרו מראש את שרותיו לכל התקופה.  בקפה "לילה" שבמרכז מסטיה. גבריאל עזר לנו לתכנו את ההמשך ולסגור את המלונות לשלושת הימים שנותרו. המרכז בנוי סביב כיכר עם תחנת משטרה כמה חנויות, בית קפה ופסל מיוחד של המלכה תמר.

תמר בָּגְרַטְיוֹנִי הייתה מלכת הממלכה הגאורגית המאוחדת מ-1184 ועד למותה ב-1213. תקופת שלטונה נחשבת כתור הזהב של העם הגאורגי.  היא עצמה נחשבה בעיני נתיניה למלכה מוצלחת ומיטיבה שכונתה "מלך המלכים ומלכת המלכות" ו"תמרה הגדולה. היא הוכתרה למלכה על ידי אביה. לאחר מותו, נאבקה באצילים הגיאורגים שכפו עליה נישואין.  התגרשה מבעלה וגרשה אותו ואת מתנגדיה. נישאה לנסיך שבחרה בעצמה והורישה ממלכה ענקית וחזקה לבניה שמלכו תחתיה.

למרגלות הפסל מצאנו מקבץ סמלים מעניין. מנורה עברית, חצי סהר מוסלמי, רוזטה צלב אורתודוכסי, ועוד סמל לא ברור.  לשאלתנו סביר גבריאל כי הסמלים על פסלה של תמר מסמלים אוניברסליות, סובלנות, ידידות ורב תרבותיות כפי שהיה נהוג בזמן שלטונה לפני 800 שנה.

גשם שוטף וחזק החל לרדת. נמלטנו לחדר האוכל הרומנטי של מרינה. זללנו כרוב כבוש, סלטים מעולים כולל ההוא עם החציל ממולא בממרח אגוזים וגרגרי רימונים, מרקים, בשר וכמובן הרבה יין. מרינה המקסימה הדליקה תנור חזק וחם, התיישבה לידנו ובעזרת לודמילה, חברתנו למשלחת סיפרה על חייה במסטיה,  ובכלל. עלות הארוחה,  15 לארי לבנאדם (23 שקלים). הגשם הכבד ירד ברציפות כל הלילה.

25-4-2016

בבוקר כשהתעוררנו פסק קצת הגשם. נפרדנו ממרינה בארוחת בוקר מרגשת, שכללה פיינקייק וריבות במבחר טעמים.

ממסטיה נסענו לכיוון שדה התעופה. עברנו אותו והמשכנו עוד חצי שעה בדרך עפר לכיוון הקרחון צ'לאדי. חצינו ברגל גשר תלוי מעל הנהר השוצף והתקדמנו כמה מאות מטרים בערוץ המיוער, על הקרקע המושלגת. הלכנו עד סלע גדול והשקפנו על שדות השלג המשתרעים מפסגות ההרים לערוץ הענקי. שמענו ממטיילים שהיו שם אתמול כי אי אפשר להגיע עד הקרחון עצמו וככל שמתקדמים הדרך מסוכנת עקב מפולות שלגים סלעים ובוץ.

הסתובבנו וחזרנו לרכב. משם נסענו לרכבל שהחמצנו אתמול. הרכבל  העלה אותנו לפסגת הר השקילי – heshkili   ממנו נשקף נוף מרהיב של עמק נהר האנגורי, עיירת ההרים מסטיה, והפסגות שסביבה.

אפילו היו כמה גולשי סקי שניצלו את ימי השלג האחרונים, לגלישה במורדות ההר.

חזרנו למסטיה לביקור במוזיאון הסוונטי. המוזיאון קטן מודרני ובו תצוגות מרשימות של אורח החיים בסביבה, צילומים ישנים, כלי עבודה ונגינה מסורתיים, נשק וכתבי קודש בני יותר מאלף שנים. שליטים טרחו להחביא במסטיה חפצים יקרים וערכיים מעיני הכובשים ששלטו בגיאורגיה לאורך השנים.

לארוחת הצהריים עצרנו בצד הדרך היורדת ממסטיה שבמרומי הקווקז. על סלע גדול פרשנו גבינות , ירקות, ולחם טרי. משאית קטנה עצרה לידינו. הנהג ירד מנפנף בידיו ומתרגש.

"מה זה צריך להיות? ככה  אוכלים?" תרגמה לנו לודמילה.

"מה כבר עשינו לא בסדר?" שאלנו.

במקום תשובה קיבלנו 3 בקבוקי יין קאחאתי משובח רענן ואדום בפעם פירותי. הנהג התגלה כסוחר יין מקומי המוכר לחנויות ולמסעדות. שתינו אחד, אתו ולכבודו, ולכבוד הנוף שמסביב.ככה זה בגיאורגיה.

המשכנו בנסיעה בדרך הראשית לזוגדידי, ומשם לצ'חלטובו. Tskaltubo . הגי פי אס אמנם סימן שיש דרך קצרה יותר, אבל קצת נמאס לנו לנסוע בדרכים משובשות. גם בדרך הראשית, נתקלנו במאות פרות וחזירים רועים  על הכבישים סמוך לבתים. הבהמות הצטופפו ליד שערי הדירים והרפתות, מחכות שיפתחו להם את הדלת. מרבית הגיאורגים חיים בכפרים ומתפרנסים מחקלאות משקי עזר. ראינו לא מעט בתים נטושים והרבה עזובה. המדינה עדיין לא התאוששה ממשבר ההגירה השלילית וההזנחה לאחר התפרקות בריה"מ.

מלון פרומיתיאוס Prometheus שגבריאל סידר לנו במחיר של 65 לארי לחדר כולל ארוחת ערב, היווה שידרוג משמעותי לעומת הגסטהאוס במסטייה. מיטות ענקיות, סדינים מלטפים וחלומות פז.