כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    אברהם אלישע: חיים וגורל על פי המזל - אברהם אבן עזרא גאון המשוררים מקונן על נפתולי חייו ועל מר גורלו / חלק א'

    0 תגובות   יום רביעי, 27/9/17, 15:27

    אברהם אלישע

    אברהם אבן עזרא

    - גאון המשוררים מקונן על מר גורלו


    חלק א' (למאמר המלא [כולל תמונותיו] לחץ כאן)

     

    ה"מזל" כמושג מהווה גורם חיצוני עליו ניתן להשליך את האשם לרוע הענינים. במשל הבא  ביטוי מצמרר לעמידת האדם תוהה ואובד מול גורלו שאינו מאיר פנים. זה גם סיפורה של התמודדות הדמיון האנושי המבקש להביע תהודת הנפש הכואבת מול אותה חידה ובניסיון להגדירה בשפה שהיא מעבר לגבולות המילים:

     

    אם נסחר בתכריכים - יחדלו אנשים למות

    إذا تاجَرْنا بالكفان - بِتْبَطِّل الناس تْموت 

    אִדָ תָאגַ'רְנַא בִּ(א)לִכְּפַאן - בִּתְבַּטֵּלִ (אל)נָּאס תמוּת


    נפתולי האדם וייאושו המובאים במשל זה הותירוהו אקטואלי אינסוף שנים. 

    על האסטרולוגיה דובר ונכתב כמספר כוכבי שמיים. עניננו באברהם אבן עזרא (1165-1090), אחד האנשים המרתקים בהיסטוריה של היהודים. דמות טראגית של גאון העשיר ברוּח - אך מושפל ברוַוח. מזל לא היה לו, אבל אולי זה מזלנו שאנו יכולים להתפעם מגאוניותו1 ממרחק של כאלף שנה. ואולי, אלמלא היה שרוי בעוניו לא היינו זוכים בעושר חוכמתו. ועוד לא אמרנו דבר על פיוטיו ("לך אלי תשוקתי") המהדהדים כקולה הרחום של הגאולה המהווה חלק מרגש ומרומם נפש בליטורגיה המתנגנת בדת ישראל.

    עניננו באבן עזרא על שום שהוא עצמו מביא משל זה בעברית כפרפרזה על הכתוב התלמודי חיי בני ומזוני לא בזכותא תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא (בבלי, מועד קטן, כ"ח, ע"א):

     

    גַּלְגַּל וּמַזָּלוֹת בְּמַעְמָדָם             נָטוּ בְּמַהְלָכָם לְמוֹלַדְתִּי;

    לוּ יִהְיוּ נֵרוֹת סְחוֹרָתִי -             לֹא-יֶחֱשַׁךְ שֶׁמֶשׁ עֲדֵי מוֹתִי!

    אִיגַע לְהַצְלִיחַ וְלֹא-אוּכַל,           כִּי עִוְּתוּנִי כּוֹכְבֵי שָׁמָי;

    לוּ אֶהֱיֶה סֹחֵר בְּתַכְרִיכִין -         לֹא יִגְוְעוּן אִישִׁים בְּכָל יָמָי!

     

    אבן עזרא נסק ברוחו הגדולה בעידן "תור הזהב" של התרבות הערבית, עידן בו האסטרולוגיה נחשבה למלכת המדעים שעל פיה יישק דבר. הוא עצמו היה אסטרולוג ומפעלו הרוחני המקיף כלל ספרים באסטרולוגיה. סביר לי להניח שהוא עשה שימוש במשל שהיה שגור בימיו בשפה הערבית. על פי הקוראן המוסלמי נושא האדם את מזלו מרגע לידתו (סורה י"ז/13).

    נוסחים דומים:

    מי שאין לא מזל - אל יתעיף ואל יתאמץ 

    ﭐلِّي ما عِنْدو حَظ (بَخِت) - لا يِتْعَب ولا يِشْقَى  

    אִלִּי מָא עַנְדוֹ חַט' (בַּחִ'ת) - לָא יִתְעַבּ ולָא יִשְקָא

    וכן:

    אם נלך לים - הוא יתייבש

    إَذا رِحْنا للْبَحَر- بْيِنْشَف  

    אִדָ רִחְנָא לִלְבַּחְר - בּיִנְשַף

     

    חיים וגורל על פי המזל

    שורשה האטימולוגי של המילה מַזָּל היא באכדית: manzaltu - מראה הירח; בערבית: منزل מַנְזַל ובארמית: מַזָּלָא.


    ''

    "מזלא" = מראה הירח

    גֶרֶש מעל הסהרון מימין (בכתב יד) הופכו לאות ז >> זורח; משמאל, הופכו לאות ג >> גורע.

     

    אברהם אבן עזרא יודע היטב שמפתח החיים באסטרולוגיה מוכתב על-ידי הזמן, העתים. והחכם באדם מלמדנו כי לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם באחד הפרקים הנפלאים במקרא, קהלת ג'/1, פרק המחולק ל-28 עתים כימי החודש הירחי, ובנוי במקצב ובאדריכלות טקסטואלית מ-14 ניגודים המקבילים ל-י"ד הימים של עליית הירח ומילואו ולעומתם י"ד הימים של דעיכת אורו.

    מורשת ישראל ועמה הזוהר הקבלי קובעים: חיי האדם סימטריים עם מחזור העתים של הירח.


    ''

    ספר הזוהר, פירוש הסולם 


    אוריינטציה זו מכוננת את תפיסת ריתמוס החיים ודופק הזמן המבוססים בעיקר על הלבנה כמאור לילה ומסונכרנים עם זמניו. ביהדות מונים את היממה מעת שקיעת השמש ולא מזריחתה למחרת, וזוהי גם תחילת השבת והחגים.

    אנרגית החיים של הירח הולכת וגוברת מתחילת החודש ועד להתמלאותו באור ב-י"ד בו. זהו מעין "קו ימין", "מזרח". הארה זו ההולכת ודועכת כמוה כאנרגיה שוקעת ונסוגה המשפיעה שלילית, החל מ-ט"ו בחודש ועד היום האחרון של מחזור הירח - תופעה שניתן לדמותה כ"קו שמאל", כ"מערב". בכך יש לנו גילוי והסתר של אנרגיה חיובית וגם זו השלילית.

    מאחר ש"מזלא" פירושו מראה הירח הריהו משקף את גורל האדם, על כן ראוי לו לאדם שיימנע ממשימות החל מהיום ה-15 ועד לסוף החודש. על פי דגם רעיוני זה חורץ ספר הזוהר הקבלי גורלות האדם במפורש: כל אדם שנולד משך התמלאות הירח (בין א' ל-י"ד בחודש) יזכה לחיים טובים, נשמתו מידבקת בו והוא נשלם בכל - בעושר, בבנים ובשלמות הגוף. וזה שנולד בגירעון הירח יהיו לו חיים קשים, עניות וגירעון, בין שהוא צדיק ובין שהוא רשע, ולנחמה נותרה לו האפשרות לשאת תפילה שתעביר את רוע הגזירה (זוהר, כי תצא קי"ג, וישב כ"ו).

    י"ד בירח הוא היום המבורך בחודש, ועל פי הכלל "כלמעלה כן למטה", משתקפת ההרמוניה הירחית על הארץ. שיא התמלאות הארתו הוא שיא להתמלאות על הארץ, אופטימום של מזל טוב ואין מחריד ועל הארץ שפע וברכה.

    אלו הימים היחידים שבהם, אף על פי ש"אין הברכה מצויה אלא במה שסמוי מן העין", אין צורך בהסתרה ואין חשש להיחשף: ב-י"ד בתשרי - הסוכה נפתחת בפני האושפיזין, ב-י"ד בניסן - כל דכפין ייתי וייכול, בי"ד באדר - מותר לשמוח ולהתגלות בפומבי. בימים אלה יכול אדם להיראות בכל אשר לו, כולל הבנים והרכוש.

    האסלאם, הקשור ביותר לירח, מייחד את השם شُهُبُ الشَّهْرِ שֻהֻבִּ (אל)שַּהְר כשם מיוחד לשלושת ימי הירח ה-15-13 בחודש המצטיינים בלבניותם. לא פליאה שאנשים העוסקים בליטותרפיה וביישום אנרגטי באמצעות אבני-חן הקישו מכאן אנלוגיה וייחסו לפנינה ול"אבן הירח" (Moonstone), שצבען הלבן כאור זה, סגולות קמעתיות של פוריות, הולדה וחיזוק הקשר בין אוהבים.

    __________

    1. הרמב"ם פסק שנוסח התנ"ך הידוע כ"כתר ארם-צובא", שהיה בבית הכנסת העתיק בעיר חלב שבסוריה, הוא הנוסח התִקני המחייב שעל פיו יש לנסח את התנ"ך. באותה רוח כתב לבנו על פרשן התורה שעל פיו תישק הפרשנות: ואתה בני הנאמן לי, אני מצווה לך שלא תעיין בפירושים וחיבורים... אלא בפירושי הראב"ע [ר' אברהם אבן עזרא], בחיבוריו ובפירושיו תעיין כי הם טובים מאד, ומועילים לכל מי שיקרא בהם, בהשתכלות יפה, בשכל זך ורעיון דק... וכל שתקרא מסבריו ומרמזיו, אשר ידבר בהם, עיין בהם עיון יפה, והשתכל בהם השתכלות רבה... כי החכם הזה הנזכר, לא היה מתפחד משום אדם, ולא היה נושא פנים לשום בריה (יהודה ליב קרינסקי, מחוקקי יהודה, וילנה, תרס"ז).

     

    ***

    סוף חלק א' (למאמר זה שני חלקים)

    למעבר לחלק ב' לחץ כאן


    כל הזכויות שמורות  © 

     

    אברהם אלישע הוא תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

     אתרנו: אברהם אלישע - מאמרים

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין