כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    אברהם אלישע: אהלן וסהלן - זה לא מה שאתם חושבים - מפניני המשל הערבי

    0 תגובות   יום חמישי, 6/7/17, 21:34

    שתי מילים מהשגורות ביותר בשפה הערבית והברכה הערבית האולטימטיבית, ברכה שהרוב שוגים בפירושה וממילא ביישומה,  שכן "אהלן וסהלן" פירושן "הִתְמַשְׁפְּחוּת בקלות", ואם כן מה זה אומר?


    אברהם אלישע:

    אהלן וסהלן - זה לא מה שאתם חושבים - מפניני המשל הערבי

     

    אהלן וסהלן

    أَهْلاً وَسَهْلاً              

    אַהלָאן וַסַהלָאן


    שתי מילים מהשגורות ביותר בשפה הערבית והברכה הערבית האולטימטיבית, ברכה שהרוב שוגים בפירושה וממילא ביישומה,  שכן "אהלן וסהלן" פירושן "הִתְמַשְׁפְּחוּת בקלות", ואם כן מה זה אומר?

    השפה הערבית שופעת באוצרות של ברכות וקללות, במקורן ארוכות ומפורטות יותר. עם הזמן חלה וולגריזציה שהנהיגה קיצורים המרמזים על הנוסח המלא. זו אפשרה לדחוס כמות גדולה יותר של ברכות או קללות במינימום זמן. לעתים, ובמיוחד בקללות, קיצרו במילות תועבה שהיוו למעשה את כל העוקץ המתגרה שבקללה. אבוי אם כולם היו יודעים מה הם הנוסחים האותנטיים בשלמותם ומה כוונתם. על ענין זה נשפך דם רב .

    כך הברכה המפורסמת שבפנינו: קיצור מ"אהלן וסהלן פִיכּ (فيك)" או "פִיכּׂן (فيكن)" - המשמעות היא בך לשון יחיד או בכם לשון רבים. זו הנוסחה השגורה במזרח ובמיוחד בסוריה ובלבנון. לעומת זאת בארצות צפון אפריקה השלמתה היא "בִּכּ (بك)" או "בִּכּׂם (بكم)" ביחס ליחיד או רבים - בהתאמה. כך מתבאר תוכן הברכה המאחלת "התמשפחות בקלות" שתשרור "בך" או "בכם".

    המשפחה היא האיש, האשה והילדים. על פי זה מכתיבות המילים שבברכה את עצמן כמתייחסות לאדם הבא מבחוץ והוא אינו בן משפחה. תוכן הברכה יהיה מגוחך אם יופנה לקידום פני הבעל, האמא, הבן, האחים, או יתר בני-משפחה הקרובים - כיוון שהם ליבת המשפחה עצמה. הברכה מעודדת את האורח מבחוץ להרגיש כבן משפחה ובקלות, ומאחר שכוח הדיבור נחשב למאגי, הכוונה היא שתוכן מילות הברכה יגשים את עצמו ויפעל באורחים הפוקדים את הבית.

    ''

    מצוות הכנסת אורחים

    ביהדות, הכנסת אורחים היא מצווה חשובה שעל ערכה לומדים מהתלמוד: גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה (בבלי, שבת, קכ"ז, ע"א). מצווה זו מזוהה יותר מכל עם דמותו של אברהם אבינו ומורשתו - האב להמון גויים הוא גם האב למנהגי הכנסת אורחים, כך באסלאם וגם בנצרות.

    האסלאם מקדם במאור פנים כל שכתוב בתורה על אברהם והכנסת האורחים שלו, כיצד הפציר בהם להתארח אצלו ודאג לרווחתם ולמזונם (בראשית י"ח/1). אחיינו לוט נודע אף הוא כמכניס אורחים. הוא קיבל אותם בהשתחוויה ותוך כדי הפצרותיו כינה עצמו בפניהם "עבדכם". לוט הכין משתה לכבודם והגן עליהם בחירוף נפש.

    באסלאם אברהם הוא מכונן המתחם הפולחני המקודש - הכעבה - שאליו עולים לרגל (החַג') - מצווה המתעלה בחשיבותה כטקס ערכי המחקה את אישיותו הגדולה של אברהם. כך אימצו הערבים את מצוות הכנסת אורחים (עוד בטרם בא האסלאם לעולם). בקרב שבטי הבדואים אף אין שואלים לשמו של האורח ומציעים לו את מיטב המזון והתקרובת, שלעתים נדירות באים אל פיהם הם.

    גם הנוצרים מונים עצמם כבני אברהם והכנסת האורחים היא אחד מ"שבעת מעשי החסד" שהמאמין מחויב בהם.

    בתרבות הערבית מפורסם הפתגם הקבילני ואל תאכילני, لاقِيْني ولا تْطعْميني לָאקִינִי וַלָא (ת)טַעְמִינִי, הבא ללמד על הרעב לסיפוק הנפש בקבלת הפנים - לפני המזון לפה.

    הברכה "אהלן וסהלן" מקובלת גם בקהילות היהודים דוברי הערבית, אבל בישראל הפך צמד המילים לחלק מהסלנג העממי כמעט בכל מפגש. שימוש זה אינו תואם את תוכנה של הברכה וראוי שיקדמוה על פי ייעודה. לאמור, לאורחים בלבד.

    __________

    התמונה באדיבות Danny-w, חלק מהזכויות שמורות לפי: .cc by-sa 3.0

     

    כל הזכויות שמורות ©


    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות 

    תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

     אתרנו: אברהם אלישע - מאמרים

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין