סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

טיול ברודוס חלק ב

15 תגובות   יום שבת, 21/10/17, 19:51

טיול ברודוס חלק ב'.

על 3 ימי הטיול הקודמים אפשר לקרוא בחלק א.

9-10-17 התעוררנו לבוקר צח ובהיר. תחת שמים כחולים בלי עננים נסענו להר ששמו - פרופטיס איליאס,   Profitis Ilias  המתנשא לגובה של 800 מטרים. בדרך אליו עברנו בהתיישבות איטלקית מתחילת המאה ה-20. רודוס עברה לשלטון איטלקי ב-1912 בעקבות מלחמת טורקיה איטליה על השליטה בים התיכון. האיטלקים שלטו ברודוס עד מלחמת העולם השנייה וניסו לכפות את תרבותם על בני המקום.  בתקופה האיטלקית, נסללו דרכים, שוקמו אתרים היסטוריים, נבנו ערים וכפרים והאי זכה לקדמה ופיתוח, יחסית לתקופה העותומנית. באלאוסה Eleousa  נבנתה עיירה עם מרכז מסחרי מדרכות, גנים ומזרקת מים מיוחדת.

המשכנו במעלה ההר. חלפנו ליד כנסיה ביזנטית קטנה ומיוחדת – אגיוס ניקולאוס, בתוכה יש ציורי קיר עתיקים. הגענו למגרש חנייה ובו מלון  Elafos  , מסעדה ובית קפה. השארנו שם את הרכב ויצאנו לטיול רגלי, אל פסגת ההר.

ממגרש החניה עלינו בכביש בעקבות שלט -  (children camp)  . אחרי 300 מטרים עלינו מהכביש ימינה לשביל עם מדרגות שפרצו האיטלקים. השביל הוביל במעבה יער אורנים וברושים, אל אחת מפסגות ההר. בדרך ראינו, קיסוסים, טחבים וסתווניות פורחות שבישרו את הסתיו. התצפית הנפרשת מהפסגה מדהימה וכוללת ארבעה כיווני אויר ושלושה כיווני ים. ירדנו מהפסגה לכיוון צפון.

השביל התעקל בחדות מזרחה במורד המדרון המיוער. לכבוד מוסוליני, נבנו במעבה היער  כנסיה איטלקית ווילה עצומה, נטושה. חזרנו אל מגרש החניה והמשכנו בנסיעה לאתר - 7 המעיינות – Epta Piges  קומפלקס של מעיינות מעשה ידי האיטלקים, שמתועלים דרך מנהרה, שאפשר ללכת בה עד לאגם קטן סכר ומפל. המים שנאגרו יועדו ליישוב הקולוניאלי איטלקי – קולימביה, שבחוף המזרחי.

כמה קילומטרים צפונה משם נמצא חוף לאדיקו. מפרצים קטנים סלעיים וחבויים, עם חוף קסום. החוף ידוע גם בכינוי "אנתוני קווין" היות שבמקום צולמו סצינות מהסרט – תותחי נברון, בכוכובו של אנתוני קווין. התפרקדנו על כסאות נוח, הזמנו בירה ויין ושחינו במים הזכים הצלולים הכחולים. כשירדו הטמפרטורות חתכנו למלון לשנת אחר הצהריים של חופש.

בערב יצאנו לעיר רודוס כדי לראות את החומות, הטברנות והשווקים בלילה. אין יותר מידי מה לעשות חוץ מלשבת בטברנה, או להסתובב בין חנויות המזכרות. גם כך, בסביבות עשר הכל נסגר.

10-10-17 בשמונה וחצי בבוקר התייצבנו בנמל מנדראקי שבעיר רודוס. שילמנו 20 יורו לנוסע ועלינו ליום של הפלגה לאי סימי, SIMY ובחזרה. שטנו על ספינת טיולים ועליה כמה עשרות מטיילים. האי סימי סמוך לחופי טורקיה, בין שני חצאי איים היוצאים מהיבשת. אי יווני, קטן והררי ובו עיירה קטנה וציורית. מלך סימי הספיק לשלוח חיילים לצבא יוון שנלחם בטרויה. ההפלגה של שעתיים הביאה אותנו לעיירה הבנויה על מדרונות תלולים סביב מפרץ כמו אמפיתיאטרון ענקי.

בעבר התבססה כלכלת האי על דיג ועל שליית ספוגי ים. בימינו מגיעים לסימי  אלפי מבקרים מידי שנה כדי לחזות בפנינת תיירות. בסימי אין מקורות מים טבעיים. הבתים תוכננו כדי לאגור מי נגר בבריכת תת קרקעית, החצובה בבסיס הבית. התקרות גבוהות, הקירות החיצוניים צבועים ברכות ססגונית. שוטטנו כמה שעות לאורך הנמל הארוך, בין הסמטאות הקסומות, עלינו במדרגות כדי לצפות בנוף המרהיב. בדרך חזרה עצרה הספינה במפרץ קטן ונסתר שצוקי ענק מתנשאים מעליו. המים הצלולים הזמינו לרחצה. לא יכולנו לסרב. בשש בערב שבנו לנמל רודוס מיום של סימי וים.

11-10-17  נסיעה קצרה הביאה אותנו לאתר העתיקות של יאליסוס, במרומי גבעה גבוהה מעל העיר החדשה. הגבעה נקראת פילרימוס – Filerimos . באתר יש כנסיה ומנזר, שרידי מצודה ביזנטית, מגדל פעמון יפה, מעיין טבילה עתיק, ושרידי מקדשים הלניסטיים ופיניקיים.  6 יורו לאדם כניסה. הקפנו את הגבעה כדי ליהנות מהנוף המקסים. בין העצים והשיחים הסתובבו חופשי עשרות טווסים. מחוץ לאתר, יוצאת שדירת הצליבה מערבה. עצים ענקיים נטועים בצידי השדרה ופסלים מתארים את תחנות הוויה דלורוזה. בקצה השדרה מול הנוף האדיר מתנוסס צלב בגובה 17 מטרים.

קליתיאס תרמס- kalitheas  הוא מתחם ספא על שפת הים. יצירת אמנות ארכיטקטונית השוכנת מעל למפרצון ים אליו זורמים מי מעיינות מהמצוקים המעטרים אותו. 3 יורו כניסה. המים הזכים, השמש הנעימה, האוכל שמגיע אליך למיטת השיזוף, נכנענו לפיתויים. נשארנו להתענג, במקום הקסום עד הערב האחרון ברודוס.