כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - ראה

    4 תגובות   יום שישי , 18/8/17, 15:11

    השבת מברכין ראש חודש אלול - יחדשהו הקב"ה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה

    ראש חודש אלול יהיה ביום שלישי ורביעי

     

     

     פסגת עבודת ה' בארץ ישראל

          

    אחד המאפיינים המרכזיים של ספר דברים הוא עיסוק בעניינים הקשורים לחיים בארץ ישראל .

    החיים בארץ ישראל שונים מהחיים של עם ישראל במדבר ובוודאי מהחיים שלהם בארץ מצרים , שם היינו עבדים , כפופים לעם אחר , לא חופשיים בבחירת המעשים .

    גם החיים במדבר היו שונים , חיים של תלות מוחלטת בהקב"ה , כמעט ללא התערבות מצד האדם , חיים בדרך שמעל הטבע .

    הקב"ה דואג לנו למן , לבאר מרים , לענני הכבוד .

    גם הניצחונות במלחמות שהיו במדבר היו בדרך נס ובהתערבות א-לוהית .

    בארץ ישראל הכל תלוי בעבודת האדם .

    ההצלחה במלחמות ובפרנסה באים על ידי עבודה ומאמץ מצד עם ישראל , ובתוך מעשינו משפיע הקב"ה את ברכתו והשפעתו .

    החיים במדבר לא מזמנים אתגרים כמו האתגרים הקיימים בארץ ישראל .

    עם ישראל במדבר מבודד , אין סביבו עמים שניתן ללמוד ממעשיהם , כפי שהיה בארץ ישראל וכפי שקיים בארץ ישראל .

    כאשר עם ישראל מגיע לארץ ישראל הוא פוגש כאן עמים שעובדים עבודה זרה , עושים את מעשי הגויים שלהם .

    יש סכנה גדולה שעם ישראל עלול ללמוד ממעשיהם .

    סילוק העמים מארץ ישראל אינו בבת אחת , וזאת משתי סיבות .

    האחת , בכדי שארץ ישראל לא תהפוך לשממה כל עוד עם ישראל לא מרובה דיו בכדי למלא את כל שטח ארץ ישראל .

    אם הגויים לא יהיו כאן אז חלקים בארץ ישראל יהיו שוממים .

    - זה לא מצב רצוי בארץ ישראל .

    כך שעד שעם ישראל יתרבה , עדיין יש כאן גויים .

    סיבה שניה היא , הגויים שבארץ ישראל הם כלי ביד ה' להעניש את עם ישראל אם ינהגו שלא כראוי .

    כפי שרואים למשל בספר שופטים , כאשר עם ישראל לא התנהג כראוי , אז הגויים שבארץ ישראל פגעו בעם ישראל .

    החיים בארץ ישראל תלויים בהתנהגות שלנו .

    "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה" (דברים י"ב) .

    וכי לא את כל המצוות צריכים ישאל לקיים בארץ ישראל ?

    מהם החוקים והמצוות שעליהם מדברית התורה שקיומם מיוחד דווקא לארץ ישראל ?

    "אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת אֱלֹהֵיהֶם... וְנִתַּצְתֶּם אֶת מִזְבְּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת מַצֵּבֹתָם וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ וּפְסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תְּגַדֵּעוּן וְאִבַּדְתֶּם אֶת שְׁמָם מִן הַמָּקוֹם הַהוּא...".

    לא יתכן שבארץ ישראל , ארץ הקודש , ארץ שבה עובדים את הקב"ה , יהיה מקום שבו עובדים לאלוהים אחרים .

    בכדי שלא נלמד מעשיהם של הגויים , על עם ישראל להשמיד ולהרוס כל בית עבודה זרה הקיים בארץ ישראל .

    פרטי המצווה צריכים דיוק ובירור , מתי בדיוק המצווה חלה , האם המצווה מוטלת על כל יחיד או על עם ישראל ככלל , כאומה , אבל צריך להבין את העיקרון , לא יתכן שבארץ ישראל תהיה עבודה לאל אחר מלבד הקב"ה .

    וכך כותב ספר החינוך (מצווה תל"ו) :

    "שנצטווינו לאבד בתי העבודה זרה כולם... שמצווה עלינו לאבד שם עבודה זרה אם יש כוח בידינו , אבל אין אנו חייבין לרדוף אחריה לאבדה אלא בארץ ישראל בזמן שידינו תקיפה על עובדיה...".

    אך פסגת השאיפות בארץ ישראל היא מעבר לאיבוד מקומות העבודה זרה .

    השיא הוא בעבודת א-לוהים שלמה ואמתית בהר הבית , בבית המקדש , בדרך שציווה אותנו הקב"ה :

    "כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֵיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָּׁמָּה".

    לשם אנחנו צריכים לשאוף , ולשם צריך לכוון את מרכזי חיינו כאן בארץ ישראל , להפיץ את האמונה והעבודה בא-ל אחד , כאן בארץ ישראל , בירושלים , בבית המקדש .

     

    הערך הגדול של כל לימוד תורה

    כאשר בא אדם לשכנע את חברו לבחור בדרך מסוימת , אם הוא רוצה שחברו יקשיב לו הוא צריך להוכיח לו שהדרך שאותה הוא מציע היא הנכונה והטובה , וכמובן שאין גדול כבעל ניסיון , ואם משכנעו לבחור בדרך שהוא עצמו לא היה בה , הרי שיהיה לו קשה מאד לשכנעו .

    וכן הדבר כמובן כאשר רוצה לשכנע את חברו לעזוב דרך מסוימת בטענה שהיא רעה , הרי שצריך להראות לו שהוא באמת מכיר בדרך הזאת , שהוא גם יודע על מה מדובר ואינו מדבר רק כצופה מהצד שאינו מכיר על מה הוא מדבר.

    משה רבנו רוצה לומר בפרשה זאת לעם לדבוק בדרך הברכה המובילה לעולם הבא , ועזיבת ההשתקעות בענייני העולם הזה .

    אומר 'אור החיים' הקדוש שבכדי שאכן יצליח אדם לשכנע את עם ישראל בכך , הרי שצריך אדם שיכיר את טובת העולם העליון , שראה ומכיר אותו , ומצד שני גם יהיה מחובר לענייני העולם הזה ויוכל לומר עליהם שהם חולפים וזמניים, שהרי אם יכיר הוא רק את העולם העליון ולא את העולם הזה , יוכלו לטעון כנגדו ולומר לו שאינו מכיר מספיק את הנאות העולם הזה , ואם היה מכיר ודאי היה נמשך גם הוא אחריהם והיה מכיר בערכם .

    משה רבנו הוא שיכול לומר לעם : "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" ,

    כיוון שהוא מכיר בעצמו את העולם העליון שהרי עלה לשמיים , וגם השיג את כל טוב העולם הזה (גדול , גיבור , מלך ועשיר) , וכך משה שהכיר בשני העניינים הללו ,

    הוא שיכול לומר לעם שהדרך הנכונה היא לבחור בדרך ה' בעולם הזה המובילה לברכה בעולם העליון .

    משה רבנו הנביא הגדול שאין אחד שיוכל להגיע למדרגתו בכל הדורות , הוא שמראה לעם ישראל את הדרך הנכונה , ולעולם לא יוכל להיות עוד אדם באותה מדרגה בעל אותו ניסיון בחוויית העולם העליון והעולם הזה יחד , שיוכל לומר "ראה אנכי נותן לפניכם..." - משה הוא יחיד במדרגתו לעומת 'לפניכם' - כלל עם ישראל בכל הדורות .

    מדברים אלה היה ניתן להגיע אולי למחשבה שדברי משה לא מכוונים לכלל העם ,

    או לכל הפחות רק ליחידי סגולה .

    מרחק גדול ובלתי ניתן לגישור קיים בין כל יהודי ויהודי לבין משה רבנו איש האלוקים .

    ובכל זאת לומד 'אור החיים' דבר נוסף מלשון הפסוק : "ראה אנכי..."

    - כאשר משה דיבר אל העם ואמר אנכי , בזה הראה כאילו שהוא מדבר אל עצמו ,

    ובזה רמז משה שבכל יהודי , בכל הדורות , יש להם ניצוץ ממשה רבנו .

    וכך נאמר בתיקוני זוהר שבכל בן תורה יש בו ניצוץ ממשה רבנו , אף באלה שלא שמעו ולמדו תורה ישירות ממשה רבנו באותו הדור .

    איננו יכולים להשיג מהו העולם העליון , אין בינינו מישהו שהיה שם ויכול לומר לנו כמו משה 'אנכי' - בעולם העליון ובעולם הזה , אבל כוחו של משה רבנו בתור מנהיג עם ישראל נשאר בכל הדורות , ויותר מכך בתוך כל אחד ואחד שיושב ועוסק בתורה יש בו ניצוץ ממשה רבנו , "אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר לפני רבו כלן נאמרו למשה בסיני".

    משה רבנו , איש האלוקים , גבוה מעלינו אך בכל אחד שעוסק בתורה  שמסר לנו משה - יש ניצוץ של משה רבנו , ויש בזה מעין לימוד התורה מפיו של משה רבנו ששמע את התורה מפי הגבורה .


    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/8/17 14:03:
      בהתייחס לשני חלקי הפוסט: החיוניות של מקום אחד משותף, שאף מתמקד למרכז, והחיוניות של הדוגמה האישית ללמידה. האידאל הוא קיומו של אותו מרכז בתוכנו פנימה, אך זה קשה יותר מאשר השענות על מרכז חיצוני. כמו כן, מרכז חיצוני מאפשר גיבושם של היחידים, ולזה יש משמעות מבחינת החוזר שלהם. והתוכן שמוענק על ידי אדם שמשמש דוגמה, הוא אכן הדרך הנכונה. ראו מורים, בהיותם נותנים דוגמה, הם ממלאים תפקידם נאמנה. כך אני מבינה את הפרשנות, וכך יכולה לקבל אותה.
        19/8/17 22:37:

      לשלמה ידידי היקר, רעי ועמיתי, אלופי ומיודעי נ"י,

       

      נאה  דרשת.  וראיתי קווים מקבילים לימינו אנו כשהארץ  מיושבת בחלקה

      על ידי בני עמנו ובחלקה האחר על ידי בני עמים אחרים  כמצב זמני

      על מנת שהארץ לא תהיה שממה., עד שיוסר שיקוץ משומם מהר הבית

      והושב התמיד ובא לציון גואל.

         שבוע טוב ומבורך לך וליקיריך,

                 באהבה שאינה תלויה בדבר,

                            ברוך

       

        19/8/17 17:11:

      ברכה עם חוכמה.

        18/8/17 23:14:
      שבת שלום