כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בחוקותי

    7 תגובות   יום חמישי, 26/5/16, 12:33

    רשב"י ומדינת ישראל

    הימים שסביב ל"ג בעומר מתקשרים לרבי שמעון בר יוחאי, רבי עקיבא ובר כוכבא .

    ל"ג בעומר הוא יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי , כפי שמופיע בספרים , אך גם יום שבו לפי המסורת פסקו מלמות תלמידיו של רבי עקיבא על שלא נהגו כבוד זה בזה .

    רבי עקיבא תמך בדמותו של בר כוכבא שעמד בראש המרד ברומאים , מרד שכשל ונהרגו בו אלפים רבים .

    לא מן הנמנע לומר שמתלמידיו של רבי עקיבא מתו באותו מרד , בהיותם לוחמים בצבאו של בר כוכבא .

    הרי אם רבי עקיבא תמך בבר כוכבא , ועוד ראה בו שהוא מלך המשיח , בוודאי שתמיכה זאת הביאה את רבי עקיבא לצעדים מעשיים ולא רק לתמיכה 'באוויר' ולכן בוודאי ששלח את תלמידיו להיות לוחמים בצבאו של בר כוכבא .  

    יותר מכך , כפי שנראה בדבריו של הרמב"ם , רבי עקיבא היה 'נושא כליו' של בר כוכבא .

    מה פירוש נושא כליו ?

    זאת אינה רק תמיכה בפה , אלא שותפות מלאה במלחמה שניהל בר כוכבא , ובוודאי שאם יש לרבי עקיבא ישיבה כה גדולה הוא יחנך את תלמידיו לצאת ולהילחם תחת האדם שרבי עקיבא ראה בו מלך המשיח .

    וכך כותב הרמב"ם בהלכות מלכים :

    "ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו .

    אין הדבר כך . שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה . 

    והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך .

    והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח .

    ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח . עד שנהרג בעונות .

    כיון שנהרג נודע להם שאינו . ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת...".

    בר כוכבא אמנם נהרג בעוונות (של מי? לא כתוב ששלו , אלא של בני דורו...)

    אך למחשבתו של רבי עקיבא לא היה חולק מלבד תנא אחד .

    אמנם בדברי הבבלי בסנהדרין צ"ג ע"ב, נראה שחכמים לא קבלו את בר כוכבא שטען שהוא המשיח , וחכמים טענו שהוא לא כיוון שאינו 'מריח ברוח הקודש' , אך הרמב"ם לא פסק כאן כדברי הבבלי אלא כדברי הירושלמי במסכת תענית כ"ד ע"א :

    "תני ר' שמעון בן יוחי עקיבה ר' היה דורש (במדבר כד, יז) "דרך כוכב מיעקב" - דרך כוזבא מיעקב .

    ר' עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר :

    דין הוא מלכא משיחא .

    א"ל ר' יוחנן בן תורתא :

    עקיבה' יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבא" (ירושלמי תענית כד, ע"א).

    מלבד ר' יוחנן בן תורתא לא היה חולק על רבי עקיבא .

    תלמידו הגדול של רבי עקיבא , הלוא הוא רבי שמעון בר יוחאי , הוא שמביא את דברי רבי עקיבא ובוודאי שלא חלק עליו וסבר גם הוא שבר כוכבא הוא מלך המשיח ,

    למרות שאכן בר כוכבא היה שנוי במחלוקת , למשל כשהיה יוצא בר כוכבא לקרב היה אומר :

    "ריבוניה דעלמא, לא תסעוד ולא תכסוף" , שפירושו , הקב"ה אל תעזור לנו ואל תפריע . ולמרות דבריו אלה תמך רבי עקיבא בבר כוכבא .

    גם ר' יוחנן בן תורתא החולק על ר' עקיבא , סבר שבר כוכבא אינו משיח בן דוד ,

    אך יתכן שזיהוי אפשרי של בר כוכבא עם משיח בן יוסף המטפל בצדדים הגשמיים יותר, על כך לא תהיה מחלוקת...

    ר' שמעון בר יוחאי הולך בעקבות רבו בתמיכתו בבר כוכבא .

    גם הרמב"ם פסק שמלך המשיח אינו צריך להיות 'בעל מופתים' , ורק מיתתו של בר כוכבא הוכיחה עליו שאינו המשיח , ולא מעשיו...

    בימים בהם נזכרת תורתו של רשב"י , חשוב ללמוד את דבריו אלה .

    ומה צריך להיות היחס לפיכך לציונות , למבשרי הציונות , למנהיגים של העם שהביאו לתחיית האומה בארץ ישראל ?


    הקדשת האדם לה'

    "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ כִּי יַפְלִא נֶדֶר בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת לַה'".

    ספר ויקרא , תורת כהנים, ספר המתעסק בקדושתם של הכהנים בתוך ישראל , בקדושתם של ישראל לעומת הגויים , קדושת הזמנים וקדושת ארץ ישראל, מסתיים דווקא בעניין הקדשות וערכין , מה קורה כאשר אדם החליט להקדיש את ערכו שלו או ערך אדם אחר לה'.

    מדוע ספר ויקרא שמתעסק בקדושה מסתיים דווקא בדבר הנראה כל כך פרטי ,

     לעניין שיש בו דיוקים מ ה'שווי' והערך של כל הקדשה לה' ,

     למשל :

    "וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְעַד בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ . וְאִם נְקֵבָה הִוא וְהָיָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשִׁים שָׁקֶל..."?

    לאחר לימוד של כל ענייני הקדושה בספר ויקרא , יכול אולי האדם להגיע למסקנה שבכדי להיות קדוש צריך האדם להיות הכי קרוב לה' , ולהיות הכי קרוב לה' פירושו שהאדם ימסור את נפשו ממש לה' , שהרי הנשמה של האדם מתגעגעת ונכספת למקורה ולשורשה , והיה מקום לחשוב שהניתוק מהגוף הוא פסגת שאיפת הקדושה של האדם .

    אדם שרוצה להקדיש את עצמו לה' , הקב"ה לא רוצה שימסור את נפשו שלא לצורך.

     אמנם יש מצווה למסור את הנפש על קידוש ה' כאשר יש צורך בכך , כאשר הגיע הדבר לידיו של האדם ונזדמן לפניו מקרה כזה , אך האדם לא צריך ליזום מקרה כזה של מסירות נפש ממש. הלוא גם רבי עקיבא שדרש שהאדם צריך למסור את נפשו לה' , שנאמר 'בכל מאודך' ,

     לא הביא את עצמו למצב כזה של למסור את הנפש , אלא כאשר נתגלגל לפניו מקרה כזה שהוא נדרש למסור את נפשו על קידוש ה' , אז אכן קיים זאת, וכך אמר רבי עקיבא :

    "מתי יבוא לידי ואקיימנו, ועכשיו שבא לידי ולא אקיימנו?!".

    ולכן, מלמדת אותנו התורה שפסגת הקדושה של האדם היא לקדש את החיים כאן בעולם הזה, לקדש את ה' בתוך עולם החומר , בתוך עולם המעשה .

     לכן מי שרוצה להקדיש לה' - את ערכו , את שוויו כפי שקבעה התורה , את זה יתן לה' ,

     אך הגוף ימשיך להתקיים ולחיות ולעבוד את ה' בקדושה בחיי העולם הזה .

    הקדושה מתגלה בעולם כפי שלמדנו בספר ויקרא , בכל רבדי החיים , במימד הנפשות ,

     בעם ישראל ובכהנים שבתוכם , במימד הזמן בשבתות ובמועדים , ובמימד המקום בארץ ישראל ובבית המקדש מכל הארצות .

     קדושת ה' מתגלה בכל תחומי החיים ולא רק בתחום הרוח , בלימוד התורה ובמצוות .

     אדרבה , שם אין חידוש שהקב"ה מתגלה , בוודאי שיש קדושה בתורה , במצוות ,

     בבית הכנסת .

     החידוש הוא שהאינסוף ברוך הוא מתגלה בעולם החומר במוגבל , בתוך חיי המעשה ,

     הפרטיים של כל אדם , ובחיי החומר של האומה , בבניין העם וארץ ישראל .

    כך יכול האדם להתמסר ולהתקדש לעבודת ה' בכל תחומי החיים שלו, וכאשר האדם ינהל

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/6/16 23:53:
      ימים טובים שלוימלה יקר
        31/5/16 07:20:
      תודה מעניין!
        30/5/16 17:14:

      שבוע מוצלח שיהיה.

        30/5/16 16:41:
      שלמה ידידי היקר כאח לי. מרתק ומעניין כמו תמויד ואף יותר. יישר כח והמשך שבוע טוב ומבורך לך וליקיריך,
        27/5/16 09:26:
      שבת טובה וברוכה...
        27/5/16 03:24:
      שבת שלום :)
        26/5/16 12:39:
      יפה, מחכים ומעניין! שבוע טוב!! וכבר מתקרבים לשבת אז גם שבת שלום ול"ג בעומר שמח :)