כותרות TheMarker >
    ';

    מנדלות- כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול

    72 תגובות   יום ראשון, 2/3/08, 21:29

    ראשי פרקים :

    * המנדלה המסורתית או מה הטיבטים חושבים על העיגול?

    * המנדלה המערבית או מה האירופאים חושבים על הטיבטים?

    *כוחה התרפויטי של המנדלה או לשם מה התכנסנו כאן היום?

     

     

    * עוד באתר שלנו.

     

     

     

     

     

    המנדלה המסורתית

    או מה הטיבטים חושבים על העיגול? 

     

    מנדלה" היא מילה בסנסקריט המורכבת משתי המילים "מנדה" (מהות) ו"לה" (בתוך) אשר בתרגום מילולי פירושן "בתוך המהות" . בתרגום שאינו מילולי המנדלה פירושה "מעגל מקודש" והיא מתייחסת לצורה גאומטרית מעוגלת ובעלת מרכז אותו יוצר הבודהיסט לשם מדיטציה. בכדי להבין את חשיבותה של המנדלה עבור הטיבטים ראוי אוליי להקדים ולהבין מה עומד במרכזה של התפיסה הטיבטית. בניגוד לתורות מערביות שונות, במרכזה של התורה הטיבטית לא נמצאים האדם, האל האחד והיחיד או הארץ, אלא האלים. התלמיד הטיבטי מנסה על-ידי מדיטציה להגיע לגרעין המרכזי, גרעין האלים הטהורים והאל-מותיים. יצירת המנדלה היא אחת מדרכיו של התלמיד להתקרב אל פנתאון האלים. המבנה המסורתי של המנדלה מורכב ממעגל בתוכו שוכן ריבוע מרכזי המסמל את היכל הקודש ובו נמצאים מאות אלים. היכל הקודש הוא בן חמש קומות (כל קומה הינה מנדלה בפני עצמה) המאפשרות לתלמיד הבודהיסט להתפתח תוך כדי התמקדות מן החוץ אל הפנים דרך חמישה מרכיבים:  הגוף,  הדיבור, תודעה, התודעה הראשונית והאושר הנעלה.

     

    מנדלת קלאשקרה מסורתית


     

     

    חציית כל המנדלות וההגעה אל מנדלת האושר הנעלה מתבצעת על ידי שילוב הקוטביות הנשית והגברית וכך מתקשרת עם לידה מחדש. הצד הנשי מיוצג אצל הטיבטיים המסורתיים בצהוב ומתקשר עם השמש בעוד הקוטב הגברי מסומל על ידי הירח. איחודם של שני קטבים אלו מסמל את התמזגות הרחמים והחוכמה ומאפשר את הלידה המחודשת אל הריק והשלווה, מאפשר את ההזדהות עם הבודהה. 

     

    העם הטיבטי ( וכנראה גאוותו) מאמין כי יש במנדלה כוחות-על וכי די בהתבוננות במנדלה, בכדי שיתחוללו במתבונן שינויים רגשיים ומנטליים מרחיקי לכת.  

     

    דרך טיבטית נוספת להתבונן במנדלה ובמשמעויותיה היא הקלאצ'אקרה ("time-wheel"). מסורת זו שייכת לטנטרה הבודהיסטית הטיבטית ומקשרת בין גוף האדם לבין מבנה המנדלה ובין מבנה המנדלה לבין מבנה היקום. הקשרים אלו דומים באופיים לחיבורים המוכרים לנו מעולם הרפלקסולוגיה. כפי שחלקי כף הרגל השונים מקושרים בהשפעה הדדית עם אברי הגוף כולו, כך  על פי הקלאצ'אקרה ישנה למשל התאמה בין מנדלת הרוח לראש האדם. גוף האדם, מאמינים הבודהיסטים, מורכב מששת צ'אקרות  (מעגלים) הבאות בהתאמה למבנה המנדלה:
         
    צ'אקרת המין האחראית על האושר, 
    צ'אקרת הטבור האחראית על היצירה,
    צ'אקרת הלב שהיא גלגל האירועים,
    צ'אקרת הגרון האחראית על השמחה,
    צ'אקרת המצח שהיא גלגל הרוח הנושבת,
    צ'אקרת הקודקוד העליון האחראית על האושר העליון.

     

     

     

     

    המנדלה המערבית

    או מה האירופאים חושבים על הטיבטים?

     

     

     

     

    הלנה בלבסקי (Helena P. Blavatsky)שנולדה ב1831 ברוסיה היתה כנראה הראשונה באירופה הממוסדת שהחלה להתעניין במופשט הרוחני. ב1855 היא ביקרה בהודו לראשונה וטענה כי יש להקים גשר בין מזרח למערב וכי יש להוקיר ולהכיר באירופה ובאמריקה את חוכמת הודו: "יש צורך להכיר את הודו ואת טיבט יותר ממה שנעשה באותן שנים". ב1909 פוגש הצייר ואסלי קנדינסקי(Wassily Kandinsky) את כתביה של בלבסקי ומציין: "כמו באומנות הנוטה אל הפרימיטיבי, אנשים מחפשים תמיכה ושיטה מן התקופות שכמעט נשכחו בעוד שהשיטות האלו קיימות עדיין בעמים שונים... וביניהם למשל, העם ההודי...". בלבסקי מתארת כי הצבעים אצל "העמים האלו" מתייחסים לאזורים נסתרים של הרוח, לאינטואיציה. אין הכוונה כאן לאינטואיציה שהינה אות הזהרה, כזה שההגיון עוד צריך לאשר. הודו ועמיה מדברים על אינטואיציה אחרת, כזו הנמצאת מעבר להגיון, מעבר לעולם החושים, כזו המסוגלת להביא את הידע האמיתי.

    מי שחיבר לראשונה בין המנדלה לבין הפסיכותרפיה היה קרל יונג (Jung K.G). יונג החל להתעניין במנדלות בתחילת הקריירה שלו כאשר חלק מהפציינטים שלו ייצרו עבודות אמנות מפורטות. הוא שם לב כי המנדלות הופיעו בחלומות של מטופלים ובעבודותיהם, במיוחד בזמנים של בילבול וכאוס. ב1916 יונג חווה תקופה קשה בחייו, כאשר דרכו נפרדת מזו של פרויד, והוא מתחיל לצייר מנדלות רבות בהתמקד באנאליזה שלו עצמו:

     "המנדלות שלי היוו כתב סתרים המתייחסות למצב של האני שהופיע בפניי מחדש מידי יום. ראיתי בהן את הסלף, כלומר את כול היותי, בצורה פעילה בעבודה. ללא כל ספק, בהתחלה הבנתי אותן רק בצורה מעומעמת אך היה נראה שיש להן משמעות רבה ושמרתי עליהן כמו על פנינים."

    יונג מצייר לראשונה את המבנה הבסיסי של המנדלה מבלי לדעת שהוא יוצר למעשה את המבנה הטיבטי המסורתי. שתים-עשרה שנים לאחר מכן, ב1928 הוא נתקל במבנה דומה שמגיע מהודו וחוזר לבחון את ציוריו מ1916 ומכנה אותם "המנדלה האירופאית". יונג שהבחין אצל מטופליו בשאיפה לאחדות נפשית, אחדות בין עולמו הפנימי של הפרט לעולם התופעות החיצוניות, מוצא במנדלה כוחות לרפא את מטופליו, להשיב את המרכז לציוריהם. על ידי החיבור בין הידע הפסיכולוגי וההכרות עם המנדלה מביא יונג לדיון את החשיבות ואת יכולת הריפוי שיש בהתבוננות במבנה אסתטי, בעל מבנה ברור ובעל מרכז כוח.

     

     

     

     

     

     

     

     

    כוחה התרפויטי של המנדלה

    או לשם מה התכנסנו כאן היום?  

     

    בתרפיה באומנות ישנה חשיבות גדולה לספונטניות, לחשק של המטופל, ועל כן בדרך כלל לא נכוון ליצירת מנדלהמתחילת שנות השבעים מתחילים יותר ויותר  תרפיסטים באומנות להכיר במנדלה כבעלת כוחות ריפויים ולפרסם את ממצאיהם. . לעיתים מטופלים מתחילים ליצור עיגולים בצורה אינטואיטיבית בתוך חדר הטיפולים. ההתאמה השימושית של המנדלה לתרפיה באומנות נדונה על ידי סלגליס (Slegelis M.H) כנגישה באופן חיובי לאינדיוידואלים, לקבוצות, לזוגות, כמו גם לתרפיה עצמית (יצירה עצמית ללא נוכחות מטפל). על פי סלגליס "המנדלה מספקת מכשיר מגן המיוצר על ידי הקליינטים עצמם. המנדלה המושלמת מספקת מטריצה על-גביה פורצות השלכות נוספות של הלא-מודע."

    תרפיסטים כמו איירלן וברק השתמשו במנדלה בתרפיה קבוצתית כדי לבחון את כוחה ככלי טיפולי בפסיכותראפיה הומניסטית, אשר מתמקדת בתפקודו של האינדיוידואל ביחסי אנוש. הם מדווחים שהמנדלה, על ידי שהיא מספקת שימוש אינטגרטיבי תפישתי, מפתחת פרספקטיבה הוליסטית על הסלף (Self) ועל יחסים אינטימיים."

    קלוג (Kellogg) מצא כי בשלבים מוקדמים של הטיפול, המנדלה עזרה לתעל אנרגיות יצירתיות וכן סיפקה רמזים שעזרו בתכנון המשך הטיפול. בוני (Bonny) אשר התנסה בקו-תרפיה פרטנית קצרת מועד לנשים, השתמש בדימיון מודרך ובמוסיקה שנועדו לעורר רגשות, מצבי רוח מסויימים ודימיון עשיר אחרי ההרפיה. הוא ביקש מן המטופלים לצייר בסופה של כל פגישה מנדלה שהיה לה חלק חשוב בהתערבות הטיפולית. בוני דיווח כי המטופלות  נטו להראות התרכזות עמוקה ביצירת המנדלה וכשהסבירו כיצד הרגישו בתוך תוכן בשעת היצירה.

    רשימה ארוכה של פסיכותרפיסטים בני זמננו עשו שימוש במנדלה ורואים בה כלי טיפולי רב עוצמה הן לצופה והן ליוצר. אסתפק בדוגמאות שהובאו כאן ואסיים בסלגליס אשר עימו פתחתי ואשר מצא שבשל הפרקטיות של המנדלה, מכיוון שהיא מעלה התמודדות עם הביטים רבים של הפסיכותרפיה ובגלל שאפשר לעבוד באמצעות כלי זה עם אוכלוסיות רבות: " המנדלה נחשבת לאופנות ברת קיימא בפסיכותרפיה של ימינו".

     

     

     

     

     

    לקריאה נוספת  ולהתנסות בקרו באתר שלנו:

     

    מטאפורה- סדנאות תרפיה באומנות

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (70)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/4/11 14:34:
      מסקרן מעונינת בציור מנדלות תחזרי אלי?
        31/10/09 10:04:

      שלום לכל המתעניינים בנושא המנדלות,

       

      בימים אלו מוצגת במוזיאון רובין בניו-יורק תערוכה אודות מנדלות. את התערוכה ה"אמיתית" מלווה גרסת תערוכה אינטרנטית ששווה לקפוץ לבקר: 

       

      mandala- the perfect circle

       

      תהנו,

      שבוע טוב, 

       

      צוות מטאפורה 

      הי לך

      ישבתי ובדקתי ואלו הממצאים לבנתיים-

      המנדלות נמצאות בכל מיני דתות בעולם ללא קשר אחת לשניה עקב החיבור לטבע ולמבנה הכימי של העולם והאדם שכולו בנוי ממנדלות.

      ביהדות המעגל מקביל נפש האדם שבמרכזו שוכן הניצוץ האלוהי. בית המקדש עצמו נבנה כדמוי מנדלה שבמרכזו שוכן האלוהים.

      אנו משרבטים אותם באופן ספונטי בשיחות טלפון או בשיעורים.

      ביהדות הדיבוק- גירוש השדים השחור כולם באמצע מעגל שיוצר את הגבולות בין העולם הזה ללעולם הרוחות והמגיה. גם חוני המעגל שיצר עיגול סביבו כשהתפלל לגשם וע"י כך העצים את כוחו מול האל.

      המגן דויד מחלק את המנדלה לשישה חלקים שווים.

      אפילו ההורה הריקוד הוא מעגלי.

      יש הטוענים כי חותם שלומה היה מעגלי כמנדלה.

      אז זה מה שמצאתי עוד מעבר לדברים הקודמים . אז שבת שלום ושבוע מלא במעגלים.


      הי לך ובכיף

      אני אבדוק ואחזור אליך עם תשובות בקרוב.

        1/5/09 07:32:


      היי תרפיסטית,

       

      תודה על ההרחבה.האם תוכלי ידוע לך עוד משהו על מקומם של העיגול והמעגל ביהדות?

       

      לימור


      שלום,

      אכן עולם המנדלות הוא עולם עשיר ביותר וכלי טיפולי בהרבה גישות. אני עובדת בגישה הפנומנולוגית- גישת חיפה אם שמעת, ואכן גם אני מתעסקת עם המנדלה ויוצרת פעילויות שונות איתה. אין ספק שהעולם שהיא מאפשרת ענק. אני גם מחברת את זה לקלפים איניאנים שגם אצלם המנדלה היא בסיס בהסטוריה שלהם והאמונה. מעגלי החיים נמצאים בכל דת כמעט או אמונה בווריאציות שונות. כולל גם ביהדות. אפילו גלגל המזלות וגלגל עונות השנה ומחזוריות הטבע עליו בנויים החגים שלנו במקורות מתחברים עם המנדלות. היכולת של המנדלה לעטוף ולתת מסגרת לכל חוויה פנימית שלנו הוא גדולתה. היכולת להבין את הגלגל וההמשכיות והחיבור למחזוריות ודרכם ליצור את השינויים הקטנים שלנו הוא הבסיס לכך ויחד עם זאת ההבנה שיש משהו קבוע שלא נוכל לשנות אך יחד עם זאת שומר עלינו ביציבותו (המתעתעת) לפעמים. תודה על הכתוב היה מעניין מאוד.

        7/3/09 15:19:


      שמעתי מחברה שלקחה קורס לציור מנדלות על הכוח התרפויטי של המנדלה.

      עכשיו קיבלתי ממך את הבסיס התיאורטי לעניין. היה לי מאד מעניין לקרוא.

      תודה לך על השיתוף.

      כיכבתי,

      טלי

        1/3/09 23:40:

      תודה וינדרון  :)
        1/3/09 22:26:


      תענוג של פוסט

       

        20/12/08 19:14:

      מנדלות לא היו חלק מהכלים שנתנו לנו- למדתי בתוכנית שמדגישה את ה-ego psychology.

       ילדים מצירים הרבה ואני עובד הרבה עם ילדים- אז אני אפקח עין או שתיים.

        14/12/08 23:28:


      תודה על המאמר המושקע.

       

      מחר אקרא אותו בעיון

       

      בינתיים כוכב

        14/12/08 23:16:

      צטט: limov 2008-08-12 11:45:35

      צטט: te18 2008-04-12 00:03:12

      נתתי לתלמידים שלי להכין מנדלות ונרשמה התמכרות טוטאלית, פשוט מדהים...

       

      יש אין סוף פעילויות שאפשר לעשות בנושא. וזה כיף גדול. באיזה גילאים התלמידים?

       

       


      אני מחנכת כיתה ו'. אשמח לקבל רעיונות לפעילויות נוספות..

      כתיבה מרתקת יש לך כאן.  נהנתי מאוד לקרוא.

      בתקופה האחרונה, ולא ברור מאיפה זה התחיל , התחלתי לשרבט ככה בזמן שאני מציירת עם רוני,הבת שלי, שנדלקה על זה לגמרי, והיא עוד לא בת ארבע, שתביני , וכבר מציירת מנדלה כאילו היא מבינה משהו לא מודע.

      תודה.

        21/10/08 01:07:

      תודה על המאמר.

      הקלפים נראים יצירתיים ומיוחדים ביותר.

      כיצג אוכל לרכוש סט?

        19/10/08 12:39:


      ליפנים יש אמנות גזירת נייר ששמה קיריגמי. אפשר לראות בגזירות הנייר האלו סוג של מנדלה. ההפתעה היא בגזירה ובאפשרויות האין סופיות שביצירת המירכוז.

      שווה לנסות.

        12/8/08 11:48:

      צטט: ronjolan 2008-04-16 18:01:58

      נראה עמוק ומרתק וסוחף.

      נגעתי כבר במנדלות בעבר,

      אבל אף פעם לא ביסודיות כזאת.

      גם האתר מקצועי ביותר.

      כל הכבוד על ההשקעה.

       הולך לקרוא עוד.

           

           * 

       

      בכיף.

      מוזמן להתנסות אם אתה רוצה. ויש הרבה דברים שאתה יכול להתנסות בהם בעצמך בבית (אם אתה רוצה רעיונות-יש!), הרי יש לך כבר את כל הציוד הדרוש :))

        12/8/08 11:46:

      צטט: קרמוקה 2008-04-12 11:40:53

      יש לי התחכמות אבל אני מתאפק... תמים

      למה להתאפק אם אפשר לא?

       

        12/8/08 11:45:

      צטט: te18 2008-04-12 00:03:12

      נתתי לתלמידים שלי להכין מנדלות ונרשמה התמכרות טוטאלית, פשוט מדהים...

       

      יש אין סוף פעילויות שאפשר לעשות בנושא. וזה כיף גדול. באיזה גילאים התלמידים?

        12/8/08 11:44:

      צטט: יואב עינהר 2008-03-30 19:12:34

      שמוהיי יש פה איש מוכשר שאני מכיר

      שעושה כאלה בעצמו- קוראים לו איתן קדמי

      http://cafe.themarker.com/view.php?t=370659 

       

       


      שמו של איתן הולך לפניו, הוא מגדולי המנדליסטים בארץ :)) 
        16/4/08 18:01:

      נראה עמוק ומרתק וסוחף.

      נגעתי כבר במנדלות בעבר,

      אבל אף פעם לא ביסודיות כזאת.

      גם האתר מקצועי ביותר.

      כל הכבוד על ההשקעה.

       הולך לקרוא עוד.

           

           * 

        12/4/08 11:40:
      יש לי התחכמות אבל אני מתאפק... תמים
        12/4/08 00:03:
      נתתי לתלמידים שלי להכין מנדלות ונרשמה התמכרות טוטאלית, פשוט מדהים...
        30/3/08 19:14:

      למה ועל מה 'בינדו'?

       

      הקישור הזה יעבוד? 

        30/3/08 19:12:

      היי יש פה איש מוכשר שאני מכיר

      שעושה כאלה בעצמו- קוראים לו איתן קדמי

      http://cafe.themarker.com/view.php?t=370659 

        30/3/08 16:46:
      היי מגיע לך כוכב מרשים, והיכן משיגים את הקלפים?
        21/3/08 22:12:
      תודה :))
        20/3/08 16:18:

       

      השכלתי. גם מהפוסט, ולא פחות מכך - מהתגובות, של הקוראים ושלך.

      תודה רבה!

        8/3/08 07:59:

       

      בשמחה. תודה שקראת!

      צטט: geeee 2008-03-07 01:59:13

      תודה

      ידעתי bits & pieces, עכשיו קצת יותר מסודר, אך אל דאגה מיד יתבלגן חזרה

       

        8/3/08 07:59:

      בכייף :))

      אני צריכה להמשיך ולהעמיק!

      צטט: באבאבום 2008-03-06 20:42:29

      תודה חמודה, לא בטוח שהבנתי, אבל זרעת ונראה מה ינבט...

      :)

      באשר לשמחה ואושר ציינת זאת במספר מקומות, שאקרה 1 אושר, 5 - שמחה וכתר - אושר עילאי או "מוארות" כדבריך. :)

      בכל מקרה, כולה מילים... :) מילים יפות שמנסות להבחין בין איכויות ענק, מן הסתם לא פשוט. לבי אתך... :)

       

       

        7/3/08 01:59:

      תודה

      ידעתי bits & pieces, עכשיו קצת יותר מסודר, אך אל דאגה מיד יתבלגן חזרה

        6/3/08 20:42:

      תודה חמודה, לא בטוח שהבנתי, אבל זרעת ונראה מה ינבט...

      :)

      באשר לשמחה ואושר ציינת זאת במספר מקומות, שאקרה 1 אושר, 5 - שמחה וכתר - אושר עילאי או "מוארות" כדבריך. :)

      בכל מקרה, כולה מילים... :) מילים יפות שמנסות להבחין בין איכויות ענק, מן הסתם לא פשוט. לבי אתך... :)

       

        5/3/08 08:10:

      תודה רבה יהודית. כיף לפתוח ככה את הבוקר.

      המאמר הזה עדיין בפתוח, אני רוצה להוסיף לו עוד כל מיני נקודות מבט. אולי אפרסם את התוצר הסופי.אם תרצי אשלח לך. הקלפים הם פרי עבודתי ופרי עבודתה של טוני ארנון (הנה האתר שלה: http://www.mandalot.com/ , אתר משותף לשתינו נמצא בפיתוח כרגע).

      הקלפים עדיין נמצאים בפתוח, אנו מתנסות בעודה איתם (ייצרנו אב-טיפוס) ועורכות התאמות בהתאם לשטח ולצרכים שעולים אצל מטופלים שונים כמו גם אל קבוצות שונות.

      יום נעים :)

      צטט: יהודית מליק-שירן 2008-03-05 08:02:58

      לימור יקרה,

      כמי שעוסקת בתרפיה בהבעה ויצירה, אני מצדיעה לך על המאמר המרתק, המעמיק והמעניין. אני מכירה את המנדלה, אף מציירת אותה. האם הקלפים פרי עבודתך? היכן אני יכולה לרכוש אותם? אשוב להאיר. בבקשה הזמיני אותי לכל פוסט שאת כותבת. יום נהדרנשיקה

       

      לימור יקרה,

      כמי שעוסקת בתרפיה בהבעה ויצירה, אני מצדיעה לך על המאמר המרתק, המעמיק והמעניין. אני מכירה את המנדלה, אף מציירת אותה. האם הקלפים פרי עבודתך? היכן אני יכולה לרכוש אותם? אשוב להאיר. בבקשה הזמיני אותי לכל פוסט שאת כותבת. יום נהדרנשיקה

        5/3/08 07:11:

      ואגב, לגבי מהשאתה אומר על השתקפות הדיון הקבוצתי של במנדלה, אתה מכיר את ביון?

      צטט: brand_nu 2008-03-05 00:56:49

      מרתק. תמיד אהבתי מנדלות. אני נוהג לצייר בישיבות, לא מתוך שעמום, מתוך ריכוז והקשבה, והרבה פעמים מספיק לי להסתכל על הציור כדי לראות משמעות נסתרת או איזושהי אמת על ההנאמר באותו דיון. עכשיו אני מבין את האפרות למצוא את המרכז דרך הציור הזה, לכוון אותו. בישיבה הבאה אני הולך לצייר מנדלות.

      הייתי שמח לעבור את החוויה של הסדנא שלך.

      צוחק 

       

        5/3/08 01:00:

      אז אתה תעבור אותה,  נארגן משהו :))

       

      צטט: brand_nu 2008-03-05 00:56:49

      מרתק. תמיד אהבתי מנדלות. אני נוהג לצייר בישיבות, לא מתוך שעמום, מתוך ריכוז והקשבה, והרבה פעמים מספיק לי להסתכל על הציור כדי לראות משמעות נסתרת או איזושהי אמת על ההנאמר באותו דיון. עכשיו אני מבין את האפרות למצוא את המרכז דרך הציור הזה, לכוון אותו. בישיבה הבאה אני הולך לצייר מנדלות.

      הייתי שמח לעבור את החוויה של הסדנא שלך.

      צוחק 

       

        5/3/08 00:56:

      מרתק. תמיד אהבתי מנדלות. אני נוהג לצייר בישיבות, לא מתוך שעמום, מתוך ריכוז והקשבה, והרבה פעמים מספיק לי להסתכל על הציור כדי לראות משמעות נסתרת או איזושהי אמת על ההנאמר באותו דיון. עכשיו אני מבין את האפרות למצוא את המרכז דרך הציור הזה, לכוון אותו. בישיבה הבאה אני הולך לצייר מנדלות.

      הייתי שמח לעבור את החוויה של הסדנא שלך.

      צוחק 

        4/3/08 18:14:

       

      תודה רבה! :))

       

      צטט: טאקילה 2008-03-04 16:17:10

      *

       

        4/3/08 16:17:

      *

        4/3/08 13:55:

      הי טקסטואלית, חזרתי, אך בידיים ריקות. אני לא מצליחה למצוא את התשובה לגבי הצ'קרה. מה שכן, בערך chakra בויקיפדיה באנגלית יש אופציה לשמוע את הגיית המילה. משום מה אני לא מצליחה לשמוע את זה במחשב שלי. אולי את תצליחי:

       

       http://en.wikipedia.org/wiki/Chakra

       

       

      ואם כן, אשמח אם תספרי לי מה גילית :)

       

      צטט: טקסטואלית 2008-03-03 19:40:06

      מאוד מעניין

      והמנדלות שהבאת ממש מקסימות

      *

       

      וכמה שאלות:

      * "היתה כנראה הראשונה באירופה הממוסדת שהחלה להתעניין במופשט הרוחני" - למה הכוונה ב"אירופה הממוסדת" - באיזה מובן "ממוסדת"? והאם התכוונת שהיא האירופית הראשונה שהחלה לדעתך להתעניין בתורות המזרח או "במופשט הרוחני"?

      * כתבת "שאקרה" ולא צ'קרה משום שכך מבטאים זאת בטיבטית?

      * מי יצר/ה את הקלפים ועל פי אלו עקרונות, כלומר איך הוחלט שצורה X משמעה כך, וצורה Y משמעה אחרת?

       

        4/3/08 13:52:

      אני מביאה שתבוא... נו- כרגיל...

       

      צטט: limov 2008-03-04 13:52:31

      פליקרונת, בחוברת הפעילויות אני מביאה שתבוא עם הקלפים אני מחברת בין המנדלות לבין סיפורי מעגלים ועיגולים ואכן יש שם את הסיפור של חוני המעגל.אני חושבת שזה מאוד מעניין ללמד ילדים את כל המקומות האלו שהדתות והמסורות נפגשות, בסימבולים הבסיסיים.

       

      צטט: flicker 2008-03-04 01:07:37

      אני פה בשם ה"משיחיסטים" שבחבורה..

      איך תקראי לחוני המעגל אם כך?

       

      ממנדל הדמעות? 

       

       

       

        4/3/08 13:52:

      פליקרונת, בחוברת הפעילויות אני מביאה שתבוא עם הקלפים אני מחברת בין המנדלות לבין סיפורי מעגלים ועיגולים ואכן יש שם את הסיפור של חוני המעגל.אני חושבת שזה מאוד מעניין ללמד ילדים את כל המקומות האלו שהדתות והמסורות נפגשות, בסימבולים הבסיסיים.

       

      צטט: flicker 2008-03-04 01:07:37

      אני פה בשם ה"משיחיסטים" שבחבורה..

      איך תקראי לחוני המעגל אם כך?

       

      ממנדל הדמעות? 

       

       

        4/3/08 13:50:

       היי גילבר, ברוך הבא :)

      האושר הנעלה מייצג את איחוד הניגודים בתוך הנפש ואת ההגעה לטוהר ושלווה. מעין "מוארות" שכזו.  אני לא זוכרת איפה מדובר על אושר אבל יש עוד שני מונחים שקשה להבדיל ביניהם שהם "התודעה" ו"התודעה הראשונית". אני לא יודעת בדיוק מה ההבדל ביניהם, ולצערי לא יכולה לחפש כרגע, אבל אני משערת שמדובר בהבדל בין תודעה אישית לבין תודעה כוללת, משהו שהוא מעבר לעולם התופעות והחושים. אבל כמו שאמרתי: לא לגמרי בטוחה.

      בטח שבא לי, השאלות האלה מחדדות לי את המקומות שהדברים לא ברורים לי או לאחרים במאת האחוזים, אז תודה :))

      צטט: באבאבום 2008-03-04 00:12:32

      תודה על הפוסט המעניין :)

      סקרן לדעת לפי דעתך או לפי המקורות אותן מייצגת/ייצגת במאמר, מה ההבדל בין שמחה, אושר, אושר נעלה וכיו"ב. 

      אם בא לך...

      גילבר 

       

        4/3/08 01:07:

      אני פה בשם ה"משיחיסטים" שבחבורה..

      איך תקראי לחוני המעגל אם כך?

       

      ממנדל הדמעות? 

       

        4/3/08 00:12:

      תודה על הפוסט המעניין :)

      סקרן לדעת לפי דעתך או לפי המקורות אותן מייצגת/ייצגת במאמר, מה ההבדל בין שמחה, אושר, אושר נעלה וכיו"ב. 

      אם בא לך...

      גילבר 

        3/3/08 22:52:

      אני שולחת לך במייל ...

      צטט: אילן שריף 2008-03-03 22:30:05

      היי, תודה על התגובה המהירה.

      מעניינים אותי הקשרים יונגיאניים ופסיכולוגים בכלל.

       

        3/3/08 22:30:

      היי, תודה על התגובה המהירה.

      מעניינים אותי הקשרים יונגיאניים ופסיכולוגים בכלל.

        3/3/08 21:55:

       

      דרמסלה...עברו 7 שנים מאז הייתי שם בפעם האחרונה וכל העיסוק המפתיע הזה במזרח עושה לי לחזור לשם קצת. בינתיים אני נוסעת לפולין בחודש הבא  8-ן

      הקלפים: בקרוב מאוד אני מקווה... אודיע ברגע שיהיה מוכן! נשיקות :)

       

      צטט: אסנת גזית 2008-03-03 21:44:15

      מרתק ומרחיב דעת ומסקרן מאוד.  מזכיר לי את גלגלי התפילה הצבעוניים הענקיים שמפוזרים ברחובות דרמסלה שעוברי אורח, כולל אנוכי, היו מסובבים עם כיוון השעון. והאמת? - עד עכשיו ראיתי אותן, אבל לא ממש התבוננתי בהן (יותר מהבחינה האסתטית),

      אז - תודה לך על ההסברים מאירי העיניים וההקשרים הפסיכולוגיים שהבאת במאמר .

      ובעיקר עשית לי חשק לבדוק עכשיו "איך זה עובד"... מחכה לקלפיםמחייך.

      שיהיה לך בהצלחה עם זה, יקירתי!

       

        3/3/08 21:44:

      מרתק ומרחיב דעת ומסקרן מאוד.  מזכיר לי את גלגלי התפילה הצבעוניים הענקיים שמפוזרים ברחובות דרמסלה שעוברי אורח, כולל אנוכי, היו מסובבים עם כיוון השעון. והאמת? - עד עכשיו ראיתי אותן, אבל לא ממש התבוננתי בהן (יותר מהבחינה האסתטית),

      אז - תודה לך על ההסברים מאירי העיניים וההקשרים הפסיכולוגיים שהבאת במאמר .

      ובעיקר עשית לי חשק לבדוק עכשיו "איך זה עובד"... מחכה לקלפיםמחייך.

      שיהיה לך בהצלחה עם זה, יקירתי!

        3/3/08 21:12:

       

      מלא מלא.

      בקרוב, אני מקווה עוד שבוע-שבועיים, יעלה האתר שלנו, ושם יהיו המון קישורים. מה מעניין אותך? איזה כיוון של הפניות?

       

      צטט: אילן שריף 2008-03-03 21:06:16

      תודה ותודה.

      אם יורשה לי להיות קצת אקדמי- האם יש קישורים ואפילו מאמרים בתחום?

       

        3/3/08 21:06:

      תודה ותודה.

      אם יורשה לי להיות קצת אקדמי- האם יש קישורים ואפילו מאמרים בתחום?

        3/3/08 19:56:

      :)

      אירופה הממוסדת:  הכוונה שהיא היתה אשת התרבות הראשונה שעשתה את המסעות האלו בין מזרח למערב, שכתבה אודות המזרח ועוררה שיח בעניין זה באירופה. יש המייחסים לה את התואר: ראשונת הניו-אייג'יסטים.

       

      אכן- הביטוי הנכון עד כמה שידוע הוא שאקרה. באנגלית כותבים זאת "chakra". אבל אני לא סגורה על זה- תני לי לחזור אלייך בקשר לזה, כי באמת בעברית בדרך כלל זה כתוב עם צ'.

       

      אני והשותפה שלי לפרוייקט, שהיא גרפיקאית, מייצרות את הקלפים. כשחלטנו על ארבעת הקבוצות של הקלפים, התייחסנו לתכנים שהמנדלה נוטה להעלות, לתכנים יונגיאניים ולתכנים שקשורים בדינאמיקה קבוצתית.

       

      צטט: טקסטואלית 2008-03-03 19:40:06

      מאוד מעניין

      והמנדלות שהבאת ממש מקסימות

      *

       

      וכמה שאלות:

      * "היתה כנראה הראשונה באירופה הממוסדת שהחלה להתעניין במופשט הרוחני" - למה הכוונה ב"אירופה הממוסדת" - באיזה מובן "ממוסדת"? והאם התכוונת שהיא האירופית הראשונה שהחלה לדעתך להתעניין בתורות המזרח או "במופשט הרוחני"?

      * כתבת "שאקרה" ולא צ'קרה משום שכך מבטאים זאת בטיבטית?

      * מי יצר/ה את הקלפים ועל פי אלו עקרונות, כלומר איך הוחלט שצורה X משמעה כך, וצורה Y משמעה אחרת?

       

        3/3/08 19:40:

      מאוד מעניין

      והמנדלות שהבאת ממש מקסימות

      *

       

      וכמה שאלות:

      * "היתה כנראה הראשונה באירופה הממוסדת שהחלה להתעניין במופשט הרוחני" - למה הכוונה ב"אירופה הממוסדת" - באיזה מובן "ממוסדת"? והאם התכוונת שהיא האירופית הראשונה שהחלה לדעתך להתעניין בתורות המזרח או "במופשט הרוחני"?

      * כתבת "שאקרה" ולא צ'קרה משום שכך מבטאים זאת בטיבטית?

      * מי יצר/ה את הקלפים ועל פי אלו עקרונות, כלומר איך הוחלט שצורה X משמעה כך, וצורה Y משמעה אחרת?

        3/3/08 18:45:

       

      כיף לדעת שאת קוראת :))

       

      צטט: טאקילה 2008-03-03 18:12:08

      חידשת לי עם המאמר הזה,

      לא יודעת אם להתבייש אבל זו פעם ראשונה שאני קוראת על המנדלה.

      כתבת מאוד יפה ומרתק.

       

      תודה.

       

        3/3/08 18:12:

      חידשת לי עם המאמר הזה,

      לא יודעת אם להתבייש אבל זו פעם ראשונה שאני קוראת על המנדלה.

      כתבת מאוד יפה ומרתק.

       

      תודה.

        3/3/08 17:36:

      הירח והשמש, כמו כל הסימבולים, מקבל משמעות אחרת אצל אנשים שונים. ברוב התרבויות, פרט לבודהיזם ולתרבות האינדיאנית ועוד כמה, השמש דווקא נקשרת לסמל הגברי, והירח נקשר לנקבי.

      אני מסכינה איתך, האסתטיקה שאנחנו רואים בעיניים- יש לה השפעה על הנפש שלנו, בכל מיני דרכים.

      עוד איזה שבוע שבועיים, אני מקווה, יעלה האתר שלנו ואז תוכלי לקרוא עוד הרבה אם זה מעניין אותך :)

      ותודה על הכוכב, כמובן :))

      צטט: אני פה לרגע 2008-03-03 17:26:20

      מרתק איך הירח פעם גברי פעם נשי, וכך גם החמה. מרתק איך ידעו מזמן שמה שאנחנו רואים נותן לנו לא פחות כח ממה שאנחנו אוכלים ועושים.

       

      כתוב יופי ועושה חשק לדעת עוד.

       

        3/3/08 17:26:

      מרתק איך הירח פעם גברי פעם נשי, וכך גם החמה. מרתק איך ידעו מזמן שמה שאנחנו רואים נותן לנו לא פחות כח ממה שאנחנו אוכלים ועושים.

       

      כתוב יופי ועושה חשק לדעת עוד.

        3/3/08 16:51:

      וואלה- תשלחי תשלחי. הולכת לראות אצלך אותך בתוך מנדלה :)

       

      צטט: מיכל גזית 2008-03-03 16:44:13

      מרתק

       

      חשבתי שאי אפשר לחדש לי יותר בנושא מנדלות, והצלחת בענק))

       

      תודה,

       

      אשמח להעביר לך לפרטי ,כתבה גדולה שלי בנושא שהתפרסמה בחיים אחרים, ואת מוזמנת לפוסט האחרון שללי, שם שילבו אותי בתוך מנדלה, כחלק מסט מנדלות מצולמות

       

      כוכב, כי את נהדרת,

       

      ומחכה בשקיקה לקלפים

       

        3/3/08 16:44:

      מרתק

       

      חשבתי שאי אפשר לחדש לי יותר בנושא מנדלות, והצלחת בענק))

       

      תודה,

       

      אשמח להעביר לך לפרטי ,כתבה גדולה שלי בנושא שהתפרסמה בחיים אחרים, ואת מוזמנת לפוסט האחרון שללי, שם שילבו אותי בתוך מנדלה, כחלק מסט מנדלות מצולמות

       

      כוכב, כי את נהדרת,

       

      ומחכה בשקיקה לקלפים

        3/3/08 14:05:

      אני לא מהמחשב שלי, כנס לקרוא בערב(-:

       

      יום נעים.

        3/3/08 09:49:

       

       התמונה שלמעלה היא קולאז' מאוסף הקלפים שאנחנו מעצבות בימים אלה ... :))

       

      צטט: inspire 2008-03-03 00:46:44

      אה... וניסיתי לשחק ב "ילדים, עזרו לחנה הקטנה למצוא היכן מסתתר סבא" ולא מצאתי אותו בתמונה. כמה ימים נשארו לי לחיות דוקטור?

       

        3/3/08 09:47:

       

      בניסיון טו מנדלה יור ספיריט:

       

      http://www.youtube.com/watch?v=vezzcjLrE74&feature=related

       

      תגיד לי איך היה.

       

       

      צטט: inspire 2008-03-03 00:44:53

      בתור אופוסום חובב, הכתבה רהוטה, מעניינת ומרחיבת דעת.

      ברם, למה לי רהיטות ותבונה? מזה אני רודה יום וליל במעגלי העבודה המקודשים שלי.

      ממך,אני רוצה (טוב, רוצה, מבקש) את שאר הרוח. הפירה הרוחני, אדונית תבלינים.

      שיגועים שיגרו אותי להבין שמנדלות לא כדאי לצייר בזמן נהיגה בכביש רטוב.

      או... שפזילה וצויקה בכוסות מוקפצות, עושות את המנדלה לזוז כזה, נגד כיוון הבהייה.

      ושאם מציירים אותה ביד השמאלית, ניתן לקרוא עתידות באופק של עד שבוע קדימה, חוץ מגורלות מרים לחמה, או אם יתפסו אותך על מהירות.

      כתיבה רהוטה ושכלתנית מצדך היא מופלאה וראויה, אבל עושה טיזינג ליצר בלי סיפוק.

      indulge me, לי-move מי, מנדלה מיי ספיריט.

      (אבל אפילו הקיים ראוי גם ראוי לכוכב, אבל מעומלן ולא מסוקס)

       

       

        3/3/08 00:46:
      אה... וניסיתי לשחק ב "ילדים, עזרו לחנה הקטנה למצוא היכן מסתתר סבא" ולא מצאתי אותו בתמונה. כמה ימים נשארו לי לחיות דוקטור?
        3/3/08 00:44:

      בתור אופוסום חובב, הכתבה רהוטה, מעניינת ומרחיבת דעת.

      ברם, למה לי רהיטות ותבונה? מזה אני רודה יום וליל במעגלי העבודה המקודשים שלי.

      ממך,אני רוצה (טוב, רוצה, מבקש) את שאר הרוח. הפירה הרוחני, אדונית תבלינים.

      שיגועים שיגרו אותי להבין שמנדלות לא כדאי לצייר בזמן נהיגה בכביש רטוב.

      או... שפזילה וצויקה בכוסות מוקפצות, עושות את המנדלה לזוז כזה, נגד כיוון הבהייה.

      ושאם מציירים אותה ביד השמאלית, ניתן לקרוא עתידות באופק של עד שבוע קדימה, חוץ מגורלות מרים לחמה, או אם יתפסו אותך על מהירות.

      כתיבה רהוטה ושכלתנית מצדך היא מופלאה וראויה, אבל עושה טיזינג ליצר בלי סיפוק.

      indulge me, לי-move מי, מנדלה מיי ספיריט.

      (אבל אפילו הקיים ראוי גם ראוי לכוכב, אבל מעומלן ולא מסוקס)

       

        3/3/08 00:24:

       

      צטט: limov 2008-03-03 00:14:12

       

      נתת לי את הכוכב ה 200 :))

       

      צטט: amit1amit 2008-03-03 00:03:44

      איך תמיד כותבים - "אני אחזור לככב"?

       

      אני עשיתי הפוך. כיכבתי ואני אחזור לקרוא שוב כשאני אהיה (או: אם וכאשר אהיה) יותר צלול...

       

       לא ספרתי אבל בכיף... בקרוב אצלי :)

        3/3/08 00:14:

       

      נתת לי את הכוכב ה 200 :))

       

      צטט: amit1amit 2008-03-03 00:03:44

      איך תמיד כותבים - "אני אחזור לככב"?

       

      אני עשיתי הפוך. כיכבתי ואני אחזור לקרוא שוב כשאני אהיה (או: אם וכאשר אהיה) יותר צלול...

       

        3/3/08 00:03:

      איך תמיד כותבים - "אני אחזור לככב"?

       

      אני עשיתי הפוך. כיכבתי ואני אחזור לקרוא שוב כשאני אהיה (או: אם וכאשר אהיה) יותר צלול...

        2/3/08 23:07:

       תודה על השיתוף. המנדלה שצילמת היא מנדלה טיבטית מסורתית שעל המבנה שלה כתוב בתחילת המאמר.

      היא יפה מאוד. אני אישית עוד לא זכיתי לראות אחת כזו במו עיניי.

       

      צטט: שוליהירש 2008-03-02 23:02:39

      המאמר מענין ביותר לצערי אין לי כוכבים אבל יש לי מנדלה.

      http://cafe.themarker.com/nodes/t/335/705/file_0_original.jpg

       

        2/3/08 23:02:

      המאמר מענין ביותר לצערי אין לי כוכבים אבל יש לי מנדלה.

      http://cafe.themarker.com/nodes/t/335/705/file_0_original.jpg

        2/3/08 23:00:

       

      למה יש לי תחושה שלא קראת לעומק את המאמר הזה?

      :))

      צטט: אילן נ 2008-03-02 22:53:27

      מעדיף את נלסון מנדלה.

       

      נשיקה

       

        2/3/08 22:53:

      מעדיף את נלסון מנדלה.

       

      נשיקה

      תגיות

      פרופיל

      מטאפורה metaphora
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין