כותרות TheMarker >
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    "הטווס ועין האלמוות" - יצירתו של אברהם אלישע - מיתוס וטרנספורמציה בשפת התכשיטים / חלק ב'

    1 תגובות   יום שישי , 11/8/17, 18:59

    במיתולוגיות רבות ובפולקלור הטווס, בדומה לפניקס, הוא סמל האלמוות והשיבה לתחייה. בשרו של העוף האציל, כך מתואר, אינו נרקב לעולם, ונוצותיו מתחדשות בכל שנה באביב. במיתולוגיה ההודית הנוצות עם עיני הטווס מייצגות את הרקיע זרוע הכוכבים...


     

    "הטווס ועין האלמוות" - יצירתו של אברהם אלישע 

    הזיקה בין עיני אבני חן והעיניים שעל נוצות הטווס

    וכיצד הקיסר המוגולי שאה ג'האן קשור לכך

    - מיתוס וטרנספורמציה בשפת התכשיטים

     

     

    ''

     

    חלק ב'  (למאמר המלא [כולל תמונותיו] לחץ כאן)

     

    ''

     

    (לצפייה בתמונות המאמר מומלץ להיכנס באמצעות דפדפן גוגל כרום)

     

    הטווס ועיני האלמוות

    במיתולוגיות רבות ובפולקלור הטווס, בדומה לפניקס, הוא סמל האלמוות והשיבה לתחייה. בשרו של העוף האציל, כך מתואר, אינו נרקב לעולם, ונוצותיו מתחדשות בכל שנה באביב. במיתולוגיה ההודית הנוצות עם עיני הטווס מייצגות את הרקיע זרוע הכוכבים.

    הטווס הוא גם עוף השמש. בשעת מלחמה הוא יכול להיות לעזר שכן "הלהט היוצא מעיני זנבו עשוי להשמיד את צבאות האויב...". הרטטת זנבו, המציגה את רוב ה"עיניים" שבנוצותיו, כמוה כהצגת נשק1. לעיניים אלה יוחסה סגולת הגנה מפני הכשת נחש ועקיצת חרקים, שלא לומר מפני עין הרע. על סמליות הטווס המיסטית בנצרות ר' בספרה המרתק של רות נצר2, ובמיוחד בעמ' 236-234.

     

    ומילים אחדות על הפרפר

    ומדוע אסור לגברים מוסלמים ללבוש בגדי משי

    הפרפר הוא סמל המטמורפוזה. הוא עובר "גלגול מלא": מביצה לזחל, לגולם ולפרפר הבוקע ממנו ופורש את כנפיו. מימים קדומים מסמל הפרפר את הנשמה ואת המשיכה לאור. לכך קשורה גם הלבישה של משי, המיוצר מגלמים של טוואי המשי, על כל מבע משמעויותיה הסמליות הנובעות מכך.   

    __________

    1. כאשר מבקשים בשפה הערבית לבטא הצדעת כבוד, בייחוד תוך דיגול הנשק, נקראת הצדעה זו تَحِيَّة "תַחִיַּה".

    2. רות נצר, מסע אל העצמי, אלכימית הנפש, סמלים ומיתוסים, מודן, 2004.

     

     

    ''

     ©

    פרפר מזהב שמשובצים בו אופל ואמרלדים ירוקים.

    הכנפיים מאבני פלואוריט ירוקות-סגולות-כחולות, הדומות לצבע העיניים בנוצות הטווס

     - עיצוב המחבר

    (לצפייה בתמונות המאמר מומלץ להיכנס באמצעות דפדפן גוגל כרום)


     

    יוצא דופן הוא יחסו של האסלאם למשי. יש התולים את האיסור על גברים ללובשו בכך שבגדי משי מייצגים התפארות, ויש התולים אותו בכך שהמשי נוצר מהפרשות של תולעת, ולכן נתפס באסלאם כחומר טמא. גבר בבגדי משי אינו רשאי לקיים את מצוות התפילה, לא בפרהסיה ולא בפרטיותו. האיסור אינו חל על נשים שההתקשטות טבעית להן והן משתחררות ממילא מטומאתן אחת לחודש.

    רעיון המטמורפוזה והקישור שלו למשי משחקים תפקיד בניחוש החידתי בקלפים, בייחוד בקלפי הטארוט. כשהם אינם בשימוש, הקלפים אמורים להישמר עטופים במשי שחור. גם הפרישׂה שלהם אמורה להיעשות על בד משי שחור כדי להמחיש את ההארה וההתגלות מתוך החשכה, את הניבוי מתוך הנעלם ואת "גלגולם" של ענינים.

    ובחזרה לעיני הטווס. האמונה בעוצמתן המאגית התקבעה בתודעה האנושית. אנשים עשירים יכלו להרשות לעצמם לגדל טווס, אחרים הסתפקו בנוצותיו. בהיעדרן, או נוסף עליהן, דאג המוח האנושי לחקות אותן עיניים על פי עיקרון האנלוגיה של "דומה משפיע בדומה".

    דעה מלומדת על מקום הדוֹמוּת בחוויית המציאות מובאת להלן:


    כי האדם קודם כול מרגיש ומדמיין את המציאות על פי דומוּת שהוא מוצא בה. מה שהוא רואה לנגד עיניו מזכיר לו מיד ומנכיח דברים רבים אחרים [...] הוא חווה את המציאות כ'מטפורית', כדומה למשהו אחר. (לחשיבה זו הוא קורא "חשיבה פואטית"). זהות זו אומרת כי הנוכח הוא גילום של דברים נוספים הדומים וקרובים אליו. הנוכח אינו נפרד מיסודות אחרים הקשורים בו. קליטה ועיבוד מחשבתי של כל פרט במציאות כרוכים באופן מיידי בחיבור ובהשוואה מחברת.1


    את אחד היישומים הידועים המשקף את החשיבה הפואטית הביא לידי ביטוי הקיסר המוגולי האגדי שאה ג'הָאן (1666-1592), שבשליטתו היו מכרות יהלומי גולקונדה המפורסמים ואוצרות אדירים של אבני חן. בהשקעה של כמיליארד דולר במושגי זמננו, הוא בנה לו כס מלכות דמוי אפִּריון שנקרא "אפריון הטווס". אפריון זה היה משובץ באלפים רבים של אבנים יקרות שלימים הפכו לחלק מהאוצר הלאומי של איראן.

    הכוח הקמעתי המקופל בסמליות הטווסית נועד לשמור על הקיסר מפני מוות אלים ולהנחיל לו ניצחון על כל אויב, מה עוד שבפי אחד הטווסים היה משובץ יהלום הקוׂהִינוּר המפורסם. לשיבוץ זה משמעות סמלית בלתי רגילה: היהלום - אדמס (Adamas) ביוונית פירושו "בלתי מנוצח"; קוׂהִינוּר = "הר האור" - מכאן כל היוצא מפי ה"טווס", קרי מאפריון ומפי הקיסר, יהיה מואר, טעון ומשתקף דרך היהלום על סגוליותיו.

     

    ''

    כס הטווס של שאה ג'האן, דלהי  

    עטור באלפי אבנים יקרות

    (לצפייה בתמונות המאמר מומלץ להיכנס באמצעות דפדפן גוגל כרום)

     

    אך זאת ועוד: באמצעות הדימוי ששיווה לאפריונו, השליך הקיסר באופן סמלי "טווסיות" שוקקת צבעים על כל ממלכתו ונתיניו. לא ייפלא אפוא שעוף זה הוא הציפור הלאומית של הודו. הסימבוליקה פעלה אצל שאה ג'האן ברוח דומה כשייסד בארמונו בדלהי בית משפט ונתן לו את השם הסמלי "כיסא שלמה", כדי לכונן לעצמו את מעמד המלך השופט את נתיניו בצדק כחכם באדם.

    __________

    1.R.E. Haskell (Ed), Cognition and Symbolic Structure, Norwood, New Jersey: Albex, 1987. / מובא אצל ד"ר דב שמחון במאמרו: חשיבה פואטית-מטפורית, 2008.

     

    תמונת הטווס באדיבות:

    Koshy Koshy from Faridabad, Haryana, India (Peacock Uploaded by jkadavoor) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons.

     

     

    סוף חלק ב' (למאמר זה שני חלקים)

    למעבר לחלק א' לחץ כאן

    כל הזכויות שמורות  © 


    אברהם אלישע הוא תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

     אתרנו: אברהם אלישע - מאמרים

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        13/8/17 00:02:

       אברהם אלישע היקר.

       

       יישר כוח על המאמר הנפלא ויצירת האומנות המופלאה!

       שבוע טוב ובשורות טובות.

       בברכה

       אהובה

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין