כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : וירא

    2 תגובות   יום שישי , 3/11/17, 14:54

     האם בשורת המלאכים הייתה נתונה לשינוי ?

        "וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם .

    וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה...".

    ישנה מחלוקת פרשנים מה הקשר בין הפסוק הראשון שבו "וירא ה' אליו", לבין "וירא והנה שלושה אנשים".

    לפי הסברו של רש"י , הקב"ה בא לבקר את אברהם החולה כתוצאה מברית המילה שעשה , כפי שמסופר בסוף פרשת לך לך .

    לאחר שהקב"ה ביקר את אברהם , אז התגלו שלושת המלאכים אל אברהם .

    מטרת ההתגלות של ה' לאברהם היא 'לבקר את החולה' , וסיפור המלאכים הוא סיפור נוסף , ...

    לפי הרמב"ם הפסוק הראשון הוא מעין פסוק פתיחה: "וירא ה' אליו" , וכיצד ה' בדיוק נראה אליו ?

    על ידי "וישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים....", זהו תוכן ההתגלות של ה' לאברהם , סיפור שלושת האנשים .

    מי היו אותם אנשים שהגיעו אל אברהם ?

    רש"י מביא את דברי מדרש רבה :

    "אחד לבשר את שרה , ואחד להפוך את סדום , ואחד לרפא את אברהם , שאין מלאך אחד עושה שתי שליחות... ורפאל שרפא את אברהם הלך משם להציל את לוט".

    (לרפא את אברהם ולהציל את לוט אין אלו שתי שליחויות , כהסבר הרמב"ן :

    "שאין זה שתי שליחות כי היה במקום אחר ונצטווה בו אחר כן , או ששתיהן להצלה).

    מבלי לומר ההיפך מדברי רש"י , אפשר לומר בכיוון קצת שונה , יתכן והמלאכים לא ידעו כלל מהי מטרת שליחותם .

    או הגם שידעו , לא בהכרח שאכן יעשו את שליחותם , הכל לפי מה שיקרה אותם בדרך .

    אחד המלאכים מגיע בכדי לרפא את אברהם . אם אברהם היה נשאר באוהלו , הוא לא היה חייב להתרפא מיד . אפשר לחכות כמה ימים . אבל אברהם יוצא מטבעו , לא רק בעצם עשיית ברית המילה בגיל  99 , אלא גם ברצון שלו לחפש אורחים ולארח אותם . לשם כך מגיע המלאך ועושה את שליחותו - לרפא את אברהם בכדי שיוכל לאר ח.

    אברהם ושרה זקנים , אין להם ילדים , לפי הטבע אין סיכוי שכעת יוולד להם בן .

    אמנם יש בפיו של אחד המלאכים בשורת על הבן , אך הבשורה הזאת תתממש רק אם אכן אברהם ושרה יעמדו בניסיון ויוכיחו התנהגות כנגד חוקי הטבע .

    ואכן כך קורה .

    אברהם , למרות היותו לאחר ברית מילה , עייף , תשוש וחולה , נמצא מחוץ לאוהלו , בחום היום , ומחכה להכנסת אורחים . מעשה חסד , כנגד חוקי הטבע . וכאשר מגיעים אותם שלושה אנשים , אברהם ושרה יוצאים מגדרם , מדברים מעט ועושים הרבה , ומארחים את האנשים בחפץ לב וביד רחבה .

    אברהם ושרה יוצאים מעבר לחוקי הטבע , לכן למרות שיבתם הם מקבלים את הבשורה של הבן , שהיא כנגד חוקי הטבע .

    בשורה נוספת שנמצאת בפי אחד המלאכים היא הפיכת סדום .

    הבשורה תתממש או לא , הכל תלוי בהתנהגות אנשי סדום .

    המלאכים באים לבדוק את התנהגות אנשי סדום .

    במקביל לשיח של הקב"ה ואברהם על עתידה של סדום ("וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע... אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר...) מגיעים המלאכים לסדום ואנשי העיר לא נותנים להם מקום להתארח בו , ואף כאשר נמצא אדם כזה והוא לוט ,

    אז אנשי העיר יוצאים מהטבע האנושי של גמילות חסדים באופן פשוט , ונאספים אל ביתו של לוט על מנת שאף הוא לא יארח את האנשים ויוציא אותם אליהם החוצה

    "ונדעה אותם" (רש"י: "במשכב זכר") .

    כאשר אנשי סדום מוכיחים במעשיהם שאין להם נקודת זכות , אז מתממשת בשורת המלאך להפוך את סדום .

    והנה בכל זאת , לוט יצא כאן מגדרו ומטבעם של אנשי סדום , ולמרות הסכנה לחייו הוא מארח את אותם אנשים .

    לכן זוכה לוט לבשורת המלאך להציל את לוט מהפיכת סדום .

    בשורת המלאכים איננה דבר מוגמר, אלא היא תחול לפי מעשיו של האדם .

    יש שפע גדול בשמיים שרק מחכה להגיע אלינו , עלינו רק לעשות את המעשה הנכון , לצאת מטבענו , ואז השפע הא-לוקי יגיע אלינו .

     

    הקב"ה ועם ישראל - קשר שמעל חוקי הטבע

    "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱ-לֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר... (בראשית כ"ב) .

    אברהם אומר להקב"ה :

    "הנני ! לכל קריאה , בקשה ודרישה שלך , ריבונו של עולם , אני שם , הנני!".

    הקב"ה מצווה את אברהם להעלות את בנו היקר , יצחק , לעולה .

    "אהבה מקלקלת את השורה" , ואברהם קם מוקדם בבוקר , ובעצמו חובש את חמורו ולא נותן לנעריו לעשות זאת .

    אברהם מוכן תמיד לקריאה הא-לוקית ,

    גם כאשר היא כל כך קשה כמו כאן .

    גם כאשר הדבר דורש כוחות מעל הטבע , מעל התבונה האנושית .

    עצם לידתו של יצחק היא מתנה א-לוקית נגד חוקי הטבע :

    "וה' פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר וַיַּעַשׂ ה' לְשָׂרָה כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר. וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן לִזְקֻנָיו... (בראשית כ"א) .

    הקשר בין אברהם לבין הקב"ה הוא קשר שמעל חוקי הטבע .

    כאשר היו צריכים יהודים לבוא ולעלות לארץ ישראל השוממה , שאין בה שלטון יהודי ,

    רק ביצות ומחלות , זה היה כנגד חוקי הטבע, אבל יהודים עלו לארץ ישראל.

    כאשר יהודים נשחטו ונהרגו בשואה ובפרעות בארצות שונות , כנגד חוקי הטבע עם ישראל המשיך להאמין ולמסור את נפשו על קדושת ה' . כאשר יהודים היו צריכים לעלות לארץ ישראל למרות הערבים שעוד היו כאן , הם עשו זאת. להכריז על הקמת המדינה , למרות הקשיים והסכנות , עם ישראל עשה זאת , כי זאת ארץ אבותיו , ארץ שבה מתבטא הקשר של אברהם אבינו עם הקב"ה , קשר של מסירות נפש , של עשיית דברים מעבר לחוקי הטבע .

    עם ישראל ממשיך לעשות מעשים שהם מעבר לחוקי הטבע . הקמת ההתיישבות ביהודה ושומרון בראשיתה לוותה בקשיים רבים .

    כוחות שמעל הטבע נדרשו לשם כך .

    המצב היום השתפר מאד , וב"ה זאת עובדה מוגמרת שיהודים גרים ביהודה ושומרון ,

    על אף הקשיים שקיימים עדיין בדרך .

    עם ישראל ממשיך להתיישב בחברון , בעיר העתיקה , ובמקומות שונים ,  שמי שמסתכל מהצד לא יוכל להבין זאת .

    אבל אומה שמוסרת את נפשה על רצון ה' , על ישיבה בארץ ישראל , על לימוד תורה וקיום מצוות , מראה שיש קשר מיוחד וחזק מאד בינה לבין הקב"ה .

    קשר שמעל הטבע .

    ובמשוואה שכזאת , גם הקב"ה בעצמו מתנהג עם בניו מעל חוקי הטבע .

    הקב"ה הציל אותנו משואת אירופה , העלה אותנו לארץ , הקים לנו מדינה וניצח לנו מלחמות .

    "בדרך שבה אדם מודד - בה מודדים לו".

    אנחנו הולכים עם הקב"ה מעל הההתנהגות הטבעית האנושית , והקב"ה מחזיר לנו בניסים ונפלאות מעל חוקי הטבע .

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/11/17 20:09:

      לשלמה היקר, רעי ועמיתי, אלופי ומיודעי נ"י.

       

      תהילים לג

      מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה'. רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם: 
      מִמְּכון שִׁבְתּו הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל ישְׁבֵי הָאָרֶץ: 
      הַיּצֵר יַחַד לִבָּם,  הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם: 
      הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו. לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּו: 
      לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם. וּלְחַיּותָם בָּרָעָב: 
      נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לה'. עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא: 
      כִּי בו יִשְׂמַח לִבֵּנוּ. כִּי בְשֵׁם קָדְשׁו בָטָחְנוּ: 
      יְהִי חַסְדְּךָ ה' עָלֵינוּ. כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ: 

       

      הנה תמצית שיפוטו של בורא העולם  לטוב ולרע.

      צדיק וטוב לו, רשע ורע לו.

       

      שבוע טוב ומבורך לך וליקיריך,

           באהבה שאינה תלויה בדבר,

                  ב ר ו ך

        4/11/17 19:00:
      שבוע מבורך....