כותרות TheMarker >
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    למה את דין החייב דוחים למחר? - פרשת שופטים

    0 תגובות   יום רביעי, 7/9/16, 22:48

    ב"ה

      

     

    ''


    צדק צדק תרדוף

    למה כתובה המילה צדק פעמיים? למה תרדוף ולא תשיג? למה ששופט ישפוט ללא צדק? למה לא כל דין תורה הוא דין צדק? [דברים ט"ז כ'] "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ." שלוש מילים, ורק בהם תלויה ההבטחה בתורה: אם כך תעשה אז תחיה וירשת את הארץ. אוי ווי ואם לא. יש כלל ידוע שהתורה שבכתב, לא עוסקת בלקבוע סייגים בהלכות שלה כלומר, לקבוע איך צריך להתרחק וכמה צריך לשמור מרחק. היא קובעת את ההלכה. ההלכה אומרת כך וכך וחכמים עושים סייג לתורה. כולנו יודעים את זה. חוץ משני מקרים, אומר הרב שמחה בונים מפשיסחה (היהודי מפשיסחה כפי שהיה מכונה) בשני הלכות התורה עצמה שמה סייג. הראשון הוא: מדבר שקר – תרחק. התורה לא מסתפקת במשפט: לא תשקר. היא אומרת תעשה סייג. באופן טבעי בעלמא דשיקרא, (העולם הזה מכונה עולם השקר) כולנו שקרנים. במדרש [בראשית רבה ה' ה'] "שני זוגות מידות השתתפו בויכוח זה, מעט טרם בריאת האדם: החסד והצדק מזה, והאמת והשלום מזה. החסד והצדק טענו: ייברא האדם, שהרי מעשיו נאים - הוא גומל חסדים ופועל צדקות. האמת והשלום טענו: אל ייברא האדם, שכן אפילו מעשיו הנאים נעשים בדרכים לא-נאות - בשקרים ובקטטות. לבסוף, השליך הקב"ה את האמת ארצה, ופסק שטוב לו שייברא האדם ויבנה לקב"ה משכן בעולם התחתון, ואפילו אם בנייה זו תיעשה בדרכו של העולם הזה, בשקרים ובקטטות" מדבר שקר – אם לא תרחק, הסייג לא יהיה מובנה בתוך ה"אל תשקר" אין טעם להלכה הזאת ועוד מקרה אחד: צדק צדק תרדוף. אל תספר לי על משפטי צדק אם אתה לא רודף צדק.

     

    למה פעמיים צדק?

    במקום שלא רודפים צדק, יכול להיות היכל הצדק להיות מקום שבו הצדק נרדף. מה הפירוש צדק צדק תרדוף? למה פעמיים? הנה היסוד: ההיפך מצדק צדק תרדוף זה לא אל תרדוף אחרי הצדק – אלא, צדק צדק תשיג. הדבר הנורא הוא ששופט בשר ודם שחובתו היא להשיג את הצדק בכל מחיר. כך הוא מייצר סוללה של מורשעים מספק. מסתובבים היום מורשעים מספק סביר. מורשעים מספק קרוב. מורשעים מספק בינוני. ומורשעים מספק ספקי ספייקי. זה מכונה דין שקר מזעזע. לא רבע צדק. זה יותר גרוע משקר.

    אם התחלת תמשיך

    השפת אמת אומר: צדק צדק תרדוף. אם התחלת לרדוף אחרי הצדק – תמשיך לרדוף אחריו בצדק. כי אם אתה עושה קצת צדק ומגיע מהמעט צדק הזה למסקנות – עדיף היה להישאר בשקר. צדק התחלת? תמשיך. צדק צדק ואם לא -תעצור. צדק, בצדק תרדוף. אומרים את זה גבר גדולי ראשוני ישראל. רבי נסים בן ר' ראובן גִירוֹנְדִי (הר"ן או הרנב"ר) שואל מה פירוש [דברים ט"ז י"ח] "וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק"? כלום יעלה על דעתנו ששופט ישפוט משפט שאינו צדק? הוא אומר כן. כי אין דבר יותר קרוב לשכל מהמשפט. כי בשכל אדם רוצה לשפוט מאומדן. נדמה לו. נדמה לו מאוד. אז תהיה עיתונאי לענייני משפט. תכתוב סברות במדורים ובמאמרים. אבל אל תשב במקום האלוקים, כי המשפט לאלוקים הוא. ותכריע צדק.

    הר"ן ממשיך ואומר שיש רק דרך אחת להגיע למשפט צדק. רק אם אתה פועל לפי כללי הצדק. אם אין שני עדים שמעידים. איך המשפט יכול להיות משפט צדק? הוא יכול להיות משפט סברה נחמד. אבל, מה לו ולצדק?

     

    הסכנה מאומר ומדימוי

    הנה הנשר הגדול, הרמב"ם (רבי משה בן מימון) שופט הצדק הגדול, מתוך ספר המצוות "אבל אם נקיים את העונשים באומד ובדימוי אפשר שביום מן הימים נהרוג נקי – ויותר טוב ויותר רצוי לפטור אלף חוטאים, מלהרֹג נקי אחד ביום מן הימים" ככה חשבו חכמנו ה"פרימיטיביים" שאת הצדק רודפים לא בצדק – הצדק הופך להיות רדוף. יכול להיות שהמורשע מספק יצא בסדר בחיים. אולי הוא אפילו ירוויח מזה. אבל הצדק הפך לנרדף. והאלוקים יבקש את הנרדף. הכפילות הזאת של צדק צדק, היא לא כמו הכפילויות של שמוע תשמע, שמור תשמור, פתוח תפתח, נתון תיתן. זה לא צדק בצדק – זה צדק צדק. זה הצדק שזה הדבר היחידי שאתה רק רודף אחריו. כי הבסיס לכל המשפט. הוא דבר אחד – צניעות, ענווה. כבוד השופט שליט"א לא נבחרת לאלוקה. מלוא כל הארץ יש רק את כבודו יתברך. לא את כבודך. נבחרת בשכלך, בתבונתך המאוד מוערכת לחקור עד היכן שאתה יכול להגיע. ואת הדימוי תשאיר  לציורים ולדברי ספרות רעיוניים ולשאר מיני מדע בדיוני. אל תכריע כך חייהם של אנשים – כי המשפט לאלוקים הוא.

    כאמור ההיפך מצדק צדק תרדוף – הוא הדמיון הנוראי שהאדם חושב שהוא יכול להגיע לצדק צדק תשיג ויהי מה. בכל מחיר. המערכת תתקתק. נאמר פעם שתיק משפטי זה מלשון תיק תק. לתקתק. העיקר שזה יצא מתוקתק. דברים קשים.

    רש"י ושפטו את העם משפט צדק -  מנה עליהם דיינים, מומחים וצדיקים. יותר מכל דבר צריך הדיין להיות צנוע, צדיק. כי המשפט לאלוקים הוא.

     

    לא כל דין תורה הוא צדק

    לא חרבה ירושלים אומרים רז"ל אלא שדנו בה דין תורה. מיד שואלים: מה? אז איך רצית שידונו בה? הנה ההסבר: בהפטרה של לפני תשעה באב על ירושלים [ישעיהו א' כ"א] "אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים" אז נראה כאילו פעם הייתה ירושלים מלאה בצדק – אבל, עכשיו... מרצחים. אבל, זה לא מסתדר לא עם ההיסטוריה שעליה מדבר הנביא ישעיהו, ולא עם הפסוק. כי ישעיהו מדבר על זה שיש משפט. והיכלי הצדק פועלים. אז למה הוא מתכוון? אומר הכלי יקר: מלאתי משפט. על פי ההלכה כאשר בית דין מגיע להכרעה שצריך לחייב פלוני לא עלינו בדין. כתוב שהדיינים הולכים 'לישון על זה' בלילה. לנים על זה. ורק בבוקר מכריעים. למה? אולי מישהו ימצא איזה נקודת זכות. אבל, אם בית הדין הגיע למסקנה שחייבים לזכות אלמוני – אז דנים מיד. למה? שמה מישהו בלילה ימצא נקודת חובה. איזה משפט... אומר הכלי יקר אתם יודעים על מה מדבר הנביא ישעיהו – איזה עומק. מלאתי משפט. כמובן. משפט מדויק. כל ההיכל מתנהל ההנהלה עובדת מעולה (תיק תק) כשמגיעים להצדיק – אז ילין בה. אולי מחר נמצא נקודת חובה. ונוכל לחייב. אבל אם מגיעים לחייב – ועתה מרצחים. ז"א גם הצדק יכול להיות אנטי צדק צדק תרדוף. והשיבה שופטיך כבראשונה ויועצייך כבתחילה. אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה.

     

    ובא לציון גו­­­­­­­­­­­­­­­­אל 

     

    דברים בשם אומרם:

    הרב מרדכי איילון שליט"א  
    מקור הציטוטים:  ויקיטקסט

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין