כותרות TheMarker >
    ';

    עובר אורח

    הכותב הוא עובר אורח.
    שאינו מזדהה עם צורה וזמן,
    שאינו מזדהה עם גוף והכרה,
    שהוא חלק בלתי נפרד מכם
    (אתה, את, אתם, הם).
    -
    המקור לאשר נכתב ומפורסם בבלוג,
    אינו נובע מן ההכרה או החושים.
    מי אשר יקרא את הכתוב,
    יראה אל מעבר למילים
    וייפתח לבו לאותו "מעבר"
    יצא נישכר.

    מהו צדק?

    15 תגובות   יום שלישי, 12/9/17, 09:35
    ''
    בוסתן עצי פרי.
    ענפי העצים עמוסים פירות לרוב, כורעים מן הנטל.
    מתחת לעץ כבר מונחים פירות שנשרו מן העץ באין קוטף.
    נכנס אדם אל הבוסתן ללקט מן הפרי שנשר על הארץ.
    בעל הבוסתן נזעק אל הזר שנכנס לבוסתנו, גוער בו, ואומר לו:
    "הסגת גבול ונכנסת אל אדמתי, אל בוסתני".
    .
    מנסה האדם בקול מפויס ורך, לפייס ולדבר אל לבו של בעל הבוסתן, 
    מסביר לו שליקט רק מן הקרקע בטרם ירקב, אך בעל הבוסתן איתן בשלו.
    אין זה עניינך אם בחרתי לקטוף את פרי גני או לא. 
    ברצוני אקטוף וברצוני אשאיר את הפרי נרקב על האדמה".
    בקולו הוא מצליף ונוזף ומגרש את המלקט בבושת פנים.
    .
    חוק בני האדם אומר, היתה כאן השגת גבול.
    עצי הפרי הם קניינו של בעל הבוסתן, ויעשה בהם כרצונו.
     
    ומהו הצדק כאן?


    דרג את התוכן:

      תגובות (15)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      אין זה עניין של צדק... עניין של לב. א. לא משיגים גבול. מתאמים. מבקשים. ב. כבעלים,מציעים לכל עוברי האורח לבוא ולהנות מהפרי. ג. יפה שיש שוני ביניינו. חומר למחשבה. שנה מצויינת!
        17/9/17 16:26:

      צטט: אהובהקליין 2017-09-17 08:12:16

       יצחק היקר.

       תודה לפוסט כה ערכי.

       השאלה ממש במקומה.

       כדי לענות עליה, אנסה לבדוק בספר הספרים,

       אך ידוע לי :

      כי קיים מעשר עני : המשמעות היא:

      בעל הבית מוציא את הפירות  אל מחוץ לגדר וכל אדם  עני, רשאי לקחת מהיבול, או הפירות.

       

       שנה טובה ויצירתית.


       בברכה

       אהובה

      אהובה,

      בסיפור זה, בעל השדה אינו נדרש למעשר ואינו נותן.

      אלו הם הפירות שנשרו על הקרקע ונרקבים באין אוסף.

      כך שגם אם מישהו אוסף ונהנה, בעל השדה אינו נגרע.

        17/9/17 08:12:

       יצחק היקר.

       תודה לפוסט כה ערכי.

       השאלה ממש במקומה.

       כדי לענות עליה, אנסה לבדוק בספר הספרים,

       אך ידוע לי :

      כי קיים מעשר עני : המשמעות היא:

      בעל הבית מוציא את הפירות  אל מחוץ לגדר וכל אדם  עני, רשאי לקחת מהיבול, או הפירות.

       

       שנה טובה ויצירתית.


       בברכה

       אהובה

        13/9/17 19:02:

      צטט: * חיוש * 2017-09-13 16:08:09

      יצחק חברי היקר נשיקה

      עוד בילדותי ( אינני יודעת מהו המקור לכך) הובא לידיעתי

      כשאדם ניכנס לפרדס הוא יכול לקטוף ולאכול,

      כמובן שלקטוף ולקחת מחוץ לפרדס - זה לא חוקי.

      חוקי?, הגיוני? - תגובתו של בעל הבוסתן הייתה קיצונית וביישה את אותו אדם.....

      וגם על זה יש איזו הלכה....... (-:

      * כוכב אהבה והמשך יום ניפלא

      התמונה מקסימה בעיניי

      תודה חיוש


        13/9/17 16:08:

      יצחק חברי היקר נשיקה

      עוד בילדותי ( אינני יודעת מהו המקור לכך) הובא לידיעתי

      כשאדם ניכנס לפרדס הוא יכול לקטוף ולאכול,

      כמובן שלקטוף ולקחת מחוץ לפרדס - זה לא חוקי.

      חוקי?, הגיוני? - תגובתו של בעל הבוסתן הייתה קיצונית וביישה את אותו אדם.....

      וגם על זה יש איזו הלכה....... (-:

      * כוכב אהבה והמשך יום ניפלא

      התמונה מקסימה בעיניי



        13/9/17 16:00:

      צטט: אסנת אלון (אינציגר) 2017-09-13 11:23:36

      אין כאן צדק.

      נכון.

      בסיפור הזה כל צד התייחס לעצמו וטובתו,

      ללא התייחסות לרעהו.

      אין כאן צדק.
        13/9/17 11:11:

      צטט: shimenben 2017-09-12 21:47:15

      אינני יודע אם יש פה צודק... גם לא בטוח שאתיקה, ומוסר, הם חזות הכל. המקורות ידעו לעשות את חלוקת המעשר, ופאות השדה... בימינו שהמבוכה גוברת באשר לעזרה לזולת, והעושק והנשך הפך לערך עליון, קטונתי מלענות על שאלה מסובכת מעין זאת...

      זה די פשוט ולא נראה לי שקטונת...

      כאשר אתה בא מאהבה,

      ומתייחס לאחר כפי שהיית רוצה

      שיתייחסו אליך, תבין.

        13/9/17 11:08:

      צטט: bonbonyetta 2017-09-12 21:19:22

      *

       

      המקום שבו אנו צודקים/יהודה עמיחי

       

      מן המקום שבו אנו צודקים
      לא יצמחו לעולם
      פרחים באביב.

      המקום שבו אנו צודקים
      הוא קשה ורמוס
      כמו חצר.

      אבל ספקות ואהבות עושים
      את העולם לתחוח
      כמו חפרפרת,כמו חריש.

      ולחישה תשמע במקום
      שבו היה הבית
      אשר נחרב.

      בונבונייטה יקרה,

      צודק וצדק נראים כמעט זהים ושונים לגמרי.

      צדק הוא אוניברסלי - לחי לצומח ולאדם.

      אל תעשה לאחר את שאינך רוצה שיעשו לך.

        13/9/17 11:05:

      צטט: ד. צמרת 2017-09-12 18:29:21

      שאלה ראשונה: איפה נמצא הבוסתן? אם הבוסתן שייך לקיבוץ, אזי מגיע לכל אזרח ישראלי להנות מהפירות. שאלה שנייה: מיהו הקוטף? אם הקוטף הוא מדלת העם אזי לפי חוקי התורה בקצות הבוסתן מותר לאביונים להנות מהנשירים. שנה טובה ומבורכת.
      דודי, שתהה לך שנה טובה ומאושרת.
      כאשר אני נוהג באחר כפי שהייתי רוצה שינהג בי,
      זה לא משנה היכן זה, מה החוק אומר וכו'
      לעניות דעתי גם לתורה שאתה מזכיר חוקיה,
      אין התנגדות לגישה הזאת.

       

        13/9/17 11:02:

      צטט: ~ ~ 2017-09-12 12:18:25

      צילום יפה

      צדק ?
      מה או מי קובע מה צודק?
      בעל הבוסתן צודק מנקודת מבטו - ביתו, גנו מבצרו - ללא רשות אף אחד לא רשאי להיכנס
      האדם שאסף מהאדמה את הפירות - מנקודת מבטו צודק, לא חבל על הפירות שיירקבו סתם?
      ובכל זאת בעל הבוסתן רשאי לעשות ברכושו כרצונו.

      לעניות דעתי, הצדק המוחלט הוא אהבה.
      .
      כאשר איני עושה לאחר את אשר איני רוצה שיעשו לי,
      כאשר אני נוהג עם האחר כפי שהייתי רוצה שינהגו בי.


        12/9/17 21:47:

      אינני יודע אם יש פה צודק... גם לא בטוח שאתיקה, ומוסר, הם חזות הכל. המקורות ידעו לעשות את חלוקת המעשר, ופאות השדה... בימינו שהמבוכה גוברת באשר לעזרה לזולת, והעושק והנשך הפך לערך עליון, קטונתי מלענות על שאלה מסובכת מעין זאת...

        12/9/17 21:19:

      *

       

      המקום שבו אנו צודקים/יהודה עמיחי

       

      מן המקום שבו אנו צודקים
      לא יצמחו לעולם
      פרחים באביב.

      המקום שבו אנו צודקים
      הוא קשה ורמוס
      כמו חצר.

      אבל ספקות ואהבות עושים
      את העולם לתחוח
      כמו חפרפרת,כמו חריש.

      ולחישה תשמע במקום
      שבו היה הבית
      אשר נחרב.

        12/9/17 18:29:
      שאלה ראשונה: איפה נמצא הבוסתן? אם הבוסתן שייך לקיבוץ, אזי מגיע לכל אזרח ישראלי להנות מהפירות. שאלה שנייה: מיהו הקוטף? אם הקוטף הוא מדלת העם אזי לפי חוקי התורה בקצות הבוסתן מותר לאביונים להנות מהנשירים. שנה טובה ומבורכת.
        12/9/17 12:18:

      צילום יפה

      צדק ?
      מה או מי קובע מה צודק?
      בעל הבוסתן צודק מנקודת מבטו - ביתו, גנו מבצרו - ללא רשות אף אחד לא רשאי להיכנס
      האדם שאסף מהאדמה את הפירות - מנקודת מבטו צודק, לא חבל על הפירות שיירקבו סתם?
      ובכל זאת בעל הבוסתן רשאי לעשות ברכושו כרצונו.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      יצחק. ב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין