כותרות TheMarker >
    ';

    Ars Artem Celandi

    טורים ודיעות פרי עטו של עו"ד אדיר בנימיני.

    0

    האמת הסובייקטיבית ברשתות החברתיות

    0 תגובות   יום שבת, 14/1/17, 18:12

    עיון מהיר במכלול התגובות הממוצע בויכוח בענייני אקטואליה באחת הרשתות החברתיות מגלה כי במקרים רבית מאוד קשה למצוא הסכמה על עובדות בסיסיות. נראה כי כל צד אוחז ב"אמת" הסובייקטיבית שלו ואף "אמת" אינה בהכרח מוחלטת.

     

    תופעה זו מכונה בשם "רלטיביזם"; על פי גישה סוציולוגית זו לנקודת מבט אין תוקף ולא ניתן למצוא "אמת מוחלטת", אלא ערך יחסי בלבד שנקבע על-פי הבדלים בתפיסה ובשיקול דעת של כל אדם לפי השקפותיו ולפי הרקע התרבותי ממנו הוא מגיע.

     

    בתקופה בה כתב המשורר הרומי, יובינאליס, באחת הסאטירות שלו את המשפט "הקדש חייך לאמת" (מספר 4, טור 91), הייתה בנמצא הבחנה ברורה ומוחלטת בין אמת לבין שקר.

     

    מי שהרבה לעסוק בסוגיה זו ולאפיין אותה היה הוגה-הדעות הצרפתי, ז'אן ז'אק רוסו, שכתב באחד ממאמריו הידועים כי "השקרי מסוגל לאינסוף צירופים, בעוד לאמת דרך קיום אחת בלבד". כך ראו זאת גם בני תקופתו. אמת מוחלטת קיימת, וכל מה שלא נכנס בין כתלה הוא עוד וורסיה של השקרי.

     

    רוסו, בחר במימרה הידועה של המשורר יובינאליס כמוטו האישי שלו, וזו הופיעה על טבעת החותם שנשא עימו. בחלק הרביעי של ספרו האחרון "הזיות של מטייל בודד", דן רוסו ארוכות בשאלות הנוגעות לאמת ושקר, לרבות כאלה שסיפר במהלך חייו. רוסו מגיע למסקנה כי "האמת הכללית והמופשטת היא נכס שאין יקר ממנו. בלעדיה האדם הולך באפלה; אמת זו היא עין התבונה. היא שמלמדת את האדם כיצד לנהוג, כיצד להיות מה שעליו להיות, לעשות את מה שעליו לעשות, ולחתור לתכליתו האמיתית". כל זאת לעומת "האמת הפרטית", שאיננה תמיד "נכס טוב", לעיתים אפילו עניין רע "ועל פי רוב איננה לא רעה ולא טובה" [ז'אן-ז'אק רוסו הזיות של מטייל בודד תרגום: אירית עקרבי (ירושלים: הוצאת כרמל), עמ' 36-38].

     

    המצב הקיים כיום במציאות של "אמת יחסית" בה כמעט לא ניתן להגיע להסכמה על עובדה כזו או אחרת, תורם לשיח הפרוע ברשתות החברתיות, בהחלט מביא לגעגוע מסוים לתקופות בהן ניתן היה להגיע לקונסנזוס רחב סביב אמיתות מסוימות.

     

    מי שהרבה לעסק בנושא היה סוקרטס, שקרא לתלמידיו וחבריו להעדיף תמיד את האמת ולהציבה מעל הכל, גם אם יש בה כדי לפגוע בהשקפתם של אנשים גדולים ונערצים. הדבר בא לידי ביטוי במשפט האלמותי המבוסס על אימוץ גישה זו: "אפלטון הוא חברי, אך גדולה יותר היא החברות עם האמת". זהו תרגום חופשי של הנוסח של האמירה כפי שהשתרשה בתוך יצירת המופת הספרותית "דון-קיחוטה", מאת הסופר הספרדי, מיגל דה סרוואנטס.

     

    גרסה עברית לאותה אמירה נפוצה ניתן למצוא בסיפורו של יוסף חיים ברנר "מסביב לנקודה"; שם מציין המספר כי "את האמת אי אפשר להכחיד תחת הלשון"; בהמשך לדבריו של רוסו שצוטטו לעיל, גם ברנר מדגיש את הצורך בדיכוטומיה בכל הנוגע לשני סוגים של אמת ומבקש להפריד בין "ענייני הכלל" לבין "ענייני הפרט". לשיטתו "שתי ממלכות נפרדות הן, ואחת אינה נוגעת בחברתה אפילו כמלוא הנימה", ומסכם במשפט הבא: "שהדי במרומים, שקשה לי להטיל דופי במי שיהיה, אבל מה אעשה? יקר לי אריסטו, יקר לי אפלטון, והאמת יותר משניהם".

     

    הימים בהם אנו חיים אין כל קושי "להכחיד את האמת תחת הלשון"; כל שאדם זקוק לו הוא מקלדת וחיבור אינטרנטי לרשתות החברתיות. לשם ניתן להעלות כל אינפורמציה בה חפצים ללא כל בקרה. כמו בציטוט ידוע מתוך אחת הפואמות של המשורר האיטלקי, טורקוטו טאסו, השקר מצטייר לעתים רבות טוב יותר מן האמת. המשורר טאסו כתב על אותו "השקר הנשגב" שאין אמת "שתשווה לו ביופייה" ונראה שרבים מן הגולשים מאמינים שמספיק לעתים לחזור על שקר אחד מספיק פעמים על מנת שיהפוך בסופו של דבר לאמת יחסית אומנם, אבל מאוד נכונה בעיניי רבים מן הגולשים ברשתות החברתיות.

     

    אדיר בנימיני

     

    ===

     

    ''

     

    עו"ד אדיר בנימיני
    דוידוב-בנימיני ושות'

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      caravaggio30
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין