כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : כי תבוא

    4 תגובות   יום שישי , 8/9/17, 14:54

     המשימה : להקים את דברי התורה !

    בפרק כ"ז בספר דברים יש רשימה של שנים עשר 'ארורים' אותם אומרים הלווים במעמד הברכה והקללה בהר גריזים ובהר עיבל. ה'ארורים' עוסקים בנושאים שונים , ומעניין ללמוד מדוע דווקא עניינים אלה נכנסו לרשימת הארורי ם.

    בכל אופן דווקא הארור האחרון דורש הסבר ועיון :

    "אָרוּר אֲשֶׁר לֹא-יָקִים אֶת-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת לַעֲשׂוֹת אוֹתָם , וְאָמַר כָּל-הָעָם אָמֵן".

    מה פירושו של הארור הזה ?

    לכאורה זהו עניין כללי , ארור מי שלא יקיים וישמור את כל דברי התורה .

    אך אם הארור מדבר על שמירת כלל המצוות , מדוע היה צורך לפרט מספר עניינים בנפרד קודם לכן ?

    רש"י אכן אומר :

    "כאן כלל את כל התורה כולה וקבלוה עליהם באלה ובשבועה".

    הירושלמי במסכת סוטה שואל על לשון הפסוק : וכי יש תורה נופלת ?!" ,

    כלומר אם יש תורה שצריך להקים אותה , הרי שיש תורה נופלת  .

    וכי יש דבר כזה ?

    על כך עונה בגמרא רבי שמעון בן חלפתא שמדובר כאן מצווה נפרדת .

    אין כאן ארור הכולל את כל דברי התורה , אלא יש כאן ארור המיועד לבית הדין , לאנשי ציבור שיש ביכולתם 'להקים' את דברי התורה והם אינם עושים זאת .

    הגמרא שם מביאה בשם שמואל את הסיפור על יאשיהו המלך , שמצאו בתקופתו ספר תורה , ואז קרא בו יאשיהו המלך , ראה שיש דברי תורה שאין העם מקיימים , הבין שיש ביכולתו ומתוקף תפקידו וסמכותו לדאוג לקיום אותם דברי תורה , ועל כך אמר יאשיה : "עלי להקים!".

    על כך מוסיפה שם הגמרא :

    "אמר רבי אסי בשם רבי תנחום בר חייא : למד ולימד ושמר ועשה והיה ספק בידו להחזיק ולא החזיק הרי זה בכלל ארור" .

    אדם שלמד במשך כל חייו תורה , ולא רק למד אלא גם לימד ושמר את כל התורה כולה , הוא יכול להיות בכלל אותו ארור !

    אפ יש ביכולתו אפשרות להקים את דברי התורה , למשוך אחרים ללימוד וקיום התורה , לעורר אנשים לעבודת ה' , הרי שלמרות כל לימוד התורה שלו ושמירת המצוות שלו , הרי שהוא עדיין בכלל אותו ארור !

    עם ישראל ערבים זה לזה ! קיום המצוות אינו עניין פרטי של יהודי לבדו מול בוראו . הקב"ה הוציאנו ממצרים על מנת שנהיה לממלכת כהנים ולגוי קדוש , שנהיה עם שיחד שומר את התורה ואת המצוות .

    עם שיש ערבות הדדית בין החלקים השונים שלו , לא רק בתחום הכלכלי , בצדקה ,

    לא רק בתחום הביטחון כגון הצבא , אלא שתהיה ערבות הדדית לקיום המצוות !

    אינו דומה יהודי פרטי שעובד את ה' לאומה שלמה שעובדת את ה' ומתוך כך מפיצה את התורה .

    אכן יש אנשים שיותר 'סיפק בידיהם לעשות' . שמתוך תפקידם , הכישורים שלהם , הכריזמה שלהם , יכולים הם להקים את דברי התורה ברבים .

    אבל כל אחד מאתנו שייך ליכולת ולחובה הזאת של להקים את דברי התורה סביב האנשים הקרובים לנו , בני המשפחה , ילדינו , השכנים הכל כמובן , בדרכי נועם , במתינות ובאהבה !

    אני זוכר בתקופת שהותי בישיבה תמיד חשבתי : איך אני מתרגם את לימוד התורה שלי החוצה .

    איך אני מנסה להשפיע על מי שסביבי .

    אכן לפעמים צריך לחכות 'עד שהדלי יתמלא' , בכדי להדלות ולהשקות ממנו אחרים , צריך שדברי התורה יוטמעו גם בך .

    אך מגמת לימוד התורה , התכלית , צריכה להיות "ללמוד - וללמד" .

    לראות כיצד אני יכול 'להקים את דברי התורה" , במקומות בהם "סיפק בידי לעשות".

        

     

    וראו כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך

    וְהָיָה , אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱ-לֹהֶיךָ , לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָיו , אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, וּנְתָנְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ , עֶלְיוֹן , עַל כָּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ..." (דברים כ"ח) .

    בפרשת הברכות והקללות מפרטת התורה את הברכות שיגיעו אלינו "אם תשמע בקול ה' א-לוקיך". חלק משמעותי בברכות הוא ההבטחה שהגויים יפחדו מעם ישראל :

    "וְרָאוּ כָּל-עַמֵּי הָאָרֶץ, כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ; וְיָרְאוּ, מִמֶּךָּ" .

    מה יגרום לגויים לפחד מעם ישראל ?

    אפשר לומר שאם עם ישראל ישמור את התורה ואת המצוות , אז הקב"ה יגרום לכך שהגויים יראו ויפחדו מעם ישראל . - סיבה ותוצאה .

    אבל אם נאמר באופן זה הרי שהפחד של הגויים מעם ישראל לא היה קשור באופן ישיר לעבודת ה' של עם ישראל .

    כלומר , הגויים יפחדו כיוון שהקב"ה יגרום לכך , אבל זה לא שהם יפחדו מכך שהם יראו שעם ישראל שומר את המצוות ועובד את ה' .

    לא שמירת המצוות עצמה תגרום לגויים לפחד .

    אך נראה שפסוק י' בפרק כ"ח שהבאנו לעיל , מראה קצת אחרת .

    הגויים יראו כי שם ה' נקרא עלינו - ואז הם יפחדו מאתנו !

    הגווים יראו כי השכינה עם עם ישראל , כי הקב"ה בקרבנו , ואז הם יפחדו .

    עצם זה שהגויים יראו את עם ישראל מממש את היעוד שלו , שעם ישראל מקיים מצוות ולימוד תורה - הגויים יבינו לבד את ההשלכות של זה , שהקשר בין עם ישראל לבין א-לוקיו הוא כל כך גדול , עד שהם יפחדו , או מהקב"ה עצמו , או אפילו מעם ישראל באופן ישיר שכאשר יראו ויבינו את רמתו הרוחנית .

    הנצי"ב בפירושו 'העמק דבר' מסביר שמדובר על האנשים הקדושים לה' , כאשר הגויים יראו את מעלתם , עד כמה הקדושים והצדיקים שבעם ישראל גדולים במעלת הרוממות מהם , הם יבינו שעם ישראל אינו כערך שלהם ויראו ממעלתם של ישראל .

    הגמרא במסכת ברכות דף ו ע"א אומרת :

    "'וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך' .

    ותניא : רבי אליעזר בן יעקב אומר : אלו תפילין שבראש" .

    התפילין שבראש , הם אלו שיגרמו לגויים לראות כי שם ה' נקרא עלינו , זה מה שיגרום להם לפחד !

    ובספר 'מרגליות הש"ס' מודגש כי לא כתוב 'תפילין שעל הראש' , אלא תפילין שבראש' - כלומר לא די שהתפילין נמצאות טכנית על הראש , אלא המעלה הגדולה היא שהתפילין בתוך הראש , בתוך המחשבה של האדם !

    תפילין שנמצאות בתוך הראש , הכוונה היא שהאדם מקבל על עצמו במחשבתו , ומתוך כך גם במעשה בפועל , עול מלכות שמיים ועול מצוות .

    ודייקה הגמרא בלשון חז"ל : "וראו... כי שם ה' נקרא עליך" - אם על ידי התפילין יהיה שם ה' נקרא עליך - אז ויראו ממך".

    כלומר , קיום מצוות תפילין , ואף שאר המצוות בכלל , צריכות להיות רק במעשה חיצוני , אלא צריכות להשפיע על האדם , לגרום לו ליראת שמיים .

    אם את זה יראו הגויים שסביבנו - אז נזכה באמת ל"ויראו ממך".

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/9/17 01:36:

      ...קיום מצוות תפילין ,

       

      ואף כל שאר המצוות בכלל ,

       

      צריכות להיות לא רק במעשה חיצוני ,

       

      אלא צריכות להשפיע על האדם,

       

      לגרום לו ליראת שמיים פנימית ...

       


       

      כמה קל יחסית לקיים מצוות במעשה חיצוני

       

      אך כמה קשה להגיע לדרגה של השפעה

       

      על הפנימיות, להתעלות במהות של האדם.

       


       

      שבת שלום

       

      ושנה טובה 

        17/9/17 12:50:

       יישר כוח על דברי התורה המאירים והמחכימים.

       שנה טובה ומתוקה- לך ולכל יקירך.

       בברכה

       אהובה.

        16/9/17 22:24:
      שבוע טוב
        9/9/17 14:32:
      הבאת מספר פרשנויות ל"ארור"ה אחרון. לבסוף כל אחת מורה לנו להתנהל על פי דרכי התורה, דרך מוסרית, ערכית לא משנה איזו פרשנות נאמץ, על כל אחד מאיתנו החובה, ובעיני גם הזכות, כך להתנהל. בא החלק השני וטוען שהשאיפה היא לעשות כל זה מתוך מניע פנימי, ולא חיצוני, מה שנקרא כאן "תפילין שבתוך הראש". מי יתן וכל אחד יגיע לדרגה הזאת.