כותרות TheMarker >
    ';

    הבלוג של יצחק שויגר

    0

    לא פה ולא שם

    1 תגובות   יום חמישי, 22/12/16, 11:35

         זהו שמו של סרט ישראלי חדש שצפיתי בו אמש ב"מרכז וייל" בכפר שמריהו, במסגרת מועדון, טרום בכורה. הסרט מספר סיפורן של שלוש צעירות פלסטיניות בתל אביב הרחק מעיני החברה הערבית והוא "מראה את סצנת האנדרגראונד הפלסטינית ומספק זווית  ראיה חדשה על חיי הצעירים הפלסטינים בתל אביב." כך מתאר את הסרט, הפרוספקט שנשלח לחברים, ואני כחבר המועדון, ישבתי אמש לצפות פה ביחד עם כמה מאות צופים, רובם ככולם קשישים שבעים מתושבי כפר שמריהו והסביבה. הסרט נכתב על ידי הבמאית מייסלון חמוד, שהיא צעירה ערבית, דוברת עברית רהוטה וללא כל מבטא שמסגיר את מוצאה הערבי, והיא מדיר חנא.  המפיקים הצלמים וכל הצוות הטכני כולם יהודים על פי שמותיהם וכמובן גם כל המממנים,  שהם כל מיני קרנות ישראליות כולל ממשלתיות. הסרט זכה למספר פרסים ויוצא למסכים, כך אמרו, בתחילת ינואר.  הסרט מתאר ארבע צעירות שלוש מהן גרות יחד בכרם התימנים. האחת רופאה באיכילוב. השנייה עורכת דין השלישית לומדת מחשבים באוניברסיטת תל אביב והרביעית מחפשת את עצמה כלסבית ערבית שמאוהבת ברופאה. המשחק של הנשים והגברים שכולם ערבים, יוצא מן הכלל ולפחות שתים מן הגיבורות הן שחקניות ללא כל ניסיון וזאת הופעתן הראשונה. הסרט מעלה את מלחמתן של הצעירות והצעירים הערבים במסורת המשפחתית את שאיפתן לחופש ואת מרידתן במסורת הערבית. הסרט מציג סצנה קצת מוטרפת של סמים עישון סיגריות ושתיה חריפה שנעשית באינטנסיביות מוטרפת על ידי חבורת הצעירים הזאת שאינני מכיר כמותה ואולי איני מצוי בה. הסרט מבוים בראליזם, לרבות אונס של אחת הבנות המסורתיות על ידי ארוסה. בהחלט יוצא דופן. אפילו רואים לו את התחת בזמן האונס.  מה שמפריע כרגיל זו ההתרסה של הלאום הפלסטיני. הבמאית עלתה על הבמה לאחר הסרט וענתה לשאלות. הצופים היו קצת בשוק מתיאור הסמים השתייה והמתירנות המינית שהוצגה  והבמאית עמדה והצהירה כי זה בדיוק המצב אצל צעירים ערבים. מה שנראה קצת מתריס ומרגיז היה הצד הפלסטיני. לשאלתי ענתה, כי היא מגדירה עצמה כפלסטינית והיא מדיר חנא וגם הבנות- הדמויות  שבסרט היו מאום אל פאחם מתרשיחא ומנצרת. שאלתי אותה ולמה זאת ומהיכן השייכות לפלסטין?  לא הייתה לה תשובה ראויה.  המפיק ענה בשמה. לכל אחד יש את הזהות שהוא רוצה יש ערבים יהודים ויש יהודים ערבים וככה הוא פטר את העניין. ישראל, הס מלהזכיר. שאלתי אותה באיזה מסורת הן מורדות הנוצרית או המוסלמית. אין הבדל ענתה ללא כל מבוכה. ולא הזכירה שאמנם  הודגש בסרט שאילו משפחות נוצריות אשר למיטב ידיעתי הן מגורשות מהארצות המוסלמיות לרבות מבית לחם בה נמצאת הכנסייה החשובה מכולן. כך יוצא שבחורה ערביה ישראלית, נוצרייה, שלמדה וחונכה בישראל. למדה קולנוע ומייצרת סרט שמופק וממומן על ידי עם ישראל ומוצג בעולם כסרט פלסטיני ! מזל שהסרט לא משמיץ את ישראל ולא עוסק בסכסוך. המפיק הישראלי שלמה אלקבץ שעמד על ידה ראוי לכל גינוי מפני שלא עמד לו האומץ לסתור את דבריה אלא אף תמך בה בזכות ההגדרה שלה כפלסטינית. הסרט הוצג בפסטיבלים בחו"ל כסרט פלסטיני למה? קשה להבין איך מפיק ישראלי מוכן לקבל בטקסט של סרט ישראלי שבו צעירה ערביה עוזבת את ביתה שבאום אל פאחם שהוא כידוע בישראל וגרה בכרם התימנים שהוא כידוע בתל אביב אומרת לארוסה. בא לדירתי. והוא שואל וכיצד אמצא אותה והיא מסבירה "ליד מסגד חסן בק במנשיה." אין פתאום כרם התימנים אין תל אביב. אפשר לגור בתל אביב, ללמוד מחשבים באוניברסיטת תל אביב ולהישאר פלסטיני. אני עוד זוכר כילד שירו עלינו ממסגד חסן בק במלחמת השחרור ואז גרנו בחובבי ציון קרוב לאידלסון. אני לא חושב שסרת התרבות שלנו הייתה מסכימה לממן את הסרט אילו ידעה שזה יהיה סופו, אבל הנושא והתסריט ממש לא מזכיר את העניין הפלסטיני ולכן גם היא הייתה נופלת בפח. מה שמרגיז זה נמיכות הקומה של המפיק הישראלי שלא מוצא לנכון לעמוד על הגדרתו הלאומית ולהיות גאה בישראליות וביהדות של המדינה הזאת שבעמל רב ותוך כדי מלחמת קיום עם הערבים הפלסטינים ואחרים, שיגדירו עצמם כיצד שירצו, בנתה אוניברסיטאות וחיים מלאי תרבות שמאפשרים לסמרטוטים כמוהו להפיק סרטים ולקק את התחת לערבים כפויי טובה, כמו הבמאית הצעירה הזאת ולאפשר להם לככב בהם. קצת היה מביך שהקהל המכובד ואנין  הטעם צפה בסרט ולא מצא לנכון להגיב על היריקה בפרצופו. הבמאית הערבייה צודקת. אנחנו היהודים לא נמצאים בשום מקום לא פה ולא שם. כנראה שהאביב הערבי הרצחני שמתחולל סביבנו כנראה לא עושה עליה רושם.     

     

                      

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/12/16 14:08:
      שיטה פופולארית להגדרה עצמית היא על דרך ההתנגדות וה"להייפך". קל למי שמזוהה עם הימין בארץ להגדיר עצמו כשונא שמאל. קל לערבי להגדיר עצמו כפלסטיני - כלומר לאויב ישראל. הרבה יותר קשה לערבים וגם לאחרים להגדיר מה כן...במקום מה לא.

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      יצחקשויגר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין