כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : וילך , שבת שובה

    8 תגובות   יום שישי , 7/10/16, 14:22

    לימוד יראת ה' בארץ ישראל

    "וַיְצַו מֹשֶׁה אוֹתָם לֵאמֹר מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת .

    בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱ-לֹקֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם .

    הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת ה' אֱ-לֹקֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. וּבְנֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ יִשְׁמְעוּ וְלָמְדוּ לְיִרְאָה אֶת ה' אֱ-לֹקֵיכֶם כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ" (דברים ל"א).

    משה רבינו מצווה את בני ישראל על 'מצוות הקהל' , מצווה שמקיימים אותה בני ישראל בארץ ישראל בזמן המקדש , בחג הסוכות שמגיע לאחר שנת השמיטה .

    מקהילים את כל העם , את האנשים , הנשים והטף , והמלך (רש"י) קורא את התורה (ספר דברים) באזניהם של כל העם .

    מטרת המצווה כתובה בפירוש בפסוקים : "למען ישמעו ולמען ילמדו ויראו את ה'...",

    וכן דור הבנים "אשר לא ידעו, ישמע ולמדו וליראה את ה'...".

    מה בדיוק צריכים העם ללמוד ולהפנים ממעמד עוצמתי זה ?

    כבר בפסוקים נראה שיש כמה סוגים של לימוד תורה' יש 'למען ישמעו ולמען ילמדו' ,

    ויש 'ישמעו ולמדו ליראה את ה'' , כלומר יש חלק בתורה שהוא 'לימוד יראת ה' .

    כך נראה גם בפירושו של הנצי"ב ב'העמק דבר' :

    "ולמען ילמדו - הדינים וההלכות שנשנו בתורה שבכתב . ויראו את ה' וגו'-...

    שמיעת הפרשה בהקהל ובבית הבחירה פועל בלב שישיגו יראת ה' .

    ושמרו לעשות - יהיו עסוקים בביאור הפרשיות שבכתב , והיינו תלמוד...

    כל הימים - התועלת של הקריאה במקום הנבחר אינו מגיע אלא כל זמן שהמה בארץ ישראל , ולא כשהם בחו"ל...".

    כלומר , יש סוג של לימוד שאינו קיים כלל בחוץ לארץ , הוא קיים רק בארץ ישראל , ובעצמה גדולה עוד יותר כאשר בית המקדש קיים וישראל עולים לרגל .

    משך מאות רבות של שנים עסקו עם ישראל בלימוד התורה שבכתב , התורה שבעל פה , תלמוד , הלכות .

    זה סוג אחד של לימוד תורה , שגם הוא אין ערך לימודו בחוץ לארץ דומה לערך לימודו בארץ ישראל .

    אך יש לימוד שהוא 'לימוד יראת ה'' שלא היה קיים כלל בחוץ לארץ , וכאשר יש מי שעוסק בלימוד אמונה , בלימוד יראת ה' , אין זה פלא שיהיו מי שיחשבו שזה עיסוק חדש , וזאת מכיוון שבגלות לא הכרנו את העיסוק בלימוד יראת ה' .

    יראת ה' הייתה אמונה תמימה של קיום המצוות , אך יש לימוד שמעמיק עוד יותר את האמונה , לימוד שמתעסק בטעמי המצוות וההלכות , בפנימיות התורה .

    בחוץ לארץ בגלות לא ניתן היה להגיע לעומק הזה .

    לימוד ההלכות , העיסוק בסוגיות התלמודיות הוא בוודאי לימוד שיש בו מפגש עם דבר ה'. דבר ה' מופיע בעולם בתוך ענייני העולם הזה , ב'שור שנגח את הפרה' וב'שניים אוחזין בטלית' .

    אך מאמר חז"ל ש'מיום שחרב בית המקדש אין להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד' , בא לומר שלימוד ההלכה לבדה הוא לימוד המתאים לגלות , לחורבן , אז כאשר ישובו ישראל לארצם , וביתר שאת כאשר יבנה בית המקדש , אז צריכים ישראל לחזור ללימוד תורה מעמיק העוסק בפנימיות התורה , ביראת ה' , במושגים אלוקיים עליונים , בארץ ישראל מסוגלים לתפוס זאת יותר , בארץ ישראל קרובים יותר לשכינה ולכן יכולים לעסוק בלימוד הזה , ואף חובה לעסוק בלימוד הזה של דרכי הנהגת ה' בעולם , סדרי הגאולה , המידות האלוקיות .

    ואל לנו להיבהל אם בימי הגלות לא עסקו רבות בכך והדבר היה פחות נפוץ , זאת מכיוון שלימוד התורה בגלות מצומצם יותר .

    וכפי שהרחיב ה' לנו בגשמיות כאן בארץ ישראל , כך עלינו להתרחב גם ברוחניות , בלימוד התורה באופן מעמיק ופנימי יותר .

     

    תורת הלווים ותורת המלך

    לפי הכתוב בפרשת וילך , יש שני 'מסלולים' של מסירת התורה על ידי משה רבנו :

    "וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת וַיִּתְּנָהּ אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי לֵוִי...",

    "בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱ-לֹקֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר , תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם".

    מצד אחד משה רבינו מוסר את התורה לכהנים בני לוי , וזה כפי מדרש חז"ל שמשה רבינו לימד את התורה לאהרון , לבניו , לזקנים ולכל ישראל , ומצד שני משה מצווה את יהושע בתור המלך לקרוא את התורה במעמד 'הקהל' באזני העם, וזה כפי המשנה בפרקי אבות: "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע...".

    הרב שרקי מסביר שאכן יש שני מסלולים של מסירת התורה על ידי משה רבינו .

    יש את מסלול המִשנה, מסלול התורה שבעל פה , שאותו אכן מוסר משה רבנו אל הכהנים בני לוי .

    תפקידם של שבט לוי הוא להיות פוסקי ההלכה לעם ישראל .

    כאשר למישהו תהיה שאלה הלכתית מעשית , אזי הוא יבוא אל שבט לוי שיאמרו לו את ההלכה , שאותה הם ילמדו בדרך הלימוד , ההיקש והסברא מתוך התורה שבכתב .

    אך יש גם את מסלול התורה של המלך , שהרי המלך צריך לכתוב לו שני ספרי תורה , וזאת מעבר למה שצריך כל אחד מישראל לכתוב לעצמו .

    המלך לומד את התורה באופן אחר מאשר הלימוד ההלכתי , הישיבתי .

    המלך לומד מתוך התורה את 'רוח הדברים' , את המוסר שעל פיו יש לנהוג .

    הרי המלך לא מחויב לנהוג כמו שכתוב בהלכה בכל ענייני המשפט והמלכות ,

    כפי ששלמה ציווה לגזור את הילד ששתי הנשים רבו עליו , או כפי שציוו מלכים שונים להרוג ללא משפט אנשים שונים שמרדו במלכות .

    יהושע שהוא ממשיכו של משה רבינו בתפקיד מלך ישראל ושר הצבא , מקבל את התורה ממשה רבינו , אך לא את פסיקת ההלכה הנלמדת בהיקש ובמידות שהתורה נדרשת בהם , מתוך התורה שבכתב .

    לכן יהושע או כל מלך שיבוא אחריו הוא שקורא את התורה באוזני העם במעמד הקהל , כיוון שמטרתו של מעמד זה אינו ללמוד תורה , כיוון שלא זאת הדרך שבה לומדים תורה , שנמצאים מיליוני אנשים מסביב להר הבית , ומצליחים או שלא מצליחים לשמוע את המלך קורא בתורה .

    מטרתו של מעמד הקהל היא לטעת יראת ה' בקרב העם , כאשר מגיע יהודי להר הבית ורואה את כל המון העם שם  , ושומע את המלך שאין מעליו אף אחד , קורא הוא בעצמו את התורה ובכך מצהיר שהוא מחויב לשמוע את דבר ה' ולקיים את מצוות התורה , הדבר הזה נוטע יראת ה' בקרב כל מי שנמצא במעמד עצמתי כזה.




    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/10/16 18:50:
      שנה טובה חבר יקר וגמר חתימה טובה
        10/10/16 14:33:
      איזה יופי של פוסט! אכן, מצוות הקהל הינה מצווה שנחיצות ארץ ישראל עומדת במרכזה. בכלל-אני מאמינה שאין לנו מקום זולת ארץ ישראל. ארץ ישראל היא ארץ זבת חלב ודבש. בכוחנו להפוך אותה לכזאת. גמר חתימה טובה.
        9/10/16 09:35:
      שבוע טוב וגמר חתימה טובה...
        9/10/16 09:28:
      תודה, נהנתי לקרוא כאן כתמיד. לחתימה טובה ולכל טוב.
        8/10/16 19:58:
      לשלמה רעי ועמיתי, ידידי היקר כאח לי, יישר-כוח על יראת ה' שהחדרת בנו באמצעות הפוסט המושקע. שנה טובה וגמר חתימה טובה לך וליקיריך, מאחל באהבה - ברוך הלוי-סגל.
        8/10/16 11:44:
      יפה בעיני ההבחנה הזו של ההתייחסות לתורה - ללימודה ולהכלתה. הפן המעשי ולידו הפן הרוחני (המתבטא בלימוד מתוך יראת ה' והקבלה מהמלך לפי רוח הדברים). אלה עמוקים יותר, אך כנראה אין די בהם. כי כך האדם - זקוק גם למעשיות, לחומריות.
        7/10/16 17:32:

      העיקר שתהיה גמר חתימה טובה.חיוך

        7/10/16 16:28:
      יישר כוח על הרעיונות והמסרים הנפלאים. יהי רצון שעם ישראל יזכה בקרוב לגאולה שלמה בארצינו הקדושה:"ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" שבת שלום, שנה טובה וגמר חתימה טובה. לך וליקירך.