סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

שביל עמק המעיינות מתל סהרון למעוז חיים

22 תגובות   יום שישי , 17/2/17, 15:21

03-02-2017

שביל עמק המעיינות. מתל סהרון למעוז חיים.

מרחק 16 קילומטרים.

זמן – חמש שעות.

דרגת קושי - אביבית.

מזג האוויר – בהיר וקר. שמים תכולים.

השכם בבוקר יצאנו לדרך בנסיעה מאזור המרכז. בכביש התענכ"ים הראה מד החום – אפס  מעלות. בשער קיבוץ כפר רופין פנינו בנסיעה מערבה, בכביש צר סוג ב' שהתפתל בין שדות ירוקים וכרמי זיתים. בשבע וחצי בבוקר חנינו ליד תל סהרון. במקום יש תחנה להטבעת (טיבוע) ציפורים, חניון קטן, עצי אשל ושיזף ומסתורי תצפית ציפורים.

תחילת פברואר עכשיו והנוף סביב, ירוק מאופק עד אופק. פתחנו מבערים בשלוק של וויסקי כדי שלא לקפוא.  התחלנו ללכת מערבה על הכביש ולאחר כמה מאות מטרים פנינו צפון מערבה על דרך עפר, שבצידה האחד שדות מוריקים ובצידה השני מטעי זיתים.

בשדות הרחבים, ניצבו מכונות השקיה ארוכות מסוג קו-נוע. הקו-נוע – שורת ממטרות ארוכה הנעה באופן איטי וממטירה מי השקיה על השדות. בישראל פעילים כמה מאות קו-נועים בעיקר בעמקים הצפוניים. על גבי ה"קו-נועים" נחו להקות גדולות של עגורים. כשהתקרבנו לצלם, התעופפו ופרחו לשמים הכחולים. מחזה מרשים.

ניחוח מאגר מי הקולחין של בית שאן הצטרף לריחות זבל אורגני שטרקטורים טרחו לערום לידו. חלפנו ליד עין טיון בדרכנו לעין צמד.

ממולנו צעדה לעברנו  קבוצת מטיילים גדולה שבבוקר יצאה מכפר רופין לכיוון עין צמד. מסתבר שהם כמונו, בוגרי שביל ישראל, שלא מוותרים על העונג ללכת בטבע עוד ועוד.

ממזרח למעיין מתנשא תל קטן ועליו ניצבים פסלים של פרות מדושנות, שאולי ירדו מהבשן. עוד קצת מזרחה, נובעים המים מצינור ונאגרים בבריכה יפה וטובה לשכשוך במזג אויר קצת חמים יותר. זהו מוצאו של נחל אבוקה הזורם מזרחה אל הירדן. חיפשנו מקום להפסקת בוקר. במורד נחל אבוקה הזורם נמצאה פינת חמד לעצירה ראשונה. קפה, כריכים תמרים ואגוזים.

המשכנו ללכת לאורך נחל אבוקה בצידו הצפוני. את גדות הנחל הזורם מעטרים עצי אקליפטוס ענקיים. התעכבנו ליד אנדרטה קטנה שהיא השריד היחיד מקיבוץ אבוקה.

קיבוץ אבוקה השתייך ל"חבר הקבוצות" , נוסד ב 1941  על ידי תנועת הנוער "גורדוניה" והתקיים 11 שנים עד 1952. ויכוחים אידאולוגיים פוליטיים ואישיים גרמו לעזיבת המייסדים ולהתפרקות הקיבוץ, כשברקע הפילוג הגדול ומשבר התנועה הקיבוצית של תחילת שנות החמישים. האנדרטה מורכבת משלד של טרקטור "זחל" ועליה שמות הגרעינים המייסדים – "אבוקה", "שדמות" ו"גבע" מהכשרת הפלמ"ח ועליה לוח אבן המנציח את תולדות המקום.

המשכנו לאורך גדת נחל אבוקה החבוי בסבך קנים ושיחי נחלים. לפתע, התרחב הנחל ולעינינו נגלתה ברכת "אבוקה" המדהימה. חלקת אלוהים שקטה ומיוחדת. הבריכה הגדולה נוצרה על ידי סכר ומשמשת כמאגר מים. ניתן להגיע גם ברכב ולשכשך במימיה הצוננים. סנדי לא היססה ונכנסה לשכשך במים. איש לא קפץ בעקבותיה.

מהבריכה המשכנו מעט דרומה. חצינו כרם זיתים והגענו לכפר רופין. קיבוץ שעלה לקרקע כיישוב "חומה ומגדל" ונקרא על שם ארתור רופין. רופין היה פעיל מרכזי בהסתדרות הציונית וייצג את גישת ה"ציונות המעשית" שדגלה בעליה, התיישבות ובניה, בלי לחכות לאישורים חוקיים ומדיניים. הקיבוץ מונה כ-450 תושבים, היה מהראשונים להשתנות מקיבוץ שיתופי קלאסי לקהילה משותפת המתאימה עצמה לצרכי החברים ולמציאות החדשה.

המשכנו ללכת צפונה על הכביש עד לאנדרטה לזכרם של רוני חנוכה ודני ברזילאי . חיילי מילואים שנהרגו בהתקלות עם מחבלים על גדר המערכת בשנת 1989.

יישובי האזור הסמוך לגבול עם ירדן סבלו לאורך שנים רבות מהתקפות של ערביי הסביבה. השיא היה במלחמת ההתשה 1967-1970  בה התקיפו ארגוני מחבלים פלסטינאים את ישראל מתוך ירדן בחסות חוסיין מלך ירדן. בתקופה זו חיו יישובי עמק הירדן בלב אזור לחימה. כאשר ניסו הפלסטינים לערער את מעמדו, יצא המלך לעימות חזיתי עם ארגוני המחבלים, שנודע כ"ספטמבר השחור". הסורים נכנסו לירדן בכוחות משוריינים כדי לעזור למחבלים. ישראל התערבה ואיימה על הסורים. בסופו של דבר גורשו ארגוני המחבלים מירדן ומאז זהו גבול שקט יחסית.

המשכנו מזרחה בשביל עד ל"מדרגה" היורדת לגאון הירדן. רגע לפני הירידה, פנינו צפונה ועלינו לתל כרפס כדי לצפות בנוף הפסטורלי. על התל ספסלים וסככה ותצפית מעולה. כאן עצרנו להפסקת תה, קפה וסיפורים. לאורך ההיסטוריה שימש התל כמוצב שליטה על מעברות הירדן. את שמו קיבל מתבלין "כרפס ריחני" המצוי בסביבת נחלים.

במזרח התנשאו הרי גלעד, כמו ציור נוף נאיבי. לרגלינו נפרש "גאון הירדן" – המדרגה התחתונה בעמק הירדן המהווה את מישור ההצפה של הנחל. חלקים מגאון הירדן והנחל עצמו , מוכרזים כשמורת טבע ובה צמחיית סבך צפופה, חיות בר, חתולי ביצות, נמיות, חזירים, זאבים, תנים, צבועים ושפע של עופות.

מכאן התקדמנו צפונה על כביש צר החוצץ בין מדרונות גאון הירדן לשדות החקלאיים. עצרנו במוצב צה"ל נטוש כדי לשוטט בתעלות ובעמדות הירי הריקות ולהיזכר בהווי הצבאי המתרחק מאתנו בחלוף השנים. סמוך למוצב נמצאת שמורת טבע קטנה – שמורת חורש זקום. "זקום" הוא שיח קוצני בממדים של עץ הדומה לשיזף. זהו המקום הצפוני ביותר בכדור הארץ בו ניתן למצוא אותו. מפירותיו מכינים שמן מרפא הידוע בשם עברי עתיק – "צרי גלעד".

המשכנו צפונה, נזהרים שלא להיתקל ולהמעיד את רוכבי אופניים שהגיעו ממול בלהקה גדולה.

קילומטר צפונה משם הזדמנה לנו תצפית יפה על מעבר הגבול "שיח חוסיין". המעבר החשוב משמש כשער למזרח התיכון ודרכו חולפות סחורות המגיעות ברכבת העמק מנמל חיפה. שיפור גדול לעומת ימי מלחמת ההתשה.

לא הייתה ברירה אז עצרנו שוב לקפה שהורתח על גזייה ולארוחת צהריים קלה. קינחנו בשארית הוויסקי והמשכנו צפונה בשביל.

כעבור כמה מאות מטרים פנינו מערבה לכיוון מעוז חיים. כמו כפר רופין עלה לקרקע קיבוץ מעוז חיים ב1938 במסגרת יישובי חומה ומגדל. הקיבוץ נושא את שמו של חיים שטורמן , איש הגנה מעין חרוד שנהרג עם שני חבריו כשעלו על מוקש בסביבה.

חיים שטורמן עלה לארץ בגיל 14 , למד בגימנסיה הרצליה, היה מראשוני ארגון השומר וממייסדי קיבוץ עין חרוד. מידידיו הקרובים של אורד וינגייט. הוא טבע את הביטוי "נופלים ההולכים ראשונה" בהספדו לחברו משה רוזנפלד. בנו משה, נהרג במלחמת העצמאות. נכדו חיים, (שנקרא על שמו) נהרג בפשיטה על האי גרין. נכד נוסף, אמיר ברין, נהרג במלחמת ההתשה.

השביל התפתל בשדות לאורך נחל "אל מנשייה", נחל איתן הזורם מזרחה לירדן. כעבור כמה דקות הליכה הגענו לנקודת הסיום הסמוכה לקיבוץ מעוז חיים. תם יום טיול רביעי בשביל עמק המעיינות המקסים ביופיו.