כותרות TheMarker >
    ';

    ברוכים הבאים

    הבלוג של חנה וייס

    הבנה בינדתית, שלום בטיבט, שלום עולמי, זכויות אדם, אחריות אוניברסלית, חינוך למוסר ויצירת חברה אנושית וחומלת אלה הנושאים שמעסיקים אותי היום. פועלת כדי שניקח בחפץ לב את התרופה לאפידמיית העדר המוסר הפוקדת אותנו ושניישם את תרגול המוסר בחיינו.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא!

    0

    שלוש הצורות של האתיקה | מתייה ריקאר

    8 תגובות   יום שבת, 14/10/17, 17:21

    ''

    מתייה ריקאר עם חברים

     

    ''

     

    מבחינים בשלוש צורות עיקריות של אתיקה: דאונטולוגית (deontological); תוצאתית (consequentialist) (הכוללת תועלתנות); ואתיקה המבוססת על מידות טובות.

     

    על פי הצורה של האתיקה המכונה דאונטולוגית, אשר קשורה לרעיון של חובה או של מחויבות, מעשים מסוימים לא צריכים להיעשות בשום מקרה, לא משנה מה יהיו תוצאותיהם. עמנואל קאנט הוא הדוגל המובהק ביותר של "הציווי הקטגורי״ הזה, שלפעמים יכולות להיות לו השלכות בלתי מתקבלות על הדעת. לדוגמה, קאנט טען שאנחנו לא צריכים לשקר, אפילו לפושע ששואל אותנו לאן נמלט הקורבן המיועד. כשאנו משקרים, על פי קאנט, אנו פוגעים באחד מיסודות החברה, האמונה במילה שניתנה, במיוחד בהקשר של חוזים. לכן, בעיני קאנט, אנו עושים עוול נגד האנושות כולה באמצעות השקרים.

     

    מאפיין חשוב של תפיסה אחרת של האתיקה הוא הקביעה האם פעולה היא מוצדקת על פי תוצאותיה. התומכים העיקריים של נקודת המבט התועלתנית הזאת הם ג'ון סטיוארט מיל וג'רמי בנת’ם. התפיסה אנושית יותר מזו של קאנט, מפני שהיא קרובה יותר למציאות כפי שאנו חווים אותה, אך התועלתנות יכולה בכל זאת להוביל להפרזות ולחריגות. התועלתנות שואפת להביא את "רווחתו של המספר הגדול ביותר" על ידי צבירת רווחתם של פרטים. כפי שציינו הוגים יוונים דגולים מתקופות עברו, התועלתנות יכולה להוביל אותנו למסקנות כמו שטוב לשעבד מאה אנשים כדי להפוך אלף אזרחים חופשיים למאושרים יותר. אנו מבינים לאיזה מצבים קיצוניים גישה זו יכולה להביא אותנו, אם לא נמתן אותה באמצעות גורמים אחרים כגון צדק, חוכמה וחמלה.

     

    האתיקה של מידות טובות היא האתיקה שמציע הבודהיזם וכמה הוגים יוונים עתיקים. היא מתבססת על דרך של הוויה, שבעימות עם מצבים שונים מתבטאת באופן ספונטני באמצעות מעשים אלטרואיסטיים או אגואיסטים. כפי שכתב חוקר המוח והפילוסוף פרנסיסקו ווארלה, אדם מוסרי באמת "אינו פועל מתוך אתיקה, אלא מגלם אותה כמו כל מומחה המגלם את הידע שלו; החכם מוסרי, או באופן מפורש יותר, מעשיו נובעים מתוך נטיות שהזיקה שלו יוצרת בתגובה למצבים ספציפיים".

     

    מוסר מופשט לחלוטין שאינו מבוסס על אופן של הוויה ואינו מביא בחשבון את ההיבטים הספציפיים של הנסיבות הוא חסר תועלת. בחיים האמיתיים, אנחנו תמיד פועלים בהקשר מסוים הדורש תגובה הולמת. לדברי ווארלה, "איכות הזמינות שלנו תהיה תלויה באיכות ההוויה שלנו ולא בצדקת העקרונות המוסריים המופשטים שלנו".


    נוכל לציין, ביחד עם צ'רלס טיילור הקנדי, שחלק נכבד מהפילוסופיה המוסרית העכשווית "נוטה להתמקד במה שראוי לעשות במקום במה שטוב להיות, בהגדרת תוכן המחויבות במקום  בטבעם של חיים טובים . . . . “ האתיקה חייבת להיות קונקרטית, מגולמת ומשולבת בחוויה שלנו כפי שאנו חיים אותה. היא חייבת לשקף את האופי הייחודי של כל ישות ושל כל מצב. בזמננו, התנועה לקראת אכפתיות ודאגה לזולת שגוברת לאחרונה, במיוחד בעולם דובר האנגלית, מספקת לנו דוגמה של האתיקה של המידות הטובות.

     

    על פי הבודהיזם, האתיקה היא חלק מהפרויקט הכללי של השאיפה להקל על כל סוגי הסבל. תהליך זה מחייב אותנו לוותר על כל סוג של סיפוק אגואיסטי שבא במחיר סבלם של אחרים ולעשות כל מאמץ כדי להביא לאושר של הזולת. מנקודת מבט זו, כדי לקיים את החוזה האתי שלו, האלטרואיזם חייב להשתחרר מעיוורון ולהאיר את עצמו בחוכמה נטולת רשעות; הוא חייב להעשיר את עצמו באהבה ובחמלה אלטרואיסטיות. לגבי ענין זה הבודהיזם מסכים עם אפלטון, שאמר, "האדם המאושר ביותר, אם כן, הוא זה שאין לו רוע בנשמתו."

     

    --

    קטע מתוך "תחינה למען בעלי החיים: החובה המוסרית, הפילוסופית והאבולוציונית להתייחס לכל היצורים בחמלה" מאת מתייה ריקאר. 

    המקור באנגלית

    תרגום מאנגלית לעברית עם רשות: חנה וייס

    עריכה: גילה פנפיל

    קישור לוידאו לעיל: מתייה ריקאר, תחינה למען בעלי החיים

     

    לדיון באקטואליה

     

    From A Plea for the Animals: The Moral, Philosophical, and Evolutionary Imperative to Treat All Beings with Compassion by Matthieu Ricard, pp. 160-161; translated to Hebrew from English by Janna Weiss with permission. Hebrew translation edited by Gilah Panfil. English original posted here.
    ©2014 Matthieu Ricard; Translation ©2016 by Shambhala Publications, Inc., Boulder, Colorado. Previously published in French as Plaidoyer pour les animaux: Ver une bienveillance pour tous
    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        5/1/18 03:10:

      צטט: עמנב 2017-12-27 17:40:24

      ''
      התרשמתי!
      את מתייחסת לבודהיזם בפוסט. הזדמן לי לשוחח עם הדלאי לאמה, והתמונה על הספר באנגלית של ריקאר, הזכירה לי את הדלאי לאמה. מצרף תמונה שלו, שצילמתי בשנה 1967.

       

      איזה יופי! תודה! 

        27/12/17 17:40:

      ''
      התרשמתי!
      את מתייחסת לבודהיזם בפוסט. הזדמן לי לשוחח עם הדלאי לאמה, והתמונה על הספר באנגלית של ריקאר, הזכירה לי את הדלאי לאמה. מצרף תמונה שלו, שצילמתי בשנה 1967.

        20/12/17 17:06:

       יקירה.חיוך

       

       נהניתי לקרוא את כתיבתך

      יישר כוח!

       חנוכה שמח.

       


       בברכה

       אהובה

        20/12/17 16:24:
      הזכיר לי ציטוט של ג'ורג' אנג'ל: "לפעמים אני נשאל מדוע אתה מקדיש כ"כ הרבה מזמנך ומכספך בשיחות על חמלה כלפי בעלי החיים כאשר קיימת אכזריות רבה כל כך כלפי בני אדם? אני עונה: אני מטפל בשורש הבעיה"...
        8/12/17 04:57:

      צטט: אזוטריקה-יומן לימוד אישי 2017-12-06 12:03:39

      .

      נכונים הם דברייך

      מי ייתן ולתבונה תהייה גם הקשבה.

       

      תבונה היא לא סגולה מובנת מאליה שיש לכולם. פיתוח תבונה דורש מאמץ ולימודים והתמדה והרהור רב. שכל בלי חיבור ללב זה לא תבונה. פיתוח תבונה דורש גם חיבור ללב. הצפייה מהזולת צריכה להיות מציאותית. 

       

      הסיבה לסבל: בערות ותפיסות מוטעות

      .

      נכונים הם דברייך

      מי ייתן ולתבונה תהייה גם הקשבה.

        20/10/17 07:16:

      צטט: באבא יאגה 2017-10-19 08:50:26

      תודה רבה, חנה, אתיקה תמיד מדברת אלי

       

      את עושה עבודה נהדרת, ממחישה לנו איך השלום מרגיש ונראה. יישר כוח! 

      השלום הוא חסר צלצולים ורעש, לכן לא מעריכים אותו ולא שמים לב אליו כשהוא ישנו, כאילו שהוא מובן מאליו.

      אילו ידענו להעריך יותר את השקט וגם את הלבד וגם את היחד, היינו מאושרים הרבה יותר. 

      תודה לך! 

        19/10/17 08:50:
      תודה רבה, חנה, אתיקה תמיד מדברת אלי

      פרופיל

      חנה וייס
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      ארכיון