כותרות TheMarker >
    ';

    סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

    סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

    פוסטים אחרונים

    0

    תנ"ך ונשים

    20 תגובות   יום שישי , 21/4/17, 11:53

    זיכרונות אמנון בקר - רגע לפני שאתה שוכח. 


    סיפר- אמנון בקר. הקלידו ערכו והגיהו - ניצן ריבלין פלדמן, דינה לוין, יאיר יריב, איימי בן אסולי


     

     

    עכשיו אתה נוהג והולך שוב בענייני ציור התנ"ך.

    כשאתה בודק את רשימת כל ציורי התנ"ך, מתברר לך שהרבה מהם עוסק דווקא בנשים. בדיעבד אתה לומד שאתה מציג אותן מזווית ראיה פמיניסטית.

    אתה לא משתייך לאיזו תנועה ציבורית של פמיניזם אבל מסתבר שאתה פמיניסט מושבע. בכל הבחירות האחרונות לכנסת חזרת והצבעת רק בשביל נשים.

    אתה מאלה שסבורים שייצוג הנשים בכל תחומי הציבוריות חייב להיות 50% אם לא יותר. נשים בכלל הן יצורים יותר מוצלחים (סליחה, יותר מוצלחות) מהגברים.

    הראש שלהן הרבה יותר מעשי והרגליים שלהן עומדות טוב מאוד על הרצפה, ולא בעננים ולא כמו במְבוּלְבַּלוּת של הגברים.

    ''

     

    (איזבל מושלכת)

    אומרים על התנ"ך שהוא מסמך גברי לגמרי. אפילו ככה אין שום אירוע משמעותי בספר הזה שלא נתמך ולא נסמך ע"י נוכחות של אשה.

    ככה חווה אם כל חי, ככה שרה אמנו, ככה המיינקת פּוּעָה, ככה עַכסָה בת-כָּלֵב וכל הנשים החל מיעל אשת חבר הקייני ועד עתליה, עבור דרך כולן.

    אז ציירת את תמר אשת ער, את בנות לוט, את האימא שלהן, את רות המואביה, את דבורה הנביאה וגם את רצפה בת-איה.

    כולן גיבורות בראש עשיית ההיסטוריה של העם היהודי. יש עוד דבר שמאוד לא מוצא כן בעינייך בזה שנשים חשובות ביותר בהיסטוריה שלנו נותרו אלמוניות ללא שם.

     

    ''

    (אישה ופלח רכב) 

    אלה שסיפרו וכתבו את התנ"ך, לא טרחו משום מה לבדוק או למצוא להן שם כלשהו.

    כך האשה מתֵבֵץ שהרגה את אבימלך עם פלח של רכב ישר בראש והצילה את העיר.

    כך האישה החכמה מאָבֵל בֵּית מַעֲכָה שזרקה אל יואב את ראשו של שֶׁבַע בֵּן-בִּכְרִי והצילה את העיר.

    ''

    (אלמנות חיות) 

    כך האישה החכמה ש"מכרה" לדוד את חזרתו של אבשלום. כך השפחה שחמקה מירושלים להודיע ליונתן ואחימעץ שיגידו לדוד לברוח יותר מהר. ככה האישה ממֵיכַל המים שהחביאה את יונתן ואחימעץ מפני אנשי אבשלום.

    לכל אלה לא ניתן שם מכובד. למה? למה? למה!

    כל הנשים האלה היו ממש גיבורות של התולדות.

    אם בגיבורות אמיתיות עסקינן, אתה לא רשאי לדלג גם על חלקן של נשים לא עבריות בגבורה ובמאמץ להציל את עירן בתקופת התנ"ך, אפילו אם הן שייכות לאויבים כמו מדיין, עמון ומואב. 

    בציור מספר 125 שבקטלוג ציוריך (אפשר למצוא אותו באתר שלך) מופיעה התמונה שלהלן.

     

    "אשה אל-קובתה"

     

     

    כרגיל, קטע התנ"ך הרלוונטי ולאחריו כמה הערות.

     

    "...ויחל העם, לזנות אל-בנות מואב.  ב ותקראנה לעם, לזבחי אלוהיהן; ויאכל העם, וישתחוו לאלוהיהן.  ג וייצמד ישראל, לבעל פעור; וייחר-אף יהוה, בישראל.  ד ויאמר יהוה אל-משה, קח את-כל-ראשי העם, והוקע אותם ליהוה, נגד השמש; וישוב חרון אף-יהוה, מישראל.  ה ויאמר משה, אל-שופטי ישראל:  הרגו איש אנשיו, הנצמדים לבעל פעור.  ו והנה איש מבני ישראל בא, ויקרב אל-אחיו את-המדיינית, לעיני משה, ולעיני כל-עדת בני-ישראל; והמה בוכים, פתח אוהל מועד.  ז וירא, פינחס בן-אלעזר, בן-אהרון, הכוהן; ויקם מתוך העדה, וייקח רומח בידו.  ח ויבוא אחר איש-ישראל אל-הקובה, וידקור את-שניהם--את איש ישראל, ואת-האישה אל-קובתה; ותיעצר, המגפה, מעל, בני ישראל.  ט ויהיו, המתים במגפה--ארבעה ועשרים, אלף.  {פ}"

     

    מילון אבן שושן: "קֳבָה נ' [אולי מן נקב ויש המזהים עם קֵבָה המשמעות הרווחת] רֶחֶם, איבר המין של הנקבה "וידקֹר (פנחס)... את האשה אל קֳבָתָה" ".

     

    כל הסיפור הזה על בנות מואב וכולי נשמע די נלוז באזני צדיקים. את מה שהעזו לעשות בנות מואב מכנה התנ"ך "זנונים", עבודה ל"בעל פעור". 

     

    ''

    (אישה אל קובתה) 

    ועכשו למה שציירת קודם שבגלל זה נהרגו עשרים וארבעה אלף עברים קדמונים.

    מה מצוייר פה ? מישהו רץ לדקור מדיינית וישראלי שמתענגים להפוך לבשר אחד, יש גם מישהו שמיילל בגלל כל האירוע ומרחוק יש נשים או עלמות או אפילו ילדות קטינות שמתקרבות בשירה וריקודים בכוונה לפתות את בני ישראל לזנות איתן.

    מה קורה? בָּלָק בן ציפור שכר את בלעם בן בעור שיקלל את בני ישראל שימותו או שיתאדו או שיסתלקו. זה לא הצליח.

    בלית ברירה נותרה האלטרנטיבה: לגייס את כל הנקבות המואביות (נשים עלמות וילדות) לשגע את כל הגברים שבאו מהמדבר ושחלקם או כולם מזמן לא ראו אשה כמו שצריך. בניגוד למה שמובן מהפירושים, זה דווקא כן הצליח.

    הנשים, במחיר כבודן, הצליחו לחסל 24,000 מבני ישראל וזה במחיר חייהן.

    מה בדיוק עשה שם בעל פעור? לא ברור. הפירוש רש"י שלך הוא שבנות מדיין ומואב נפערו לבני ישראל. בעל פעור בטח שלא דאג יותר מדי למסכנות האלה.


    לדעתך הן היו גיבורות גדולות לא פחות מתמר אשת ער, מאביגיל אשת נבל , ומיעל אשת חבר הקייני. ואסמכתא לקביעה הזאת שלך היא השאלה מה חפשה שרה אמנו אצל מלך גרר ואצל פרעה בשליחות אברהם אבינו?

    מה חפשה אסתר המלכה אצל אחשוורוש בשליחות דודה, מרדכי, וגם כל העם היהודי? וגם אביגיל עשתה משהו דומה. בערך.

    אז נראה שלבנות מואב היה ממי ללמוד איך עושים מה.

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (20)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        28/4/17 15:44:
      תמיד נשים את הנשים בראש כי מגיע להן.
        27/4/17 00:34:

      אחאב חברי נשיקה

      הציורים שאביך היקר צייר מעניינים ומיוחדים, אפשר דקות ארוכות להתבונן

      ולא לשבוע

      התמוגגתי לקרוא טעימות מהתנ"ך ועל הנשים המיוחדות דרך זיכרונותיו של אביך

      גם אביך היקר צבעוני ומיוחד כמו ציוריו

      תודה ששיתפת אותנו ובריאות טובה לאביך היקר

      * כוכב אהבה וסופ"ש נהדר

      חברי, סליחה על התגובה המאוחרת, "קצת" עסוקה בענייני מעבר ואריזה (-:

        25/4/17 20:05:
      בין הגלוי לנסתר מתקיים עולם שלם
        25/4/17 19:54:
      נשים נשים
        24/4/17 13:30:
      והציורים מדהימים
        24/4/17 13:29:
      מקריאת הפוסט שלך עלה לי רעיון: הסיבה שהרבה נשים לא מוזכרות בשם אלה במעשיהם, אולי בה לתת ביטוי להבדל שקשור לכך שמעשיהם של הגברים בתנך מטרתם העיקרית או המשנית היא להלל את שמם ואישיותם ובעצם הנשים הגיבורות, עושות בסתר בצורה מסוימת. נקודה למחשבה...
        24/4/17 12:23:
      * אכן באמת גורמים ואנשים שונים רואים את הסיפורים של התנ"ך והתורה כל אחד באור שונה, ומבחינה אחרת. ודבר אחד ברור מאז ועד היום, לא כל כך הרבה השתנה באופן מהותי.
        24/4/17 11:58:
      שוב הערת את עינינו.
        24/4/17 11:38:

      צטט: עמנב 2017-04-24 00:32:09

      כל הכבוד, אחאב, לכתיבה שלך ולציורים של אביך. במסגרת עבודתי על הורים שמקריבים את בניהם/בנותיהם לאל, עסקתי בבת ישראל נוספת שהיתה גיבורה, אך לא נזכרת בשמה - בת יפתח. כל טוב, עמוס.

      נושא הקורבן מרתק בעיני. הרעיון שעלי להקריב בעל חיים או אדם קרוב למען מטרה כלשהי, מזעזע.

      ככל הידוע לי הקרבת ילדים ותינוקות הייתה מקובלת בכל רחבי העולם העתיק. עצמות תינוקות ובעלי חיים נמצאו בשפע באתרי פולחן, של כל עמי המזרח התיכון והים התיכון. מנהג זה פסק בסביבות 1000 לפנה"ס.  ייתכן וסיפור העקידה של יצחק בידי אברהם מגלם בשורה על הפסקת המנהג הנורא.

        24/4/17 00:32:
      כל הכבוד, אחאב, לכתיבה שלך ולציורים של אביך. במסגרת עבודתי על הורים שמקריבים את בניהם/בנותיהם לאל, עסקתי בבת ישראל נוספת שהיתה גיבורה, אך לא נזכרת בשמה - בת יפתח. כל טוב, עמוס.
        23/4/17 07:08:

       נהניתי לקרוא על הנושא התנכי .

       מעניינת צורת החשיבה של אביך על הנשים בתנ"ך

       לא לחינם נאמר: "שבעים פנים לתורה"

      הבקיאות של אביך היקר-  בתנ"ך ובמפרשים-מעולה

      ויש הרבה מה ללמוד ממנו.

       

      יישר כוח!

       

       בברכה

       אהובה.

      נפלאתה כתיבתו *(לי). תודה כפולה ושבת טובה. [* לחילופין - כתיבתך- המצטטת].
        22/4/17 09:42:
      אבא שלך רואה כמו אישה וזו אחת מגדולותיו. הוא הבין שלכולן יש חשיבות וכל אחת בדרכה היא השראה ועצמה. מסור לו חיבוק ממני.
        21/4/17 20:06:
      נשים בתנ"ך זהו נושא שרבות עסקו בו.... יפה לראות גישה פמיניסטית של אביך לנושא :)
        21/4/17 18:53:
      מרתק. תודה
        21/4/17 17:38:
      ראשיתו של העולם הזה היה בהנהגת הנשים. הן הסתפקו בעבודות חקלאיות בסביבת ביתן, ואצלן גדלו הילדים שהן ילדו. הגברים גרו בחבורות וצייתו להוראות הנשים. המהפך משלטון נשים לגברים החל כאשר היה צורך בכוחם הפיזי של הגברים :בציד, בסילוק אוייבים למיניהם, בעבודת פיזיות קשות. אז התחלפו היוצרות. הגברים הפכו לשליטי החברה, ומאז הם נאחזים בכך מבלי להרפות, ומשתדלים להדיר את הנשים מכל הנושאים האפשריים, פרט להולדת ילדים ולאירגון הבתים. מאז, מנסות הנשים להשתלב בחברה האנושית ככל האפשר. אינני מאמינה שיתקיים מהפך מלא והנשים תחזורנה לשלוט, אבל לפי מה שאנו רואים בימינו הן משתדלות לספח אליהן חלקה ועוד חלקה. בקרב הגברים נמצא , בכל הדורות, כאלה המשתדלים להעניק לנשים מרחב שלטוני רציני יותר. אביך כנראה נמנה עליהם. ולנושא אחר : אהבתי מאד את התמונות.
        21/4/17 17:35:
      אחאב, מרתק לקרוא את התנ"ך דרך עיניי אביך, הציורים אקספרסיביים ונפלאים ומרשימים.
        21/4/17 17:33:
      נושא מרתק. כשאני קוראת על נשים בתנך, מחד, אני מבינה שכך נכתבו הדברים דרך קולמוסי גברים (ובי, ספק אם אכן היו במדויק כך). ומאידך, עולה בי מחשבה (בהלקח שחור על גבי לבן וללא התפלפלויות למיניהן ) על מה עדיף, חכם או צודק. למן הזמן ההוא ונראה שנכון לזמננו ולתמיד. אביך צודק, הן כולן גיבורות. הציורים נהדרים, חדות הצבעים כתער החשיבה והמלים. תודה.
        21/4/17 17:06:
      אני כמובן מסכימה למסקנה. ולגבי שאלה ה"למה, למה, למה", זה כי מן הסתם הדברים נכתבו בידי גברים.... ובהתאם למעשי הנשים, הציורים עזים בעוצמתם, הצבעוניות של עזה ומתריסה
        21/4/17 13:27:
      הציורים מדהימים אותי כל פעם מחדש, שני הראשונים והאחרון, ציורי מופת! תודה רבה

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      א ח א ב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין