כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : קורח

    5 תגובות   יום חמישי, 30/6/16, 21:07

    למה לא 'כל העדה כולם קדושים'?!

    טענתו המרכזית של קורח כלפי משה רבנו ואהרון הכהן היא :

    "כל העדה כולם קדושים , ומדוע תתנשאו על קהל ה?!"

    מדוע יש צורך בהנהגתם של משה ואהרון , הרי כל העדה כולם קדושים , כל ישראל קדושים , כולנו שמענו את הדיבור מסיני !

    פרופ' ליבוביץ' טען כי שלושה אמרו דבר אחד , והם קורח , ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי והרב קוק .

    שלושתם טענו כי "כל העדה כולם קדושים" , שלשתם דיברו על הלאומיות הישראלית , ועל היות כל יהודי וכל ישראל קדושים ונבדלים מן האומות .

    קורח לא היה אדם פשוט , אלא בוודאי היה אחד מהאנשים החשובים והגדולים בדורו , אחרת בוודאי שלא היו מקשיבים לדבריו .

    אם כן , בוודאי יש משהו נכון בטענתו של קורח , יש איזו שהיא נקודת אמת .

    הרב שרקי מסביר את הטעות בדבריו של ליבוביץ' .

    לא הרב קוק ולא ר' יהודה הלוי אמרו שכל העדה כולם קדושים .

    מה שהם אמרו זה ש"כל העדה כולה קדושה" .

    ומה ההבדל בין "כל העדה כולה קדושה" לבין "כל העדה כולם קדושים" ?

    ההבדל הוא ביחס שבין הפרט לבין הכלל .

    הקדושה באמת קיימת בכנסת ישראל , בכלל ישראל , בנשמת האומה , כל העדה כולה קדושה .

    מה היחס של יחיד אל הקדושה הזאת ?

    האם זה שהאומה קדושה זה אומר שכל פרט בה קדוש?

    ואם הוא רשע וחוטא ?

    אלא שבאמת אם הפרט שייך לכלל אז באמת יש בו נקודת קדושה , ולכן לא נמהר לפסול אנשים , וגם לא חוטאים , כמובן שיש לשנוא את המעשים הרעים , אך לזכור שהפרט שייך לכלל .

    ובכל זאת לא נהפוך רשע לצדיק , כל יחיד נמדד לפי מעשיו , אל ניתן לומר על הפרטים בהכללה "כל העדה כולם קדושים" , מדרגתו הפרטית של האדם נמדדת ונקבעת לפי מעשיו .

    ככל שהאדם יהיה שייך יותר לכלל ויעשה מעשים המוכיחים את שייכתו לקדושת כנסת ישראל אזי קדושת ישראל תופיע בו יותר .

    הקדושה אכן קיימת , עד כמה היא תאיר ותופיע בפרטים , זה תלוי כבר במעשיו של כל פרט ופרט בעם ישראל .

    כל ישראל כולם קדושים מצד הפוטנציאל , מצד נשמת האומה שהם קשורים אליה . הנשמה תאיר בכל פרט לפי מעשיו .

    הרב קוק ב'ישראל ותחייתו' , יוצא נגד קורח , ונגד טענתו של קין שכל אחד יכול לעבוד את ה' כפי שהוא מבין .

    משם יצאה הנצרות שטענה כי כל העדה כולם קדושים , כולם יכולים לגשת אל הקודש ללא מאמץ וטרחה .

    עם ישראל הם ממלכת כהנים וגוי קדוש בכדי להתוות לכל האנושות את הדרך אל עבודת ה' מתוך קדושה :

    "הקינוּת (טענת קין) עשתה באדם את מעשה המפעל הקרחי בישראל .

    הקריאה של "כל העדה כולם קדושים ובתוכם ד'" הייתה קריאה לועגת לכל תוכן הקודש ולכל הרוממות וההכנה התוכית , הדרושה להיעשות עד שיהיה הקודש מבוסס בחיים באמת , שיהיה מובטח מכל פגם וסאוב , שלא יהפך לרועץ ולצרה היותר גדולה של העולם .

    על כן הוכרח הדבר שירד חיים שאולה , להאבד מתוך הקהל... שלא יהיו עוד כקרח וכעדתו .

    הקריאה אל כל העמים , השקועים בכל רפש הטומאה , בכל מעמקי הרשע והבערות , בתהומות החשך היותר מחרידות : "הנכם כלכם קדושים, כלכם בנים לד' , אין הפרש בין עם לעם , אין עם קדוש ונבחר בעולם , כל האדם הוא קדוש בשוה" - זאת היא הקרחות האנושית , שהיא הקינות החדשה שממנה סובל האדם... העולם צריך שיכיר , כי לא בהגה אחד , באמרת אמונה מתוארה לבדה , די לאדם לעוף לגן עדן , וכל אוצר הרעה , הרצח והתעוב , הספון בכל חדרי רוחו, בדמו ובבשרו , יכול להישאר בעינו , וממילא הלא איננו צריך צרוף ולמוד , רכוז ועליה... החפץ של העמדת גוי אחד בעולם בתור ממלכת כהנים וגוי קדוש , שהוא צריך להיות למופת על האור העליון האלהי החודר בחיי העמים... אז יבורר לכל , כי סגולת הקודש אינה סגולה זולה , שיכולה להנטל בכל ידיים מסואבות , כי אם סגולה העולה בעמל נורא במסירת נפש קבועה...".

     

    השפעת מעשיו האדם לדורות הבאים , ולדורות הקודמים

    "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי...".

    כאשר התורה מציינת לנו שמות , יש לכך סיבה , כאשר התורה מפרטת את תולדותיו של קורח , צריך להבין מדוע נזכרים גם אביו , סבו וסבא רבא שלו בחטאו , ואילו יעקב אבינו כבר לא נזכר .

    הגמרא במסכת סנהדרין  דורשת את השמות שנכתבו בייחוס של קורח :

    "ויקח [קרח] אמר ריש לקיש שלקח מקח רע לעצמו , קרח שנעשה קרחה בישראל ,

    בן יצהר בן שהרתיח עליו את כל העולם כצהרים , בן קהת בן שהקהה שיני מולידיו ,

    בן לוי בן שנעשה לויה בגיהנם .

    וליחשוב נמי בן יעקב - בן שעקב עצמו לגיהנם ?

    אמר רב שמואל בר רב יצחק יעקב ביקש רחמים על עצמו שנאמר {בראשית מט-ו} בסודם אל תבא נפשי ובקהלם אל תחד כבודי .

    בסודם אל תבא נפשי אלו מרגלים , ובקהלם אל תחד כבודי זה עדת קרח" .

    לפי הגמרא ניתן לומר שיעקב היה צריך להיזכר במחלוקת קורח , אלא שתפילתו של יעקב גרמה לכך ששמו לא נכתב .

    אם התורה מזכירה את הייחוס של קורח , כנראה שלמוזכרים כאן , נכון שהיו צדיקים ,

    אך יתכן שיש בהם איזו שהיא השפעה על הצאצא שיצא מהם , קורח ואילו ליעקב אבינו אין כל השפעה ממנו על מעשיו הרעים של קורח .

    ניתן ללמוד מכאן את ההשפעה של מעשיו של האדם על תולדותיו , ואף לדורות מאוחרים יותר .

    לא ניתן לדעת עד כמה משפיעים מעשיו של האדם על צאצאיו .

    אור החיים מסביר , שכאשר חטא קורח , אז הוא עצמו פגע בדורות הקודמים , לא רק הענף של קורח עצמו נפגע , אלא האדם בחטאו יכול לפגוע גם בשורשים של הענף בדורות קודמים .

    מעיקרא, אומר 'אור החיים' היה ניתן לדרוש את שמותיהם לזכות :

    "בתחילה היה נקרא קרח טהור , בן יצהר שהיה מאיר לעולם כצהרים , בן קהת שהיה מקהה שיני כל רואה גדולתו ומעלתו , בן לוי שנתלווה מיום לידתו להקב''ה בכמה מעלות , ועכשיו הענף עצמו שנקרא קרח נפגם ועשה בו קרחה... וממה שלא הזכיר הכתוב בן יעקב עדיין שורש הראשון שהוא בעיקר האילן שהוא יעקב לא נודעו מעשיו אם גם עדיו הגיע הפגם ונמצא נעקר שורשו של קרח מעיקרו או לא" , וזהו בעצם שורש המחלוקת האם לקורח יש חלק לעולם הבא , כלומר האם הפגם והחטא של קורח מגיע עד ליעקב אבינו או לא .

    מעשיו של אדם משפיעים מאוד , גם על הדורות שיבואו ממנו , אך גם על הדורות הקודמים , כלומר , התנהגות שלילית או חיובית של האדם בעצם מגלה שיש כאן התפתחות של שורש מסוים שהיה קיים בדורות הקודמים של אותו אדם .

    ככל שנעשה מעשים חיוביים יותר , גם נגלה את הנקודה החיובית של הדורות שקדמו לנו.



    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        2/7/16 21:41:
      שבוע טוב שלמה רעי ועמיתי, אלופי ומיודעי, בור סוד שאינו מאבד טיפה. משהו טעון בירור. ספר תהילים כולל מזמורים נפלאים של בני קורח והאחד ששבה את ליבי הוא פרק פ"ה והוא כאילו נכתב לדור שלנו. "רצית ארצך ה', שבת שבות יעקב, נשאת עוון עמך......" ממש דברי צדיקים מיוחסים לבני קורח. כנראה שהייתה סלקציה ולא את כולם בלעה האדמה. יש דור המשך לקורח ווהוא הנחיל לנו את טובי המשוררים של ספר תהילים. שבוע טוב ומבורך לך וליקיריך, ב ה ו ק ר ה , ברוך
        2/7/16 20:45:
      שבוע טוב חבר
        1/7/16 13:27:
      מעניין ומלמד, וגם מעורר מחשבות (כמו תמיד). אתחיל מהסוף - מדרש שמות מעניין, עם מסקנה מעניינת לא פחות (השפעת מעשי האדם גם על מי שקדם לו בשושלת). אני סבורה שהכתוב דאג לציין עובדת היות קורח בן למשפחת לוי (הממונים על עבודת הקודש), כדי להסביר את הגיון טענתו ש"כל העדה קדושים". אגב, הוא יכול היה לומר שבני לוי קדושים, ולא כולם, ולדעתי הוא הצטנע וכלל את כל ישראל. כמובן שההצעה שלי להסבר מקשה את עניין השמדתו. וזה מתקשר לחלק הראשון, בו הטענה היא שכל פרט הוא קדוש, מעצם הגדרת העם ככזה, היא מופרכת, כי היות קדוש אינו משהו שעובר בירושה אלא משהו שיש לעמול עליו. עם זה, אגב, אני לגמרי מסכימה. ובאשר לקורח, שוב אני יכולה להציע שבא מן המקום הצנוע, כשלא לקח את כתר הקדושה לעצמו מעצם היותו בן לוי, אלא לכל העדה.
        1/7/16 09:18:
      שבת טובה...
        30/6/16 22:30:
      תודה שלמה היקר, ושבת מבורכת