כותרות TheMarker >
    ';

    הנוסע המתמיד

    סיפורים, הגיגים, וסתם. בלי שירים, פואמות, תצלומים אמנותיים וקואצ'ינג לחיים.

    0

    על כינור, הגניוס היהודי ומותה של אימפריה

    7 תגובות   יום שבת, 17/9/16, 19:12

    אין כמעט אומה ללא עבר מפואר, בו היא מתגאה גם אם מצבה היום הוא, אפעס, לא משהו. האומה המוסלמית הייתה המתקדמת והנאורה שבאומות עד המאה ה 15 לערך, ושם נשארה. יוון העתיקה היא ערש האנושות והיום היוונים הם פושטי היד והרגל של אירופה. בריטניה וצרפת עדיין מעצמות חזקות אך אין להשוות את משקלן הסגולי לעומת עברן במאה ה19 ותחילת המאה ה 20. ספרד, פורטוגל, הטורקים, מצריים העתיקה, לכולם עבר מזהיר והווה אפור ומלא בעיות.


    לא חשוב כמה חזקה הייתה האימפריה ולכמה זמן שלטה ללא עוררין, במוקדם או במאוחר היא הסתאבה, בטחה בכוחה ובעברה יותר מדי, והפכה לאבק.


    אם יש דבר שאפשר ללמוד מעלייתן ונפילתן של אימפריות, עתיקות או מודרניות, הוא שההווה מתווה את העתיד. התרפקות על עבר, עשיר וחשוב ככל שיהיה, לא מונע את הנפילה, אולי אפילו להפך.


    גם לנו, עם הספר, עבר מפואר. אולי לא היינו אימפריה אבל עד מלחמת העולם השנייה, ולמרות קשיים, אנטישמיות ופוגרומים אכזריים, היהודים "הסתדרו" בכל מקום אליו הגיעו. הם עשו זאת בזכות תחכום, שיתוף פעולה, קהילתיות וההבנה הברורה שמה שיש לנו בין הרקות הוא זה שיביא מזור פשוט כי לא היה לנו כוח כדי להגן על עצמנו. זאת הייתה הסיטואציה במשך מאות ואלפי שנים, מאז חורבן הבית והפיכתנו לעם ללא מולדת, חלש ומוחלש.


    הלימוד, השקדנות והתחכום, הם הם אותו "הגניוס היהודי" עליו אנו מתרפקים ומעלים על נס בקריצה רב משמעית אחד לשני כשאנו שומעים על עוד תעלול פוליטי, קומבינה מסחרית, אקזיט עסיסי או פרשת ריגול מתוחכמת. גם אומות אחרות (שלא לדבר על אנטישמים מוצהרים) מחזקות את האמונה שפשוט נולדנו חכמים יותר ואילו "הגויים" מסביבנו לעולם יהיו קצת אהבלים, קצת לא מבינים, קצת מאחור, בטח ובטח הערבים שמסביבנו.


     אלא שהיהודים לא "חכמים" יותר באופן טבעי, כלומר המדע לא הוכיח (עד כה לפחות) שהיהודים יותר חכמים או מוכשרים מאחרים. הנסיבות היסטוריות והגיאו-פוליטיות הביאו אותנו לטפח את ההשכלה והתחכום, אם הנסיבות תשתנינה גם זה ישתנה.


    דוגמה מובהקת היא תור הזהב של הכנרים היהודים שמוצאם מרוסיה הסובייטית ששלט על במות העולם באמצע המאה ה 20. גם כאן טופח המיתוס של "הכנר היהודי מבית אימא" שבעצם היה תוצאה של חיים קשים, עוני מחפיר, אי אפשרות לעבודה אחרת ונגינה בכלי שאפשר לארוז אותו מהר ולברוח.

    גם בישראל הצעירה עלה דור של כנרים מעולים שעבדו קשה, חונכו באופן נוקשה למדי (על ידי אלו שהגיעו לכאן משם) ומספר מרשים למדי, יחסית לגודל האוכלוסייה, הצליחו להגיע להכרה בינלאומית. והיום? לא אכתוב "שממה" שכן ישנם מעטי מעט שמגיעים להישגים מרשימים, אבל הרמה הממוצעת באקדמיות המובילות בארץ בנגינה בכלל וכינור בפרט נמוכה יותר מרוב המדינות בהן ביקרתי, אירופה, אסיה וכמובן ארה"ב. אין זה פלא שכך הוא המצב שכן אין תקציבים לתרבות (בטח שלא תרבות "אשכנזית" ו "אליטיסטית"),  "תרבות לישראל" מפורקת על ידי שרת התרבות עצמה, קרן תרבות אמריקה ישראל בהתמוטטות, תזמורות במצב של חוסר תקציב כרוני והמשכורת של נגנים ומורים למוזיקה בישראל מביכה. ה"גניוס הכנרי היהודי" לא עוזר כשאין טיפוח של כישרון והשקעה נכונה בחינוך.


    ניחא. למרות הכאב האישי על נפילת האימפריה הכנרית, מדינת ישראל יכולה לשרוד ללא היותה מעצמת מוזיקה קלאסית, אך היא לא תוכל לשרוד אם תפקיר את החינוך ותסמוך על אותו "גניוס יהודי" שיעשה את העבודה במקומנו. נכון, יהודים רבים זכו בפרס נובל, אבל רובם הגדול חי בניכר (חלקם אף לא הצליח להשתלב בעולם האקדמיה במדינתנו) שם הם משופעים בתקציבים ותמיכה.

    במצב בו מקצוע ההוראה אינו מקצוע מועדף תקציבית (בטח לא למתחילים בו), עשרות אחוזים מהאוכלוסייה, פוטנציאל אדיר, לא לומדים אפילו לימודי ליבה, שר החינוך מתעדף לימודי יהדות על מדעים ושרת החינוך והתרבות חתומה על הרס ספרות המקור, כשאנו מעלים על נס מדליית ארד בספורט אישי מעל למדליות זהב באולימפיאדת המדע, אנו יורים לעצמנו לא ברגל אלא פשוט בראש.

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/11/16 22:54:
      אני עוד מעט בת 32 ואני עד היום לא שוכחת שאמא שלי לא שלחה אותי ללמוד כינור. (לא שרציתי אבל בכל זאת)
        10/10/16 10:26:
      הערה נוספת: לצד הקיצוצים בתקציבים למוסדות תרבות, משום מה שופכים כסף (הון עתק) על מבנים. כך - היכל התרבות, הבימה, משכן האופרה וגם בית אריאלה (השיפוץ של ספריית הילדים הסתיים. העיצוב מצועצע מדי, ולא ברור כלל אם ההשקעה הגדולה היתה כדאית). אני רואה צילומים של אקדמיות למוסיקה באירופה, ואפילו בגרמניה העשירה, המבנים פשוטים.
        9/10/16 16:50:

      שיעורים פרטיים בכלי היו תמיד יקרים, ותמיד ההורים הם אלה ששילמו. לא כל זוג הורים יכול היה לשלם ( כלי). אבל היתה אוירה אחרת. הדור של ניצולי השואה היה עדיין ספוג בהערכה לנגינה (שהיתה מלווה גם במושגים זעיר בורגניים). המדינה לא נטלה חלק בכך. עם זאת, היו בבתי הספר מקהלות ןתזמוורות נוער. היום זה תלוי במנהל ("שיעורי העשרה"). עד כמה שידוע לי זה גם המצב בארה"ב.

        20/9/16 00:52:
      הכנרים הישראלים הצברים שאני שומע הם טובים, למשל נגני האנסמבלים השונים, לא כל מוכשר יוצא להיות סולן. אבל יתכן שהם מעטים לעומת הפוטנציאל של האוכלוסיה. בכל מקרה העידוד והתיקצוב חיוניים. יתכן שטוסקנה לא היתה נעשית מרכז האמנות והתרבות במשך דורות רבים, אם שליטיה ועשיריה לא היו מממנים בסכומים עצומים את היוצרים, בהזמנות אינסופיות ובמימון פרויקטים.
        18/9/16 23:56:

      צטט: goodyear2016 2016-09-18 21:30:35

      אני לא מומחית אך כתבת שתור הזהב של הכנרים שמוצאם מרוסייה הסובייטית (ומה עם הרומנים ? פרלמן נולד בתל אביב ) טופחו בידיי אימהותייהם תוך כדיי חיים קשים מאוד ועוני מחפיר . מישהו נתן להם תקציבים ? עשו בכוחות עצמם . אז מה הקשר לכשרונות ענקיים לתקציבים ולמירי רגב ?

       


       פרלמן עזב לארה"ב לפני גיל 13... תור הזהב של הכנרים הישראלים היה הדור השני במדינת ישראל.... התקציבים של אז עדיין  תמכו בתרבות

        18/9/16 21:30:
      אני לא מומחית אך כתבת שתור הזהב של הכנרים שמוצאם מרוסייה הסובייטית (ומה עם הרומנים ? פרלמן נולד בתל אביב ) טופחו בידיי אימהותייהם תוך כדיי חיים קשים מאוד ועוני מחפיר . מישהו נתן להם תקציבים ? עשו בכוחות עצמם . אז מה הקשר לכשרונות ענקיים לתקציבים ולמירי רגב ?
        18/9/16 21:15:
      אני די מסכים שאין שום תמריץ שמשאיר פה את המוחות הגדולים או את האמנים שהספיקו להצליח קצת גם מעבר לים...

      ארכיון

      פרופיל

      zongi
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין