סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

שביל עמק המעיינות - ממרומי הגלבוע לנחל הקיבוצים

51 תגובות   יום רביעי, 21/9/16, 16:13

‏16/09/16

שביל עמק המעיינות. ממרומי הגלבוע לנחל הקיבוצים.

מרחק 10 קילומטרים.

מזג אויר חם.

זמן – ארבע וחצי שעות, כולל שחייה בשלוש בריכות.

דרגת קושי בינונית.

שביל עמק המעיינות הנו שביל המתחיל ברכס הגלבוע, יורד לעמק בית שאן, עולה צפונה לכוכב הירדן ולאחר מכן למצפה אלות. משם יורד מזרחה לבקעת הירדן ודרומה  עד לאזור טירת צבי ובחזרה לבית שאן.

בפברואר האחרון, סיימנו לצעוד בשביל ישראל. היה טוב ומיוחד ונהדר. התגעגענו, אז באנו. את חבורת הצועדים הקבועה, כיבד בנוכחותו וחיזק יובל. חבר טוב מזה שלושה עשורים.

בשבע ושלושים הגענו לנקודת ההתחלה החדשה של השביל ב"מצפה שמיר".

גן קטן ובו תצפית ואנדרטה לזכר דובי וערן שמיר, אב ובנו שנפלו במערכות ישראל.

על רכס הגלבוע המזרחי  נבנו בשנים האחרונות טחנות רוח (טורבינות) לצורך הפקת אנרגיה ירוקה.

כנפי הטחנות נעו בעוצמה והנוכחות שלהן הורגשה היטב. השמש החזקה הכתה בפנינו ומנעה מאתנו להינות מהנוף המדהים באזור. בשעות אחר הצהריים, השמש במערב והנוף המקסים נפרש במזרח. הרי מואב, עמק הירדן, שדות חקלאיים בריכות דגים ומאגרי מים. פסיפס מרתק של נוף והיסטוריה.

טורבינות הרוח הן חלק מיוזמה רחבה יותר של אנרגיה נקייה הנקרא "אגירה שאובה" במסגרתו נחפרים שני מאגרי מים בגבהים שונים של ההר. האנרגיה תופק מהולכת המים בין שני המאגרים.  המיזם אמור לפעול בתחילת שנת 2018, ולספק חשמל לכל יישובי הסביבה.

בסמוך נמתחת גדר ההפרדה העוברת בדיוק בתוואי הקו הירוק (גבולות 67). שתינו כוס תה רתוח ויצאנו לדרך.  לא מצאנו את סימוני השביל אז הלכנו כמה מאות מטרים צפונה  על הכביש לכיוון מעלה גלבוע משם ירדנו מזרחה, בדרך עפר עד לחיבור עם תוואי השביל המסומן בנחל צביה. צבאים שרעו בשטח התבוננו בנו בסקרנות. אחד הצבאים הצעירים ערך לכבודנו מופע קפיצות אקרובטיות משולבות בזינוקי פרא.

במזרח הגלבוע על הרכס שני קיבוצים דתיים. מירב ומעלה גלבוע.  ביחד עם הקיבוצים טירת צבי, שדה אליהו, עין הנצי"ב ושלוחות הנמצאים למטה בעמק הירדן יוצרים חבל התיישבות איכותי של קיבוצניקים דתיים. מעט דרומה ממירב, נמצא הכפר הטיפולי מלכישוע.

הגלבוע, רכס הרים בצפון מזרח השומרון. אחת עשרה פסגות בגובה של 450-540 מטרים מתנוססות לאורך  18 קילומטרים. למרגלות הרכס ,מעיינות רבים החל מעין יזרעאל שבמערב  ועד למעיינות עמק בית שאן. מדרונות הגלבוע התלולים בצפון ובמזרח הרכס, נראים היטב מהגליל המזרחי ומעבר הירדן. כאן נפל שאול על חרבו ונהרג עם בניו בקרב עם הפלישתים. דוד שלא השתתף בקרב, נשא קינה מרגשת וקילל את הגלבוע "אל טל ואל מטר".

ירדנו בערוץ נחל צביה שהפך לנקיק צר עם מפלי אבן תלולים. תחת עץ חרוב מצאנו צל למנוחה משמש הבוקר הקופחת. הירידה התלולה והחזקה הסתיימה כעבור שעתיים של דילוגים בנקיק הסלעי תוך שמירה על הברכיים הצעירות לנצח. צעדנו מעט צפונה ולאחר מכן מזרחה לכיוון בריכות עין מודע. את השלווה החריד קול נפץ אדיר, תותח גז, שנועד להבריח את העופות הנודדים מבריכות הדגים שבעמק.

על אם הדרך פגשנו איש צעיר ונער שמנמן יושב. הם ביקשו עזרה. הנער נקע את קרסולו ולא יכול ללכת יותר. זילברמן החסון נענה לאתגר. העמיס את הנער על גבו והלך אתו חצי קילומטר עד לבריכת עין מודע שם חיכו להם עוד נערים, חבריהם למסע. רגע? למה היו זקוקים לעזרה?  לא יכלו לסחוב בעצמם? האם נפלנו קרבן לקונספירציה או להתערבות ?

בריכת עין מודע עוצבה לפי הדגם של גן העדן האבוד. שלווה, שקט, צל ומים בטמפרטורה של 24 מעלות לאורך כל השנה. בתוך המים יש הרבה דגים מדגדגים שאוכלים את העור המת מכפות הרגליים. ספסלים ושולחנות פזורים בצל עצי האקליפטוס הצומחים סביב. מקום מושלם למי שמוכן ללכת כמה מאות מטרים או לשכור קלנועית טיולים בפארק עמק המעיינות או לבוא על אופניים.

"לחיים" העברנו וויסקי "בלאק אנד וויט" מיד ליד תוך כדי טבילה במי גן העדן.

לפני מספר שנים נחסמה הגישה ברכב לכאן ולעוד מעיינות בסביבה. זאת כדי לשמור על הקיים ולמנוע מעם ישראל למנגל, ללכלך לטנף ולהשחית את פינות החמד הקסומות. אפשר להגיע באופן חופשי לגמרי ובחינם, ברגל, על אופניים או בקלנועית שכורה.

באופן אישי, זכור לי מפגש עם אדם רכוב על טרקטורון שרתום לנגרר. האיש התעצבן על החסימה ליד נחל הקיבוצים וניסה לעקוף אותה. על הנגרר היה כל מה שצריך כדי לקיים מצוות זבח הוללות רעש ולכלוך. לאחר מספר כישלונות הצעתי לו ללכת ברגל כמו כולם. שהרי החסימה נועדה למנוע גם מטרקטורונים להגיע למעיינות.

האיש שנראה כבן ארבעים וחמש הזדקף, הישיר אלי מבט והחל לנאום בלהט.

"אתם הקיבוצניקים תשבו בשקט. בן גוריון מת כבר לפני 40 שנה ולא ישמור יותר עליכם. השתלטתם על המדינה ועכשיו אנחנו נראה לכם מה זה. את כל האדמות ואת בריכות השחייה ואת הכסף שגזלתם אנחנו ניקח לכם. נגמרו הימים שלכם. הגיע הזמן של בית שאן". כך המשיך במסכת הקללות והנאצות לעיני משפחתו, בניו ובנותיו ולעיני המטיילים. לפעמים כדאי לשתוק.

מבריכות עין מודע המשכנו על השביל הכבוש לכיוון צפון אל עין שוקק. כמה מאות מטרים משם, ליד הנביעה המקורית של עין מודע, חנה טנדר חקלאי, לידו נחו עובדי שדה מעמל יומם.  ממול הגיעו מטיילים רכובים על קלנועיות ועל אופניים בדרכם לבריכות הקסומות. המשכנו בדרך צפונה, חלפנו על פני מאגר מים גדול וליד בריכת שכשוך מקסימה שנקראת בריכות הטחנה. בין בריכות הטחנה לבין עין שוקק יש "שביל רטוב", המאפשר הליכה במי נחל שוקק.

בעין שוקק יש בריכה רדודה ובה מים מתוקים ונעימים לשכשוך. סביבה עצים מצלים ומבנים שהיו פעם חלק מטחנת קמח ביזנטית. חיש קל פצחנו בשכשוך נעים. גם כאן ליחכו הדגים את כפות הרגליים אבל יותר בעדינות.

מעין שוקק המשכנו מזרחה על הכביש לאורך נחל הקיבוצים. מגדל שמירה ותצפית גבוה התנוסס על תל שוכה. המגדל נבנה על ידי הבריטים לאחר שבזמן המרד הערבי נהרגו במקום שלושה שומרים יהודים מקיבוצי הסביבה. התל לא נחפר ולא ידוע אילו עתיקות קבורות תחתיו.

יהודה פפו ,מאקס הלר ובנימין מלצקי נרצחו בדרכם למשימת שמירה במקום, בידי כנופיית אבו דורה.  יוסוף אבו דורא וכנופייתו פעלו בין השנים 1936-1939 נגד הבריטים היהודים הערבים הדרוזים והטילו חתיתם על כל תושבי צפון הארץ ובעבר הירדן. אבו דורא נתפס על ידי הבריטים ונתלה ב1940. הסחנ'ה הוא גן השלושה, קרוי על שם שלושת הנרצחים.

בזמן המרד הערבי הגדול הוקמו באזורי הספר, יותר מחמישים יישובי "חומה ומגדל" לעיתים תוך לילה אחד. במרבית המקרים הבריטים העלימו עין. ניר דוד (תל עמל) כפר רופין, טירת צבי, שדה אליהו, מעוז חיים, נווה איתן, גשר, בית יוסף וחמדיה הוקמו בדרך זו וביססו את הנוכחות היהודית בעמק הירדן.

המשכנו לאורך נחל הקיבוצים עד לסיום בבריכה הסמוכה לחניון. כאן המים היו עכורים יותר. לדגים כאן יש כנראה תיאבון גדול יותר. זאת על פי עוצמת הביסים בכפות הרגלים.

הסתיים לו יום טיול ראשון בשביל עמק המעיינות.