כותרות TheMarker >
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    האם משה כתב בתורה, משה מת? - -פרשת וזאת הברכה

    0 תגובות   יום חמישי, 20/10/16, 22:59

    ב"ה 

     

    ''

     

    הברכה האחרונה

    בפרשת וזאת הברכה, הפרשה האחרונה בספר דברים והפרשה החותמת את התורה, מסתיים נאומו השלישי והאחרון של משה רבנו ע"ה לבני ישראל. היא כוללת את הברכות שמעניק משה רבנו לכל אחד מהשבטים, ומסתיימת בהסתלקותו. משה פותח בשבחם של בני ישראל, שקיבלו את התורה ללא תנאי בעוד שאר האומות סרבו לקבלם. למרות שאומות העולם סרבו, מובן שאין פעולה אלוקית שאינה מותירה רושם. בעצם הצעת התורה לאומות (צאצאי עשו וישמעאל) הכשיר הקב"ה את נפשם לקבל, בשלב מאוחר יותר, את עולן של 'שבע מצוות בני נח'. מצוות אלו מתמקדות בשבעה תחומים שכל מי שאינו יהודי מחויב לנהוג בהם עפ"י הוראות התורה. כדי לקבל על עצמו את המצוות האלו, צריך האדם להכיר בכך שבורא העולם העניק אותם לאנושות כחלק מהתורה שהוריד לעולם בהר סיני.

    לעתיד לבוא יגלו אומות העולם אמת זו, ויקבלו על עצמם את השקפת התורה ואת אורח החיים שהיא מתווה. כך, בזכות אותה פניה של הקב"ה קודם מתן תורה, יזכו גם הגויים להצטרף כשותפים בגאולת העולם.

     

    האם משה כתב בתורה, משה מת?

    "וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד הָשֵם: גו', וַיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶׁה"א

     

    פלפול מהגמרא על הפסוק מקשינן במסכת מנחותב אפשר משה חי וכותב וימת שם משה? אלא עד כאן כתב משה ומכאן כתב יהושע בן נון, דברי רבי יהודה. אמר לו רבי שמעון אפשר ספר תורה חסר אות אחת וכתיב "לָקֹחַ אֵת סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה וְשַׂמְתֶּם אֹתוֹג", אלא עד כאן הקב"ה אומר ומשה כותב ומכאן ואילך הקב"ה אומר משה כותב בדמע.

     

    ופירש במהרש"א שמכיוון התחיל משה בוכה ומצטער במותו הרי כתחילת מיתה, ולפיכך לא חי שיקרא שכתב הדברים בעודו חי. ובזאת מבואר שלדעת רבי שמעון דהאי (שהרי) פסוקים כתבם משה היה הדבר סמוך למותו.

    ויש להקשות כי בזהר כתובד שמשה רבנו עליו השלום מת בשבת במנחה, ואם כן קשה היאך סבר רבי שמעון משה כתבם שסמוך למותו והא שבת היה. ואף על פי הדיבור (השם ציווה עליו) היה, אך הוא רחוק מהדעת שמשה הצטווה לכתוב בשבתה.

    ואולי אפשר לישב את דברי רבי שמעון לפי שיטתו. שכתוב במסכת שבתו סבר רבי שמעון שמלאכה שאינה צריכה לגופה, פטור. כגון שצד נחש שלא יכיש אותו, או מוציא את המת וכו', ופירש רש"י שמלאכת מחשבת לרבי שמעון היינו דווקא שברצונו באה לו אבל היכא (היכן) שלא עושה אלא כדי לסלקה מעליו מיקרי (נקרא) אינה צריכה לגופה (שלא נחשב כאילו הוא זקוק לזה). מכיוון שפסוקים הללו אודות מותו לא היה משה רוצה לכתבם, שמסרב היה לעזוב העולם כמבואר באריכות במדרש רבה סוף פרשתנו, אלא שהקב"ה הכריחו והוא כותב בעל כורחו בדמע, על כן לדעת רבי שמעון בכהאי גוונא הווי (כגון זה היא) מלאכה שאינה צריכה לגופה הוא פטור, ולפיכך שרי ליה (מותר לו) לכתוב בשבת וצ"ע.

     

    הסוף הוא ההתחלה

    "וַיַּעַל מֹשֶׁה מֵעַרְבֹת מוֹאָב אֶל הַר נְבוֹ רֹאשׁ הַפִּסְגָּה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרֵחוֹ וַיַּרְאֵהוּ הָשֵם אֶת כָּל הָאָרֶץ אֶת הַגִּלְעָד עַד דָּן"ז

    סיום הולם לתורה הוא החיזיון הנבואה העתידי של קורות ישראל, שהיגיע עד לימות המשיח. כל שנה אנחנו מסיימים את קריאת התורה בשמחת תורה ומתחילים במנחה לקרוא מחדש מפרשת בראשית הסוף הוא ההתחלה. כך כל שנה מאז קבלת התורה למעלה משלושת אלפים ושלוש מאות שנים. המחזוריות הזאת תושלם כאשר תושלם המטרה שלשמה ניתנה התורה והיא להפוך את העולם למשכן לקב"ה, מתי? כשתבוא הגאולה.

    תורת החסידות מבארת שבכל אחד ואחד מאתנו יש ניצוץ של משה והוא זה שנותן לנו את האמצעים, הכוח והחזון להגשים את שליחותנו האלוקית ולהפוך את חיינו, ואת העולם כולו לביתו של בורא העולם.

     

    ובא לציון גואל

     

     

    א דברים ל"ד ה-ח

    ב דף ט"ו

    ג דברים ל"א כ"ו

    ד ב. פ"ח

    ה ובאריכות שמה (גנא דפלפלי תנ"א, הערה ג')

    ו דף ל"ג

    ז דברים ל"ד א


     

    דברים בשם אומרם:

    ר' משה ויזנפסקי בספרו "להחיות את היום" עפ"י תורת החסידות

    הרב משולם זושא ברנדוין שליט"א (מספרו גנא דפלפלי)
    מקור הציטוטים מהתורה:  ויקיטקסט

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין