כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ראש השנה

    7 תגובות   יום שלישי, 19/9/17, 14:54

     

     יום השמיעה

    בראש השנה ישנה מצווה אחת מהתורה מיוחדת ליום הזה , מצוות תקיעת שופר .

    יותר מדויק לומר שהמצווה היא לשמוע קול שופר , ואכן כך מברכים לפני התקיעה .

    "דבר אל בני ישראל לאמר בחודש השביעי באחד לחודש יהיה לכם שבתון, זכרון תרועה מקרא קודש..." (ויקרא כ"ג) .

    וכן בספר במדבר : "ובחודש השביעי באחד לחודש... יום תרועה יהיה לכם...".

    לאדם יש חמישה חושים. נראה שחוש השמיעה הוא החוש העיקרי של יום זה ,

    שהרי באמצעות השמיעה אנחנו מקיימים את עיקר המצווה של יום זה , לשמוע קול שופר .

    מה מיוחד כל כך בחוש השמיעה ?

    מדוע דווקא חוש זה מתאים יותר משאר החושים ליום ראש השנה , ליום התחלת השנה החדשה , ליום בו ממליכים מחדש את הקב"ה למלך עלינו ועל כל הארץ ?

    בפרשת האזינו שנקרא מיד לאחר ראש השנה משתמש משה רבינו בהזכרת חוש השמיעה : "האזינו השמיים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי".

    גם האזנה וגם שמיעה הינם פועל יוצא של חוש השמיעה , אבל יש הבדל ביניהם .

    האזנה היא דבר שדורש מהאדם יותר מאמץ , זאת לא רק שמיעה , אלא הפנמה ,

    חיבור חזק בין השומע לבין המשמיע .

    אמנם יש בשמיעה יתרון שאין בהאזנה , והוא שהאדם יכול לשמוע גם דברים רחוקים יותר ממנו , אמנם הוא לא 'מאזין' להם , אלא רק שומע קולות מעומעמים , אבל הוא מצליח לקלוט רשמים גם מרחוק .

    לכן , אגב , משה פונה אל השמיים להאזין לו , כיוון שמשה במדרגתו היה קרוב לשמיים , ואילו אל הארץ פונה משה לשמוע , כיוון שמשה היה רחוק מן הארץ .

    בשופר המצווה היא לשמוע , ולאו דווקא להקשיב ולהאזין .

    כלומר יש עניין לשמוע איזה קול רחוק , ולאו דווקא קרוב .

    איזה עניין רחוק יש לשמוע בתקיעת השופר ?

    שני אירועים מרכזיים מהעבר מזכירה לנו תקיעת השופר :

    בריאת העולם ומעמד הר סיני .

    ביום בריאת העולם הומלך הקב"ה למלך על הבריאה .

    בהמלכתו של מלך תוקעים בשופר.

    כמו כן הייתה תקיעת שופר במעמד הר סיני , ביום מתן תורה .

    עלינו להיזכר בראש השנה בקולות אלה מן העבר הלאומי והאוניברסלי , לשמוע את אותם קולות המזכירים לנו כי ה' הוא מלך העולם האמתי , וכי התורה שהוא נתן לנו היא תורת חיים והיא המשמעות והתוכן האמתי של העולם הזה .

    כל תכלית אחרת של העולם הזה הינה רק תחפושת ומעטפת לתכלית האמת של העולם הזה .

    אכן יש קולות אחרים שמנסים לטשטש את העובדה שה' הוא בורא ומולך על העולם וכי התורה איננה תכלית העולם .

    לכן בראש השנה אנחנו צריכים לחדש את השמיעה הזאת , את השמיעה של קולות מרחוק ומגיעים עד לעתיד , לקול שופרו של משיח .

    אנחנו שופטים את העולם הזה בשגרה לפי הראייה .

    אנחנו חושבים שמה שאנחנו רואים זאת האמת .

    בראש השנה אנחנו צריכים לשמוע , להאזין לבריאה , לשמוע את השופר שמזכיר לנו את האמת על העולם הזה .

    חלק מענייני השופר נלמדים מהשופר של שנת היובל .

    בשופר של יובל משתחררים כל העבדים והקרקעות חוזרות לבעליהם .

    כך גם בראש השנה , עלינו להשתחרר מכל התפיסות שאנחנו כבולים אליהם , להשתחרר מכל המחשבות המוטעית ולהתחבר לכוח השמיעה שלנו , שמשחרר אותנו מכל עבדות ומחבר אותנו להמליך עלינו את ה' למלך .

                          

    http://cafe.themarker.com/video/2726609/

         

     

    יום הדין, יום יציאה לחירות

    "תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגינו , כי חוק לישראל הוא , משפט לא-לוהי יעקב" (תהילים פ"א)

    את הפסוק הזה דורשת הגמרא במסכת ראש השנה (דף ח') על יום ראש השנה : "רב נחמן בר יצחק אמר :

    לדין , דכתיב (דברים יא, יב) 'מראשית השנה ועד אחרית שנה'- מראשית השנה נידון מה יהא בסופה .

    ממאי דתשרי הוא ? דכתיב (תהלים פא, ד) 'תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו' איזהו חג שהחדש מתכסה בו ?

    הוי אומר זה ראש השנה , וכתיב : (תהלים פא, ה) 'כי חק לישראל הוא משפט לא-להי יעקב'".

    החג היחיד בלוח השנה העברי שחל בראש חודש , ביום בו הלבנה מתכסה , הוא ראש השנה .

    מכאן שפסוק זה מדבר על ראש השנה , וכתוב בפסוק 'חוק ומשפט' .

    מכאן שראש השנה הוא יום דין .

    ראש השנה הוא יום דין , אך לא רק לעם ישראל , אלא לכל באי העולם , כפי שאומרת המשנה במסכת ראש השנה פרק א' :

    " בראש השנה כל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון" .

    וכך כתוב במדרש שאמר הקב"ה לאדם הראשון , לאחר שהוא עצמו נשפט ביום זה על חטא גן עדן :

    " אמר הקב"ה לאדם : עמדת לפני במשפט , אתה תהיה סימן לבניך - כשם שנכנסת לפני לדין ביום הזה ויצאת זכאי , כך עתידין בניך להיות נכנסים לפני בדין ביום הזה".

    כל העולם כולו עובר בדין לפני הקב"ה ביום זה .

    אם כן מה מיוחד דווקא בעם ישראל ביום זה ?

    שהרי כתוב "כי חוק לישראל הוא, משפט לא-לוהי יעקב" ?

    עם ישראל נמשלו ללבנה , ולכן עם ישראל מזוהה מאוד עם ראש חודש , יום של מולד הלבנה מחדש , בכסה ליום חגנו . הלבנה אמנם מתכסה , אך עם ישראל שותף לקביעת לוח השנה , וראש החודש נקבע על ידי עדים ובית דין של עם ישראל .

    ואכן יש הבדל ביום זה בין עם ישראל לבין שאר באי עולם .

    מסביר השפת אמת (שנת תרל"ד) שלבני ישראל יום ראש השנה , יום הדין , הינו יום חג . אנחנו בטוחים כי כל עם ישראל נכתב בספרן של צדיקים , כפי שכתוב :

    "ועמך כולם צדיקים" (ישעיה ס') .

    עם ישראל בטוחים בזיכויים בדין , ולכן יום זה שונה בין עם ישראל לבין שאר האומות .

    אדם שנמצא בכלא , אי אפשר לשפוט אותו , הוא לא אדם חופשי , אי אפשר לדון אותו .

    כך גם עבד , הוא לא אדם חופשי לעצמו , לכן לא ניתן לשפוט עבד .

    בכדי שניתן יהיה לשפוט אותם צריך לשחרר את העבד ולהוציא את האדם מהכלא .

    רק אדם חופשי ניתן לשפוט .

    אם כן מובן מדוע אומרת הגמרא במסכת ראש השנה שכבר בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים , וכן שביום ראש השנה יצא יוסף מבית האסורים .

    יום זה מסוגל ליציאה לחירות , לחופשי .

    רק מי שהוא אדם חופשי ניתן לדון אותו .

    לכן תוקעים בשופר , תקיעה שמסמלת שחרור ויציאה לחופשי , כפי שתוקעים בשנת היובל .

    בראש השנה אנחנו משתחררים מכל המאסרים , ומתחברים למקור חיינו , לשורש נשמתנו , למלך מלכי המלכים .

     

                                ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/9/17 13:46:
      תודה. לך ולאהוביך שנה מתוקה וגמר חתימה טובה.
        24/9/17 22:13:

      שנה טובה

       

      וגמר חתימה טובה

        24/9/17 12:36:
      אכן עלי להשתחרר מכל התפיסות שאני כבולה אליהן ...תודה על הדברים וגמר חתימה טובה שלמה יקר!
      תחל שנה וברכותיה, וגו'
        20/9/17 10:32:
      רק רציתי לאחל שנה טובה, הרבה בריאות והעיקר שלום.
        19/9/17 22:12:
      שתי פרשנויות למנהג התקיעה בשופר שלא הכרתי - התקיעה שבאה במטרה לשמוע (לעומת - להשמיע), והתקיעה שמאפשרת יציאה לחופשי. אז תודה להעשרה הזאת
        19/9/17 15:27:

      להאזין ולא רק לשמוע. זה אכן עושה את כל ההבדל.

      שנה טובה וחגים שמחים איש יקר.