כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    יום כיפור

    6 תגובות   יום חמישי, 28/9/17, 11:21

     תשובה בהדרגתיות או בפתאומיות ?

           

    יום הכיפורים , היום הקדוש בשנה , בו הקב"ה מוחל לנו על כל עוונותינו ואנחנו עומדים בקדושה ובטהרה לפני הקב"ה ללא כל עיסוק בענייני החומר ובענייני גשמיות , אלא עסוקים בתפילה , בהתעלות ובדבקות עליונה .

    "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ...

    וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל חַטֹּאתָם אַחַת בַּשָּׁנָה..." (ויקרא ט"ז).

    איזו חזרה בתשובה עדיפה ?

    - חזרה בתשובה של התעלות והתקדשות פתאומית , מעבר חד מהמצב בו היינו קודם לכן לבין המצב החדש של טהרה עליונה , או אולי עדיפה דווקא התשובה האיטית , ההדרגתית , שלב אחרי שלב ?

    בספרו 'אורות התשובה' , מתאר הרב קוק את שני סוגי התשובה :

    "לְגַבֵּי מֶשֶׁךְ זְמַנָּהּ , הַתְּשׁוּבָה מִתְחַלֶּקֶת לִשְׁנֵי חֲלָקִים : תְּשׁוּבָה פִּתְאוֹמִית , וּתְשׁוּבָה הַדְרָגִית .

    הַפִּתְאוֹמִית בָּאָה מִתּוֹךְ אֵיזֶה בָּרָק רוּחָנִי הַנִּכְנָס בַּנְּשָׁמָה , בְּפַעַם אַחַת מַכִּיר הוּא אֶת הָרַע וְאֶת הַכִּעוּר שֶׁל הַחֵטְא וְנֶהְפָּךְ לְאִישׁ אַחֵר , וּכְבָר מַרְגִּישׁ הוּא בְּקִרְבּוֹ הִשְׁתַּנּוּת גְּמוּרָה לְטוֹבָה .

    תְּשׁוּבָה זוֹ בָּאָה עַל יְדֵי אֵיזוֹ הוֹפָעָה שֶׁל סְגֻלָּה פְּנִימִית , עַל יְדֵי אֵיזוֹ הַשְׁפָּעָה נִשְׁמָתִית גְּדוֹלָה , שֶׁרָאוּי לְחַפֵּשׂ אֶת נְתִיבוֹתֶיהָ בְּעִמְקֵי תַּעֲלוּמָה .

    וְיֶשְׁנָהּ תְּשׁוּבָה הַדְרָגִית .

    לֹא בְּרִיקָה הִבְרִיקָה בְּקִרְבּוֹ לְהִתְהַפֵּךְ מִן הָעֹמֶק שֶׁל הָרַע אֶל הַטּוֹב , אֶלָּא מַרְגִּישׁ הוּא שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת הוֹלֵךְ וּמֵטִיב דְּרָכָיו וְאָרְחוֹת חַיָּיו , רְצוֹנוֹ , הֲלָךְ–מַחְשְׁבוֹתָיו , וּבְמַהֲלָכוֹ זֶה הוֹלֵךְ הוּא וְכוֹבֵשׁ לְאַט לְאַט אֶת דַּרְכֵי הַיֹּשֶׁר , מְתַקֵּן אֶת הַמִּדּוֹת , מֵטִיב אֶת הַמַּעֲשִׂים , מְלַמֵּד אֶת עַצְמוֹ אֵיךְ לְהִתְכַּשֵׁר יוֹתֵר וְיוֹתֵר , עַד שֶׁהוּא בָּא לְמַעֲלָה רָמָה שֶׁל זִכּוּךְ וְתִקּוּן" .

    בכל סוג של תשובה יש יתרון .

    יש יתרון במהלך חד פעמי , כי כך אתה דוחה את הרע בבת אחת ולא נותן לו עוד מקום . אך כפי פתאומיות התשובה , כך יכולה לבוא גם הנפילה...

    לעומת זאת , התשובה ההדרגתית נותנת בינתיים עוד מקום לחטא , אך מצד שני התהליך הוא הדרגתי , מתוך שיקול דעת , שלב אחר שלב , כך נבנה בניין יציב וחזק יותר .

    הרב קוק מסביר שהתשובה העליונה לא מגיעה מאיזו הבקרה או חוויה חד פעמית ,

    אלא מראיית המציאות המופלאה שברא הקב"ה , הבנת הטוב הכללי שבמציאות ,

    ומתוך הבנת הכלל - מחבר האדם הפרטי את עצמו אל הכלל הזה , להיות שייך אל הקב"ה .

    איך שלא נסתכל על זה , יום כיפור הוא יום של התעלות פתאומית .

    אמנם יש הדרגתיות מר"ח אלול , אך עדיין הקפיצה ביום כיפור היא חדה .

    אכן , מיד עם סיום הצום בתחילת תפילת ערבית אנחנו ישר אומרים :

    "והוא רחום יכפר עוון..." , חזרנו למצב של חטא , להיותנו אדם שבטבעו הוא חוטא .

    אמנם כן התעלינו וכן התקדמנו , אך הנחיתה שלאחר יום כיפור היא קשה .

    התורה מחנכת אותנו לתשובה הדרגתית , שבאה מתוך שיקול דעת ומתוך התבוננות. תשובתם של אנשי נינווה הייתה מהירה מאד, ואף קיצונית (צום גם לילדים ולבהמות) . אמנם אנחנו למדים מזה שאף תשובה כזאת הקב"ה רוצה ומקבל , אך בכל זאת לפי הילקוט שמעוני, ארבעים יום בלבד לאחר תשובתם , חזרו אנשי נינווה למעשיהם הקודמים .

    תהליך התשובה החל כבר ארבעים יום לפני יום הכיפורים , בתחילת חודש אלול . סליחות , תקיעת שופר , 'לדוד ה' אורי וישעי' .

    לאחר מכן עמדנו בראש השנה , הגענו לעשרת ימי תשובה , ומתוך תהליך הדרגתי הגענו ליום הכיפורים .

    גם יום זה אינו 'תחנה אחרונה' , שהרי יש את סוכות , הושענא רבה ושמיני עצרת שאז נחתם הדין ואנחנו יוצאים מצוידים בכוחות רוחניים חדשים לשנה החדשה .

    וידועים דברי חז"ל :

    'פתחו לי פתח כחודה של מחט , ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם' ,

    וכן 'הבא לטהר , מסייעין אותו' .

    אנחנו עושים מאמץ קטן מצדנו ואז הקב"ה עוזר , ואז אנחנו שוב עושים עוד צעד מצדנו , וחוזר חלילה . בהדרגתיות , שלב אחר שלב .

    כך נבנה בניין יציב , חזק ואיתן של תשובה , של דבקות בה' .

         

     

    יום הדין , יום של התעלות

    יום הכיפורים הינו יום נשגב , מורגש בו שהוא יום נורא , שהוא יום דין שבו כל אחד ואחד עובר לפני הקב"ה ומעשיו נבדקים .

    דווקא עצם העובדה שכל אחד עובר לפני הקב"ה וכל מעשה ומעשה שלנו עובר לפני כסא הכבוד , זה נותן לנו תחושה של משמעות .

    - יש לי משמעות בעולם הזה !

    מישהו מסתכל על המעשים שלי !

    לכל מעשה ולו הקטן ביותר שאני עושה - למישהו אכפת ממנו ,

    מישהו מסתכל עלי לאורך כל השנה , אני חשוב ויקר למישהו !

    מצב כזה הינו עדיף על מצב של 'הפקרות' , על פני מצב שבו אני יכול עשות מה שאני רוצה ולאף אחד לא אכפת ממה שאני עושה .

    דווקא יום הדין שבו אנחנו עומדים ביראה בדין לפני הקב"ה , נותן לנו תחושה שלמישהו אכפת מאתנו , יש משמעות לכל מעשה שאנחנו עושים .

    "עיצומו של יום מכפר" (יומא פה, ב) .

    כל יהודי שעושה תשובה , יום הכיפורים מכפר לו , כך אומרים חכמים בגמרא .

    אך לדעת רבי יהודה , יום הכיפורים מכפר אף לשאינם שבים .

    אמנם הרמב"ם פסק להלכה כדעת חכמים , אבל אנחנו יכולים להבין את כוחו של יום הכיפורים , ואת הכח הגדול הטמון בו .

    יום הכיפורים אינו מכפר אלא על עבירות שבין אדם למקום , אך על עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר , עד שירצה את חברו ויחזיר את הגזלה שגזל .

    כלומר , משמעותו של יום הכיפורים הינו יותר מאשר יום דין שבו נבדקים מעשינו .

    יום כיפור הוא יום שבו מתכנס בית הדין של הקב"ה , מתכנסים המלאכים , הסנגורים והקטגורים , כל בעלי הדין מתכנסים , בכדי - לסלוח לאדם !

    האדם מקבל זימון למשפט , כולם נמצאים שם , השופטים , העדים , כולם - ודווקא אז מתברר שכל מטרתו ותכליתו של המעמד האיום הזה , הוא למחול , לסלוח ולכפר ! אמנם , כדברי חכמים צריך לחזור בתשובה ,

    אבל תשובה יכולה להיות גם הרהור קטן בלב , חרטה וקבלה אמתית לעתיד לעזוב את החטא .

    משמעותו של הדין - היא הסליחה והכפרה .

    - אם כן מדוע צריך יום כזה ? הרי ממילא הקב"ה סולח....

    אלא שיש כאן אמירה שצריך להתייחס לחטא , צריך לחזור ממנו בתשובה ,

    צריך לעבור תהליך של תיקון וחרטה .

    אך לא רק זה , אלא אף יותר , משמעותו של יום הסליחה הוא שבאמצעות המעמד של יום זה - התקרבנו לקב"ה !

    המעמד יוצר דביקות בה' , התעלות והטהרות .

    זאת אי אפשר ליצור במחילה וחנינה פורמאלית ללא יום של קדושה וטהרה .

     

    זכרנו לחיים וחתמינו בספר החיים

          ר׳ מרדכי גוטליב והחברים

     

        

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        29/9/17 14:06:
      תודה על הפוסט שלמה יקר, גמר חתימה טובה!
        29/9/17 14:05:
      ידידי - גמר חתימה טובה
        29/9/17 12:52:

      לשלמה ידידי היקר כאח לי, רעי ועמיתי אלופי ומיודעי,
       בור סוד שאינו מאבד טיפה. נאה דרשת ונאה נקיים כולנו תלמידיך.

      המבול היה נחסך אילו התייחס קין לתמרור האזהרה שהוצב בפניו:

       

      לפתח חטאת רובץ ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו.


      משמים הביט ה' , ממכון שבתו השגיח אל יושבי הארץ,

      היוצר יחד ליבם, המבין אל כל מעשיהם.

       

      שני תמרורי אזהרה הכתובים בכתבי הקודש שנועדו לשמור על האדם בטרם יחטא.

       

       

       

       

       

       

       

        28/9/17 13:21:

      גמר חתימה טובה איש יקר.

        28/9/17 12:31:
      יצר האדם רע מנעוריו לכן אנו מתנקים שוב ושוב מדי שנה. יום לאחר היום הנורא כל המאמינים ממשיכים במעשיהם במזיד ובשוגג בתקווה שהכל יסלח להם. שנה טובה, כתיבה וגמר חתימה טובה.
        28/9/17 12:21:
      שנה טובה וגמר חתימה טובה