כותרות TheMarker >
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    אברהם אלישע: פתגמים בערבית עם פרשנות - הביאו הזאב ללמדו לקרוא...

    1 תגובות   יום שבת, 19/8/17, 20:47

    אברהם אלישע:

     מפניני ערב

     פתגמים בערבית עם פרשנותם 

     

    הביאו הזאב ללמדו לקרוא - אמרו לו:

    אמור א' - השיב: כבש.

    אמור ב' - השיב: עז. 

    אמור ת' (האות השלישית בשפה הערבית) - השיב: גדי.

     

    جابُوا الدِّيب تَ يْعَلّموه القرايِة قالُولُوا:    

    - גָ'אבּוּ (אל)דִּיבּ תַ יַעַלְּמוּה (א)לְקִרָאיֶה - קָאלוּלוֹ:   

               

    قُول أَلِف. قال: خَروف                קוּל אַלֶף. קָאל: חַ'רוּף 

    قول باء. قال: عَنْزة                   קוּל בָּאא. קָאל: עַנְזֶה

    قول تاء.  قال: جَدي                  קוּל תָאא. קָאל: גַ'דִי


    "כָּל עֲמַל הָאָדָם לְפִיהוּ וְגַם הַנֶּפֶשׁ לֹא תִמָּלֵא" (קהלת ו'/7). "אדם לאדם זאב" - כאן, בגילוי "זאביותו" על דרגותיה ועל מערומי האינסטינקטים החייתיים אשר בו, אדם המחפש תדיר טרף לנפשו וכצייד המחקה קולות טרפו המיועד.

    הפילוסוף היווני דמוקריטוס (4-5 לפנה"ס) סובר שמוצא הלשון האנושית בהבעות רגש של חיות1. ואילו הפילוסוף ארנסט קסירר2 מלמדנו שראש וראשונה אין הלשון כלי ביטוי למחשבות ולרעיונות, אלא לתחושות ולהיפעלויות.

    ההיסטוריון הרודוטוס3 (המאה ה-5 לפנה"ס) כותב: המלך המצרי פסַמֶטיכוס בודד שני ילדים מיום היוולדם והמתין למילותיהם הראשונות. שפה "טבעית" זו תהא ראשונית וטהורה מכל השפות, ולבטח המקורית שבהן, סבר המלך. והנה, שני הילדים ביטאו את המילה "בֶקוס", שפירושה לחם בשפה הפריגית. מכאן הקיש פסמטיכוס שפריגית היא היא אם כל השפות.

    ברוח זו של "האדם קרוב אצל עצמו", ובסדר עדיפויותיו וצרכיו הדחופים, ניסחו הלבנונים:


    שאלו את הרעב: שתיים ועוד שתיים? - ענה: ארבע ככרות לחם (פיתות)

     قالُوا للجّيعان: تْنَين وِتْنَين؟ - قال: أَربعة أرْغِفة

    קָאלוּ לִלְגִּ'יעָאן: תְנֵין וִתְנֵין? - קָאל: אַרְבַּעַה אַרְעִ'פַה.


    שכּן: 

    בהגיע האוכל - התעופף השכל

    حضر الأكل - طار العقل

    חַצַ'ר (א)לְאַכְּל - טָאר (א)לְעַקְל.


    ידיעת האדם פירושה ידיעת החיים הסמליים הפועלים בנפשו. הפילוסוף ניטשה קבע כי הרצון לשלטון הוא יסוד היסודות. פרויד - האינסטינקט המיני, אחרים האינסטינקט הכלכלי ועוד.

    הפתגם מציג בפנינו שלושה בעלי חיים אשר לזאב שליטה עליהם. ומאחר כי "לא על הכבש לבדו יחיה הזאב...", נאמר בדרך פואטית שעל פי הסדר המובא לעיל כאילו רמוזה הסמליות הבאה: הכבש השמן למאכל, ה"עזה" לסיפוק יצר המין, וגדי - אולי לרזרבה כלכלית. והשווה: וְאָכַלְתָּ אֶת-כָּל-הָעַמִּים (דברים ז'/16) במובן הכולל.

    __________

    1. המחסן של גדעון עפרת: לשון, שפה, הגה והי, סעיף 57, באינטרנט.

    2. ארנסט קסירר, מסה על האדם, עם-עובד, 1962, ע' 41.

    3. הרודוטוס, כתבי הירודוטוס, תרגום: ד"ר אלכסנדר שור, ראובן מס, ירושלים, תרצ"ה. 

     

    כל הזכויות שמורות  © 

     

    אברהם אלישע הוא תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

     אתרנו: אברהם אלישע - מאמרים

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        19/8/17 23:22:

       אברהם אלישע היקר.

       

       נהדרים ומחכימים ההסברים.

       יישר כוח!

       שבוע טוב ויצירתי.


       בברכה

       אהובה

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין