כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : תולדות

    4 תגובות   יום שישי , 17/11/17, 12:50

    את מי רצה יצחק לברך ?

        "וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת וַיִּקְרָא אֶת עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּנִי... וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי וְהָבִיאָה לִּי וְאֹכֵלָה בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת..." (בראשית כ"ז)

    לפי פשט הפסוקים , יצחק רצה לברך את עשו , לשם כך הוא שולח אותו להביא לו מטעמים .

    לא את יעקב תכנן יצחק לברך . מדוע יצחק רצה לברך את עשו ?

    וכי לא ידע יצחק את מעשיו הרעים של עשו ?

    האם לא הכיר את בנו ?

    יש דעות שיצחק אכן לא ידע את מעשיו הרעים של עשו , כפי שהתורה מעידה על יצחק : "וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת" , וזאת בכדי שלא יראו את עשו יוצא לתרבות רעה , וכן רש"י מסביר את כהות עיניו של יצחק : "כדי שיטול יעקב את הברכות" .

    יצחק מצדו רצה לברך את עשו , שהרי עשו היה איש יודע ציד , "לצוד ולרמות את אביו  בפיו , ושואלו , אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן , כסבור אביו שהוא מדקדק במצות" (רש"י בראשית כ"ו) .

    עשו הצליח 'לעבוד' על יצחק אביו ולהראות עצמו כצדיק .

    יש שהסבירו שבוודאי שעשו ידע מי הבן שלו , בוודאי שידע על רשעותו .

    ודווקא משום כך רצה לברך אותו , בכדי להצילו מתרבות רעה ,

    לברך אותו שילך לדרך נכונה .

    הרי יעקב ממילא לומד תורה . הוא לא זקוק לברכה....

    יש שהסבירו שבאמת יצחק שמר את הברכה המיוחדת , את ברכת אברהם ,

    את ברכת המשך עם ישראל , ליעקב , ואילו את עשו רצה לברך בברכת ההצלחה בעולם הגשמי, ברכה הקשורה לעולם הזה .

    הרמב"ן אומר שבאמת יצחק רצה לברך את עשו :

    "היה בדעתו לברך אותו שיזכה הוא בברכת אברהם לנחול את הארץ ולהיות הוא בעל הברית לא-להים כי הוא הבכור ונראה שלא הגידה לו רבקה מעולם הנבואה אשר אמר ה' לה".

    יצחק לא ידע אודות הנבואה כי רב יעבוד צעיר , זאת נבואה שרק רבקה קיבלה ולכן לא יכלה לגלות אותה ליצחק .

    עשו הוא הבכור , ולכן יצחק רצה לברך אותו ולא את יעקב .

    אודות סיפור מכירת הבכורה הוא כנראה עדיין לא שמע , לא על נבואת רבקה ולא על מעשיו הרעים של עשו .

    אמנם יש הסבר חשוב מאוד של הרב קוק :

    אומר הרב קוק , יצחק בוודאי הכיר את בנו עשו .

    הוא ידע שהוא גיבור , חזק , בעל כוח . רק קצת בעייה עם יראת שמיים שלו .

    יעקב הוא איש של תורה , נמצא באוהל ועסוק בלימוד תורה .

    יצחק חשב שאמנם עשו הוא בעייתי מבחינת הרוחניות שלו , אך זאת ניתן לתקן .

    עם ישראל לאורך הדורות צריך להיות חזק מול האתגרים הקשים שיהיו לו במשך הדורות .

    לשם כך צריך שעם ישראל יצא דווקא מאיש כמו עשו , איש חזק שיודע לשרוד בקשיים וצרות .

    לגבי העולם הרוחני , ניתן לתקן זאת .

    רבקה שמה לב לכך , ולכן היא קוראת ליעקב לצאת מתוך אוהל התורה ולהוכיח ליצחק ולעצמו , שגם הוא יודע להתמודד עם אתגרי העולם הזה .

    ואז יעקב מגיע ליצחק אביו , ויצחק אינו מבין "הקול קול יעקב והידיים ידי עשו" .

    יצחק אינו בטוח מי העומד לפניו - אם עשו , אך גם לא בטוח שזה יעקב .

    יתכן שזה עשו ששינה את קולו לקול יעקב , ויתכן שזהו יעקב ששינה את לבושו ללבוש עשו .

    ובכל זאת , יצחק מברך את מי שלפניו - לאו דווקא בגלל האדם ספציפי , אלא בגלל האישיות שלפניו .

    האישיות הזאת - יצחק רוצה שממנה יצא עם ישראל , אישיות שהקול קולה יעקב , קול תורה , מוסר , מידות ודרך ארץ , אך גם יש לו ידי עשו , יודע מתי צריך לצאת מבית המדרש , לעבוד ולפרנס , לצאת להילחם , ולעסוק בענייני העולם הזה - והכל מתוך המטען של בית המדרש , מתוך תורה , מתוך הקול קול יעקב .

    לכן , כאשר מגיע אח"כ עשו ואומר "אֲנִי בִּנְךָ בְכֹרְךָ עֵשָׂו" , אומר יצחק , אינני יודע מי זה היה , אבל "גַּם בָּרוּךְ יִהְיֶה", הוא הדמות האידיאלית להקמת עם ישראל , דמות של ספרא וסייפא , שיודע להתמודד בכל המצבים לאורך הדורות .    

     

    האם נכון  היה שיעקב ועשו קיבלו אותו חינוך ?

    לרבקה יש תאומים בבטנה .

    כבר מבטן היא מקבלת נבואה שנושאת בבטנה שני עמים שונים .

    כבר מלידתם התגלה ששונים , ובמשך השנים רק נתחדדו ההבדלים :

    "וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת וְהִנֵּה תוֹמִם בְּבִטְנָהּ .

    וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ עֵשָׂו .

    וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב...

    וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים" (בראשית כ"ה).

    אבותינו הקדושים עשו את כל מעשיהם ברוח הקודש , בנבואה , מתוך קדושה .

    בכל זאת התורה לא חוסכת לעיתים ביקורת על מעשי האבות .

    אם היה במעשיהם איזה פגם קטן , שבוודאי אצלנו היה מתגלה כקלקול גדול יותר ,

    לא נעלם מפסוקי התורה .

    לא נוכל בקטנותנו לשפוט את מעשי האבות , את דמותם .

    לא כדי לשפוט אותם ננסה להבין מה לא תקין בהתנהלותם - אלא כדי שאנחנו נלמד לחיים שלנו מה לעשות .

    הרי זה נכתב בתורה , 'תורה היא , וללמוד אני צריך' , לא כדי להעביר ביקורת על אבותינו ח"ו , אלא בכדי ללמוד לחיינו אנו .

    הרש"ר הירש מסביר שלא יתכן לקחת שני ילדים כיעקב ועשו ,

    כל כך שונים זה מזה , ולתת להם את אותו החינוך :

    "בשום מקום לא נמנעו חכמינו מלגלות חולשות ושגיאות , קטנות כגדולות , במעשי אבותינו הגדולים .

    ודווקא על ידי כך הגדילו תורה , והאדירו את לקחה לדורות...

    הניגוד העמוק שבין נכדי אברהם , מקורו העיקרי היה לא רק בתכונותיהם ,

    אלא גם בחינוכם הלקוי . כל עוד היו קטנים , לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות , תורת אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם ושכחו כלל גדול בחינוך : 'חנוך לנער על פי דרכו' .

    יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד , ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות מעמקי נפשו…

    המושיב את יעקב ועשו על ספסל לימודים אחד ובאותם הרגלי החיים מחנך אותם כאחד לחיי לימוד ומחשבה - מובטח לו שאת האחד מהם הוא מקלקל .

    יעקב נשאב ממעיין החכמה בחפץ גובר והולך , ואילו עשו רק יצפה ליום בו ישליך מאחורי גבו את הספרים הישנים , ויחד איתם תעודת חיים גדולה , שהכיר אותה רק באופן חד צדדי…

    אילו העמיקו יצחק ורבקה לחדור לנפש עשו , אילו הקדימו לשאול את עצמם היאך יכולים גם האומץ , הכח והגמישות הרדומים בנפש עשו - היאך יכולים כל אלה להטות שכם לעבודת ה' , כי אז ה'גיבור' שלעתיד לא היה הופך ל'גיבור ציד' אלא ל'גיבור לפני ה'" באמת .

    יעקב ועשו על כל נטיותיהם השונות , היו נשארים אחים תאומים ברוחם ובדרך חייהם… אך לא כן היה : 'ויגדלו הנערים' - רק משגדלו הנערים והיו לגברים , הופתעו הכל לראות כי אלה אשר מרחם אחד יצאו , ויחד נתגדלו , נתחנכו ולמדו , היו כה שונים בטבעם ומנוגדים במעשיהם".

    לא את אבותינו הקדושים אנחנו דנים , ובוודאי שגם יד א-לוהית כיוונה את גידולם של יעקב ועשו .

    אנחנו רק נלמד  מכאן מוסר לגבינו לחנך כל נער לפי דרכו , לפי טבע נפשו ולפי דרכו המיוחדת .

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        19/11/17 23:23:
      איחוד הדמויות - עשו ויעקב, יוצר את הדמות המאוזנת, העובדה שזה וגם זה בורכו, אינה מוליכה לטענה זו, היות ודרכיהם נפרדו, ורק מאחד מהם נוצר העם. לגבי החלק השנה, העוסק בטיפוח הילד בהתאם לכישוריו, אני דווקא סבורה שזה מה שקרה - כל אחד התפתח בהתאם לנטיות ליבו ולכישוריו
      תודה , הייתי מפרשנת עוד רק שכרגע לא ממש "בקו"
        17/11/17 15:29:

      משכיל כרגיל.

      שבת שלום איש יקר.

        17/11/17 15:03:

      מאוד אוהבת את הפרק הזה

      וכל הפרקים בחומש הכוללים את הנושא הזה

      תודה שלוימה יקר שאתה מקפיד ומעלה לכאן

      כל שבוע את פרשת השבוע

       

      שבת שלום

      תוצאת תמונה עבור שבת שלום