סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

במורד נחל חרוד - שביל עמק המעיינות

26 תגובות   יום ראשון, 25/12/16, 21:25

16-12-2016

שביל עמק המעיינות. מנחל הקיבוצים למעוז חיים.

מרחק 13 קילומטרים.

זמן – שש וחצי שעות.

דרגת קושי - בוצית.

מזג האוויר – גשם טוב לחקלאים.

מוקדם בבוקר יצאתי מהבית לאסוף את שלומי. סנדי קלטה  מה קורה ולא הפסיקה לקפץ, ולרקד סביב. נכנעתי לחנופה ולתחנונים. לקחתי את הכלבה ויצאנו לדרך.

בשמונה בבוקר הגענו לחניון נחל הקיבוצים סמוך לקיבוץ ניר דוד. השבוע ירדו גשמי ברכה. היום אמור היה להיות יום של שמש , שלאחר הגשמים. השמש התעכבה,  אז הכנו כוס קפה ראשונה.

פורום הצועדים כלל היום את סנדי, דורון, אורי, שלומי יובל ועבדכם הנאמן.

בחניון נחל הקיבוצים, יש שולחנות פיקניק, בריכות גשרים וסכרים. אל הנחל נשפכים ונובעים מספר מעיינות שופעים למרגלות הגלבוע.

יצאנו לדרך. חצינו את כביש 669 והתקדמנו מזרחה מהצמת לכיוון בית שאן. פנינו צפונה על דרך חצץ לבנה - דרך "תל זהרה" לכיוון גשר קנטרה. מי הנחל הובלו בתעלות השקיה בצד הדרך. פגשנו קבוצת ילדים, שיצאו לטיול. הם התעניינו בעיקר בסנדי. היא מצדה ניצלה את תשומת הלב להשיג ליטופים. חלק מהילדים חששו. הסברתי להם שאין ממה לפחד.

"הבוקר היא כבר אכלה ילד אחד. עכשיו היא שבעה ולא נשקפת לכם סכנה".

הילדים המופתעים צחקקו ואנחנו המשכנו על הדרך לכיוון גשר הקנטרה. מימין ומשמאל נפרשו ברכות דגים רחבות ידיים. תוואי הנחל באזור זה עוצב על ידי האדם כבר לפני מאות שנים, באמצעות מערכת תעלות להובלת המים לצרכי השקיה וגידול דגים בבריכות.

אחרי כמה מאות מטרים מצאנו מגדל תצפית ציפורים ועופות מים. ממרומי המגדל נשקף נוף מקסים. גווני החום צהוב של סוף הקיץ התחלפו בירוק של נביטה רעננה.

המשכנו לצעוד בדרך הלבנה. דייגים עם חכות ניסו מזלם בתעלה הרחבה שנחפרה במקום הנחל.

"בוקר טוב. תפסתם משהו?"

"שום דבר". הפטירו הדייגים באדישות שלווה.

בצד הדרך ראינו פירות של ינבוט. עץ תת קרקעי שיכול להשתרע על דונם ויותר. צמרותיו הקוצניות מציצות בשדות חקלאיים. קשה מאד להיפטר ממנו. עשב רע!

התקרבנו לחורשת אקליפטוסים עבותה. דיות שחורות חגו מעלינו. גשם קל החל לטפטף. חצינו חניון יום עם שולחנות. שווה ביקור בכל ימות השנה. עכשיו הגענו לגשר הקנטרה.

הגשר נבנה במאה ה-12 כדי להעביר את מי נחל חרוד ומי המעיינות הנובעים באזור הגלבוע מעל לערוץ העיקרי של הנחל. המים עוברים באמה ששופצה ונראית אותנטית. במקור היו בגשר  3 קשתות. שתיים נשמרו ואת השלישית מחליף גשרון מתכת שעליו נמתחת האמה. הגשר נבנה ממש מעל "מדרגה" ממנה צונחים המים מגובה.

גשמי הימים האחרונים זיכו אותנו בתצפית נהדרת על המים השוצפים במפל תחת הגשר. עברנו בתוך האמה מעל הגשר.  עקב הגשמים הייתה האמה מלאה במים ולכן נאלצנו למתוח רגלים ולפתח סגנון הליכת אמות מיוחד.

הלכנו על הגדה הצפונית של נחל חרוד. הנחל מתחיל את דרכו ממורדות גבעת המורה וחוצה את עמק חרוד מזרחה, לאורך 32 ק"מ עד לירדן. בדרכו, זורם בין בריכות דגים, מאגרי מים ושטחים חקלאיים ומנקז את עמק חרוד וההרים המכתרים אותו. בעשורים האחרונים שוקם אפיק הנחל, והוסדר לטיולים. הגדות המוצלות זרועות אתרי נופש, ספסלים ופינות חמד.

הדרך הפכה לבוצית וחלקה. צעדנו לאורך ערוץ הנחל השוקק מים. על הגדה הנגדית ניתן לראות את בתי השכונות המערביות של בית שאן. עשרות דיות שחורות עופפו בשחקים נראה כי הן שליטות חורש האקליפטוסים שעל גדות הנחל. בדרך כלל ידם של העורבים החצופים על העליונה. כעבור שעה קלה הגענו לפארק בית שאן, הבנוי משני צדי נחל חרוד.  סמוך לגשר הרומי המערבי יש פינה מוצלת עם גן משחקים ושולחנות. כמובן שעצרנו , הפעם להפסקת תה ירוק.

חצינו את כביש הגישה לבית שאן והגענו לגשר הרומי המערבי שדרכו עברה הדרך  אל מרכז העיר שנקראה בשם סקיתופוליס. ליד הגשר נשמרו שרידי טחנת קמח ומערכות השקיה. בצדו המזרחי ראינו מפל זורם שוצף וקוצף.  ירדנו לאורך הערוץ הנחל המטופח עד שהגענו לאזור נמוך יותר. לפי כמויות הסחף הטרי  שנערם גבוה מעל מפלס המים, ניתן היה לשער את עוצמת השיטפון. מעט יותר במורד הנחל, התגלה אופנוע ים, צמוד לגזע אקליפטוס. השד יודע מאין הגיע לכאן ומאיפה נסחף בשיטפונות.

בגדה הדרומית התנשא התל המקראי בית שאן. התל נחשב לאתר עתיקות חשוב ושוכן בגן לאומי. על חומות בית שאן הציגו הפלישתים את גופות שאול המלך ובניו. החפירות הארכיאולוגיות חשפו את עתיקות העיר סקיתופוליס מהתקופה הביזנטית.  מרשימים מאד התיאטרון, השוק, בית המרחץ, המקדשים ומבני הציבור.

מצדו הצפוני של השביל מצוי בית העלמין הרומי-ביזנטי של בית שאן ומעליו אתר הפסיפס "קירייה מריה". צעדנו במורד הנחל, בין  שרידים של טחנות קמח שהופעלו בכוח המים. עקפנו את מצוק הטרוונטין (נטף נחלים) הנחתר על ידי הנחל באמצעות גשרונים ועברנו לגדה הדרומית למרגלות תל בית שאן.

בצד השביל ראינו שרידי עתיקות המצויים פה בשפע. אבני מיל, חלקי עמודים וכרכובים. שביל עמק המעיינות התפתל ועלה צפונה, לכיוון אזור התעשייה בית שאן ומשם לרמות יששכר.

אנחנו המשכנו מזרחה, לאורך נחל חרוד על מנת לפגוש שוב את שביל עמק המעיינות  ליד הגשר הרומי המזרחי ולהמשיך אתו לאורך נחל חרוד. זה לא בדיוק התוואי שאליו התכוונו מתכנני השביל. לי נראה נכון ללכת במורד נחל חרוד. הדרך אטרקטיבית והקטע מדהים.

חלפנו ליד שרידי הגשר הקטוע, שנבנה בתקופה הרומית. (ג׳יסר אל –מקטע)  מבנה מרהיב באורך כולל של יותר מ 200 מטרים ,וברוחב 8 מטר. זהו הגשר הנטוי הגבוה ביותר שבנו הרומים . הגשר קרס ברעידת האדמה של 18.1.749 לספירה המכונה במקורות היהדות "רעש שביעית". (על פי שמשון ברזני.)

המים כיסו את השביל  שהפך לבוץ טובעני. נאלצנו לעלות גבוה למדרון הדרומי. יצאנו מהערוץ והלכנו לאורך כביש 90 רק כדי לחזור אל ערוץ הנחל סמוך לגשר הרומי המזרחי. כאן חיכתה לנו הפתעה. "חבילת קצף" ענקית. כאילו מישהו שפך כמות ענקית של שמפו לתוך ג'קוזי מבעבע.

בגלל הזרימה והבוץ, אי אפשר היה ללכת מתחת לגשר. חצינו את כביש 90 מלמעלה והמשכנו לקניון הבזלת הצמוד.  קניון הבזלת קיבל שמו מהגוון השחור של מצוקי הבזלת שלצדיו. ערוץ הנחל מתחתר וצונח 13 מטרים במפל הגבוה ביותר שבנחל חרוד.  מעל הקניון נטוי גשר פלדה להולכי רגל.

התקדמתי למרכז הגשר כדי לצלם את הנוף ואת הקניון. סנדי התחילה ללכת אחרי אבל נתקעה על רצפת הגשר העשויה כעין שבכת ברזל צפופה. כפות רגליה נתקעו בין פסי המתכת והיא לא יכלה לזוז. לא קדימה ולא לאחור. החילוץ הגיע בדמות יד מחבקת, שהרימה והעבירה אותה את הגשר בשלום.

הטפטוף נמשך כל הזמן.  עצרנו לכוס קפה שלישית. השעה כבר אחת עשרה וחצי. הסתבר שההתקדמות בגשם ובבוץ, איטית מאד. לעסנו כריכים, דבלים, וחטיפי חלבה. סנדי ליקקה כפות רגליה הפצועות.

המשכנו ללכת מזרחה על הגדה הדרומית של נחל חרוד. מידי פעם איבדנו את סימוני השביל והיינו צריכים לחזור על עקבותינו. המשכנו בשביל לבריכת דגים גדולה וריקה. זכינו בתמונה יפה.

הבטנו מערבה בחשש. השמיים הקודרים בישרו על הגשם הקרוב.

אורי פתח את הפה והכריז – "ברגע שנגיע למכוניות יתחיל המבול".

עוד לא הספקנו למחות על האמירה המנחוסית, נפתחו ארובות השמיים והגשם התחזק. השביל ירד בחזרה לתוך חורשת אקליפטוס יפה ופורחת. יצאנו מממנה ישר אל הנחל השוצף. היה צריך לחצות את המים פעמיים. בפעם הראשונה הסתדרנו בעזרת סלעים ודילוגים. בפעם השנייה לא הייתה ברירה אלא לחלוץ נעלים ולפסוע על הגשר האירי ממש כמו אירים.

העלייה דרומה מהערוץ אל האזור הגבוה , דמתה להליכת ירח בעלייה. המדרון החלק והגשם שהתחזק והוויסקי שנגמר עשו את שלהם.

מכאן ועד לסיום במעוז חיים, פסענו בתוך שדות ירוקים רחבים. חסידות, עגורים, שקנאים ושאר עופות נודדים שוטטו על הקרקע סביבנו ועופפו מעלינו. הבוץ נדבק היטב לנעלים. את הקילומטרים האחרונים הלכנו עם "משקולות בוץ" דבוקות לרגלינו. לשם כך נעזרנו בשרירים שלא ידענו על קיומם.

שמחים רטובים וטובי לב הגענו לסיום מדרום לקיבוץ מעוז חיים. חזרנו בנסיעה לחניון נחל הקיבוצים לכוס קפה אחרונה. הגשם לא הפסיק לרדת. סיימנו קטע שלישי ויפיפה בשביל עמק המעיינות.