סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

טיול בגיאורגיה - חלק שלישי

27 תגובות   יום חמישי, 2/6/16, 00:13

26-04-2016

בלילה ירד גשם קל. בבוקר התחזק. התעוררנו בניחותא במלון פרומיתיאוס בעיר צחלטובו הסמוכה לקוטאיסי.

שמנו פעמינו לפארק סטפאליה, כדי לסייר בשמורת טבע, שבה התגלו עקבות דינוזאורים. הגשם התחזק.

חיכינו כדי שהגשם יחלוף אבל הוא הפך למבול. עזבנו את פארק סטפאליה ושמנו פעמינו למערת פרומיתיאוס הסמוכה. המערה התגלתה במקרה לפני כמה שנים. קילומטר וחצי של נטיפים יפים בצורות ובגוונים מיוחדים. לאורך המסלול יש תאורה מודרנית. ניתן לקחת מסופונים עם הסברה לאורך הדרך. בסוף הסיור אפשר לצאת בשיט קצר על הנהר התת קרקעי הזורם לאורך המערה.

פרומיתיאוס מהמיתולוגיה היוונית יצר את האדם וגילה לו את סוד האש. כעונש כבל  אותו זאוס על צוק בהרי הקווקז הסמוכים. בכל יום היה מגיע עיט ואוכל לפרומתיאוס את הכבד. בלילה היה הכבד צומח בחזרה. עד שבא הרקולס וירה חץ בעיט. הרקולס בעצמו השתתף במסע של יאסון להשגת גיזת הזהב מקולכיס שבמזרח הים השחור (מערב גיאורגיה) . איך זה קשור למערה ? השד יודע.

הגשם לא פסק לרגע. עצרנו בשוק הסמוך לאכול ארוחת צהריים במסעדה חביבה. בגיאורגיה אפשר לעשן חופשי בכל מקום.

מאיזור קוטאיסי, נסענו מזרחה על כביש האורך המרכזי של גיאורגייה. לאחר שעתיים הגענו בחזרה לסוראמי ולחאטשורי. שם פנינו דרום מערבה לכיוון בורג'ומי. הגשם התחזק והנסיעה עברה באיטיות, לאורך נהר המטקאברי השוצף.

בורג'ומי היא עיירת נופש מקסימה המצויה בהרי הקווקז התחתון.  העיירה מפורסמת בזכות מפעל המים המינרלים שנובעים בה. "בורג'ומי" הוא מותג מים מינרליים בכל מזרח אירופה מזה שנים רבות. בעיירה נבנו ארמונות הקיץ של עשירי רוסיה הצארית ושל הסובייטים. הגשם רק התחזק ואי אפשר היה לשוטט בפארק היפה. נכנסנו למסעדה קטנה וביתית והיטבנו ליבנו באוכל וביין.

מבורג'ומי נסענו לבקוריאני, עיירת סקי קטנה במרומי ההרים. כאן הזמין לנו גבריאל מלון מפנק,  (Hotel Prima) כמו תמיד הסתבכנו באיתור המלון. אחרי חצי שעה של בירבור בחושך ובגשם  מצאנו תחנת משטרה, שהתקשרה למלון. אחרי חמש דקות הגיע ג'יפ שהוביל אותנו אחריו אל המלון, שהיה ברמה מצוינת.

27-04-2016

בבוקר התעוררנו למזג אויר טוב הרבה יותר. סביבנו התנשאו פסגות הרים מושלגות. התכנית המקורית הייתה לנסוע לוארדזיה, עיר מערות שנמצאת שעתיים וחצי נסיעה למרומי הקווקז הנמוך, סמוך לגבול הארמני.  ויתרנו על הנסיעה הארוכה כי אנחנו בטיול ולא במרוץ.  ירדנו בחזרה לבורג'ומי כדי לטייל בפארק היפה שהחמצנו אתמול עקב הגשם. עלינו ברכבל קצר כדי ללכת קצת ביער העבות שממנו והלאה נמצאת אחת משמורות הטבע הגדולות באירופה – "בורג'ומי חרגאולי".

המשכנו מזרחה לכיוון טביליסי. עשרים קילומטרים מטביליסי נמצאת העיר מצחטה.  עצרנו כדי לבקר בקתדרלת סווטיצחובלי  Svetitskhoveli. עמוד החיים. לפני הביקור רצינו לעצור ולאכול משהו. כרגיל שאלנו מישהי מקומית איפה כדאי לאכול. נשלחנו למרכז העיר, ליד מזרקה גדולה נמצאה מסעדה חדשה ומעניינת. The Chamber of Wine ‪- מעין מוזיאון פולקלור אוכל ויין עם הדגמות ומטבח פתוח לצפיה, המכין אוכל גיאורגי אותנטי – שיפודי בשר טחון בכמה גרסאות, חצ'פורי, חינקאלי, צוצחלה ולוביו  (תבשיל שעועית). במרתף המסעדה יש יקב יין ובו כל טוב יינות גיאורגייה.

המסעדה יקרה מאד במונחים גיאורגיים – 150 לארי (250 ₪) לשישה סועדים שלא יכלו למנות העצומות והטעימות ולכמויות היין שנחתו על השולחן.

כדי להוריד את כל האוכל הטוב הזה הלכנו לבקר בכנסיית עמוד החיים.

על פי המסורת שני יהודים מגאורגיה שנכחו בצליבת ישו חזרו לגאורגיה עם גלימת הצלוב. כשחזרו התעטפה אחותו של אחד מהם בגלימה ומתה במקום.  היא נקברה עם הגלימה עליה. מאות שנים לאחר מכן בעת התנצרות הגיאורגים נבנתה על קברה כנסייה.  כשניסו לבנות את הכנסייה התגלו קשיים במיקום אחד העמודים. נינו הקדושה (האשה שניצרה את גאורגייה במאה הרביעית לספירה) חלמה על המיקום הנכון ומאז העמוד מפיח חיים ובריאות בכל מי שבא אתו במגע.

ממצחטה עלינו למנזר ג'ווארי המתנוסס על גבעה גבוהה ומשקיף על מפגש הנהרות ארגבי ומטקאוורי ועל העיר מצחתה. המנזר המרשים נבנה על הצלב שהקימה נינו הקדושה והוא אחד המקומות היותר קדושים בגאורגיה. שוב החל לרדת גשם שהבריח אותנו לאוטו לנסיעה אל המלון new hotel  לילה אחרון בטביליסי ובגאורגיה.  בטווח 15 דקות במונית לעיר העתיקה.

בערב יצאנו שוב לאכול, לשמוח ולרקוד במועדון מסעדה. מאות תיירים , ים של אוכל, מופעי פולקלור ומוזיקה גיאורגיים. הקהל היה מורכב מתיירים מכל העולם. קזאחים, , אזארים, רוסים, אירופים, יפנים, אמריקאים, ליטאים ועוד. ככל שהתקדם הערב הפכה המוזיקה לפסטיבל שירים לאומיים. סוג של מלכודת תיירים חביבה ושמחה. חזרנו למלון שמחים וטובי לב.

29-04-2016

בבוקר התעוררנו ליום האחרון בגיאורגיה. הקדשנו אותו לשיטוט חופשי בטביליסי.  באזור העיר העתיקה ממוקדות לא מעט אטרקציות ואתרים מעניינים לביקור. תחילה נסענו במונית לגשר השלום הסמוך לכניסה לעיר העתיקה. סמוך לגשר מתנוסס פסל מלך גיאורגי  אכטאנג גורגסאלי, מייסד העיר, ולידו כנסייה עתיקת יומין. שווה ביקר קצר ותצפית. ירדנו בחזרה לרכבל הסמוך בעזרתו העפלנו לפסל אימא גיאורגיה. הפסל מתנוסס במקום מ-1958. אישה מיתולוגית  שבידה האחת חרב  ובשנייה כד יין. הגבורה והחיים הטובים.

הפסל מתרומם באמצע טיילת נוף ממנה יש תצפית נהדרת על טביליסי הנפרשת בתמונה פנורמית מקסימה. גגות אדומים , חומות וקתדרלות עתיקות ובמרכז נהר המטקווארי השוצף בעונה זו. שוטטנו בין קירות  במצודת נריקאלה עתיקה וירדנו ברכבל בחזרה לעיר.  הגשר כדי להסתובב ליד אזור המרחצאות העתיקים. משם לקחנו מונית אל תחנת הרכבת המרכזית , שבה יש שוק ענקי לרווחת  ולהרגעת תאוות הקניות והטעימות.

כשמיצינו את השוק הענקי חזרנו במונית לאזור העיר העתיקה להמשך שיטוט בכנסיית סיוני, בבית הכנסת, לאורך רחוב רוסטאבלי ועל גדת הנהר.

רוסטאבלי היה נסיך גאורגי ובעל תפקידים חשובים בחצרה של המלכה תמר. ייתכן והיה המאהב שלה. הוא הורחק ונאלץ לנדוד לירושלים והתיישב במנזר המצלבה.  שם כתב את האפוס המיתולוגי הגיאורגי המפורסם -  "עוטה עור הנמר".  סיפור אהבתו של נסיך עוטה עור נמרה לבת המלך ועלילות האבירים הנלחמים ברוע כדי להגשים את האהבה. בכל עיר גאורגית יש רחוב ראשי על שמו. אחד התרגומים החשובים של האפוס התבצע על ידי דב גפונוב יהודי מקוטאיסי, שזכה לכבוד גדול והנצחה בגיאורגיה.

בית הכנסת היה פתוח לקהל. נעים היה לראות כי אין שום אבטחה במקום ואפשר להיכנס ולהתרשם מחיי היהודים הנינוחים בטביליסי ומההיסטוריה המרתקת של קהילה יהודית חמה תוססת ועתיקת יומין.

לרגל חג הפסחא המו הכנסיות ברחובות הסמוכים, בהמוני גיאורגים שצבאו על הפתחים והקשיבו לדרשות והשתתפו בטקסים החגיגיים.

כשהתעייפנו, התיישבנו לאכול (איך לא ) בבר קפה ובו מאות סועדים, ממש בכניסה לעיר העתיקה.

כך חלפו להן השעות האחרונות בטיול של שבעה ימים בגיאורגיה. אני סבור כי כדאי להשקיע במדינה הזו לפחות עוד 3-4 ימים כדי לטייל בקאזבגי, במרומי הקווקז הגבוה, בוארדזיה ואולי גם באיזור קאחתי.

מה לעשות תמיד יש טעם של עוד.

חזרנו למלון ומשם במונית לשדה התעופה. שעתיים וחצי של טיסת ישראייר והגענו הביתה להפתעה.  הבן הגדול חזר מטיול של שנה בהודו. יש רגעים מדהימים בחיים.