כותרות TheMarker >
    ';
    0

    מסעותיי עם סקורסזה, חלק 2: "רחובות זועמים"

    0 תגובות   יום שישי , 10/11/17, 16:50

    אני ממשיך עם פרויקט סקורסזה הנרחב, והפעם: "רחובות זועמים", הסרט הגדול הראשון של הבמאי. הפוסטים הקודמים בסדרה: הקדמה והחלק הראשון

     

    ''

     

    מרטין סקורסזה הבין שבילה שנה מחייו בעשיית סרט שהוא לא שלו ומתוך הכישלון הביקורתי של סרטו השני צמח "רחובות זועמים" (Mean Streets) משנת 1973. זה היה הסרט ששם את סקורסזה על המפה ממנה הוא לא יצא ואותה הוא הגדיר מחדש לאורך כל הקריירה שלו. אבל מעבר להיותו סרט הפריצה של מרטי, הוא גם הסרט שמסמל את אחד משיתופי הפעולה הגדולים בהיסטוריה של הקולנוע (ובעיניי שיתוף הפעולה הגדול ביותר בין במאי ושחקן), סקורסזה ורוברט דה נירו, שמקבל בסרט זה את תפקידו הגדול והמשמעותי הראשון. סקורסזה נלחם רבות על עשיית הסרט הזה כמו שהוא רוצה אותו, בין אם זה השימוש במוזיקה המודרנית או בשחקנים איטלקים-אמריקאים (הוא קיבל הצעה מרוג'ר קורמן, שהפיק לו את "כנופיית ברטה", את מימון הסרט אם ילהק רק שחקנים אפרו-אמריקניים) והתוצאה הסופית היא לא רק סרטו הגדול הראשון של הבמאי – אלא גם אחד מסרטיו הטובים והמשפיעים ביותר.

     

    בסרט הזה חוזר סקורסזה מטיוליו בתקופת השפל הגדול בדרום ארצות-הברית והוא חוזר להווה שלו ולעיר ניו-יורק. במרכז היצירה עומד צ'ארלי (הארווי קייטל), שהוא מעין התפתחות של דמותו של ג'יי.אר. בסרטו הראשון של סקורסזה, "מי זה דופק על דלתי". שוב יש לנו כאן את קייטל מגלם איטלקי-אמריקאי צעיר בעל מצפון דתי מעוות, שמסתובב בשכונה בה גדל בניו-יורק עם חברי הילדות שלו ועוסק בפשעים קטנים וגדולים. אבל לא כמו דמותו של ג'יי.אר., צ'ארלי הינו בחור רציני יותר עם ראש על הכתפיים. הוא אחיינו של ג'יובני (סזאר דנובה), מלווה בריבית חזק, ונראה שכולם מכבדים אותו. הוא מסתובב בעיקר עם טוני (דיוויד פרובל), בעליו של בר מקומי וג'וני בוי (רוברט דה נירו), חברו הקרוב ביותר, מהמר לא-יוצלח שחייב כסף לכל השכונה ומסתבך עם מלווה בריבית בשם מייקל (ריצ'ארד רומנוס).

     

    סקורסזה בעצם מרחיב בסרט זה נושאים שהעסיקו אותו ביצירת הביכורים שלו, כשבמרכז עומדים הגבריות השבורה, משפחתיות, מצפון דתי והניסיון לגאולה. צ'ארלי מנסה להחזיק לא רק לעצמו את הראש מעל המים, אבל גם לחברו ג'וני בוי, וזאת למרות אזהרות חוזרות שהוא רק צרות. אבל צ'ארלי חב לג'וני חוב שבעיניו הוא קדוש – הוא רואה בו משפחה ובעיניו זוהי חובתו הדתית לתת יד לבני משפחה ולא לנטוש אותם. בשיחה שמנהלים השניים באמצע הסרט שואל ג'וני בוי על מצבה הבריאותי של סבתו של צ'ארלי ומסיים בהתעניינות האם צ'ארלי אוהב את סבתו. צ'ארלי המום מהשאלה ואומר שכמובן, היא המשפחה שלו, אבל נראה שג'וני בוי לא משוכנע. כאן עומדת תמה נוספת של הסרט, והיא הניגודיות העצומה שבין שני חברי הילדות האלו. צ'ארלי שמרגיש במצפונו את החובה לעזור, לעומת ג'וני בוי שרואה בעולם כבדיחה ובאנשים את הפאנץ'-ליין. נושא החברות שבהם חוזר לאורך הסרט ולא סתם סקורסזה בוחר לבחור כמושא אהבתו של צ'ארלי את בת-דודתו של ג'וני בוי – תרזה (איימי רובינסון). למרות שצ'ארלי, כמו ג'יי.אר., מתייחס אליה לרוב בצורה מזלזלת ולא שש לפנות גם לבחורות אחרות, הוא רואה בזה את הדרך האולטימטיבית לכבד את חברו, גם אם הוא לא מוכן לספר לו על מערכת היחסים – כך השניים יהיו משפחה באמת.

     

    תוצאת תמונה עבור ‪mean streets‬‏

     

    סקורסזה כתב את התסריט לסרט יחד עם מרדיק מרטין, שיחזור לכתוב עבור סקורסזה גם את "ניו יורק, ניו יורק" ו"השור הזועם", שניהם בכיכובו של רוברט דה נירו. התסריט מלא בתמות חוזרות של ניסיון להגיע לאיזו גאולה דתית, בעיקר מצדו של צ'ארלי. הסרט נפתח עם וויס-אובר (של סקורסזה עצמו, ולא של קייטל) שאומר כי על חטאים משלמים ברחובות, לא בכנסייה. למרות שצ'ארלי הולך לכנסייה כל שבוע, כפי שאנו למדים, ומתוודה על חטאיו בפני הכומר, ולמרות שהוא לא עוצר בעצמו מלפנות אל האל ישירות, על חטאיו (אם היו שואלים את ג'יי.אר., אחד מהם הוא זה שהוא שוכב עם בחירת ליבו תרזה למרות שאינם נישואין), הוא משלם בעת שיטוטיו ברחובות הזועמים של ניו-יורק. אבל בגלל שהוא לא סוחב רק את הצלב שלו, אלא גם של חברו הקרוב, הוא עלול גם לשלם על החטאים שלו. צ'ארלי מנסה בכל כוחו להישאר נאמן לאמונות שלו, אבל כפי שהוא יגלה, בעולם בו הוא חי זה לא פשוט בכלל.

     

    "רחובות זועמים", מעבר לטקסט ולסבטקסט, ידוע גם עבור הסגנון הנהדר שלו, שלא התיישן גם אחרי יותר מארבעים שנה, וגם הפך להיות החתימה הרשמית של הבמאי שלו לאורך השנים, עם שכלולים כאלו ואחרים. הסרט מצולם ברובו במצלמת-יד וכל הזמן יש תחושה של קרבה לאירועים, של סגנון כמעט תיעודי, אבל מבלי לגלוש לתזוזות יתר או לרעידות מוגזמות. קנת' ל. וויקפורד (שגם יצלם את סרטו הבא של סקורסזה) עושה עבודה נהדרת בהעברת חייהם של הדמויות במצלמתו החודרת. גם הפעם סקורסזה לא שב לשתף פעולה עם חברתו ושותפתו תלמה שונמייקר, ואת הסרט ערך סידני לוין, שיערוך כמה שנים לאחר-מכן את יצירת המופת של רוברט אלטמן, "נאשוויל". "רחובות זועמים" מתהדר בעריכה המהירה והתזזיתית הידועה של סקורסזה, ויחד עם הצילום נותן לסרט מראה ריאלסטי יפיפייה.

     

    אחת מנקודות החוזק החשובות ביותר של הסרט היא הופעתו של רוברט דה נירו, שימשיך אחרי תפקידו ב"רחובות זועמים" לזכייה באוסקר על "הסנדק 2". קשה לזכור לפעמים עד כמה דה נירו שחקן ענק בעקבות בחירות הקריירה התמוהות של השנים האחרונות, אבל צפייה חוזרת ב"רחובות זועמים" מזכירה כמה עוצמה יש לו. הוא שוטף את המסך בטירוף, אבל לא רצחני, טירוף קומי של אדם שלא ברור לו איפה הוא נמצא בחיים ושעוסק בעיקר באיבוד כספם של אחרים. זה אדם לא אחראי שקשה להתחבר אליו, בעיקר שיש לו יד מושטת לעזרה לאורך כל הסרט, אבל דה נירו כל-כך טוב כאן שקשה לא לחבב אותו. הארווי קייטל נותן הופעה מאוד מאופקת לאורך רוב היצירה, עד שמגיעה נקודת ההתפוצצות ואז הוא מראה שגם בו חבוי המון כוח, למרות שלפרקים הוא מחוויר לעומת דה נירו.

     

    תמונה קשורה

     

    מרטין סקורסזה ימשיך אחרי "רחובות זועמים" לפרויקט נוסף שהוא הרבה פחות אישי, לפני שיחזור לשתף פעולה עם רוברט דה נירו על אחת מיצירות המופת הגדולות של שנות השבעים. אבל על זה בהמשך הפרויקט. בינתיים, "רחובות זועמים" הוא דוגמה מוקדמת לכמות השליטה וההבנה שיש לסקורסזה בקולנוע, והוא משתמש בכל הדברים השליליים (כמו התקציב המועט, למשל) לטובתו. הוא מרים את המצלמה על הידיים, חותך את הסרט במהירות מסחרחרת ודוחף את השחקנים שלו לקצה, וכולם ביחד מרכיבים סרט שהוא חיוני להבנת המשך הקריירה של הבמאי. מעבר לעיסוק בתמות המעניינות אותו, סקורסזה מפתח כאן את השפה הקולנועית הייחודית רק לו, שתהפוך לכל-כך אייקונית במרוצת השנים. 

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      רוי יודקביץ'
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין