כותרות TheMarker >
    ';

    רמז אומרת במפורש

    רואה הכל ומדברת-עם הבטן.

    ארכיון

    0

    מי זה צ'כוב בכלל?

    21 תגובות   יום שלישי, 5/9/17, 12:08

    חסרי תרבות מתרברבים בתרבות שלא שלהם.

    אינם יודעים מהי תרבות, ובטח שלא מהי תרבות ישראל. על אחת כמה וכמה, אינם יודעים מהי תרבות העם היהודי.

    אז הם מתרברבים בסופר רוסי דגול, "צ'כוב".

    מיהו בכלל "צ'כוב"? וכמה באמת אתם יודעים על מורי הדרך בתרבות היהודית? על הדגולים, על הרופאים, הסופרים, הבלשנים, כותבי הפרושים, על המתפלפלים?

    והיה אחד שהיה בו הכל, "הרמב"ם", כמה אתם יודעים על הרמב"ם,? "הנשר הגדול", על  רבי אברהם איבן עזרא, פייטן, בלשן, משורר, אסטרולוג, יועץ. על תקופת "תור הזהב", על יוצאי גרוש ספרד? קוראי צ'כוב היקרים? כמה אתם באמת יודעים?

    כמה אתם באמת יודעים על התרבות שלכם? התרבות היהודית?

    והמונח הזה: "תרבות" עוות במהלך הדורות, "תרבות" אלו לא הצגות, לא מופעים, לא ארוטיקה, לא מחול, לא אופרה.

    תרבות אלו כישורי התנהגות והוויה של עם. ולמה לכם להתרברב בעם אחר? לימדו קצת על ההיסטוריה שלכם, כעם.

    ההוויה בעם היהודי- היא התנהגות בבית הכנסת, בתפילה, במנהגים, בחגים, בריחות הבישולים, בעייפות החגים, בריצות לקניות, בברכות לקראת השנה החדשה, בתקיעות השופר, בצום הקולקטיבי, בלבוש לבן, באחדות שבעם כשנזקקים לעזרה.

     

    וכמה סופרים ישראלים אתם מכירים היום שיכולים באמת לתת? שראויים להערצה והערכה? כמה באמת קראתם? מתרברבים בצ'כוב? 

    כמה?

    מודה, גם אני לא קראתי את צ'כוב, ואני לא נופלת בכתיבתי מאף מתרברב אחר, ואני מתעסקת באומנות ואומנויות, ויצירתיות, מציירת, כותבת, מבשלת, אופה, מצלמת, ואוהבת אומנות לא מתרברבת, אמיתית. לא מתנשאת.

    ושומו שמים, לא קראתי את "צ'כוב".

    אני רוצה לשבת עם כל אלו , שקראו את "צ'כוב" לסיעור מוחות, ובאמת לראות, מי יותר חכם, מי אינטיליגנט, מי יודע על תרבות ומהי תרבות, ומי יודע על מוצאו והוויתו בעם היהודי.

    שיסביר לי לעזעזאל, מה יש בצ'כוב, שאין לו בתרבות היהודית. וכמה הוא החכים דרך צ'כוב.

     

    לא מבית מדרשה של מירי רגב, אבל שונאת התנשאות.

     

    נ.ב.

    התוכן ננעל לתגובות על ידי, בעקבות קוראי צ'כוב שלא הבינו את הנאמר. למרות שהם חושבים שצ'כוב הקנה להם אינטילגנציה.

    אפשר לעשות לייק למזדהים עם דבריי.

     

    רמז.

    דרג את התוכן:

    תגובות (20)

    התוכן ננעל וכעת לא ניתן להגיב.

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      7/9/17 12:06:

    צטט: ד. צמרת 2017-09-07 09:56:47

    מקריאת הפוסט קיבלתי את הרושם שאת היא זו שמתנשאת. לא קראת את צ'כוב? מילא ההפסד שלך. התרבות הרוסית היא במאה רמות גבוהה מהתרבות היהודית, מזלנו שחצי מהעם היהודי נחשף כן לתרבות הרוסית. כמה ספרים קראת בשנתיים האחרונות ועל מה את ממליצה?

     

     

    חצי מהעם הוא כבר מהעליה הרוסית,

    גם לי יש גנים רוסיים, ואם זה מה שהבנת מהפוסט, חבל, נראה שצ'כוב לא  מוסיף בינה לקוראיו.

    כן, אני מתנשאת, מתנשאת בחכמה היהודית, בערכים היהודים,

    יפה שאתה מחפש לתת לי ציונים, אבל אני קוראת יותר ספרי עיון, ד"ר מיכה גודמן, שמעת עליו למשל?

    וספר שקראתי לאחרונה, הלוך וחזור הוא פרקי אבות, שם גם לומדים בו  דרך ארץ,

    ולא ספרי טלפון.

    הוא שאמרתי, אתה מוכיח כמה קוראי צ'כוב  לא מוכיחים אינטיליגנציה.

     

      7/9/17 09:56:
    מקריאת הפוסט קיבלתי את הרושם שאת היא זו שמתנשאת. לא קראת את צ'כוב? מילא ההפסד שלך. התרבות הרוסית היא במאה רמות גבוהה מהתרבות היהודית, מזלנו שחצי מהעם היהודי נחשף כן לתרבות הרוסית. כמה ספרים קראת בשנתיים האחרונות ועל מה את ממליצה?
      6/9/17 16:38:

    צטט: יורם.אל-קמינו 2017-09-05 20:54:19

    הסוגיה היא לא צ'כוב. שאגב, גם אני לא קראתי. השאלה היא האם אנחנו נפתחים לתרבות זרה או מסתפקים במה שאנחנו מגדירים "שלנו". האם להסתפק רק בתרבות שאנחנו מכירים מהסביבה שלנו או של הבתים בהם גדלנו, או שאנחנו רוצים להפתח לעולם. השכלה, הרחבת אופקים ופתיחות לתרבות לא יכולה להסתפק בתרבות היהודית, עם כל העושר והחכמה שבא. יש עוד הרבה ללמוד מאחרים. אפשר צ'כוב, אפשר גתה ושילר, אפשר מולייר ואפשר דנטה. כל אחד יבחר לו את שלו. מי שרוצה להסגר - שיסגור את עצמו בעולם שלו ומי שרוצה קצת יותר -  שיפתח

    ולשאלת השאלות שאני מתמצתת עכשיו במילה אחת לפי דרך "ההתרחבות" שלך...
    האם מי שלא מכיר את צ'כוב...
    הוא לא מתורבת? משכיל? ידען? אינטיליגנט?
    למה אני צריכה לפרש את עצמי?
    זה הרי מאוד ברור בפוסט.

     

      6/9/17 16:09:

    צטט: רמז 2017-09-06 15:45:55

    צטט: rossini 2017-09-06 14:11:43

    צטט: רמז 2017-09-06 13:10:32

    צטט: rossini 2017-09-06 12:56:41

    יש תרבות אוניברסלית ויש תרבות "מקומית".

    "האוניברסלית "כוללת את "המקומית".

    להסתפק רק ב"מקומית" (תוך כדי התנשאות וזילזול על כל היתר)

    זה מה שניקרא  nyet kultura   או אם תרצי keine tarbut

     

     

    האונבירסלית כוללת את המקומית רק בהגדרתך,

    לא במונחים של מתנשאי  צ'כוב למינהם ובלבד,

    ואולי לא ירדת לסוף דבריי,

    אז תקרא שוב. אולי תבין.  

    תודה.

    מי מדברת על התנשאות ?! צוחק

     

    למה לי להתעצבן בשנית ?

    וגם כך, אין סיכוי שאבין nonsens.

     

     

     

     

    תתעצבן בשנית ובשלישית,

    כי אתה לא מבין,

    אולי אם אכתוב לך באנגלית עילגת, כמוך, תבין בסוף.

    אני דוגלת במונחים,שלך: " עם נבל תתנבל, עם מתנשא, תתנשא."

    קפישט?

    מה לך כי כה תשימי לב למגיב זה, המהווה עוד דוגמה להתנשאות של השמאל כלפי אנשים שלא חושבים כמותם. והנקודה שלא יודע למה ההתנשאות הזו, וכי הם אדונים לחוכמה, לא בטוחני. 

    ואהבתי את משפטך "עם נבל תתנבל עם מתנשא תתנשא", עכשיו אקח את דיברתי בנושא הכיכוב ולו רק על מגיע כוכב ענקקקק.

      6/9/17 15:45:

    צטט: rossini 2017-09-06 14:11:43

    צטט: רמז 2017-09-06 13:10:32

    צטט: rossini 2017-09-06 12:56:41

    יש תרבות אוניברסלית ויש תרבות "מקומית".

    "האוניברסלית "כוללת את "המקומית".

    להסתפק רק ב"מקומית" (תוך כדי התנשאות וזילזול על כל היתר)

    זה מה שניקרא  nyet kultura   או אם תרצי keine tarbut

     

     

    האונבירסלית כוללת את המקומית רק בהגדרתך,

    לא במונחים של מתנשאי  צ'כוב למינהם ובלבד,

    ואולי לא ירדת לסוף דבריי,

    אז תקרא שוב. אולי תבין.  

    תודה.

    מי מדברת על התנשאות ?! צוחק

     

    למה לי להתעצבן בשנית ?

    וגם כך, אין סיכוי שאבין nonsens.

     

     

     

     

    תתעצבן בשנית ובשלישית,

    כי אתה לא מבין,

    אולי אם אכתוב לך באנגלית עילגת, כמוך, תבין בסוף.

    אני דוגלת במונחים,שלך: " עם נבל תתנבל, עם מתנשא, תתנשא."

    קפישט?

     

      6/9/17 14:11:

    צטט: רמז 2017-09-06 13:10:32

    צטט: rossini 2017-09-06 12:56:41

    יש תרבות אוניברסלית ויש תרבות "מקומית".

    "האוניברסלית "כוללת את "המקומית".

    להסתפק רק ב"מקומית" (תוך כדי התנשאות וזילזול על כל היתר)

    זה מה שניקרא  nyet kultura   או אם תרצי keine tarbut

     

     

    האונבירסלית כוללת את המקומית רק בהגדרתך,

    לא במונחים של מתנשאי  צ'כוב למינהם ובלבד,

    ואולי לא ירדת לסוף דבריי,

    אז תקרא שוב. אולי תבין.  

    תודה.

    מי מדברת על התנשאות ?! צוחק

     

    למה לי להתעצבן בשנית ?

    וגם כך, אין סיכוי שאבין nonsens.

      6/9/17 13:18:

    צטט: shulamit 2017-09-05 23:18:52

    הרמב"ם לא מוציא את צ'כוב וצ'כוב לא מוציא את רמב"ם. לכל אחד המקום ,הכבוד וקהל קוראים ולומדים. כל אחד בסגולתיו. אני לא מסכימה לדבריך ורואה בהם עוד הערה נירגזת כדוגמת הערותיה של השרה רגב. נדמה לי שתגובתך נובעת מתוכך ואילו ההערות של רגב מתוכננות היטב כהצגה גדולה שמקדמת אותה בקרב ציבור שהולכך והופך לבן דמותה. אולי היא זיהתה את השינו ומשמשת לו קול. בכל אחת מהתקופות בחייה הא שרתה אדון אחר שהיה ביכולתו להעניק בימה .

     

     

    מירי רגב לא מוליכה אותי, ואני לא בת דמותה, אז אל נא ממך לצאת בהצהרות ובנסיונות לעשות לי דיאגנוזה.

    לא אוהבת את התגובות וההצהרות שלה,חושבת שהייתי עונה אחרת במקומה, לאנשים שהם חושבים שהם אינטיליגנטים, אבל הם לא.

    שונאת תגובות קהל רדוד ובלי ערכים שמדבר על תרבות,  וחושב שהוא "בן תרבות" ואין בו שמץ של תרבות,

    שמץ.

     

      6/9/17 13:10:

    צטט: rossini 2017-09-06 12:56:41

    יש תרבות אוניברסלית ויש תרבות "מקומית".

    "האוניברסלית "כוללת את "המקומית".

    להסתפק רק ב"מקומית" (תוך כדי התנשאות וזילזול על כל היתר)

    זה מה שניקרא  nyet kultura   או אם תרצי keine tarbut

     

     

    האונבירסלית כוללת את המקומית רק בהגדרתך,

    לא במונחים של מתנשאי  צ'כוב למינהם ובלבד,

    ואולי לא ירדת לסוף דבריי,

    אז תקרא שוב. אולי תבין.  

    תודה.

     

      6/9/17 12:56:

    יש תרבות אוניברסלית ויש תרבות "מקומית".

    "האוניברסלית "כוללת את "המקומית".

    להסתפק רק ב"מקומית" (תוך כדי התנשאות וזילזול על כל היתר)

    זה מה שניקרא  nyet kultura   או אם תרצי keine tarbut.

      6/9/17 11:15:

    צטט: עצבן 2017-09-05 23:01:18

    מעניין שאת מזכירה את הרמב"ם, שבסיפרו "מורה נבוכים" ניהל דיאלוג עם לא אחר מאשר הפילוסוף היווני אריסטו (""ולא אשגיח למי שדיבר זולת אריסטו, מפני שדעותיו הם הראויים להתבונן" מורה נבוכים יד). אני מקווה שאת לא מתכוונת לגעור ברמב"ם על האליטזם שלו - והנהייה שלו אחר תרבות ניכר.

     

    מעניין שאת מעלה על נס את תור הזהב של יהדות ספרד, משום שהתבניות כתיבת השירה שלהם לקוחות מהשירה הערבית באותו עת (גם העיסוק במקצועות האסטרולוגיה\ אסטרונומיה, מתמטיקה בלשנות וכו', הם מאפיין של החברה המוסלמית בספרד באותה עת).

     

    כבודו של צ'כוב במקומו מונח (ונמדה שהוא מיטיב לתאר את המועקה הלא פשוטה ביומיומי - בשגרתי) אבל נדמה לי שבשיח שלנו צ'כוב מוצג כדימוי. כהתמרדות של ה"עמך" נגד התרבות המערבית, ואפילו כפי שעולה מדברייך התמרדות נגד תרבות לא יהודית.

     

    זה היה יכול להיות מעודד אם באותה נשימה היינו מתמרדים נגד הריאלטי, נגד שעשעוני הטלוויזיה, נגד תכניות הרכילות,  - כולם תוצר מובהק של אותה תרבות "גויית" רשעה. אבל העובדה היא ששרת התרבות שלנו לא מתמרדת נגד כל אותם סממנים מערביים שמשפיעים על התרבות שלנו (לטוב או לרע) פי אלף מצ'כוב, קפקא, המינגווי ודומיהם. 

     

    ולכן בהקשר שלנו ההתנגדות לצ'כוב נובעת מכך שהוא נתפס כתרבות גבוהה, תרבות שצריך ללמוד  להסתקן ואפילו רחמנא להרהר כדי להבין אותה. בהקשר הזה נדמה לי שצ'כוב והרמב"ם הרבה יותר קרובים זה לזה ממה שאת מדמיינת.

     

     

     

     

    למה אתה חושב שכתבתי והתמקדתי דווקא ברמב"ם?  ולא בגיבור תרבות יהודי אחר,

    כי הקווים מאוד מקבילים, למרות שאני ממש לא משווה את צ'כוב לרמב"ם, (שניהם היו רופאים) הרמב"ם לוקח.

    אבל אלו שמזכירים את צ'כוב בהתנשאות, לא יודעים שום דבר באמת על הרמב"ם. כלום.

    הם רק מראים איזה ידע מצומצם יש להם... ומתנשאים רק בשם. "צ'כוב".

      6/9/17 11:07:

    צטט: רואה בעיניים...:-) 2017-09-05 19:25:59

    צ'כוב שיחק בבית"ר ? {מירי שואלת} לא מכיר את משנתו של צ'כוב אך לבטח אין לו בלעדיות על אלגוריה ...:-)

     

     

    ברור דוד, לא על אלגוריה, לא על אפילוג, פירולוג, אנלוגיה,

    וכל השאר שהם חושבים שיודעים....

    חושבים, שיודעים יותר מאיתנו.

      6/9/17 00:11:

    כתבת פוסט נפלא מילים כדרבנות, שראוי היה לקבל אלפי כוכבים. ואם תשאלי למה לא כיכבתי, ולו בגלל סיומת דבריך שבהנף קולמוס הרסת במעט את מילותיך. ממי את מתנצלת אם את מבית מדרשה של מירי רגב כן או לא? מאנשים אשר יבוזו לה, ולו בגלל היותה ממשפחת סיבוני, רמז לצ'חצ'חים מבית היוצר של המתנשאים השמאלנים. הם רוצים למוטט את השלטון הימני המסורתי והדתי, ולא יבחלו בשום מעשים, כדי למוטט תרבות זו ושלטון ערכי.

     

    עכשיו אתייחס לדבריך, הכה נכונים וכה צודקים. אכן תרבות מהי? האם תרבות זה עירום, כפי שאבירי ה"נאורות", רוצים בכוח להחדיר למדינת היהודים. תרבות מהי? האם צ'כוב הוא הסמן של התרבות? אז תרבות הינה כלשונה רביה, להרבות חוכמה באדם, כדי להופכו לערכי יותר למוסרי יותר. ואצל מי נמצא את הערכיות והמוסריות? כן אצל הרמב"ם, אצל אבן עזרא ור' יהודה הלוי מאנשי תור הזהב, וכן אצל סופריה ומשורריה של יהדות אשכנז כגון ר' אלעזר הקליר ועוד כהנה וכהנה.

     

    ואני לא בז לתרבות העמים, כמו שהרמב"ם ידע להעריך את אריסטו. אבל כאן, השמאל בז לתרבות היהודית, כי בעיניו זה יוצר לאומנות דתית על גבול המשיחיות. כמו שהוא בז למירי רגב, ולוואי שאותם בזים כולל אנשים מכאן, היו משכילים כמו מירי.

      5/9/17 23:23:
    מה עשה לך צ'כוב שאם לא היה הופיע בשיר של שלמה ארצי "אהבתי - רגעי זכרונות וגעגועים טרופים. על השולחן סיפורים של צ'כוב, כאבן שאין לה הופכין," לא הייתי מכיר את השם, שככה התעצבנת עליו?
      5/9/17 23:18:
    הרמב"ם לא מוציא את צ'כוב וצ'כוב לא מוציא את רמב"ם. לכל אחד המקום ,הכבוד וקהל קוראים ולומדים. כל אחד בסגולתיו. אני לא מסכימה לדבריך ורואה בהם עוד הערה נירגזת כדוגמת הערותיה של השרה רגב. נדמה לי שתגובתך נובעת מתוכך ואילו ההערות של רגב מתוכננות היטב כהצגה גדולה שמקדמת אותה בקרב ציבור שהולכך והופך לבן דמותה. אולי היא זיהתה את השינו ומשמשת לו קול. בכל אחת מהתקופות בחייה הא שרתה אדון אחר שהיה ביכולתו להעניק בימה .
      5/9/17 23:01:

    מעניין שאת מזכירה את הרמב"ם, שבסיפרו "מורה נבוכים" ניהל דיאלוג עם לא אחר מאשר הפילוסוף היווני אריסטו (""ולא אשגיח למי שדיבר זולת אריסטו, מפני שדעותיו הם הראויים להתבונן" מורה נבוכים יד). אני מקווה שאת לא מתכוונת לגעור ברמב"ם על האליטזם שלו - והנהייה שלו אחר תרבות ניכר.

     

    מעניין שאת מעלה על נס את תור הזהב של יהדות ספרד, משום שהתבניות כתיבת השירה שלהם לקוחות מהשירה הערבית באותו עת (גם העיסוק במקצועות האסטרולוגיה\ אסטרונומיה, מתמטיקה בלשנות וכו', הם מאפיין של החברה המוסלמית בספרד באותה עת).

     

    כבודו של צ'כוב במקומו מונח (ונמדה שהוא מיטיב לתאר את המועקה הלא פשוטה ביומיומי - בשגרתי) אבל נדמה לי שבשיח שלנו צ'כוב מוצג כדימוי. כהתמרדות של ה"עמך" נגד התרבות המערבית, ואפילו כפי שעולה מדברייך התמרדות נגד תרבות לא יהודית.

     

    זה היה יכול להיות מעודד אם באותה נשימה היינו מתמרדים נגד הריאלטי, נגד שעשעוני הטלוויזיה, נגד תכניות הרכילות,  - כולם תוצר מובהק של אותה תרבות "גויית" רשעה. אבל העובדה היא ששרת התרבות שלנו לא מתמרדת נגד כל אותם סממנים מערביים שמשפיעים על התרבות שלנו (לטוב או לרע) פי אלף מצ'כוב, קפקא, המינגווי ודומיהם. 

     

    ולכן בהקשר שלנו ההתנגדות לצ'כוב נובעת מכך שהוא נתפס כתרבות גבוהה, תרבות שצריך ללמוד  להסתקן ואפילו רחמנא להרהר כדי להבין אותה. בהקשר הזה נדמה לי שצ'כוב והרמב"ם הרבה יותר קרובים זה לזה ממה שאת מדמיינת.

      5/9/17 20:54:
    הסוגיה היא לא צ'כוב. שאגב, גם אני לא קראתי. השאלה היא האם אנחנו נפתחים לתרבות זרה או מסתפקים במה שאנחנו מגדירים "שלנו". האם להסתפק רק בתרבות שאנחנו מכירים מהסביבה שלנו או של הבתים בהם גדלנו, או שאנחנו רוצים להפתח לעולם. השכלה, הרחבת אופקים ופתיחות לתרבות לא יכולה להסתפק בתרבות היהודית, עם כל העושר והחכמה שבא. יש עוד הרבה ללמוד מאחרים. אפשר צ'כוב, אפשר גתה ושילר, אפשר מולייר ואפשר דנטה. כל אחד יבחר לו את שלו. מי שרוצה להסגר - שיסגור את עצמו בעולם שלו ומי שרוצה קצת יותר - שיפתח.
      5/9/17 20:05:
    כל הכבוד !
      5/9/17 19:44:

    אם את שוחרת תאטרון אז מן הסתם תדעי מי זה צ'כוב, ולהעריך את פועלו... באותה מידה מי זה פרנצ'סקו גויה , אוגוסט רודן, באותה נשימה אני יכול לשאול מי זה פרימו לוי? קראתי את מורה נבוכים, ועוד כתבים של הרמב"ם, וגם הוא עצמו מתכתב עם פילוסופים בני זמנו, הוא לא מנהל דיון בחלל ריק; הוא מודע לעולם סביבו. יש לי המון סופרלטיבים לשפוך על תור הזהב... אבל להתמקד רק בזה זו התבדלות, ולא לשם כך התכנסנו אלא קצת להנות, ועל הדרך להרחיב קצת אופקים.

    צ'כוב שיחק בבית"ר ? {מירי שואלת} לא מכיר את משנתו של צ'כוב אך לבטח אין לו בלעדיות על אלגוריה ...:-)
      5/9/17 18:01:
    יפה כתבת.