כותרות TheMarker >
    ';

    על ארה"ב, אמריקאים ומה שביניהם...

    הבזקים ומבזקים על ארה"ב של פעם ( היסטוריה) ועל ארה"ב של היום ( אקטואליה,פוליטיקה,יחב"ל,קהילה יהודית אמריקאית) ולפעמים נאיר (נעיר?) גם פינות אפלות אחרות :-)

    גלגוליו של ראש השנה בארה"ב

    11 תגובות   יום חמישי, 29/9/16, 11:40

    ב12 בספטמבר 1654 הגיעה הקבוצה המובחנת הראשונה של יהודים למה שעתיד להיות מאוחר יותר, ארה"ב . מדובר על 23 איש, שהגיעו מפרנמבוקו (היום- רסיפה ) בברזיל והתיישבו בניו אמשטרדם ( / באיזור מנהטן) , אז מושבה הולנדית, היום - ניו יורק. להתיישבותם במקום התנגד המושל ההולנדי פיטר סטויבסנט  ,PETER STUYVESANT שראה בהם , כפי שראה גם בנוצרים הקתולים, כופרים.

     

    ''

     

    ניו אמסטרדם, 1660, ציור מאת גרנג'ר. במרכז הציור, המושל פיטר סטויבסנט ( בעל רגל העץ) משוחח עם מהגרים הולנדים

     

    התערבותם של הבוסים של סטויבסנט, אפשרה את התיישבותם של אותם יהודים והמכתב שנשלח בעניין, היווה בעצם את אחד הבסיסים לפלורליזם העתידי של העיר ניו יורק, משום שנקבע בו שאין לקיים אפליה בין בני גזעים או דתות שונים.

     

    ''


    לוחית המציינת את הגעתם של 23 היהודים הראשונים לניו אמסטרדם, 1654

     

    התאריך נפל על ראש השנה והמהגרים החדשים ציינו, עד כמה שניתן, את החג, תוך שהתכנסו בבית בפינת הרחובות ברוד ומיל סטריט ( היום סאות' וויליאם סטריט). הייתה זו ראשיתה של קהילת "שארית ישראל", הקהילה היהודית הראשונה –ולכן גם, הותיקה ביותר - על אדמה צפון אמריקאית. שורשיה היו ספרדיים . רק ב1825 יקומו קהילות יהודיות נוספות בניו יורק.

     

    יש חוקרים הטוענים כי הסידור הינו יותר מספר תפילות יהודי; שהוא משמש מראה של הרוח היהודית והתפתחותה לאורך הדורות וכהוכחה הם טוענים כי קיימים נוסחים ומהדורות שונים של הסידור. בדיקת גלגוליו של הסידור בצפון אמריקה, למין הימים הראשונים להגעתו, יכולה לשקף את הגורמים החברתיים והתרבותיים שהשפיעו ועיצבו על ואת דרכה של היהדות המקומית. הסידור הראשון הודפס בצפון אמריקה ב1761 ומאז, הוא עבר שינויים רבים כדי להתאימו לצרכים השונים של היהודים, במקומות שונים ברחבי צפון היבשת ובתקופות שונות. בתקופה הקולוניאלית (מאה 17 – מחצית המאה ה18), הסידור כמעט ולא השתנה משום שאז הקהילה היהודית הייתה קהילה דתית מזערית, שנאבקה על קיום חיי הדת שלה, במקום כאוטי, שהשתנה תדיר. בניגוד לחיי היהודים באירופה, היהודים בתקופה הקולוניאלית בצפון אמריקה חיו חיים מפוצלים ל2: חיים דתיים וחיים חילוניים. לבתי התפילה שהקימו לא הייתה השפעה על ניהול חיי הכלל, בניגוד למצב באירופה, שם לבתי הכנסת ולרבנים הייתה השפעה משמעותית על צאן מרעיתם. בתי הכנסת האמריקאיים לא הטילו צנזורה על מה שהיהודים כתבו ולא הענישו יהודים שנהגו בחוסר מוסר בעסקיהם. לבית הכנסת האמריקאי כמוסד, לא הייתה יכולת פיקוח על ההחלטות שיהודים קיבלו בנושאי דת ואמונה, השתתפות בחיי בית הכנסת או הדת של בני הזוג שבחרו לעצמם. הגיוון בחיי הדת בארה"ב בלט מלכתחילה, כאשר לפרט ניתנת האפשרות לבחור מה הוא מעדיף לעשות ( בכל תחום, כולל בתחום הדתי). הסידור, כבית הכנסת עצמו, הפך לגורם בתהליך האמריקניזציה של היהודים בצפון אמריקה. הוא סייע בעיקר למהגרים החדשים, לאמץ את הזהות האמריקאית המקומית. כך, המסורות הדתיות שהביאו איתם מהגרים יהודים לצפון אמריקה, החלו לעבור מהר מאד, תהליך של אמריקניזציה. תנועת הרפורמה שבה והדגישה את הרצון לנהל חיי דת בדומה לחברת הרוב ( הנוצרית פרוטסטנטית באותה תקופה ראשונה). תהליך זה הקל על המהגרים להתגבר במידת מה, על טראומת ההגירה.

     

    ''

     

    תפילות רה"ש כמנהג יהודי ספרד ופורטוגל (תרגום לאנגלית)

     

    פולחנים שהביאו איתם מהעולם הישן סייעו גם הם –בשלב הראשון - בתהליך ההתאקלמות במקום שהיה שונה ב ה כ ל , מהמקום ממנו באו. בהדרגה, המהגרים נטשו פולחנים אלו והחלו להרגיש יותר בנח בסביבתם החדשה. וכאן ניתן לדבר על תהליך אמריקניזציה מהיר שעברו חיי הדת. האנגלית החליפה את שפת התפילה המקורית ( של הדתות השונות) ובאם מדובר בסידור היהודי, הרי שהיא החליפה את העברית. כמויות גדולות של סידורים הודפסו. הם השתנו ממהדורה למהדורה בהתאם למציאות החיים האמריקאיים הדינאמיים.

     

    ''

     

    דרשות באנגלית, לרה"ש ויום כיפור, סינסינאטי, 1899

     

    כאמור, הסידור הראשון הודפס ב1761. הדפיס אותו איזאק פינטו (ISAAC PINTO ( 1717-1787  סוחר שעסק ביבוא/יצוא ואיש משכיל שהתגורר בניו יורק. הסידור שהדפיס כלל את תפילות ראש השנה ויום כיפור , שתורגמו מסידור פורטוגזי-ספרדי מסורתי. פינטו לא שיכנע את היהודים להתפלל באנגלית, אך הוא רצה שהם יבינו מה שהם קוראים. מאחר שמרבית היהודים באותה תקופה במושבות צפון אמריקה, לא ידעו לא עיברית ולא ספרדית, האנגלית הייתה הפתרון לכך שיבינו את הטקסט אותו קראו.

     

    ''

     

     

    איזאק נייטו ISAAC NIETO  תרגם את כל תפילות ראש השנה ויום כיפור לספרדית ב1740, עבור קהילת "בוויס מרקס" בלונדון ואם יהודי ניו יורק היו יודעים ספרדית, הרי שהיו יכולים להשתמש בסידור זה. אלא שכאמור ועל פי עדותו של פינטו, מרבית היהודים באותה תקופה כבר שלטו באנגלית ולכן השתמשו בסידור האנגלי שהוא פירסם.

     

    ''

     

    בית התפילה הספרדי- פורטוגזי הראשון, הוקם ברחוב מיל, בניו אמסטרדם (היא ניו יורק) ב1654 וב1897 עבר למשכן חדש (בתמונה)

     

    1859 הייתה השנה הראשונה שבה התייחס עיתון "הניו יורק טיימס" לראש השנה. בכתבה שהופיעה בעיתון, מסופר כי התפילה שהתקיימה בבית הכנסת "בני ישורון", בניו יורק, שהיה מלא מפה לפה, החלה ב6 בבוקר ונמשכה עד הצהריים . במהלך התפילה קראו מן הסידור, תקעו בשופר ודיקלמו פסוקים מן התנ"כ. את התפילה ניהלו ארבעה רבנים לבושים בגלימות לבנות ואת הדרשה נשא דר' רפאל RAPHALL.


    ''

     

    ראש השנה, ניו יורק, 1907

     

    לפחות 2  יהודים, אחים, היו  חלק מהבהלה להשתלטות על קרקעות באוקלהומה, ב1889 - מוריס סימפסון  MORRIS SIMPSON ואחיו  .הם הגיעו למקום אותו בחרו, לואוטון, ליד פורט סיל ,בכרכרה מכוסה והביאו איתם ספר תורה. עם הגעתם, פתחו חנות למימכר מצרכים ולאחר כעשרה ימים, הקימו בית כנסת ששכן באוהל, בשכנות לחנות. בחנוכת בית הכנסת השתתפו מניין יהודים ועוד מספר אינדיאנים בני שבט הקומנצ'י, כולל הצ'יף קוואנה פרקר. שבועיים מאוחר יותר, נשא סימפסון את דרשת ראש השנה באותו אוהל/ בית כנסת : " אנו מוקירי תודה לך , או אלהים, על שהרשית לנו להיות תושבים בטריטוריה חדשה זו באוקלהומה. ראש השנה הינו זמן בו אנו מנסים להפוך לבני אדם חדשים. אנו חייבים לחיות על אדמה חדשה זו מתוך אמונה משמעותית. אנו תוקעים בשופר כדי שהוא יעיר אותנו. כה גאים אנו להציע את רגשותינו המאושרים ביותר לאלהים, על הברכות הרבות להן זכינו".

    ב1899 שב "הניו יורק טיימס" לעסוק בראש השנה. הוא התייחס לבית כנסת אחד מתוך "בתי הכנסת הפיטריתיים"  (מלשון פיטריה) MUSHROOM SYNAGOGUES, כינוי שצמח משום שבתי כנסת צצו בכמויות גדולות, כפיטריות אחרי הגשם, בעיקבות ההגירה ההולכת וגדלה של יהודים ממזרח אירופה. ובסך הכל, בין 1881 ל1914, היגרו כ2 מיליון ו200,000 יהודים ממזרח אירופה לארה"ב ורובם השתקעו באיזור ניו יורק. "טאמאני הול TAMMANY HALL   [מקום משכנה של תנועה פוליטית שנוסדה בניו יורק ב1786] היה אחד האולמות אותו הפכו המקומיים בין לילה לבית כנסת. אמש, מעל 2000 מאמינים התכנסו שם כדי לקחת חלק בטקסי השירה והתפילה".

     

    ''

     

    טאמאני הול, ניו יורק

     

    הייתה זו הפעם הראשונה שמטה של תנועה פוליטית נהפך לבית תפילה.  האולם קושט בעלי תמר ובעלים ירוקים ואת התפילה קיים רבי ג. ווינגרט  G. WEINGERT , שנעזר במקהלה בת 20 איש. דמי הכניסה היו 1$ . מאות אנשים , יהודים רפורמים, שרצו להשתתף נדחו, מחוסר מקום.

    ב1904 התקיים בסנט לואיס, ממש לפני ראש השנה, יריד עולמי ולראשונה בהיסטוריה של המערב התיכון, התנוסס הדגל הציוני ליד דגלים של מדינות אחרות. העיתון "יידישע טאגנבלאט"  YIDDISHE TAGENBLATT כתב : " ליד הדגל של ציון , התנוססו דגלים נוצצים יותר של מדינות אחרות. זה דגל צנוע, בצבעי כחול ולבן ובמרכזו מגן דויד. אך לדגל זה משמעות רבה יותר עבור הציביליזציה, עבור האנושות, מאשר רבים מהדגלים האחרים שנאלצו להצטופף מעט כדי לעשות מקום לזה המוזר שמקרוב בא " .

     

    ''

     

    הדגל הציוני, 1904, סנט לואיס

     

    http://www.stljewishlight.com/blogs/cohn/article_e7f3ba10-f02c-11e0-960f-001cc4c002e0.html

     

     

     

    מיכאל סטיפלמן MICHAEL STIFFLEMAN , אחד ממנהיגי הקהילה היהודית המקומית וחבר במועצת המנהלים של היריד העולמי, דיבר אל היהודים המקומיים בערב ראש השנה והדגיש את התחושה העמוקה שחש באתו יום, כשרבים כל כך ראו את הדגל הציוני -

     

    ''

     

     

     

    " הוא מתנופף לו שם, כאילו שציון משמשת כביתם של הנרדפים ולא חלומם של האנשים הנשכחים. הוא תלוי בפשטות על מוט הדגלים. ברגע אחד, בריזה קלילה מניעה אותו ממקומו – וברגע אחר משב רוח מנופף את הכחול והלבן "...  משפט הסיום של דבריו ביטא כנראה את מה שיהודים אמריקאים רבים חשבו אז- "ליבי פועם בהתלהבות, מהר יותר ויותר , עייני דומעות ורוטטות מהתרגשות לנוכח הרעיון בדבר הצלחת מדינתו של הרצל אשר קום תקום".

     

     

    ''

     

    ראש השנה, ניו יורק, 1910

     

    ועוד סיפור שקשור ביהודי ארה"ב וראש השנה - סאלי טופקיס גינס SALLY TOPKIS GINNS הייתה בת למשפחה יהודית וציונית ידועה, מווילמינגטון, דלוואר. החל מ1913 היא לקחה חלק בתנועה שדרשה זכות בחירה לנשים. בעלה, ג'יימס גינס JAMES GINNS  שהיה שמרן יותר, לא מאד התלהב מפעילותה ובעיקר ממשמרות המחאה שארגנה ליד בניין הקונגרס בגבעת הקפיטול , בוושינגטון ואף דרש ממנה להפסיק זאת. אלא שסאלי לא ויתרה ובמקום לקחת חלק במשמרות המחאה ליד הקונגרס, היא עברה להפגין ליד הבית הלבן... ב1919 החליטה סאלי לקיים טקס לראש השנה – " בחרתי בהזדמנות ההיא כדי להבהיר את עמדתי בנושא זכות הבחירה לנשים והמחוקקים האמריקאיים. כיהודיה רפורמית, הפתעתי את כולם כאשר הזמנתי נער צעיר שיתקע בשופר ובכך לעודד את רוחם של כל אלו שפעלו באופן סביל. השופר ההוא הבהיר את הנקודה שלו ואף אחד מאלו שהיו במקום , לעולם לא שכחו אותו. עם חידושה של המנהיגות האמריקאית, הנשים זכו בזכות ההצבעה".

    ב1923 פירסמו עיתונים יידישאיים כי הנשיא קלווין קולידג' CALVIN COOLIDGE לקח חלק בתפילות ראש השנה והפך לאחד הנשיאים הראשונים שעשה זאת.  "הקריטריון היהודי של פיטסבורג" THE PITTSBURGH JEWISH CRITERION  כתב כי באותה השנה, ראש השנה נפל ב11 בספטמבר. ראש השנה "הינו תמיד תזכורת לחוב שחב העולם המודרני לעם היהודי ולתרבותו הלאומית הנפלאה. יום זה אינו בעל משמעות רק למאמינים היהודים , אלא לכל מי שירש לפחות חלק מהמנהיגות הרוחנית הנהדרת ומהשירות שהם העניקו לעולם, למען רווחת כולם".

     

    ''

     

     

     

    ושיר על התחלות חדשות שכתבה הלן שטיינר רייס (1900- 1981 ; ילידת לוריין, אוהיו וידועה בעיקר החל משנות ה60, כאשר שיריה הושמעו בתוכנית האירוח הטלוויזיונית Lawrence Welk Show"" . פורסמו מעל 50 ספרים עם שיריה) :

     

    התחלות חדשות

    _____________

     

    לעיתים כה קרובות מייחלים אנו להזדמנות נוספת

    להינות מהתחלה רעננה.

    הזדמנות למחוק את הטעויות שעשינו

    ולהחליף כישלון בהצלחה.

    אין צורך בשנה שלמה

    כדי להתחיל מהתחלה.

    יש צורך רק בתשוקה העזה

    לנסות זאת בכל ליבך.

    לחיות קצת יותר טוב

    ולסלוח תמיד

    להוסיף מעט אור שמש

    לעולם בו אנו חיים.

    לכן, אף פעם אל תוותר מתוך יאוש

    במחשבה שהגעת לסופה של דרך,

    שכן תמיד יש מחר

    והזדמנות להתחיל מחדש.

     

    ''

     

     

    ולסיום, ברכה לשנה החדשה, הלקוחה מדבריו של הצ'יף האינדיאני דן ג'ורג :

    " והלוואי שהכוכבים

    ישאו את עצבותך הרחק,

    והלוואי שהפרחים

    ימלאו את ליבך ביופי,

    והלוואי שהתקווה תמיד

    תנגב את דמעותיך,

    ומעל לכל,

    הלוואי שהשקט יהפוך

    אותך לחזק" .

     

     

     

    ''

     

    שנה טובה מאד !


    (ציור שלי )

     

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (11)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        5/10/16 23:58:
      תודה רבה מאד שרה ושנה נהדרת גם לך :-)!
        5/10/16 22:51:

      איזו השקעה...מרתק ומחדש
      שנה טובה

        4/10/16 13:11:
      תודה, בועז יקר ולי הייתה הנאה גדולה לקרוא את דברייך... שנה נהדרת !
        4/10/16 11:54:
      רשומה מרתקת ומחכימה, מאוד. הייתה לי הנאה גדולה לקרוא אותה ולהשכיל ממנה. תודה. שנה טובה!!!
        2/10/16 10:12:
      איציק יקר, נאחל שנה שבה האור באמת יצא מתוך החושך ויאיר מקצה הארץ עד אינסוף... :-)
        2/10/16 10:11:
      תודה קלמן, מקרב לב ושנה טובה מאד גם לך :-)!
      ונאחל שנה טובה.
        2/10/16 07:37:
      מרתק ביותר, תודה ושנה טובה.
        30/9/16 18:33:
      תודה לכל החברים היקרים , הן על התגובות, הן על הביקור והן על ה* . שיהיה סופ"ש נעים ושנה משופעת בכל מה שכל אחד מאחל לעצמו :-)!
        30/9/16 10:21:
      שנה טובה ותודה על פוסט מרתק. נתון מדהים של 2 מליון יהודים שהגרו לארה"ב לפני יותר ממאה שנים. התפתחות מדהימה של קהילות בארץ הפלורליזם והחופש.
        29/9/16 19:33:
      תודה רבה, מה שקראתי עד כנ מרתק. אחזור ואסיים לקרוא בהזדמנות קרובה. שנה נהדרת

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      Heda
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין