כותרות TheMarker >
    ';

    כותב בקפה, רשומון

    יומן. לא בלוג...
    ובו רשומות. לא פוסטים...

    ארכיון

    0

    ריק ווייקמן, סלט שהפך למנה העיקרית...

    5 תגובות   יום שלישי, 30/5/17, 04:09

     

    ''

     

    אז..., נכון..., ממש לא מזמן העליתי רשומה על ריק ווייקמן שבה הטלתי ספק (אבוי...) בכישרונו המוזיקאלי, אך לא בכישוריו המופלאים על הקלידים!!!, ובכול זאת..., הרשו לי להעלות משהו נוסף הקשור לאותה רשומה מלפני חודש...,

    או במילים אחרות: איך עושים תקליט?, לא, לא "על כוסית בכסית" (אליבא ד'שמוליק קראוס) וחשוב מכך: איך מקדמים תקליט?


    ובכן...,

    קתרין מאראגון, אן בוליין, ג'יין סימור, אן מקלוויס, קתרין הווארד וקתרין פאר – ששת נשותיו של הנרי ה-8, ואף לא אחת מהן בירכה (בדיעבד...) על ה"זכות" הגדולה להימנות על הרשימה הזאת...

    אני לא בטוח שהנרי השתמש לראשונה בביטוי Off with her head (ובעברית צחה: קצצו את ראשה!!!..., של אשתו ד'אז – אן בוליין) כאשר ה"חשקו-מצין" בער בחלציו כשראה לראשונה את ג'יין סימור (שלא הייתה מלכת יופי, אפילו והולביין החמיא לה “מאוד” בציירו אותה)..., גם אשתו החמישית (קתרין הווארד, שהייתה בת-דודה של אן בוליין...) נאלצה להיפרד מראשה...

    ולעניין הפרידה מהראש..., לואיס קרול, בספרו "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", שם בפי המלכה חסרת-הלב את המשפט הזה והיא דווקא השתמשה בו ברוחב-לב מספר פעמים..., למעשה..., היא לא אמרה הרבה מעבר לכך...

    לואיס קרול לא היה הראשון להשתמש בביטוי הזה. השימוש המוקדם ביותר לביטוי נמצא בכמה מהמחזות של וויליאם שייקספיר!


    בכול אופן,

    בשנת 1971, שנתיים אחרי שנוסדה להקת Yes, נטש אותה הקלידן טוני קיי.

     הלהקה הזדרזה למצוא לו מחליף והיא מצאה מחליף מעולה: ריק ווייקמן – שכבר היה בעל מוניטין כקלידן-וירטואוז אשר כבר הספיק לשתף פעולה עם אומנים מפורסמים כמו: דייויד בואי, לו ריד ועוד.


    עוד בעת בה נחשב כחבר מן המניין ב-Yes התחיל ווייקמן לפתח קריירת סולו משל עצמו.

    את אלבום הבכורה שלו בחר ווייקמן להקדיש לששת נשותיו האומללות של המלך הנרי ה-8.

    תהליך הקלטת האלבום היה כאוטי-משהו.

    כך למשל מספר צ'ס קרונק, הבסיסט שליווה את ווייקמן ברצועה "קתרין מאראגון":

    "לא יכולתי להפריד ראש מזנב..., עבדנו קטע אחר קטע. לא הבנתי איך כול קטעי הפאזל אמורים להתחבר. אבל ווייקמן ידע מה הוא הולך לעשות, אפילו ושום-דבר לא היה כתוב. הכול היה שמור בראש שלו...”.


    נכון..., כבר היו לו לווייקמן מוניטין משלו ובכול זאת..., בתור מי שאמון על הקלידים ושנמצא אי-שם על הבמה (ובמקרה של להקת Yes הוא היה ממוקם במרכז הבמה, ומשך תשומת-לב רבה!!!) ועל-אף האקסטרווגנטיות שלו על הבמה, הוא טרם עמד בקידמת הבמה.


    אז..., איך מקדמים אלבום בכורה?

    ובכן, הסכיתו ושימעו (או קיראו...) (:


    ווייקמן רקח יצירה תוך שהוא מכניס לתוכה מובאות מכול רצועה של האלבום.

    בנובמבר של שנת 1972 הוא ביצע את היצירה הזאת לראשונה, בהופעה חיה. ההופעה התקיימה באולם-ענק ושמו Nassau Coliseum ב-Uniondale, ניו-יורק.

    הפואנטה (אפילו אנקדוטה מבדחת-משהו...) נמצאת דווקא בהתחלת הקטע:
    ג'ון אנדרסון (סולנה ומנהיגה של הלהקה) עולה לבדו לבמה, כשהיא חשוכה לגמרי והוא מואר ע”י זרקור בודד.
    לשניות ספורות הוא כמו מהמהם מנגינה מוזרה ואז..., הוא פתאום נזכר מה הוא צריך בעצם לעשות: להציג את ריק ווייקמן...
    מי שחושב שהוא רק מהמהם צלילים אקראיים, טועה.
    זהו קטע קצרצר ממוזיקה לבלט "פולחן האביב" שהלחין איגור סטרווינסקי, שווייקמן עצמו מצטט ביצירה שלו!!!

    ווייקמן, עטוי גלימת-נצנצים ושיערו הבלונדיני הארוך פזור ומתנפנף, עולה לבמה ובלי שהות מתחיל לנגן את היצירה ו..., מטריף את הקהל!!!


    בחודש ינואר של שנת 1973 הוא מבצע את היצירה במסגרת תוכנית מוזיקה בערוץ BBC2.

    התוכנית נקראה The Old Grey Whistle Test והיא נהגתה ע"י דייויד אטנבורו (לימים, סר אטנבורו..., כן, ה”הוא” מסרטי הטבע המופלאים).

    ביום בו שודרה תוכנית המוזיקה, בה התארח ווייקמן, היה אמור להיות מוקרן ברשת ITV (רשת מתחרה ל-BBC) סרט מעורר מחלוקת על האמן האמריקאי אנדי וורהול.

     קהל שיא של צופים (נאמד בכ-10 מיליון צופים!!!) ברחבי כול הממלכה הבריטית היה אמור לצפות בסרט. אבל..., צו-מניעה זמני ביטל את הקרנת הסרט. תחת זאת שידרה רשת ITV שידורים-חוזרים של תוכניות ישנות...

    וכך מספר ווייקמן:

    "נראה שבמקום לצפות בשידורים-חוזרים מרבית הצופים פשוט העדיפו לעבור תחנה, לתוכנית Whistle Test, ולראות אותי מבצע את היצירה שלי. זאת הייתה הזדמנות בלתי-רגילה!”.


    שבוע לאחר שידור התוכנית ב-Whistle Test יוצא אלבום הבכורה לשוק. הוא מתקבל בהתלהבות ומדורג גבוה במצעדי המכירות של אלבומים. (מקום 9 באנגליה ו-30 בארה"ב).


    בביצוע היצירה המופלאה הזאת וייקמן משתמש בסט של כמה אורגנים ובעוד מערכים-תומכים אלקטרוניים:

    כדאי לשים לב לביצועים של המלטרון והסינתיסייזר-מוג (אנלוגי!!!) בדקה 3:50 ושוב לסולו המופיע בדקה 4:48 שמבוצע רק ע"י סינתיסייזר-מוג.

    כמובן שאין לצידו של ווייקמן גיבוי ווקאלי של מקהלה אופראית, שהרי בדיוק לכך נועד המלטרון (“דוגם צלילים").


    חשוב לציין שבאלבום כולו ווייקמן "משוחח" עם מלחינים קלאסיים (כנהוג ברוק הפרוגרסיבי של אותה התקופה, כלומר – תחילת הסבנטיז...) כמו ריכארד וואגנר, איגור סטרווינסקי (“פולחן האביב", שקטע קצרצר ממנו המהם ג'ון אנדרסון, כפי שצויין בהתחלת הרשומה וגם מוזיקה לבלט “ציפור האש”, אף היא של סטרווינסקי).

    ווייקמן גם מצטט באלבומו קטעים מתוך מוזיקת-עם קלטית ומוזיקה ימיבניימית שהייתה נהוגה בתקופתו של הנרי ה-8.


    להקת Yes ראתה כי טוב..., והיא שילבה את הקטע הזה של ווייקמן באלבום המשולש YesSongs שאותו היא הוציאה במאי של 1973 (מופיע בדיסק מס' 1, בפתיחה!!!).

    (וזה הקטע המופיע בראש רשומה זאת!)


    תודו..., אחלה קידום-מכירות!!!


     

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/6/17 11:56:
      מנגן נהדר. נראה לי שבסוף כולנו נבחן בתקווה לציונים טובים. לך מגיע פרופסורה על העבודות הללו בועז :)
        1/6/17 08:55:
      קידום מכירות שקיבל תמיכה מסיבית מהמזלללל!
        31/5/17 23:27:
      תודה על כייף הקריאה, בועז
        30/5/17 18:00:
      לא מכירה, אבל הידע שלך מרשים וגם הכתיבה מרשימה. מתאים לפינה ברדיו...
      תודה. אני "הכי" אוהבת את ביצועו כאן https://www.youtube.com/watch?v=VebVIXSQFC0

      פרופיל

      ~בועז22~
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשומות שרשמתי