כותרות TheMarker >
    ';

    מעמד האישה

    ארכיון

    פרשת השבוע "בהר" ו"בחוקותי"

    1 תגובות   יום שישי , 19/5/17, 17:55

    חברי מוני היקר כתב על השבת בשנה שהיא פשוטה ולא מעוברת אנו קוראים את פרשיות בהר ובחוקתי כשהם מחוברים. פרשיות אלו הם סיום ספר ויקרא שהתחיל בפסוק " ויקרא ה' אל משה מאהל מועד לאמור" , ואילו המצוות המופיעות בפרשה זו נאמרו למשה בהר סיני ככתוב "וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמור". פרשת בהר מדברת על מצוות השמיטה והיובל וכן על מצוות חברתיות כגון מצוות הצדקה ואיסור ריבית וכו'. פרשת בחוקותי מדברת על הברכות בקיום המצוות ועל הקללות במידה ולא מקיימים אותם. בעיון מדוקדק נראה שישנו קשר מהותי בין שתי הפרשיות. בפרשת בחוקותי בקללות יש דגש גדול על המספר שבע: "ואם עד אלה לא תשמעו לי ויספתי ליסרה אתכם שבע על חטאתיכם" (ויקרא, כ"ו, יח'), וכן בהמשך "ואם תלכו עמי קרי ולא תאבו לשמע לי ויספתי עליכם מכה שבע כחטאתיכם" (כ"ו, כא'), ומיד אח"כ "והכיתי אתכם גם אני שבע על חטאתיכם" (כ"ו, כד'). ביטוי זהה חוזר מספר פסוקים אחר כך: "ויסרתי אתכם אף אני שבע על חטאתיכם" (כ"ו, כח'). מדוע כל כך מדגישה התורה שהקללות קשורות לסדרת שבע? מדוע המכות באות על ישראל בשביעיות, ומדוע כל כך חשוב לתורה לחזור על כך שוב ושוב? הדגשה זו מחזירה אותנו לציוויים אודותיהם קראנו ממש לפני הברכות והקללות בפרשת בהר. ציוויים אלו בנויים על סיפרת השבע: כך בציווי על השמיטה שיש לקיימה כל שבע שנים: "ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה' שדך לא תזרע וכרמך לא תזמר" (כ"ה, ד'). וכך בציווי על שנת היובל: "וספרת לך שבע שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים והיו לך ימי שבע שבתת השנים תשע וארבעים שנה. והעברת שופר תרועה בחדש השביעי". את שנת היובל יש לקדש לאחר ספירה של שבע פעמים שבע שנים. בשנה זו, בחודש השביעי יש להעביר שופר תרועה. הציוויים אשר באים לאחר מכן בפרשת בהר, קשורים כולם בדרך זו או אחרת לציוויים המרכזיים של הפרשה שמיטה ויובל. ולכן ניתן לומר שמיד לאחר ובצמוד לציוויים אלו, מזהירה התורה מפני אי קיומם, ומעודדת את שמירתם בברכות רבות, כלומר הברכות והקללות אשר באות בתחילת פרשת "בחוקותי" מכוונות דווקא לשמירת שמיטה ויובל. אם עם ישראל ישבות מעבודת הקרקע בשנים אלו יזכה בברכות, ואם לא הקללות תבאנה עליו. לפיכך, מודגש שוב ושוב בקללות המספר שבע, שהרי מספר זה מהותי ובסיסי בספירת השנים לקראת שנת השמיטה השנה השביעית, ושנת היובל שנת החמישים לאחר שבע ספירות של שבע שבועות שנים. מצוות השמיטה והיובל, בהם נפתחת פרשת בהר, ובהמשכה בפרשת בחוקותי שבה מוזכרים הברכות והקללות מבטאים היטב את סגולתה הפנימית של הארץ ארץ ישראל. בספר "הכוזרי" מרבה רבי יהודה הלוי לתאר את מעלתה של הארץ, ושם מוזכרת גם מצוות השמיטה כעדות לקשר של הארץ עם ה', עד כדי כך שהארץ עצמה מצווה לשבות וכך הוא כותב: הארץ הזאת הנועדת להיישרת כל העולם, הוכנה כנחלה לשבטי בני ישראל מאז נפלגו הלשונות כמה שנאמר: "בהנחל עליון גויים בהפרידו בני אדם יצב גבולות עמים למסר בני ישראל כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחתו", אף אברהם לא הוכשר להדבק בעניין האלוה, ולכרת העלוה עמו ברית אמנה, היא ברית בין הבתרים, כי אם אחרי אשר הגיע לאר. הזאת. מה תאמר אפוא לעם הסגולה אשר זכה לשם עם ה', בארץ המיוחדת הנקראת נחלת ה'... האינך רואה כי הארץ עף היא נתחייבה בשמירת שבתות כמה שנאמר "שבת הארץ" ושבתה האר. שבת לה" ולכן לא הותר לנו למכר כל נחלה בארץ הזאת לצמיתות כי כה אמר האלוה כי לי הארץ ודע כי מועדי ה' ושבתות ה' תלויים אך ורק בנחלת הד". אנו שזכינו בדורנו לכבוש את הארץ לפני מישים שה וב"ה נחגוג זאת ביום ירושלים בשבוע הבא, חייבים אנו לנחול את הארץ בכל מקומותיה ולשמור עליה מכל משמר וכמובן להודות ולהלל על כל הטובה שעשה ה' לנו ולעם ישראל. חג שמח לירושלים המאוחדת בירת העם היהודי לנצח נצחים, חזק חזק ונתחזק!!!

    ב-2 הפרשיות 145 פסוקים.
    השבוע לפני: כו אייר 942 נפטר רבי סעדיה גדעון, כו אייר 1960  נלכד אייכמן. כו אייר 1967 שודרה הסיסמה סדין אדום.

    שבת מבורכת

    ותודה למוני.

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/5/17 08:58:
      תודה על הבהרת הפרשה. המספר שבע הוא מספר ומהות מקודשת, להזכיר גם את שבעת ימי השבוע, ויום השבת החותם אותם.

      פרופיל

      cleopatra9
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין