כותרות TheMarker >
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    מעמד הר סיני 2 - פרשת ואתחנן

    0 תגובות   יום חמישי, 18/8/16, 21:50

    ב"ה

    ''

     

    ההקדמה הארוכה בתורה

    במרכזה של פרשת השבוע ואתחנן, נמצאת ההקדמה הארוכה ביותר בתורה, למשהו. זה ההקדמה לעשרת הדיברות שמתארת את מעמד הר סיני בפעם השנייה. כל פרק ד' -ארבעים ותשע פסוקים ואחרי זה שלושים פסוקים של עשרת הדיברות ומה שקורה אחר כך. ההפנמה הזאת כוללת בתוכה את האזהרות הגדולות ביותר. [ד' ט'] "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ" ואת ההבטחות הגדלות ביותר אשר תפנים לעצמך את מה שהיה במעמד הר סיני. [דברים ד' ל"ה] "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי הַשֵם הוּא הָאֱלֹקִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" כו'.

     

    כל הסיפור הזה הוא מרכזה של הפרשה. ותמיד אנחנו שואלים את עמנו על כל החזרות בספר דברים, ובמיוחד על החזרה הארוכה הזאת. הרי ברור שמשה רבנו עליו השלום יכול היה להגיד, לגבי עשרת הדיברות, עיין שם [שמות כ' ב']. זה היה הרבה יותר קצר. נכון, יש כמה שינויים קטנים, אז היה מוסיף אותם. פסוקים, שהם כל-כך יום יומיים אצלנו, נמצאים בתוך ההקדמה הזאת. [דברים ד' מ"ד] "וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" עץ חיים היא גו'. הפסוקים האלו שאנו אומרים כאשר מגביהים את התורה לאחר הקריאה בה. שמזכיר לנו את התורה שאתה יורד משה רבנו  מהר סיני. היא מהווה כותרת ב-'שלישי' לעדוֹת, החוקים והמשפטים שחוזר משה רבנו ומזכיר בעבר הירדן בגיא מול בית פעור. הם הדברים, מסביר רש"י, אשר דיבר משה רבנו בצאתם ממצרים. וחזר וְשׁנָאַם להם בערבות מואב. הוא מזכיר להם היכן הם עכשיו, ושכבשנו וירשנו את סיחון ואת עוג. ועכשיו הוא פונה אלהים ומזכיר להם את מעמד הר סיני.

     

    שתי נקודות תמוהות בפרשה

    מה התובנה המיוחדת שאותה בעצם מבקש משה רבנו להעביר לנו? דור שכבר לא יכנס עם משה. לדור שיזכה להיכנס לארץ. והוא חוזר על זה פעם אחר פעם. שאנחנו זוכים להיכנס לארץ וירשתם את הארץ. ומה תעשו כדי שתחיו בארץ. ובעצם כל הפרשה הזאת מתחילה אחרי הכותרת שלה: ואתחנן אל השם. אבל אני לא זכיתי להיכנס לארץ.

    התשובה נמצאת בשתי נקודות . שנראות תמוהות שכדאי לתת עליהם את הדעת. האחת האזכור של המצווה אחת בלבד. בכל שבעים הפסוקים, אין מצוות ספציפיות. מדובר עליהם בכללות. למכלול הזהירות מפני עבודה זרה. ומהתיישנות ושחיקה בארץ.

     

    משה רבנו 'חוטף' מצווה

    באמצע הנאום מפסיק משה והולך ועושה פעולה. פתאום, תוך כדי נאום מגיעים שלושה פסוקים שבהם משה לא מֵצווה מִצווה אלא עושה מצווה, עם הצהרה. [דברים ד' מ"א] "אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה שָׁלֹשׁ עָרִים בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה שָׁמֶשׁ" הוא מבדיל בפועל את שלוש ערי המקלט הראשונות מבין השש שצריכות להיות מוקמות. שלוש במזרח ושלוש במערב. והוא זכה להקים את אלו של המזרח, לפי השבטים: גד, ראובן וחצי המנשה.

    מה זה עושה כאן? למה זה חשוב כל כך? מצווה אחת מתוך תרי"ג המצוות. שדרך אגב לא רלוונטית כרגע, כי רק כאשר מוקמות כל השש (וזה יהיה רק בתקופת יהושע בן נון מאוחר יותר). היא לא רלוונטית מבחינה הלכתית, כי אי אפשר עדיין להשתמש בהם כערי מקלט לקלוט רוצחים בשוגג. אז לכאורה אין טעם למה שמשה רבנו עושה.

     

    הנקודה השנייה היא האזכור החוזר ונשנה, הלא קשור לכאורה של בעל פעור. ולא סתם, אלא של הגיא מול בית פעור. והיא גם הכותרת של הפרשה: [דברים ג' כ"ט] "וַנֵּשֶׁב בַּגָּיְא מוּל בֵּית פְּעוֹר", "ד' א' וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל שְׁמַע אֶל הַחֻקִּים וְאֶל הַמִּשְׁפָּטִים גו'." איזה יחוּס. ואחר תזכורת: [דברים ד' ג'] "... כָל הָאִישׁ אֲשֶׁר הָלַךְ אַחֲרֵי בַעַל פְּעוֹר הִשְׁמִידוֹ הָשם אֱלֹהֶיךָ מִקִּרְבֶּךָ" לעומת – "ד' וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּהַשֵם אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם". לא הוזכר בכלל עבודה זרה ספציפית אחרת. הפעור לא מצד עבודה זרה אלא גם באיזה מקום אנחנו עומדים כשמשה רבנו מדבר בגיא אל מול בית פעור.

     

    שתי הנקודות מסבירות את התובנה

    מה שבעצם אומר משה רבנו לבני ישראל הוא, אתם בני ישראל הולכים עכשיו לסיכויים הכי גדולים, למה שאני מעולם לא זכיתי. ואני בעולם הזה לא אזכה. לא רק להיכנס לארץ. המשמעות של הכניסה לארץ לגבי הר סיני היא, שאתם יכולים להפוך להיות בפועל – דבקים בהשם אלקיכם.

    אתם יודעים למה. כי שם במדבר בהר סיני, במדבר סיני, יכולנו להיות עם עמוד הענן ועמוד האש, אבל, לא כל מכלול החיים היה לגלות אלוקות בעולם. עכשיו שאתם מגיעים לארץ – כל פעולה שאתם עושים כל גידול שאתם מגדלים, כל פעולה מעשית שאתם הולכים לעשות, הכול למען [דברים ד' א'] "... תִּחְיוּ וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר גו'."

    אני (משה רבנו) התחננתי להשם תן לי להיכנס. כצמח, כחיה. אבל, תן לי להיכנס למקום שבו אני יכול לגלות שהכול אלוקות. שאני יכול להיות דבוק לגמרי באלוקות. מספרים על האדמו"ר הזקן שאמר: ריבונו של עולם אני לא רוצה את העולם הזה שלך, לא את הגן עדן שלך - אלא אותך אלא להיות דבוק בך.

     

    אתם רוצים להבין מה זה דבקות, אומר משה רבנו, אני אסביר לכם. ב'הפוכה'. פעור אתם יודעים מה זה? להיצמד אתם יודעם מה זה? היצמדות בעל פעור אתם זוכרים לפני חודשים שלושה ארבעה? תדעו לכם הפעור הזה הוא מושך גם כן להידבק בו. הוא הבסיס של כל ההתמכרויות בעולם. והוא לא נגמר. כל האיומים האחרים נגמרו. סיחון והאמורי, ועוג מלך הבשן, והזמזומים, והנפילים. כולם עברו מן העולם. אין כלום. אנחנו יושבים בבתים שלהם. אבל, הפעור עוד יש – אנחנו יושבים בגיא מול בית פעור. ואף על פי כן בא הקב"ה ואומר: אני יודע שיש בעולם פעור. והפעור הזה כל רגע מושך לריגושים חדשים. הפעור הזה ובנות מואב שכול הזמן מבקשות ממני להיות מכור. אתם יודעים למה הוא זקוק להתמכרות הזאת? כי הוא מחפש דברים חדשים. הוא מחפש ריגושים. הוא?! אני! – הפעור קיים. עוד לא נפטרנו ממנו.

     

    יש דרך אחת לנצח אותו – להתמכר בהתמכרות כמורה לצד השני. 'תתמקר' למקור. אם תלמד את התורה ותדע את התורה, אז תחזור על הש"ס פעמיים אבל, אם לא תתמכר אליו, אם לא תהיה דבוק – השגרה והשחיקה. ותוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ. וכל זה יביא אותך לצורך מחודש בפעור. אתם יודעים למה הבדיל משה רבנו שלוש ערים? אומר רש"י, כי מצווה שבאה לידו (זה לא רלוונטי אם זה הלכתי כרגע או לא) יש לי מצווה אני רץ לעשות אותה. באמצע הנאום. למה כי הקב"ה נתן לי לעשות מצווה. כזאת מעשית. בארץ. להבדיל ערים. לכם יהיה זה כל יום. כך תוכלו להיות דבוקים בשם אלוקיכם יתברך.

     

    זאת התורה אשר שם ממשה לפני בני ישראל. התורה הזאת של הדבקות. שנזכה להיות דבקים בשם אלוקינו חיים כולנו היום

     

    ובא לציון גו­­­­­­­­­­­­­­­­אל

    דברים בשם אומרם:

    הרב מרדכי איילון שליט"א  
    מקור הציטוטים:  ויקיטקסט

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין